Gå til innhold

Ny film om nymfefiske


Norway

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått bekreftet av William Faulds(produsent), at Lars-Åke Olsson sin siste film om Nymfefiske straks er klar for salg  ;D 

Opptakene er også denne gangen tatt i svenske Gimån der Lars-Åke også er riverkeeper. De som er interessert i å kjøpe denne filmen direkte av produsenten kan ta kontakt på e-post. Pris inkl porto til Norge: 300 NOK.

 

http://www.fiskeprofiler.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Stig. Vi har begge fisket med mange av verdens beste på teknikken(e), så her ligger lista HØYT :)

 

Dersom en forventer at dette er en film om nymfeteknikk som ligger på et høyt teknisk nivå, tror jeg kanskje noen blir litt skuffet. Det er vel snarere Lars-Åke sin stemningsfulle og kunnskapsrike formidlerevne, i kombinasjon med splitcanestenger og vakre Gimån som er den magiske ingrediensen her. Det skulle ikke forundre meg om Lars-Åke forsøker å trekke noen historiske røde tråder i denne filmen. Fra Skues, til Sawyer, til moderne nymfefiske?

 

Jeg sender iallefall penger til William idag. Dette er en film iallefall jeg har ventet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Filmen med historie og fortellerevne er ofte å foretrekke fremfor rent tekniske syntes nå jeg, MEN når filmen som nevnes i tråden omtales som "film om nymfefiske" blir forventningene deretter :) UANSETT har jeg tenkt å se filmen i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Stig. Vi har begge fisket med mange av verdens beste på teknikken(e), så her ligger lista HØYT :)

 

Dersom en forventer at dette er en film om nymfeteknikk som ligger på et høyt teknisk nivå, tror jeg kanskje noen blir litt skuffet. Det er vel snarere Lars-Åke sin stemningsfulle og kunnskapsrike formidlerevne, i kombinasjon med splitcanestenger og vakre Gimån som er den magiske ingrediensen her. Det skulle ikke forundre meg om Lars-Åke forsøker å trekke noen historiske røde tråder i denne filmen. Fra Skues, til Sawyer, til moderne nymfefiske?

 

Jeg sender iallefall penger til William idag. Dette er en film iallefall jeg har ventet på.

 

det der høres ikke så forferdelig ut da :D fint med slike flimer man bare kan slappe av til og nyte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I går kom Lars-Åke Olsson sin nyeste film i postkassen, temaet denne gangen er nymfefiske i strømmende vann, dvs svenske Gimån.

Jeg rigget meg til i sofaen med et glass rødvin litt sent på kvelden, etter at huset var "falt til ro".

 

Filmen starter med et historisk tilbakeblikk, formidlet av Lars-Åke på sin kunnskapsrike, rolige men likevell engasjerte formildlermåte.

GEM Skues, nymfefiskets far, fisket sine ufortyngede nymfer i engelske kalkstrømmer. Skues brukte sin Leonard splitcanestang(WBR-Worlds Best Rod) til å servere sine nymfer med oppstrømskast. Lars-Åke demonstrerer deretter den samme nymfeteknikken i Gimån med en tilsvarende Leonard stang som Skues brukte, en 9 fots, 3-delt Leonard 51 Tournament.

 

Etter denne sekvensen tar filmen oss med litt fremover i tid, stedet er fortsatt England, men fiskeren heter Frank Sawyer. Lars-Åke besøkte Sawyer i 1975, fisket sammen med han og fikk også prøve Sawyers sin egen Pezon & Michel splitcane stang laget med tanke på nymfefiske. Filmen inneholder noen gamle opptak fra dette besøket. Sawyer brukete kobbertråd til å binde fluene med, og fikk på denne måten tilført nymfene litt ekstra vekt som medførte at disse fisket dypere enn nymfene til Skues. Sawyer benyttet seg også av kast på tvers av strømmen, eller skrått nedstrøms kast. Nymfene til Sawyer er selv idag et selvfølgelig innhold i alle nymfefiskeres fluebokser, vi snakker om nymfer som Pheasant Tail og Killer Bug, bundet med Chadwick 477. Nils Fernstrøm inviterte Sawyer til Sverige, og Sawyer skal slik sett ha mye av æren for å ha introdusert nymfefiske for skandinaviske fluefiskere.

 

Deretter fisker Lars-Åke både harr og ørret i Gimån med ulike fluer og teknikker. Etter beøket hos Sawyer i 1975 førsøkte Lars-Åke sine nye kunnskaper i skandinaviske elver, dog uten særlig hell. Kunne det være at årsaken til Sawyers suksess var fordi han var i besittelse av en 6. sans?

Lars-Åke forteller om en episode fra 1982 som var helt avgjørende for at han endelig også selv begynte å få uttelling med sitt nymfefiske.

 

Filmen avsluttes med at Lars-Åke binder noen ulike nymfer, ala Skues, Sawyer samt egne kreasjoner fra flueserien Gimåfluene.

 

Nok en gang har Lars-Åke og produsenten William laget en vakker og lærerik film om fluefiske i strømmende vann, denne gangen med nymfe. Fluefiskets aller vanskeligste disiplin, ifølge hovedpersonen selv.

 

 

Anbefales på det varmeste.  http://www.fiskeprofiler.se/

 

En artikkel om Frank Sawyers fluer  http://www.rackelhanen.com/swe/1213.htm

 

Hjemmesiden til Sawyer  http://www.sawyernymphs.com/

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott anmeldelse! En film som definitivt må inn i samlingen.

 

Takk Tore, jeg lærte mye nytt ved å studere deg nymfefiske i filmen fra NZ også, Kiwi-rigg mm.  :)

 

Godt at dere drevne nymfefiskerne "letter på vaderne" og gir oss andre et lite innsyn i nymfefiskets indre gemakker  8)

 

Lars-Åke sin film er et must for oss som gir oss i kast med fluefiskets aller vanskeligste disiplin, the noble art of nymphfishing  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres levende interessant ut :D

En ordentlig kosefilm...

 

Beste visuelle film jeg noen gang har vært borti angående nymfing som Tsjekkisk og Fransk, er den korte og informative dvd'en som følger med den fantastiske boka som Hends har laget på engelsk...

(Eikre Fly er importør).

 

Videre har jeg ved ren og skjær flaks fått tak i film laget av den franske landslags manageren....filmet på slutten av 90 tallet....og da skjønte jeg hvorfor de ble verdensmestre gang på gang før noen snappet opp deres tilnærming i ulike situasjoner.

Ikke skjønner jeg pøkk fransk, men ordet "nymph" er ikke til å misforstå ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...