Gå til innhold

Første flue


flage87

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at eg må begynne å binde fluer snart. Har tatt i en stikke ett par ganger og laget noe som ikke engang djevelen ville tatt i. Har noen her inne på ffs en ganske enkel og grei flue som eg kan prøve meg på? Legg gjerne ved bilder og beskrivelser. Videoer og linker taes imot med takk ;)

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmermygg! Setter stort sett på de mest pjuskete og slitne som jeg bandt for mange år siden når det er mygg fisken spiser. Denne flua kan man jo ikke gjøre "feil" og er et av mønstrene jeg bruker aller mest. Deretter kan man jo bare ta det et skritt videre så har man Superpuppan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en titt her http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6542.0

Det kan være ganske lurt å kjøpe en fluebindingsfilm hvor du kan lære deg noen enkle mønstre

 

Eg har en far som har både det ene og det andre innen fluebinding. Har tjuvlånt litt bøker og filmer. Men eg vil prøve meg på den enkleste fluen først. Tusen takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje litt konservativt men jeg tror ikke det er så dumt å binde noen klassiske våtfluer til å begynne med.

Det er ikke så vanskelig og du lærer alle grunnteknikkene som å dubbe-feste vinge- bruke tinsel- ribbe- hakcle- osv.

Vanskelig er det ikke :) Bare å sette igang ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som ofte lønner seg er og lese om fluas proposisjoner (hehe skrev det sikkert ikke riktig ;D ;D)

ikke start med for små kroker, start med store og binde deg nedover til mindre etter hvert.

 

Les bøker, ikke vær redd for å utforske, feile og sist men ikke minst TREN!  trening er bra ;)

viss du trenger mere hjelp, så ta deg en tur til rena ;D tar meg kanskje en tur dit jeg også

 

ikke vær redd for og ta kontakt, skal se om jeg finner en dvd du kan få også, men vi tar dette senere

 

noen fluer du kan ta en titt på er:

 

dyret

raklehanen

palmermygg

mauer

devils bug

div biller

div klekkere

 

 

skal du lage nymfer kan disse være aktuelle

 

fasanhale nymfe

hareøre nymfe, med og uten kulehode

andre brun's mini nymfer

 

til sjøørret kan vell disse være greie

 

søppelsekk lopper og andre lopper

dubbing reke og andre reker

wolly bugger

zonker

kanindyret

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som ofte lønner seg er og lese om fluas proposisjoner (hehe skrev det sikkert ikke riktig ;D ;D)

ikke start med for små kroker, start med store og binde deg nedover til mindre etter hvert.

 

Les bøker, ikke vær redd for å utforske, feile og sist men ikke minst TREN!  trening er bra ;)

viss du trenger mere hjelp, så ta deg en tur til rena ;D tar meg kanskje en tur dit jeg også

 

ikke vær redd for og ta kontakt, skal se om jeg finner en dvd du kan få også, men vi tar dette senere

 

noen fluer du kan ta en titt på er:

 

dyret

raklehanen

palmermygg

mauer

devils bug

div biller

div klekkere

 

 

skal du lage nymfer kan disse være aktuelle

 

fasanhale nymfe

hareøre nymfe, med og uten kulehode

andre brun's mini nymfer

 

til sjøørret kan vell disse være greie

 

søppelsekk lopper og andre lopper

dubbing reke og andre reker

wolly bugger

zonker

kanindyret

 

Super liste men begynn med de enkleste fluene.

Bare et godt råd.

Ingen er mestere før de har prøvd, begynn med de enkleste grunnprinnsipper :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som ofte lønner seg er og lese om fluas proposisjoner (hehe skrev det sikkert ikke riktig ;D ;D)

ikke start med for små kroker, start med store og binde deg nedover til mindre etter hvert.

 

Les bøker, ikke vær redd for å utforske, feile og sist men ikke minst TREN!  trening er bra ;)

viss du trenger mere hjelp, så ta deg en tur til rena ;D tar meg kanskje en tur dit jeg også

 

ikke vær redd for og ta kontakt, skal se om jeg finner en dvd du kan få også, men vi tar dette senere

 

Rena blir litt langt for meg å reise :P Men tusen takk for både tips og motivasjon ;D Det gjelder også alle dere andre som har svart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hmm lukter litt svidd her nå :D

I alle fall nok bly ;)

 

 

ja.. sorry... det var bare jeg som poppet popkorn i mikro'n.. sto litt for lenge..

 

når man fortynner med bly kan man bestemme fluas gange

 

binder du inn blyet forand, vill flua ha en gange som gjør at fronten synker først... dette gjør at halemtrielle beveger seg veldig.. flua får også en veldig like gange som en skadet fisk.

 

binder du inn blyet på midten vill flua går veldig "rett" i vannet og synker stabilt

 

binder du inn blyet bak, vill flua synke med baken først......

 

man kan også variere mengden på blyet etter hvor fort den skal synke osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du begynner med en svart Wolly Bugger bundet på krokstørrelse 8 :)

 

Dette er en svært enkel flue å binde, og i tillegg så fisker den godt. Her ligger en steg for steg beskrivelse av flua:

 

http://www.troutflies.com/tutorials/wbug/index.shtml

 

Lykke til! :)

 

Støtter denne. Dersom du fisker vått er dette en flue du vil elske hele livet. Fungerer både i ferskvann og i sjøen. Lett å binde og du vil alltid trenge flere av dem. Svart Wolly bugger er alltid innom fortommen ved mitt nattfiske.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Då var mine sju første nymfer bundet i forskjellige farger osv... Har ikkje hatt ro til å binde noenting før i går, grunnet røykekutt 8) Men no fremover blir det en del binding og testing. Tenkte å prøve meg på WB etterhvert ;D Tusen takk for inspirasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...