Gå til innhold

Norske navn på døgnfluer


.JB

Anbefalte innlegg

Dagsländor/Døgnfluer klekker i hovedsak på dagtid, mens nattsländor/vårfluer klekker i hovedsak på kveld/natt....

 

Nord for polarsirkelen også??

 

Uten å være alt for forutinntatt var jo de gamle lærde stort sett fra østlandet (vet ikke når disse fluene fikk navnene sina da men...) Altså de som ikke hadde annet å gjøre enn å skrive bøker, vandre i Kristiania osv..osv..  ;D

 

Hadde det vært en nord for polarsirkelen som hadde gitt de navn ville det kanskje vært noe som:

 

Hæstkukflua-med-lavvovinga (døgnflue)

 

Hæstkukflua-med-velta-lavvovinga (vårflue)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsländor/Døgnfluer klekker i hovedsak på dagtid, mens nattsländor/vårfluer klekker i hovedsak på kveld/natt....

 

Nord for polarsirkelen også??

 

Uten å være alt for forutinntatt var jo de gamle lærde stort sett fra østlandet (vet ikke når disse fluene fikk navnene sina da men...) Altså de som ikke hadde annet å gjøre enn å skrive bøker, vandre i Kristiania osv..osv..  ;D

 

Hadde det vært en nord for polarsirkelen som hadde gitt de navn ville det kanskje vært noe som:

 

Hæstkukflua-med-lavvovinga (døgnflue)

 

Hæstkukflua-med-velta-lavvovinga (vårflue)

 

 

... å bruke sprit til innsektskonservering fikk vel kanskje ikke helt gjennomslag i alle deler av landet?  ;)

 

 

;D ;D ;D ;D ;D

Takk Stian!

Dæm tar æ me mæ videre.... Skulle likt å visst ka det har blitt, dirækte oversatt tell Latin  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Kjenner jeg dette forumet rett, klarer sikkert noen å finne ut det  :D

 

Usikker på om det er noe latisk navn for lavvo, men hæstkuk er jeg nesten overbevist om at de hadde ett navn på  ;D

 

Direkte oversatt må det bli noe sånt som "equus masculus genitalis".

For meg, en helt ukjent døgnflueart.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er det ikke egentlig greit å lære seg de viktigste latinske navnene.....nyttig når man er på fisketur i ytlandet eller treffer på utlendinger man vil prate med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke egentlig greit å lære seg de viktigste latinske navnene.....nyttig når man er på fisketur i ytlandet eller treffer på utlendinger man vil prate med

 

For meg var latinske insektnavn en greie for 10-15 år siden.

De siste årene har jeg omsider fått tilbake interessen for dette.

Fikk insektboka av Krogvold i julegave.

Denne blar jeg flittig i for tiden, og kan anbefale den til alle mine frender :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Kjenner jeg dette forumet rett, klarer sikkert noen å finne ut det  :D

 

Usikker på om det er noe latisk navn for lavvo, men hæstkuk er jeg nesten overbevist om at de hadde ett navn på  ;D

 

Direkte oversatt må det bli noe sånt som "equus masculus genitalis".

For meg, en helt ukjent døgnflueart.......

 

Njaa.., jeg heller mer mot Equus caballus corpus spongiosum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Kjenner jeg dette forumet rett, klarer sikkert noen å finne ut det  :D

 

Usikker på om det er noe latisk navn for lavvo, men hæstkuk er jeg nesten overbevist om at de hadde ett navn på  ;D

 

Direkte oversatt må det bli noe sånt som "equus masculus genitalis".

For meg, en helt ukjent døgnflueart.......

 

Njaa.., jeg heller mer mot Equus caballus corpus spongiosum.

 

Tenker vi bare forkorter det til "ballus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...