Gå til innhold

Norske navn på døgnfluer


.JB

Anbefalte innlegg

Denne har sikkert vært postet før, men en repetisjon for nye og gamle lesere skader sikkert ikke. Publisert i InsektNytt (bladet til Norsk entomologisk forening) helt tilbake i 1993. Mange foretrekker, eller i hvert fall har lært seg, latinske navn, men egentlig er det vel greit å kunne både latinske og norske navn. Dessuten fin Quiz-materie under kaffenpausen. Så da er det bare å pugge i vei.

 

Orden Døgnfluer (Ephemeroptera)

 

Familie Duskgjelledøgnfluer (Ephemeridae) Innsjøduskgjelledøgnflue, Ephemera vulgata (Linnaeus, 1758)

Elveduskgjelledøgnflue, Ephemera danica (Müller, 1764)

 

Familie Flatdøgnfluer (Heptageniidae) Brun flatdøgnflue, Heptagenia fuscogrisea (Retzius. 1783)

Gul flatdøgnflue, Heptagenia sulphurea (Müller, 1776)

Nordlig flatdøgnflue, Heptagenia dalecarlica Bengtsson, 1912

Liten flatdøgnflue, Nixe joernensis (Bengtsson, 1909) [syn. Heptagenia joernensis]

 

Familie Børstekjevedøgnfluer (Arthroplidae)

Børstekjevedøgnflue, Arthroplea congener( Bengtsson, 1908)

 

Familie Spissgjelledøgnfluer (Leptophlebiidae)

Liten spissgjelledøgnflue, Leptophlebia vespertina (Linnaeus, 1758)

Stor spissgjelledøgnflue, Stor myrdøgnflue Leptophlebia marginata (Linnaeus, 1767)

Purpur gaffelgjelledøgnflue, Paraleptophlebia cincta (Retzius. 1783)

Stor gaffelgjelledøgnflue, Paraleptophlebia submarginata (Stephens, 1835)

Liten gaffelgjelledøgnflue, Paraleptophlebia werneri Ulmer, 1919

Østlig gaffelgjelledøgnflue, Paraleptophlebia strandii (Eaton, 1901)

Buntgjelledøgnflue, Habrophlebia lauta Eaton, 1884

 

Familie Ryggjelledøgnfluer (Ephemerellidae)

Stor ryggjelledøgnflue, Ephemerella aurivilli (Bengtsson, 1908)

Rød ryggjelledøgnflue, Ephemerella ignita (Poda, 1761)

Liten ryggjelledøgnflue, Ephemerella mucronata (Bengtsson, 1909)

 

Familie Skjoldgjelledøgnfluer, Dvergdøgnfluer (Caenidae)

Håret skjoldgjelledøgnflue, Caenis horaria (Linnaeus, 1758)

Broket skjoldgjelledøgnflue, Caenis lactea (Burmeister, 1839)

Damskjoldgjelledøgnflue, Caenis luctuosa (Burmeister, 1839)

Elveskjoldgjelledøgnflue, Caenis rivulorum Eaton, 1884

Pigget skjoldgjelledøgnflue, Brachycercus harrisella Curtis, 1834

 

Familie Fliksidedøgnfluer (Siphlonuridae)

Stor fliksidedøgnflue, Siphlonurus aestivalis (Eaton, 1903)

Tverrstripet fliksidedøgnflue, Siphlonurus alternatus (Say, 1824)

Liten fliksidedøgnflue, Siphlonurus lacustris (Eaton, 1870)

Elvefliksidedøgnflue, Ameletus inopinatus (Eaton, 1887)

Fjellflomdøgnflue, Parameletus chelifer (Bengtsson, 1908)

Nordlig fjellflomdøgnflue, Parameletus minor (Bengtsson, 1909)

 

Familie Klodøgnfluer (Ametropodidae)

Grønnøyet klodøgnflue, Metretopus borealis (Eaton, 1871)

Nordlig klodøgnflue, Metretopus alter Bengtsson, 1930

 

Familie Smådøgnfluer, Bekkedøgnfluer (Baetidae)

Baetis bundyae, (mangler norsk navn)

Guløyet smådøgnflue, Baetis fuscatus (Linnaeus, 1761)

Hvitflekket smådøgnflue, Baetis scambus Eaton, 1870

Tohalet smådøgnflue, Baetis lapponicus (Bengtsson, 1912)

Innsjø smådøgnflue, Baetis macani Kimmins, 1957

Vanlig smådøgnflue, Stor strømdøgnflue Baetis rhodani Pictet, 1843-45

Fjellsmådøgnflue, Baetis subalpinus Bengtsson, 1917

Sydlig smådøgnflue, Baetis vernus Curtis, 1834

Sandsmådøgnflue, Baetis muticus (Linnaeus, 1758)

Sortvinget smådøgnflue, Baetis niger (Linnaeus, 1761)

Seksgjellet smådøgnflue, Baetis digitatus Bengtsson, 1912

Lansettvingedøgnflue, Centroptilum luteolum (Müller, 1776)

Gul damdøgnflue, Cloêon dipterum (Linnaeus, 1761)

Brun damdøgnflue, Cloêon simile Eaton, 1870

Guløyet aftendøgnflue, Procloeon bifidum (Bengtsson, 1912)

 

 

Kilde: Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tverrstripet fliksidedøgnflue, Siphlonurus alternatus. Jeg fant et norsk navn på denne en gang på nettet og da ble den kalt "Stor myrdøgnflue"

 

Egenlig litt greit med norske navn da jeg sliter med å huske og ikke minst uttale den latinske navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tverrstripet fliksidedøgnflue, Siphlonurus alternatus. Jeg fant et norsk navn på denne en gang på nettet og da ble den kalt "Stor myrdøgnflue"

 

Egenlig litt greit med norske navn da jeg sliter med å huske og ikke minst uttale den latinske navnene.

 

Stor myrdøgnflua har vel alltid vært Marginataen. Den og vespertina er eneste som levde på hjemtraktene mine når jeg startet med fluefiske. Grunnen er at den tåler sur nedbør mye bedre enn de andre døgnfluene. Derav også navnet da myrvann normalt er ganske sure.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tverrstripet fliksidedøgnflue, Siphlonurus alternatus. Jeg fant et norsk navn på denne en gang på nettet og da ble den kalt "Stor myrdøgnflue"

 

Egenlig litt greit med norske navn da jeg sliter med å huske og ikke minst uttale den latinske navnene.

 

Hva mener du?? Er Vulgata vanskeligere å uttale enn Innsjøduskgjelledøgnflue???  ;D

 

Uansett, bra tråd JB. Heldigvis trenger man ikke å kunne alle disse for å vite hva fisken spiser  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tverrstripet fliksidedøgnflue, Siphlonurus alternatus. Jeg fant et norsk navn på denne en gang på nettet og da ble den kalt "Stor myrdøgnflue"

 

Egenlig litt greit med norske navn da jeg sliter med å huske og ikke minst uttale den latinske navnene.

 

Stor myrdøgnflua har vel alltid vært Marginataen. Den og vespertina er eneste som levde på hjemtraktene mine når jeg startet med fluefiske. Grunnen er at den tåler sur nedbør mye bedre enn de andre døgnfluene. Derav også navnet da myrvann normalt er ganske sure.

 

 

 

Du har helt rett Oddbjørn, jeg blander litt i salaten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva mener du?? Er Vulgata vanskeligere å uttale enn Innsjøduskgjelledøgnflue???  ;D

 

Uansett, bra tråd JB. Heldigvis trenger man ikke å kunne alle disse for å vite hva fisken spiser  :)

 

Enig med deg. De norske navna virker litt som et krampeaktig tvunget forsøk på å finne norske navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt merke til at det bare er Lepto. Marginata som kalles myrdøgnflue her (Stor myrdøgnflue) og at Vespertina ikke kalles for liten myrdøgnflue.

 

Kanskje bare en glipp, eller så er det litt paradoksalt. For det er vel nettopp den store og lille myrdøgnflua som har fått størst aksept og fotfeste for sine norske navn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske navnene ble vel laget i et forsøk på å folkeliggjøre noen av de mest kjente insektene. For at disse ikke bare skal bli nye, fremmede navn har man vel laget de med mange 'knagger' i. Synes det fungerer bra på familier, men ikke alltid på artsnivå. Forsvinner ikke litt av vitsen med folkelige navn hvis en må bruke lupe og nøkler? Tror kanskje britiske fluefiskere flinkere til å bruke slike nasjonale navn enn vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske navnene ble vel laget i et forsøk på å folkeliggjøre noen av de mest kjente insektene. For at disse ikke bare skal bli nye, fremmede navn har man vel laget de med mange 'knagger' i. Synes det fungerer bra på familier, men ikke alltid på artsnivå. Forsvinner ikke litt av vitsen med folkelige navn hvis en må bruke lupe og nøkler? Tror kanskje britiske fluefiskere flinkere til å bruke slike nasjonale navn enn vi?

 

Vi skal vel ikke lenger enn til Sverige før nasjonale navn blir flittig brukt. Har noen ganger savnet at det i internasjonal litteratur hadde vært en henvisning til det latinske navnet, så jeg hadde forstått hvilke klekkinger de skriver om, som har vært så fantastiske, gitt kanonfiske sent på sesongen osv.. Gjelder bl.a. mye amerikansk litteratur hvor navnene mer går på størrelse og farge. Det burde være god latin å bruke det latinske navnet (i det minste i parentes). Men det er vel ikke akkurat noen 1. mai-parole det heller.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske navnene er bare piss. De bærer preg av å ha blitt funnet på av en person med alt for tykke kolabunner på nasan som i tillegg aldri har vært utenfor døra til laben.

Navnene er definitivt ikke noe for de som har under middels kondis.

 

Se på svenskene, de har slått to fine døgnfluer i en smekk: 1 kort pent navn, 2 navnet beskriver hvor insektet finnes og hvordan det ser ut.

Drit i begge og bruk latin, da skjønner alle hva man snakker om  ;) Litt feinsmeckeri skal man vel unde seg. Navnene er færre å pugge enn gangetabellen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje britiske fluefiskere flinkere til å bruke slike nasjonale navn enn vi?

 

Er liksom litt mer svung over "The Green Drake" enn "Elveduskgjelledøgnflue"

 

Inne på noe der, selv om mange av de engelske navnene bare er tullenavn. De norske navnsetterne har forsøkt å være litt pedagogiske, men de har valgt å konsentrere mye av navngivningen om kjennetegn på gjeller og nymfens utseende. Tror det er enklere å få aksept for norske navn som sier noe om f.eks. farge og hvor den lever.  Noen navn synes jeg er bra, eks. Liten myrdøgnflue er greit, fjellsmådøgnflue fungerer (baetis alpinus) m.fl. Men når man kommer med broket skjoldgjelledøgnflue så faller jeg litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er verre med Trichoptera som ble vårflue ??? Det er jo et navn som brukes ofte. Da hadde ingen forvekslet mudderfluene med vårfluene, kanskje :) Noen er så sære at de etter å ha lært alle latinske døgnflueartene begynner å bruke fullgode, latinske synonymer. E. aronii for E. aurivillii f.eks. Kanskje kommer de norske navnene i neste fase? Bare vent Stokkebekk!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske navnene er bare piss. De bærer preg av å ha blitt funnet på av en person med alt for tykke kolabunner på nasan som i tillegg aldri har vært utenfor døra til laben.

 

:) Tja hum, nå var det vel Vidar Lunde som fant opp disse navnene i sin tid, og han var en ganske så ivrig fluefisker, entomolog og Finnmarksfarer  ;) Men enig, de norske navnene er tull.  :)

Husker at de ble lansert i Inseksnytt engang på 90-tallet, og det var vel også en stor artikkel i Villmarksliv på samme tid om disse nye navnene, synes jeg å huske. Men det slo aldri til i vanlig bruk blant fluefiskere.

 

Disse fornorskede navnene ble vel like mye tull som at jeg i sin tid trodde jeg ble en bedre fluefisker av å lese utgave på utgave med Insektsnytt  :rolleyes: Hallo...  :) Enig med Rune her: Vi fortsetter å bruke de enkle latinske navnene, så kan vi i hvert fall forstå hverandre alle mann  :)

 

I dagligtale så snakker vi jo ikke engang om familie, men sier jo bare rhodani, aurivillii, ignita osv. For det finnes jo bare en aurivillii, en ignita osv.

Når jeg studerte i Oslo for mange år siden, og vi snek oss unna Blindern og opp i Oslomarka for å fiske under vulgataen ved et bynært vann, så hendte det jo at flere tilfeldige turgåere spurte på turen opp om "vulgataen" har kommet ennå, som om det var verdens mest naturlige ting å spørre om  :) Så latinen var i dagligtale, for å si det sånn.

 

Er liksom litt mer svung over "The Green Drake" enn "Elveduskgjelledøgnflue"

 

Det har du så rett i, Oddbjørn  ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Observasjon ved elva 1:

Se der kommer det en "gul flatdøgnflue", og der er det en "strømdøgnflue", heyy....der kommer jaggu en "sanddøgnflue" å gitt.........

 

Observasjon ved elva 2:

Se der kommer det en "Sulphurea", og der er det en "Aurivilli", heyy... der kommer jaggu en "Danica" å gitt..........

 

 

Observasjon 1 høres ut som innsektsobservasjoner foretatt av Vidar Lønn Arnesen  :D

 

Observasjon 2 derimot gir mening i en fluefiskers tilværelse og klinger som ekte musikk og ikke som en billig norsk "slagerparade" :D

 

 

Lenge leve Latinske ord og utrykk ;D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når jeg studerte i Oslo for mange år siden, og vi snek oss unna Blindern og opp i Oslomarka for å fiske under vulgataen ved et bynært vann, så hendte det jo at flere tilfeldige turgåere spurte på turen opp om "vulgataen" har kommet ennå, som om det var verdens mest naturlige ting å spørre om  :) Så latinen var i dagligtale, for å si det sånn.

 

 

Kansje det var han Andreas Fismen eller Lars Lenth som spurte. Jeg mener før dere alle var blitt bittesmå fluefiskepopidoler og ikke kjente hverandre. Fra TV og sånn :rolleyes:

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig... Jeg har alltid hørt andre norske navne på døgnfluene:

 

Ikke-familien

Jeghardenikke-døgnflue

Detklekkerikke-døgnflue

Dentardenikke-døgnflue

 

Liten-familien

Liten grå døgnflue

Liten brun døgnflue

Liten gulaktig, litt sånn sennep med mugg på-lignende døgnflue

Liten jævla døgnflue som ikke klekker i dag heller

 

Stor-familien

Stor som en seglbåt-døgnflue (også kalt Bavaria) = Vulgata

Endelig er det mai-døgnflua

 

Disse er enklere å huske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

De norske navnene er bare piss. De bærer preg av å ha blitt funnet på av en person med alt for tykke kolabunner på nasan som i tillegg aldri har vært utenfor døra til laben.

Navnene er definitivt ikke noe for de som har under middels kondis.

 

Se på svenskene, de har slått to fine døgnfluer i en smekk: 1 kort pent navn, 2 navnet beskriver hvor insektet finnes og hvordan det ser ut.

Drit i begge og bruk latin, da skjønner alle hva man snakker om  ;) Litt feinsmeckeri skal man vel unde seg. Navnene er færre å pugge enn gangetabellen.....

 

 

DØNN enig :) Og gud forby at vi tar etter svensker...ALTSÅ disse somkaller Rocky Mountains for "klippiga bergen# og Donald Duck for " Kalle Anka "  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske navnene er bare piss. De bærer preg av å ha blitt funnet på av en person med alt for tykke kolabunner på nasan som i tillegg aldri har vært utenfor døra til laben.

Navnene er definitivt ikke noe for de som har under middels kondis.

 

Se på svenskene, de har slått to fine døgnfluer i en smekk: 1 kort pent navn, 2 navnet beskriver hvor insektet finnes og hvordan det ser ut.

Drit i begge og bruk latin, da skjønner alle hva man snakker om  ;) Litt feinsmeckeri skal man vel unde seg. Navnene er færre å pugge enn gangetabellen.....

 

 

DØNN enig :) Og gud forby at vi tar etter svensker...ALTSÅ disse somkaller Rocky Mountains for "klippiga bergen# og Donald Duck for " Kalle Anka "  :(

 

De har da i hvert noen fornuftige begrep med Dagsländor og nattsländor.. Vi kaller det døgnfluer og vårfluer... som om det er noen logikk i det??? Eller er det det? Jeg har ikke skjønt det i hvert fall  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

De norske navnene er bare piss. De bærer preg av å ha blitt funnet på av en person med alt for tykke kolabunner på nasan som i tillegg aldri har vært utenfor døra til laben.

Navnene er definitivt ikke noe for de som har under middels kondis.

 

Se på svenskene, de har slått to fine døgnfluer i en smekk: 1 kort pent navn, 2 navnet beskriver hvor insektet finnes og hvordan det ser ut.

Drit i begge og bruk latin, da skjønner alle hva man snakker om  ;) Litt feinsmeckeri skal man vel unde seg. Navnene er færre å pugge enn gangetabellen.....

 

 

 

 

DØNN enig :) Og gud forby at vi tar etter svensker...ALTSÅ disse somkaller Rocky Mountains for "klippiga bergen# og Donald Duck for " Kalle Anka "  :(

 

De har da i hvert noen fornuftige begrep med Dagsländor og nattsländor.. Vi kaller det døgnfluer og vårfluer... som om det er noen logikk i det??? Eller er det det? Jeg har ikke skjønt det i hvert fall  :D

 

 

Hva er fornuftig med disse "slendene" ?? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske navnene er bare piss. De bærer preg av å ha blitt funnet på av en person med alt for tykke kolabunner på nasan som i tillegg aldri har vært utenfor døra til laben.

Navnene er definitivt ikke noe for de som har under middels kondis.

 

Se på svenskene, de har slått to fine døgnfluer i en smekk: 1 kort pent navn, 2 navnet beskriver hvor insektet finnes og hvordan det ser ut.

Drit i begge og bruk latin, da skjønner alle hva man snakker om  ;) Litt feinsmeckeri skal man vel unde seg. Navnene er færre å pugge enn gangetabellen.....

 

 

 

 

DØNN enig :) Og gud forby at vi tar etter svensker...ALTSÅ disse somkaller Rocky Mountains for "klippiga bergen# og Donald Duck for " Kalle Anka "  :(

 

De har da i hvert noen fornuftige begrep med Dagsländor og nattsländor.. Vi kaller det døgnfluer og vårfluer... som om det er noen logikk i det??? Eller er det det? Jeg har ikke skjønt det i hvert fall  :D

 

 

Hva er fornuftig med disse "slendene" ?? :)

 

 

Dagsländor/Døgnfluer klekker i hovedsak på dagtid, mens nattsländor/vårfluer klekker i hovedsak på kveld/natt....

 

Eller er det andre grunner til disse navnene?

 

Jeg tror/trodde i hvert fall at det er derfor svenskene har kalte dem dette ??  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dagsländor/Døgnfluer klekker i hovedsak på dagtid, mens nattsländor/vårfluer klekker i hovedsak på kveld/natt....

 

Nord for polarsirkelen også??

 

Polardag(døgn)fluer... spinnerfall utpå høsten en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...