Gå til innhold

Årets første isfisketur


Lars Mathisen

Anbefalte innlegg

Da var årets første isfisketur unnagjort.

Hadde planer om å dra til et par lurevann idag, men været satte en stopper.

Sørlig stiv kuling, snøfokk og ca 20 effektive minus.

Heldigvis finnes det gode klær, pulk og ski ;D

Kombinert med syk fisketrang, gikk 6 timer overraskende greit :-)

Måtte velge ut et annet område i tilfelle veiene skulle stenge...

De større fiskene var i det vanskelige hjørnet idag så fisket ble som en kultiveringsjobb å regne.

Noen pene stekefisker ble det imidlertid.

 

Turbilder ble det ikke da mobil- og kamerabatteriet blacket ut i kulda...

Var i grunn ubehagelig nok å tre på maggot  :rolleyes:

 

 

 

 

 

post-3090-13949861066439_thumb.jpg

post-3090-1394986106722_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke verst aurivilli! de ser gode ut.. mmm  :P

 

edit: hva smaker en røye? er smaken nesten den samme som ørretens eller?

 

Røya og ørreten smaker relativt likt, men røya er som regel noe "rundere" og mildere i smaken.

Dette avhenger selvfølgelig også av type vann/ elv/ innsjø..

Røye tatt i et myrvann smaker dritt.. Det samme gjør forsåvidt ørret også ;-)

Disse er tatt i et næringsfattig fjellvann og smaker derfor prima  :)

Synes generelt røya er bedre enn ørret. Sjørøya er i en særklasse! Verdens beste matfisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss ser man det. Dere har litt muligheter der opp i nord.

Kunne faktisk tenke meg å drive med litt isfiske om vinteren, for å dempe det verste.

Det finnes naturlig nok lite kultur her nede for å drive med isfiske. Da det nesten aldri er trygg is.

 

Har prøvd, ingen suksess nesten bare abbor fra 50 til 250 gram.

 

Et det røye i fiskåvann ennå? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så misunnelig på dere som har slike røye-vann i nærheten at jeg kjenner jeg blir litt kvalm  ;D

Hos dere er vel disse røyene små-fisk å regne, men hadde vi hatt vann med slik røye rundt her skulle jeg tilbrakt mange timer med isfiske.

Selv har jeg sittet på mjøs-isen i dag å fryst ræva av meg, uten å få så mye som en abbor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke verst aurivilli! de ser gode ut.. mmm  :P

 

edit: hva smaker en røye? er smaken nesten den samme som ørretens eller?

 

Røya og ørreten smaker relativt likt, men røya er som regel noe "rundere" og mildere i smaken.

Dette avhenger selvfølgelig også av type vann/ elv/ innsjø..

Røye tatt i et myrvann smaker dritt.. Det samme gjør forsåvidt ørret også ;-)

Disse er tatt i et næringsfattig fjellvann og smaker derfor prima  :)

Synes generelt røya er bedre enn ørret. Sjørøya er i en særklasse! Verdens beste matfisk!!

Sjørøya er god ja, ingenting å si på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så misunnelig på dere som har slike røye-vann i nærheten at jeg kjenner jeg blir litt kvalm  ;D

Hos dere er vel disse røyene små-fisk å regne, men hadde vi hatt vann med slik røye rundt her skulle jeg tilbrakt mange timer med isfiske.

Selv har jeg sittet på mjøs-isen i dag å fryst ræva av meg, uten å få så mye som en abbor .

 

Er vel bare å flytte nordover det da  ;)

 

I dette vannet er nok dette som småfisk å regne. Men det er nødvendig å tynne ut slike vann også.

Røya har ekstremt gode forhold her, også gyteforhold...

 

Her er min største fra området :-)

post-3090-13949861069407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så misunnelig på dere som har slike røye-vann i nærheten at jeg kjenner jeg blir litt kvalm  ;D

Hos dere er vel disse røyene små-fisk å regne, men hadde vi hatt vann med slik røye rundt her skulle jeg tilbrakt mange timer med isfiske.

Selv har jeg sittet på mjøs-isen i dag å fryst ræva av meg, uten å få så mye som en abbor .

 

Er vel bare å flytte nordover det da  ;)

 

Har vært inne på tanken mer enn en gang, ja . . .

Hadde det bare vært like lett å få arbeid som å få fisk der oppe  ;D

Da jeg var guttunge var det mulig å oppleve bra røyefiske i noen vann her også, og jeg glemmer aldri hvor spennende det var å ligge på isen og se stor røye som kretset rundt agnet under røyeblinken  :o Slår nesten fluefiske, det . . .

Når er generelt den beste tida for isfiske etter røye nordpå ? Er fisket bedre på vårparten, eller er det bare været som er bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når er generelt den beste tida for isfiske etter røye nordpå ? Er fisket bedre på vårparten, eller er det bare været som er bedre ?

 

Det kommer helt an på.. Generelt er det beste isfisket når en kan gå til fots på bare rabber.

Da har isen "gått i lett" og begynt å slippe fra kantene. De som våger seg ut helt på tampen av sesongen er som regel dem som for mest lønn for strevet.

Men januar kan være en knallmåned det også.

Da står gjerne røyene på varpet (gyteplassen) enda. Treffer en blink da kan fisket være storslagent.

 

Må nok ærlig innrømme at jeg trives best når det er lyst hele døgnet, og man kanskje kan kaste T-skjorta av et øyeblikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når er generelt den beste tida for isfiske etter røye nordpå ? Er fisket bedre på vårparten, eller er det bare været som er bedre ?

 

Det kommer helt an på.. Generelt er det beste isfisket når en kan gå til fots på bare rabber.

Da har isen "gått i lett" og begynt å slippe fra kantene. De som våger seg ut helt på tampen av sesongen er som regel dem som for mest lønn for strevet.

Men januar kan være en knallmåned det også.

Da står gjerne røyene på varpet (gyteplassen) enda. Treffer en blink da kan fisket være storslagent.

 

Må nok ærlig innrømme at jeg trives best når det er lyst hele døgnet, og man kanskje kan kaste T-skjorta av et øyeblikk :-)

 

Liker best å fiske etter at skuterløypene er stengt. Da er man stort sett alene på fjellet. Kanskje ikke helt alene, rypa spiller, reinen kalver og trekkfuglene kommer tilbake. Fint å våkne av at sola varmer teltet litt og at steggen spiller, lage seg frokost, koke kaffe og ha den på en termos og så gå ut på isen for å bli solbrent :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når er generelt den beste tida for isfiske etter røye nordpå ? Er fisket bedre på vårparten, eller er det bare været som er bedre ?

 

Det kommer helt an på.. Generelt er det beste isfisket når en kan gå til fots på bare rabber.

Da har isen "gått i lett" og begynt å slippe fra kantene. De som våger seg ut helt på tampen av sesongen er som regel dem som for mest lønn for strevet.

Men januar kan være en knallmåned det også.

Da står gjerne røyene på varpet (gyteplassen) enda. Treffer en blink da kan fisket være storslagent.

 

Må nok ærlig innrømme at jeg trives best når det er lyst hele døgnet, og man kanskje kan kaste T-skjorta av et øyeblikk :-)

 

Liker best å fiske etter at skuterløypene er stengt. Da er man stort sett alene på fjellet. Kanskje ikke helt alene, rypa spiller, reinen kalver og trekkfuglene kommer tilbake. Fint å våkne av at sola varmer teltet litt og at steggen spiller, lage seg frokost, koke kaffe og ha den på en termos og så gå ut på isen for å bli solbrent :D

 

Helt klart høyest trivselfaktor da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at mai er den fineste isfiske tia nordpå...  Selv er jeg mer for scooterski en vanlig ski, litt mer effektivt ;D    Hadde en helt fantastisk tur i slutten av april for 3 år siden, var vel ei stund etter påske. Jeg og gamlingen på scooter, kjørte fra storelva(Ifjord) helt inn på Dolla. Er vel en 3 mil, eneste folka vi såg va 2 hundespann,t skjorte på isen, persa den dagen med ei røye på 2 kg ;D et skikkelig beist!  Men har slutta på sjøen + at det blir baby her straks så jeg får ta storfisken til sommern og scooterturen neste påske...  Men litt mere folk da. Fin følelse av å være aleine på vidda.

 

 

Offhhh fikk troa no ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når er generelt den beste tida for isfiske etter røye nordpå ? Er fisket bedre på vårparten, eller er det bare været som er bedre ?

 

Det kommer helt an på.. Generelt er det beste isfisket når en kan gå til fots på bare rabber.

Da har isen "gått i lett" og begynt å slippe fra kantene. De som våger seg ut helt på tampen av sesongen er som regel dem som for mest lønn for strevet.

Men januar kan være en knallmåned det også.

Da står gjerne røyene på varpet (gyteplassen) enda. Treffer en blink da kan fisket være storslagent.

 

Må nok ærlig innrømme at jeg trives best når det er lyst hele døgnet, og man kanskje kan kaste T-skjorta av et øyeblikk :-)

 

Liker best å fiske etter at skuterløypene er stengt. Da er man stort sett alene på fjellet. Kanskje ikke helt alene, rypa spiller, reinen kalver og trekkfuglene kommer tilbake. Fint å våkne av at sola varmer teltet litt og at steggen spiller, lage seg frokost, koke kaffe og ha den på en termos og så gå ut på isen for å bli solbrent :D

 

Når drar vi?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...