Gå til innhold

"Wolly Bugger"


Lasse18

Anbefalte innlegg

Her er en av mange wolly bugger varianter.

Wollybuggere kan man bruke i både ferskvann og saltvann og mange kaller den en killer ;)

 

wolly buggeren kan også fortynnes, lages med kule hode eller ikke fortynnes, slik som her.

 

krok: mustad S74S SS størrelse 6

tråd: brun 0,6 ferdig vokset

hale: brun marabou

flash: spirit river

hackel: grizzly

Ribbing: 0,17 mono.... men viss du ikke vill ha skjult ribbing bruker du kobbertråd ;)

kropp: ice dub i ønsket farge. her er brukt oliven brun

 

1. fest inn bindetråden.

2. finn frem en mararbou fjær og riv av fibrene på sidene. samle fibrene og bind de inn som hale.

3. bind inn flashen, to på hver side.

4. fest inn ribbingen

5. fest inn hackelet

6. dub kroppen, pass på og dubbe tykt da vill dubbingen  legge seg litt inn i hackelet, dette er fint 8)

7. surr hackelet fremover... når du er ca to - tre mm fra hode surrer du hackelt helt tett den siste biten. Da lager du en fin krage på flua. Dette syns jeg er fint, for da blir ikke wolly buggeren så tynn og stussete.

8. surr monoen/ kobbertråden fremover

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig flue som vanlig Lasse :) Tviler ikke på at den drar sjøørret heller! ;D

 

He he, nei.... Jeg tok ca 12 sjøørret på den idag :P I grønn variant! Vakkert vakkert Lasse :)

Jeg har kjøpt noen slike av Lasse, og jeg kjøper gjerne mer. Bare bind opp du gutt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonbra Lasse :D Og du som sa at WB var kjedelige fluer ;);D ;D ;D

Selv klipper jeg ikke av materialet for halen, men binder det inn på stammen og synes da jeg får en "fetere" kropp å legge dubbinga på hvis du skjønner hva jeg mener ;) Men det er selvfølgelig smak og behag ;)

 

Keep it up Lasse, du gir virkelig inspirasjon og lyst til å binde fluer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolly bugger må vel være en av de beste våt fluene som er laget både for ørret og sjø-ørret. En typisk natt flue, men fungerer som vi har lest av Toggis rapporter, også om dagen. På forsommeren i år fikk jeg mye ørret på svart Wolly bugger i ferskvann. Ble lei av å blindfiske fra Belly boaten. Begynte å fiske vått med synk 3 snøre og en svart Wolly Bugger. Fra da av fikk jeg alltid fisk, selv om det ikke var et vak og blikk stille på vannet. I elver hvor det finnes niøye, prøv med en stor wolly bugger på natta i juni, det er spennende fiske  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende det du skriver Bjorni, og det vil garantert glede meg enda mer i marka.

Igår fisket jeg dypt med wolly. I det jeg kom vaket det bra. Men når jeg vadet meg ut i posisjon så hadde vak aktivtet sluttet. Det var først når jeg fisket i dypere vannlag jeg fikk fangst.

 

En stund etter ble også dette dødt, men et lite sipvak røpet seg i vannfilmen.

Neste kast høyt i vannet: Rooolige nykk i flua og fast fisk!

 

I sommer i Siljan lærte Micke meg noe om trua: Man fisker ofte på vak, hvertfall jeg.

Jeg digger tørrfluefiske, kan jeg fiske tørt så gjør jeg det. Det er pri 1 liksom.

Men jeg sitter ikke i 2 timer og venter på vak, det er ikke meg!

Når tåka kommer over de flotte markavanna så drar de fleste hjem. En og annen mygg blir tatt, men aktivteten daler i takt med tåka. Det blir alltid "livløst".

Min gode kompis har alltid lært meg til å få trua på nattfiske, både i sjøen og marka.

Og jeg tok han på ordet: Hver gang dette skjedde så dro jeg ikke hjem, men satt på en litt tykkere fortom tapert med litt mindre lengde på spiss. Det virket alltid livløst. Kaste av områder som i sjøen.

Og for noen overraskelser jeg fikk. Husker den ene natta i Siljan. Jeg fikk 7 fine brunørret på sort wollybuggger med meget trege inntrekk. Og flere av disse var av de mer pene i et vann med labert snitt.

 

Så har man ikke prøvd wollybugger så har man gått glipp av mye morro, hvertfall når alle andre fluer svikter på natta eller når alt bare virker livløst.

 

På dagtid i sjøen, hvor fisken har reffusert reke fluer, lopper etc så har KUN sort wolly funket for meg.

Det har blitt nesten en attraktor i mine øyne. Er jo neppe denne fisken er blitt så sær på ;D

Men da har sort wollybugger fungert utmerket. Lasse 17 sine fluer skal testes veldig grundig. Jeg har fått mange ulike fargekomboer. Tror hvit og grønn kan også gi bra uttelling. Tempen i vannet er ca 2 grader. Men at sort wolly skulle funke så bra på dagtid hadde jeg egentlig ikke trodd. Hadde jeg ikke prøvd selv så hadde jeg vel aldri tenkt tanken.

Inspirasjonen til å teste ut dette skal Anders M ha, siden jeg har sett han har dratt sjøørret på sort på dagtid før.

Trodde det var mer vanlig ved varmere vanntemp, men mr sjøørret slutter aldri å overraske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WB i ymse farger og størrelser er bestandig med på mine turer, være seg i saltvann som i ferskvann :D I sjøen har de levert ymse arter :D Har også brukt små svarte WB'er med rød kroppshackle på kvelds/nattfiske etter brunørret og det har funka meget bra for meg :D Men hvis det vaker en og annen fisk nattestid så hiver jeg på hvitvingen til André Brun, det er morro flue å fiske med ;D

Men jeg er jo kanskje som kjent litt tillhenger av glitter og stas ;D ;D ;D Hva bruker dere/liker dere av flash/dubbing på WB'ene deres? Evt andre atraktorelementer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok engang Lasse flott flue :), ser deg blant de store i femtiden :), men det er skryt fra meg , tolk det som du vill ;) ;) ;)

 

Enig med Robban - du er knallgod. Wolly-varianten ligner litt på Grå Frede i kroppen, og det er en flue jeg virkelig har tro på. Startet 2008-sesongen med en vinter-sjøørrettur i Vestfold. Etter å ha hatt ørreten etter diverse rekeimitasjoner, så kom jeg på at Toggi har skrevet mye godt om Grå Frede. Det høres veldig klisjeaktig ut, men den tok på første kastet etter fluebytte. Skitt fiske med grå wolly frede -varianten din Lasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WB i ymse farger og størrelser er bestandig med på mine turer, være seg i saltvann som i ferskvann :D I sjøen har de levert ymse arter :D Har også brukt små svarte WB'er med rød kroppshackle på kvelds/nattfiske etter brunørret og det har funka meget bra for meg :D Men hvis det vaker en og annen fisk nattestid så hiver jeg på hvitvingen til André Brun, det er morro flue å fiske med ;D

Men jeg er jo kanskje som kjent litt tillhenger av glitter og stas ;D ;D ;D Hva bruker dere/liker dere av flash/dubbing på WB'ene deres? Evt andre atraktorelementer?

 

jeg har prøvd litt med krystal flash og mylar som kropp på hvite/lyse fluer for å få glansen på solrike kalde dager :)

har ikke dårlige erfaringer med det, men er det helt blikk har jeg ikke like stor tro på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...