Gå til innhold

Trussel mot hovedstadens sportsfiskefjord!


.JB

Anbefalte innlegg

Nei, dette er ikke bra, men cement blandet med vann er vel ikke det værste. Virker som de har kontroll på oljen, da skulle den største faren være over. Nei, da er jeg mer bekymret for vilkårene gytefisken har i elvene og bekkene rundt fjorden, her er det mye dritt - skrap, søppel, kloakk og utslipp både av det ene og det andre. En lokal bekk her ute ved Slemmestad, som tidligere har vært en god gytebekk har gått full av kloakk i hele sommer uten at de myndigheter som har ansvaret har gjort en dritt, for å si det som det er.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de får kontroll på situasjonen så fort som mulig! Kom for et sjokk for meg da sjøørretbukta jeg pleier å fiske i, kom i alle aviser, på tv, radio, ja alle medier! Rett og slett trist hvis bukta der det er mye sjøørret skal bli ødelagt. Tipper også at hvis det går skikkelig gærent så blir mye av stedene jeg fisker preget av det... Krysser fingrene, og må bare håpe det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøen har en svært god evne til å hanskes med olje. Olje på villspor blir sakte men sikkert brutt ned og spist av bakterier og har som regel lite innvirkning på livet nede i vannet hvertfall. Værre er det for fuglelivet, men for de som bare er opptatt av fiskens ve og vel er det nok veldig fordelaktig å få tatt kverken på litt skarv.

Dette utslippet er bare en liten fjert i havet i forhold til de mengder olje som slippes ut av oslofjordens altfor store båtpark hvert år, dog da spredd utover et stort område. De fleste fritidsbåter er totaktere som har ganske store oljeutslipp.

Pent eller ålreit er det ikke, men noen katastrofe er det heldigvis ikke.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke bra, men cement blandet med vann er vel ikke det værste. Virker som de har kontroll på oljen, da skulle den største faren være over. Nei, da er jeg mer bekymret for vilkårene gytefisken har i elvene og bekkene rundt fjorden, her er det mye dritt - skrap, søppel, kloakk og utslipp både av det ene og det andre. En lokal bekk her ute ved Slemmestad, som tidligere har vært en god gytebekk har gått full av kloakk i hele sommer uten at de myndigheter som har ansvaret har gjort en dritt, for å si det som det er.

 

Hilsen Jens

 

dette er nok det største problemet! helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert men jeg har vært en del i området og har kunnet merke forskjeller.

 

hehe, ikke jeg heller eline :) ! men har du merket det på torskebestanden f eks? de beveger seg ikke så mye som ørreten, og blir mer påvirket av slike miljøkatastrofer regner jeg med?

det enr stort sett bare småtorsk å se etter min erfaring, og bstanden har gått kraftig ned.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke bra, men cement blandet med vann er vel ikke det værste. Virker som de har kontroll på oljen, da skulle den største faren være over. Nei, da er jeg mer bekymret for vilkårene gytefisken har i elvene og bekkene rundt fjorden, her er det mye dritt - skrap, søppel, kloakk og utslipp både av det ene og det andre. En lokal bekk her ute ved Slemmestad, som tidligere har vært en god gytebekk har gått full av kloakk i hele sommer uten at de myndigheter som har ansvaret har gjort en dritt, for å si det som det er.

 

Hilsen Jens

 

dette er nok det største problemet! helt enig!

Det er riktig, cement er ikke så farlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Digreud nå, og det var litt grumsete vann, men det skyldes vel stor aktivitet ved forliset. Lå noen lenser her og der, og sikkerheten virker bra.

 

Ellers en nydelig dag, men ikke fisk. Så heller ingen. Pleier å se stor torsk på grunna nå. Så etpar fine her om dagen.

 

For øvrig kan jeg ikke tenke meg at sement er noe særlig. Har litt erfaring med det. Etter gravearbeider i en bukt på Skåtøy/Kragerø, fylte folket igjen med blant annet sement og annet overskuddsskit. Bukta er forandret siden. Lite tang. Lite krabber. Lite fisk. Lite liv. Etter snart 20 år begynner "naturen" å ta over igjen, og den slimete hinna er i ferd med å forsvinne.

 

Ser ut som redningsmannskapet har kontroll, og Rune er vår oppsynsmann ombord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Digreud nå, og det var litt grumsete vann, men det skyldes vel stor aktivitet ved forliset. Lå noen lenser her og der, og sikkerheten virker bra.

 

Ellers en nydelig dag, men ikke fisk. Så heller ingen. Pleier å se stor torsk på grunna nå. Så etpar fine her om dagen.

 

For øvrig kan jeg ikke tenke meg at sement er noe særlig. Har litt erfaring med det. Etter gravearbeider i en bukt på Skåtøy/Kragerø, fylte folket igjen med blant annet sement og annet overskuddsskit. Bukta er forandret siden. Lite tang. Lite krabber. Lite fisk. Lite liv. Etter snart 20 år begynner "naturen" å ta over igjen, og den slimete hinna er i ferd med å forsvinne.

 

Ser ut som redningsmannskapet har kontroll, og Rune er vår oppsynsmann ombord!

Cement i seg selv er ikke særlig miljøfarlig Cement består hovedsakelig av malt fjell (opprinnelig fra portland i england) kalk og litt flygeaske

Cement er veldig basisk og er etsende på hud men fungerer omtrent som kalk i vann

Men det er klart at å fylle ei bukt med cement ville ikke være bra Det ville legge seg et lag omtrent som betong Som sakt er ikke cement eller ferdigproduktet betong miljøfarlig

Spørsmålet etter mitt syn er hvis det lekker vann inn i lasterommet på båten og cementen hydratiserer (stivner) hvordan i h,,,,,,,,,,, skal de da få bort dette?

Cement som herder blir ikke like hardt som betong men det blir hardt nok til at det må fjernes mekanisk/sprenges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter her nå hehe,cementen ligger vist tørt, men tenkte først samme tanken,eneste her er litt olje flimmer noen steder men det er innenfor lensene som dem har ute,så dette kan vel ikke gå galt,det vi sjekker hele tiden er at det ikke kommer utenfor lensene og det gjør det ikke,så forresten en liten sø mens jeg sjekket her i mørket med lykt den så fin og frisk ut,tenkte på og ta med fluestanga men kansje noen vil reagere hvis du har vakt og det står en med nesodden brannvesen på ryggen og fisker,,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter her nå hehe,cementen ligger vist tørt, men tenkte først samme tanken,eneste her er litt olje flimmer noen steder men det er innenfor lensene som dem har ute,så dette kan vel ikke gå galt,det vi sjekker hele tiden er at det ikke kommer utenfor lensene og det gjør det ikke,så forresten en liten sø mens jeg sjekket her i mørket med lykt den så fin og frisk ut,tenkte på og ta med fluestanga men kansje noen vil reagere hvis du har vakt og det står en med nesodden brannvesen på ryggen og fisker,,hehe

Hadde nok ikke vært så lurt nei Det offentlige har vel til tider nok å forsvare (gjelder vel ikke brannvesenet de får ikke mye kritikk heldigvis)

Godt å høre at dere har sit, under kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...