Gå til innhold

En liten åpen markedsanalyse.


fishe

Anbefalte innlegg

Siden jeg til neste år blir arbeidsledig, så tenkte jeg for moroskyld jeg skulle sjekke om det finnes noe marked i Norge for møbler spesialdesignet for fluebinding og fiskeutstyr.

 

Det finnes jo eksempler på slikt i andre land, f.eks: http://www.flytyingfurniture.com/, http://www.flytying.com.au/ og http://www.flytyingdesk.com/desk.html.

 

Prisene vil jo sikkert bli en smule stive for slikt håndtverk, men jeg lurte bare på om jeg ville hatt noen kjøpere der ute hvis jeg hadde startet. Jeg mener at jeg har et godt utgangspungt til det siden ejg er utdannet møbelsnekker og er fluebinder selv. "laget av og for fluebindere" ville vært et godt slagord.

 

Tenkte jeg bare ville lufte idèn så kogjerne med meninger og et svar på om DU kunne tenke deg å kjøpe noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, det er vel pengene som er problemet for de fleste. Vil tro noe slikt som dette vil bli veldig dyre saker hvis det skal være lønnsomt og lage de. Lagde meg selv en fluebindeinnredning til hobbyrommet for ca et år siden. Finnes bilde av den her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7482.msg73042#msg73042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror slike små bindebord som man setter oppå f.eks en pult kunne vært noe. Med plass for verktøy, tråd og litt materialer og som kan stues bort i et skap etter endt økt. Det hadde kanskje også vært en ide med et bord/stativ/oppsett til å surre stenger? Eller snørevinner til fluelinene. Jeg tror jeg ville kjøpt disse produktene hvis de var tilgjengelige og hadde en smart utførelse.

 

Håper du lykkes med å komme i gang med et eller annet innenfor denne sjangeren "møbler". Bra initiativ!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på å lage noe slikt som sånne små bordmodeller også. Og jeg har faktisk tidligere laget et bordstativ for stangbygging.

 

Men en annen idè kunne vært å skreddersy innredninger etter ål til helt vanvittige priser :P. Finnes vel noen fluebindere der ute som kunne tenkt seg hobbyrom på hytta i hemsedal eller noe sånt :P.

 

Neida det hadde vært veldig moro om jeg kunne startet med noe sånnt, men jeg kan ikke jobbe gratis heller desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et marked for slike møbler dersom prisen rett, dersom du klarer å lage like fine møbler med like edle tresorter som på de amerikanske sidene du linker til, og til samme pris som amerikanerene så bestiller jeg et skap med en gang, dersom priskn på et norsk produkt blir høyere så er det nok ikke marked :-\

 

Et møbel som dette til ca 12000 hadde jeg kjøpt

12DrawerCurlyMapleDesk.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe problemet er at det er ganske høye materialkostnader ved å lafe noe slikt i edeltre. Og for å lage noe sånnt må jeg nok regne minst en arbeidsuke på snekkerverksted. Men å lage 10 behøver ikke å ta så mye mere alkostid så hadde jeg hatt kunder og garantert fått dekket materialkostnadene kunne det vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror det kan være en ide å utvide markedsundersøkelsen din til norden, både med tanke på behov og eventuell konkurranse. Sett deg godt inn i disse faktorene og lag en detaljert plan før du satser penger på ideen. I neste omgang gjelder det å komme deg inn på markedet, og deltakelse på diverse villmarksmesser etc rundt omkring kan gjøre seg, men, igjen så koster dette penger. Du kan også undersøke om det finnes støtteordninger, innovasjonsmidler, legater og stipender for ditt fagfelt. Om du har trua på det du holder på med er det ikke grenser for hva som ligger innenfor rekkevidde!

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og da vil du oppdage ar det ikke er et marked for slike skreddersydde løsninger.....tror det er mange andre felt du kan bruke din snekkerferdighet på, på produkter som damer må ha......, for har de satt seg at de skal ha noe da får de det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da vil du oppdage ar det ikke er et marked for slike skreddersydde løsninger.....tror det er mange andre felt du kan bruke din snekkerferdighet på, på produkter som damer må ha......, for har de satt seg at de skal ha noe da får de det....

Enig med Staffan her, begynn å lage skoskap så tenker jeg du er sikra inntekter fremover ;);D ;D ;D ;D Og så kan du jo lage et og annet snasent flueskrin og bindebord innimellom, hvis du får tid da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hehe legger nok disse planene på is foreløbig, men hvis jeg en vakker dag får tilgang til nødvendig utstyr og tid så skal jeg nok tilby noe slikt for folk og lage slikt mer på hobbybasis for folk som har råd til det. Selv har jeg alt mn selvbygde bindekrok med pult og hyller og trives der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hei:) sånn en kunne jeg tenkt meg den du har laget selv som du hadde lagt inn bilde av:) har bygd meg hus og har ett soverom jeg skal innrede selv som da vil bli ett hobbyrom :) tenkte og mekke meg ett selv da men...vurderer og lage noe inni veggen sånn att jeg bare kan bikke ned og da blir det ett fint bord, og når jeg er ferdig så bikker jeg den opp igjen og vips bare en vegg :) lage så jeg kan hege opp div stash inni der og...bare en tanke men sikkert mulig,meen hvor mye tar du feks for ett sånn du har lagd deg selv da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vet ikke helt hvor mye jeg skulle hatt for den. Den kostet meg ca 1500kr i materialer, da til "ansattpris" der jeg jobbet før. Dette er jo ikke akkurat no kjempepen innredning men veldig funksjonell. Likte tanken du hadde om å lage noe som blir borte i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japps har du en passe stor veggplate er det jo bare å legge på en vegg over hele ca en halvmeter ut ifra veen. så kan du bruke hulrommet i mellom så godt som over hode mulig. Har selv en gutt på 2 og han begynner å interessere seg litt vel mye for fluebinderutstyret. Hehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får se på saken når jeg begynner på rommet...,blir jo i en delingsvegg så kan ta ut den isolasjonen i veggen,men det er 60cm mellom "reisverket" da så blir en del utfordringer på hvilke løsninger jeg skal velge...

ja som blir borte ja...hehe...designmøbel med smarte løsninger da vettø,som man kan snu rundt,vippe ut ett bord,inni der så ere fluebindeutstyr og hele pakka,så vipp inn igjen hele greia og snu rundt og vips en fint stuemøbel som kjerringa kan pynte med blomster og den slags og noen skuffer ho kan ha hekle og strikke sakene sine..hehe  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha meg noe slikt en gang i tiden når jeg har større leilighet og plass til å lage et skikkelig fluebinderom. Foreløpig klarer jeg meg med en arbeidsbenk fra ikea, en stor kommode til lagring, 5 store plastkasser og noen mindre hyller og bokser. Men det ser langtfra fint ut...

 

Men tviler på at det er rom for å drive med dette på fulltid i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...