Gå til innhold

første på tørt i år! 14-1-05


Rønsingen

Anbefalte innlegg

Da har sola snudd og det nye året er her. var en tur på radøy denne uka og det har vert dritvær (les inga) men i går så kom det ett gløtt av sol og vinden stilna, så jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur etter gjedda i en av vannene på denne øya noen mil nord for bergen. gjedda glimtet med sitt fravær, men Ørreten i dette vannet var overaskende vak villig etter de få fjærmyggene som klekket :). Heldigvis hadde jeg 4# liggendes på lur og trur dere ikke at 4 Ørreter også viste interesse for mine små fjærmygg imitasjoner av diverse slag ;) 3 kom på land mens den siste slapp unna. kjekk start på året igrun :D

Til opplysning så er dette et vann hvor det settes ut regnbueørret av uvisse årsaker, utenom at den er snadder for gjedda i området noe grunneierne ikke er helt fornøyd med...

Her er et bilde av den ene fisken ca 300-350? og et bilde av vannet.

post-92-13949845274307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe var ikke meninge å vere slem ;)

Ja det er noe rart med vestlandet, var ute på dager det blåste rimlig mye (les inga igjen) og selv da så jeg en og annen fisk som vakte, men hadde ikke sjangs med 4# stanga så det blei mæling med 7# etter gjedda uten hell...

hvordan er mulighetene for stor ørret i vann hvor det er mye gjedde igrun? vekstgrunlaget i vannet virker nå bra og det ser ut som et vann som har potensiale til mye insekter, og bra med nering til ørreten.

 

når det gjelder det å sette ut regnbueørret i et vann som det er både vanlig ørret og gjedde, er det egentlig lov? veit at det ble gjort mye før i tiden men har ikke reglene for dette blitt veldig mye strengere de siste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Potensialet for stor ørret i gjeddevann er meget god. Hvis de overlever og ikke blir spist kan de bli store. Gjedda kan jo fungere som en kultiveringsfaktor. Når det gjelder å sette ut regnbueørrett så er vel det egentlig strengt forbudt. De er nemlig naturlige bærere av lakseparasitten gyrodactulus salaris. Før i tiden var det vanlig å sette ut både regnbue og laks i vann uten gytemuligheter her i området. Men det var sikkert fordi de ikke visste bedre. Det finnes imidlertid dammer/vann der det har blitt gitt løyve til å sette ut regnbue. Et vann ikke langt fra Selje på Stad er det f.eks et meget godt regnbuevann. Tror den største som ble tatt der i fjor var 7 kilo. De vannene og elvene som ligger langt ut med kysten er ofte meget produktive og har mye næring for ørreten. Det er bare å skaffe seg et kart å begynne å lete. Et godt eksempel er Smøla, der isen på noen vann aldri legger seg. Sesongen kan vare hele året om man er på desse trakter. Det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Potensialet for stor ørret i gjeddevann er meget god. Hvis de overlever og ikke blir spist kan de bli store. Gjedda kan jo fungere som en kultiveringsfaktor. Når det gjelder å sette ut regnbueørrett så er vel det egentlig strengt forbudt. De er nemlig naturlige bærere av lakseparasitten gyrodactulus salaris. Før i tiden var det vanlig å sette ut både regnbue og laks i vann uten gytemuligheter her i området. Men det var sikkert fordi de ikke visste bedre. Det finnes imidlertid dammer/vann der det har blitt gitt løyve til å sette ut regnbue. Et vann ikke langt fra Selje på Stad er det f.eks et meget godt regnbuevann. Tror den største som ble tatt der i fjor var 7 kilo. De vannene og elvene som ligger langt ut med kysten er ofte meget produktive og har mye næring for ørreten. Det er bare å skaffe seg et kart å begynne å lete. Et godt eksempel er Smøla, der isen på noen vann aldri legger seg. Sesongen kan vare hele året om man er på desse trakter. Det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder balansen gjedde <-> ørret så kan den fort slå begge veier, men jeg har opplevd at vann med noe karpefisk i tillegg ofte kan gi en balanse som gir stor fisk av alle slag. Men, balansen er vel hårfin, litt feil og det går skeis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! da er det jo muligheter for å få noen fine fisker i vannet. veit at det er tatt gjedde på 13-14kg i vannet også så da er det mulighet for litt fisking når det blåser også ;)

Når det gjelder fluer til Regnbue er det noe særlig forskjell på disse fluene i forhold til brunørret eller er det så og si det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft å høre om tørrfluefisk så tidlig. Men til dere på østlandet så er det håp om fluefiske i ferskvann. Vorma er et glimrende alternativ nå på vinteren, den fryser nesten aldrig. Jeg har vært ved elva to ganger i år og sett vakende fisk hver gang. Det er jo stort sett harr som vaker i vorma nå, men det er mye bedre med en fluefanga fisk i januar enn ingen i det hele tatt. Den første turen var 1 jan. Da fikk jeg ingen men så fire vak. Den andre turen var på søndag, da fikk jeg åtte stykker fra ca 500g til ca 850g. Så bare to vak så jeg fiska med nymfer. Så fortvil ikke, det er muligheter.

Mvh Tom R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel :shock: :shock:

Her fikk du virkelig igang planene mine om å sjekke godvannet.. Har de siste par ukene sett små mygg svirre på jobben, og de øker i antall for hver dag som går.. Håper også Østfoldmarka innfrir på samme måte :D :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prøvde meg i utløpet av vannet i påska hvor det rant en fin liten elv "bekk". så 4-5 fisker som trolig tok mygglarver på vei opp til overflaten, bare små rolige ringer uten noen brytning i overflaten. men bestemte meg for å prøve med en brun mygg krok 24 tørt, og det funka :) fikk en fisk første dagen på 5# og to stk andre på 1#, vekten lå på det samme som tidligere i år. Må si det er kjekt med vestlandet så tidlig på sesongen ;) Prøvde meg også i et annet vann hvor isen forsvant i løpet av påska i dette vannet er det vistnok bare brunørret. Så et greit antall vak, men klarte f.... ikke å lure fisken til å ta tørt så da ble løsningen en vannymfe og klarte til slutt å lure 6 brunnørreter på land iløpet av et par dager. vekten lå mellom 300-500g

 

Har desverre ikke bilde av fiskene men et bilde av bekken kan jeg jo slenge med.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jaja det var nå arti å smyg fiske i elva med 1#, mens sola steika i ryggen ;) .

 

ikke for å gni salt i såret, men jeg Kan foresten fortelle at ene fiskekompisen min i valdres landet sin første tørrflue fisk 2-2-05 og har fått 2 til i dag i et vann som ligger 369 moh mitt i Valdres så mulighetene finner man så lenge man leiter litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...