Gå til innhold

Bildekritikken


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg en tråd der man kunne legge ut bilder å få litt konstruktiv bildekritikk. Både på godt og vondt. Bildetråden vi har hatt har vært kjempeflott og blir det helt sikkert videre, men jeg tror vi kunne lært mye av å ha en tråd der vi stiller oss lagelig til for hugg (eller ros). Gjerne kritikk som går litt utover "fint bilde", "flott fisk" o.s.v. Jeg synes terskelen for å legge inn bilder skal være lav slik at både nybegynnere og entusiaster kan ha utbytte.  Foto.no har jo denne muligheten, men jeg ønsker ikke å bruke mye tid på et nytt forum. Ffs forever! ;)

 

Hyggelig hvis andre gir tilbakemelding på om de synes dette er en ok ide?

 

Mvh Sjur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Godt forslag Sjur.

 

Konstruktiv kritikk er nyttig. Men man skal ikke kimse av førsteinntrykk og følelsen et bilde gir. Man kan gi kritikk på flere plan, både subjektiv følelse og teknikk.

 

Listen bør legges lavt både for å legge inn bilder og for å gi kritikk. Veldig lærerikt å tenke igjennom hva man ser i et bilde.

 

De som vil oppgi tanken bak bildet, teknikk, blenderåpning, lukkertid og eventuelle filter etc kan jo gjøre det. Det er veldig interessant å få innblikk i dette. Mange tips å plukke opp på den måten.

 

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingve!

 

Førstemann ut i bildekritikken! Det er sporty! Håper mange flere vil bidra her med bilder og kritikker.

Jeg syns fikling i photoshop kan være ok. Du har laget et bilde som jeg syns er kunstnerisk og tøft! Tror jeg kunne hatt et slikt bilde på veggen. Kanskje ikke 2x3 m i stua, men likevel. Kreativt!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg er den beste til å rose/kritisere bilder, menmen ;D

 

Liker kontrasten mellom himmel, og hav :) Synes det som jeg tror er en båt i bildet gir litt unødvendig mye oppmerksomhet... Litt for mye rediger kanskje også, men drittøft bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingve

 

Jeg liker originalen veldig godt, du har fanget fotosituasjonen på en flott måte. Fint opplyst ansikt, kunne kanskje tålt litt mer eksponering på deler ar bildet.

 

Den photoshoppa versjonen funker også godt, effektfull inndeling av bildet. Men jeg er ikke så glad den type effekt selv, men her kommer den berømte baken og smaken inn i bildet.

 

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å fortelle hva man vil med bildet -komposisjon, konsept, farger, kontraster, historie, estetikk, rent teknisk bilde, etc. Det åpner opp for en større bevisstgjøring hos både fotograf og betrakter, og kan føre til en mer konstruktiv tilbakemelding.

 

For meg er det vanskelig å si annet at det er et pent, men kjedelig bilde siden jeg ikke vet noe mer om hva dine intensjoner med bilde er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å fortelle hva man vil med bildet -komposisjon, konsept, farger, kontraster, historie, estetikk, rent teknisk bilde, etc. Det åpner opp for en større bevisstgjøring hos både fotograf og betrakter, og kan føre til en mer konstruktiv tilbakemelding.

 

For meg er det vanskelig å si annet at det er et pent, men kjedelig bilde siden jeg ikke vet noe mer om hva dine intensjoner med bilde er.

 

 

Ja, jeg er enig. Skal prøve å tenke litt bevisst på det til neste gang. Er litt utrent med den måten å tenke på når jeg knipser. Men har lyst å lære å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg jeg  :)

 

Her har jeg tatt et bilde av et blad med litt is på. Planen var å få fram litt farger samtidig som bildet skulle være vinter. Litt kontrast mellom et grønt og friskt blad, og is og snø. Bladet stod ut fra en liten sprekk i et gjerde, og jeg la merke til det med en gang. Ettersom det stod ut fra gjerdet fikk jeg kanskje litt lite av bladet med? Bildet er redigert i ps, og jeg har prøvd å få til en kontrast mellom grønt og rødt i bildet.  La også inn litt mer "luft" under bladet, for å lage bildet mer fredfult.

Håper på at noen kan gi konstruktive tilbakemeldinger på hva som kan gjøres bedre :)

 

Legger ved et bildet slik det ser ut uredigert også...

post-2437-13949860816969_thumb.jpg

post-2437-13949860817334_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjur: Dette er et flott motiv. Jeg synes bildet ditt er litt undereksponert på deler. Dette er pirkete, men det er da noe. Kunne også testet en stående variant, der stilken kom mer til sin rett, og den største "knoppen" havner i det gyldene snitt. Du kan sette på grid i søkeren, så får du opp dette snittet om du ikke har gjort det allerede. Prøv sorthvitt, og se hvordan det går.. Eller pump inn pittelitt mer farge i knoppen. Jeg synes ikke bakgrunnen trenger være mer blurry, da må du gjerne tettere på motivet. Med macroen hadde det kanskje blitt knall.

 

Joma: Veldig kul ide, som ikke lar seg avbilde så mange dagene i året. Fine linjer i bakgrunnen. Jeg synes bildet ditt blir litt "tungt" på venstresida. Noe undereksponert synes jeg også det er. Prøv å kutte litt, og eksperimenter litt på det området. Det hadde vært spennende å se isen som hovedmotiv, eller 50/50 blad og is.

 

Vel, jeg har iallefall fått tenkt litt. Håper det oppfattes som konstruktiv kritikk for dere...

 

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tvunget innendørs grunnet epidemi... Ettersom jeg har inngått en slags avtale med meg selv om vann som gjennomgangstema i bildene slo dugg på vindu meg som et ypperlig motiv i så måte.

 

Av kritikk tar jeg imot alt. Om noen har ideer å spe på med, teknisk og kreativt, er jeg veldig interessert i det. Også om det ene funkerer bedre enn det andre av farge og sorthvitt.

 

Mvh

Ronny

post-2134-13949860868111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg har lyst å dra fingen over! :) Jeg syns det med farger var penest. Teknisk sett har jeg ingenting å utsette. Kreativt og tøft!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tvunget innendørs grunnet epidemi... Ettersom jeg har inngått en slags avtale med meg selv om vann som gjennomgangstema i bildene slo dugg på vindu meg som et ypperlig motiv i så måte.

 

Av kritikk tar jeg imot alt. Om noen har ideer å spe på med, teknisk og kreativt, er jeg veldig interessert i det. Også om det ene funkerer bedre enn det andre av farge og sorthvitt.

 

Mvh

Ronny

 

 

 

 

 

Bildekrittik????? ???

 

Tenkte først bakterikoloni under et mikroskop(C.S:I Fan), men har tatt feil før og gjorde det igjen.  ;D .Vannvittig, sinnsykt eller dødsbra, ikke krittik her gården, det der var helt rått.

Sikkert ikke hva du ønsket av kommentar, men hvorfor klage på noe som er perfekt :o :o :o :o :o  Nettop sletta alle mine linker til fotoforumsider, trenger kun å følge med her :)

 

Det blå var best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må desverre holde meg inne et par dager, men tok disse to bildene ut gjennom vinduet litt før kl 16.00 i går, lørdag. Månebildet er beskjært, men ellers er de rett fra minnebrikka. Kan ingenting om foto, så kom med kritikk, kanskje hjernesellene fortsatt tar litt lærdom.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komposisjon: Prøv å ta månebildet på nytt, med like mye luft under som du nå har over månen.

Tenk deg en bondesjakk 9-deling av bildet og legg månen i det øverste krysset til venstre.

 

Motiv: Solnedgang bak bjørk - hva er det du vil ta bilde av? OM det er silhuetten av vinterbjørka kan du kanskje gå tettere på og eksperimentere med avtegningene mot den dramatiske kveldshimmelen.

 

oc

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...