Gå til innhold

En stangbyggers gleder og sorger


Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Vidar Steimler skrev:

Den neste spenningen er derfor å få høre hva andre synes..........Nå gleder jeg meg faktisk enda mer til helgen.....

Det gjør jeg å :D :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Lurer litt på detta bambusgreiene, har sjekka endel rundt og noen steder har jeg funnet stenger som er firkanta.. Hva slags fordeler/ulemper er det ved en slik stang? http://www.bamboorods.se/spotyp.htm

 

På grunn av konstruksjonen vil en  "quad" stang være litt stivere enn en sekskantet. La oss si at en quad er 100% (stivest). Da vil en tilsvarende sekskantet være 96%, og en femkantet 97%.

I Praksis, må derfor en sekskantet ha litt større diameter (flate til flate) for å få samme stivhet.

Enkelte mener at quad stenger er mer retningsstabile å kaste med, men meningene er delte.

 

Fremstillingen av quad stenger er litt mer komplisert. Skal man høvle, må man ha en form med to spor på grunn av de ulike vinklene på spilene (90-45-45). På en sekskantet stang er spilene likesidet, og man kan høvle i ett spor ved å vende spilen.

Maskinell fremstilling er hvistnok også litt mer komplisert for quad's, men det er et tema jeg ikke kan særlig mye om.

 

Jeg tror derfor at hovedårsaken til at sekskantede stenger dominerer er at fremstillingen er litt enklere, selv om bl a Garrison bestemt mente at sekskantede også var konstruksjonsmessig best. En diskusjon jeg skal være veldig forsiktig med å gå inn i :)

 

Håper dette var litt oppklarende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på detta bambusgreiene, har sjekka endel rundt og noen steder har jeg funnet stenger som er firkanta.. Hva slags fordeler/ulemper er det ved en slik stang? http://www.bamboorods.se/spotyp.htm

 

På grunn av konstruksjonen vil en  "quad" stang være litt stivere enn en sekskantet. La oss si at en quad er 100% (stivest). Da vil en tilsvarende sekskantet være 96%, og en femkantet 97%.

I Praksis, må derfor en sekskantet ha litt større diameter (flate til flate) for å få samme stivhet.

Enkelte mener at quad stenger er mer retningsstabile å kaste med, men meningene er delte.

 

Fremstillingen av quad stenger er litt mer komplisert. Skal man høvle, må man ha en form med to spor på grunn av de ulike vinklene på spilene (90-45-45). På en sekskantet stang er spilene likesidet, og man kan høvle i ett spor ved å vende spilen.

Maskinell fremstilling er hvistnok også litt mer komplisert for quad's, men det er et tema jeg ikke kan særlig mye om.

 

Jeg tror derfor at hovedårsaken til at sekskantede stenger dominerer er at fremstillingen er litt enklere, selv om bl a Garrison bestemt mente at sekskantede også var konstruksjonsmessig best. En diskusjon jeg skal være veldig forsiktig med å gå inn i :)

 

Håper dette var litt oppklarende.

 

Spennende. Takk for info. Hadde igrunn vært morro å testa litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikingskipet - dag 1.

 

I dag har jeg hatt gleden av å bivåne en ekte tørrfluepurist med kneskjelv og sviktende økonomi ;D

 

Etter å ha prøvekastet to prototyper, lurte han på om jeg ikke hadde "noe som er enda dypere".

Selvfølgelig hadde jeg det, og etter en stund kom smilet som nesten gikk helt rundt.

Stangen vi snakker om, er en 7'6'' #4, bygget etter den berømte Charles Ritz taperingen "Fario club" (originalen er 8'6'' #6).

Det interessante med denne historien er at den selsomme purist for et par år siden prøvde en liknende stang, og uttalte "dette er ikke noe for meg".

Tror ikke han husker det selv, men det gjør selvfølgelig jeg (pushere bør ha god hukommelse) ;)

Det er det jeg kaller utvikling :D

 

Tørrfluepurister kaster ikke bort tiden når fisken vaker, og stangen som egentlig tilhører den "private" samlingen står nå i fare for å skifte bolig. Forhandlingene fortsetter i morgen. Litt sårt å skille lag med en dame som har gitt meg så mange gode stunder. Ørret på 1,7 på jomfruturen, tatt på myggpuppe krok #20 i et vann utenfor Harstad. For ikke å snakke om den gedigne vårflueklekkingen den var med på i min "barndoms elv".

 

Er gode minner et godt argument for å skru opp prisen på en fluestang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vikingskipet - dag 1.

 

I dag har jeg hatt gleden av å bivåne en ekte tørrfluepurist med kneskjelv og sviktende økonomi ;D

 

Etter å ha prøvekastet to prototyper, lurte han på om jeg ikke hadde "noe som er enda dypere".

Selvfølgelig hadde jeg det, og etter en stund kom smilet som nesten gikk helt rundt.

Stangen vi snakker om, er en 7'6'' #4, bygget etter den berømte Charles Ritz taperingen "Fario club" (originalen er 8'6'' #6).

Det interessante med denne historien er at den selsomme purist for et par år siden prøvde en liknende stang, og uttalte "dette er ikke noe for meg".

Tror ikke han husker det selv, men det gjør selvfølgelig jeg (pushere bør ha god hukommelse) ;)

Det er det jeg kaller utvikling :D

 

Tørrfluepurister kaster ikke bort tiden når fisken vaker, og stangen som egentlig tilhører den "private" samlingen står nå i fare for å skifte bolig. Forhandlingene fortsetter i morgen. Litt sårt å skille lag med en dame som har gitt meg så mange gode stunder. Ørret på 1,7 på jomfruturen, tatt på myggpuppe krok #20 i et vann utenfor Harstad. For ikke å snakke om den gedigne vårflueklekkingen den var med på i min "barndoms elv".

 

Er gode minner et godt argument for å skru opp prisen på en fluestang?

 

Der ser du Vidar, verden endrer seg. Jeg husker selvfølgelig ikke at jeg har kasta med denne før, men tviler ikke et sekund på at jeg har gjort det.

Men sånn er det, stengene jeg foretrekker har gått fra ultra raske til stadig roligere og roliger stenger :D

 

Minner kan sikkert bidra til å skru opp prisen, men da forblir den i den "private" samlinga di :D :D

 

Vi snakkes mer i morra :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg nevnte noe om at det var Terje jeg snakket om i innlegget mitt?

 

Tørrfluepurist, det kan jo være så mange det ;D ;D ;D

 

Kjære Terje, jeg synes faktisk at det var usedvanlig hyggelig at du likte akkurat den stangen.

Det er en av mine egenkonstruerte stenger som svært få utenom meg selv verdsetter (de er for primitive kastere;D).

Dette tyder på at du er i ferd med å nerme deg Nirvana som fluefisker.

Gratulerer :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tror ikke jeg nevnte noe om at det var Terje jeg snakket om i innlegget mitt?

 

Tørrfluepurist, det kan jo være så mange det ;D ;D ;D

 

Kjære Terje, jeg synes faktisk at det var usedvanlig hyggelig at du likte akkurat den stangen.

Det er en av mine egenkonstruerte stenger som svært få utenom meg selv verdsetter (de er for primitive kastere;D).

Dette tyder på at du er i ferd med å nerme deg Nirvana som fluefisker.

Gratulerer :D :D

 

Så ikke noen andre TØRRFLUEPURISTER med kneskjelv og sviktende økonomi i nærheten :D :D

Svært hyggelig å høre at stanga er en egenprodusert stang, nå er det iallefall to som verdsetter den :D

 

Det var helt klart en følelse av at fluefiskeNIRVANA kom nærmere..... så får vi se om den kommer enda nærmere i løpet av helga :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Noen dager er vårfornemmelsen bedre, den smeltende snøen vakrere, og livet bare herlig!

 

I dag er en slik dag :)

Årsaken til godfølelsen kan variere, men i dag er forklaringen ganske enkel:

Jeg har prøvekastet.

 

Det ene prosjektet jeg har jobbet med, hadde følgende start: En av FFS's faste bidragsytere kontaktet meg med følgende oppdrag; Jeg vil ha en stang. Den skal være 8' og helst i klasse 4. Videre skal den være litt rolig, og jeg skal kaste 25m med den.

Etter litt grubling, bestemte jeg meg for å lage to litt forskjellige. Det ble en Dickerson 8013, justert ned til egnet snøreklasse, og en Para #15, justert tilsvarende. Når man foretar slike endringer følger det aldri med noen garanti for at det blir vellykket. Noe er matematikk, mens noe må baseres på erfaring. F eks hvor tykk skal spissen skal være for å unngå ettervibasjoner i kastet?

 

Vel, nå sitter jeg med fasiten, og den er følgende: Kjære ........! Jeg tror du kommer til å få problemer med å bestemme deg,  kanskje du bør ta begge for å være sikker ;D

 

Den siste stangen, "katastrofen" som egentlig var tiltenkt Stian var også en opplevelse. Den kaster både en firer og en femmer, litt avhenig av temperament. Kjapp, presis og kraftfull.

 

Nå er selvsagt disse skriveriene forfattet av "myrsnipemor". Den neste spenningen er derfor å få høre hva andre synes.

Nå gleder jeg meg faktisk enda mer til helgen.....

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

 

At jeg ikke kan komme i skipet i denne helgen er bare tragisk :) MEn jeg har hatt testere der som du vet, og han snakker stoooort om stengene :) Tror nok jeg kommer til å slite med valget, men det blir nok en løsning på det hele skal du se ;)

 

 

Fakerten nå nermer det seg vår her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg får bidra litt med glededelen av tittelen på tråden :D

 

Villmarksmessa er over og vi har kasta med Steimler Cane i hele helga.

Henning taperinger, Stian33 taperinger, myke Terje taperinger og mye mer ;D ;D

 

Jeg må bare si en ting først før jeg drar noen konklusjoner om hva jeg har blitt hekta på:

VIDAR LAGER NOEN HINSIDES NYDELIGE STENGER MED EN VARIASJON I TYPER OG AKSJON SÅ EN STAKKARS FLUEFISKER GÅR FRA

DEN ENE FRUSTRASJONEN ETTER DEN ANDRE :D :D

Frustrasjonen går på at man i det ene øyeblikket er overbevist om at man har funnet den rette aksjonen for noen minutter etterpå å ha fått en helt annen

opplevelse i positiv forstand fra en annen stang. Med andre ord fra meget bra til enda bedre :D

Sånn var det for meg i går og i dag, men utover dagen i dag fallt bitene mer og mer på plass :D........ det endra seg fra en relativt dyp stang til en langt raskere en uten at den ble for stiv eller topprask eller hva man egentlig skal kalle det.

 

Jeg vil bare si at HENNING OG STIAN har vanvittig mye å glede seg til :D :D

 

Selv er jeg redd jeg må ut å reise med en ARC om ikke så lenge......... ikke NOAH`S ARK....... men en TRUE ARC ;D ;D

 

Til slutt må jeg få takke VIDAR som generøst lånte ut sine stenger til oss rastløse fluekastere, og ikke minst si at du er UTROLIG dyktig Vidar :).... det var en sann fornøyelse å ha deg på vår stand i Hedmarken fluefiskeforening.

 

Takker så mye for lån av stenger, selv om det burde følge med en advarsel på alle stengene du lånte bort hvor det står: STERKT VANEDANNENDE  ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er messen vel i havn.

Tusen takk for mange hyggelige tilbakemeldinger både når det gjelder håndverk og testing av stenger.

En spesiell takk til Hedmarken Fluefiskere som ga meg tumleplass på standen :)

For meg er deltakelse på slike arrangementer en fin anledning til å vise at cane ikke bare er estetikk og nostalgi, men faktisk mest av alt rå kasteglede.

 

Det var en opplevelse på messen som jeg har spesielt lyst å trekke frem. Rett før stengetid, kom det en kar innom meg. Skal ikke nevne navn, men han er en svært anerkjent fluekaster, og representerer en av de mest profilerte utstyrsleverandørene.

Etter litt prat om håndverk og taperinger, fikk han med seg en stang bort i kastedammen (stangen som etter hvert er omtalt som "Stian stangen"). Det tok faktisk ganske lang tid før han returnerte, og da han kom uttalte han følgende:

"Dette er faktisk den beste stangen jeg har kastet med på denne messen".

Jeg legger ikke skjul på at slike uttalelser gjør meg uhemmet stolt :), og at det er sterkt motiverende for ytterligere videreutvikling av mine egne taperinger.

 

Testing av fluestenger i en overfylt, innendørs kastedam gir selvsagt en begrenset opplevelse.

Vil derfor minne om at HFF arrangerer en kastedag i mai (se hjemmesiden). Her blir det nok litt mer plass å boltre seg på.

 

Terje, jeg beklager virkelig den frustrasjonen valg av riktig stang skaper. Skal sterkt vurdere å bare ta med en stang i fremtiden ;D

 

 

post-2403-13949862573958_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hyggelig å lese denne tråden, Vidar! Vennligst fortsett. Synd de arrangerer disse messene så lite sentralt. Det blir litt langt å reise.

 

Bra sitat, forresten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vidar Steimler skrev:

Terje, jeg beklager virkelig den frustrasjonen valg av riktig stang skaper. Skal sterkt vurdere å bare ta med en stang i fremtiden

 

Nei for guds skyld ikke gjør det Vidar, for jeg glemte å si at denne frustrasjonen er av typen "gjør godt" frustrasjon og bidrar til enda mer kasting....... noe

som egentlig bare er av det gode ;D ;D ;D

Så la oss kalle det en sunn og nødvendig frustrasjon :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter litt prat om håndverk og taperinger, fikk han med seg en stang bort i kastedammen (stangen som etter hvert er omtalt som "Stian stangen"). Det tok faktisk ganske lang tid før han returnerte, og da han kom uttalte han følgende:

"Dette er faktisk den beste stangen jeg har kastet med på denne messen".

 

 

Skulle jo bare mangle om ikke denne taperingen fikk navnet Stian. Sendte ikke jeg deg ett Excel ark med oversikt over hvordan innstillinger du skulle ha på høvelen kanskje??  ;D ;D ;D

 

(Bare tuller for de som skulle være i tvil om det  ;D )

 

Jeg var aldri i tvil om at stangen du bygde skulle bli bra. Men dette må jeg si var spesiellt hyggelig lesning! Jeg har også fått full rapport på PM av Terje etter helgens prøvekastinger. Han var ivrig som en engelsksetter på rypefjellet da han beskrev "stanga mi". Så selv om han har prøvd mange, mistenker jeg allikevel at han har funnet den rette blandt alle frierne. Måten han skrev på gjorde at jeg følte det kom rett fra hjertet. Og hjertet skal man følge, både i kjærlighet og fiskestangvalg  ;)

 

Stian

 

PS. Det gjør ikke noe om du kaller taperingen Stian assa. Jeg kommer garantert ikke til å gjøre noe i livet som blir nevnt i historiebøkene. Så en tapering med mitt navn hadde ikke gjort noe  ;D ;D

 

Tenkte også at du kunne kalle taperingen SS (Steimlers Stian), men slo tanken ifra meg. SS navnet vil kanskje gi deg opphavs-bråk både med nynazister og kanskje også StreamStix  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

PS. Det gjør ikke noe om du kaller taperingen Stian assa. Jeg kommer garantert ikke til å gjøre noe i livet som blir nevnt i historiebøkene. Så en tapering med mitt navn hadde ikke gjort noe  ;D ;D

 

Tenkte også at du kunne kalle taperingen SS (Steimlers Stian), men slo tanken ifra meg. SS navnet vil kanskje gi deg opphavs-bråk både med nynazister og kanskje også StreamStix  ;D

 

 

 

Fluestangen er jo fluefiskerens viktigste våpen.

Med det som bakgrunn, kombinert med mitt navn av tysk opprinnelse, kunne jo navnet "Waffen SS" være en besnærende tanke :-\

 

Ved nærmere ettertanke; jeg tror at mennesker med tiltrekning mot et slikt navn, desverre ikke har IQ nok til å svinge en fluestang. Dessuten er jeg ikke interessert i å bli assosiert med noe slikt, så vi lar den ligge!

 

Navnet Stian kommer fra det norrøne navnet Stígandr, som betyr "vandringsmann".

Skal barnet absolutt ha et eget navn, så går jeg for "Stígandr".

En norrøn betegnelse på begrepet "vandringsmann" føler jeg meg absolutt komfortabel med :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stians spiss 2

 

For å sitere en annen bergenser "så e det på'an igjen".

Stian står for øyeblikket først i køen. Heldigvis er formene mine innstilt med de endelige mål på "Stigandr", så snart er det bare å høvle i vei.

Foreløpig ser det litt stusselig ut (jfr bildet). Fire stenger + er klare til grovhøvling. Arbeidet frem til dette punktet er en sann tålmodighetsprøve. Hvor mange hundre bladknuter jeg har rettet har jeg ikke tallet på....

 

I kjølvannet av messen forrige helg, fikk jeg en e-post fra min beste kunde. Vi er begge inneforstått med at vår interesse har gått "litt over grensen". Synes det han skrev var så bra at jeg tillater meg å refere litt fra meldingen med tittelen "Oss perverse imellom":

 

Ser at Hamar-messen ble en suksess bambusmessig. Morsmomt dette med at sentrale personer i fiskeutstyrsbransjen lar seg overbegeistre av treverk.

Om ca. 65 år tror jeg det vil komme ut en bok med internasjonalt nedslagsfelt: Steimler. The Man and His Rods / Steimler. Der Mann und seine Ruten / Steimler. L'homme et ses cannes / Steimler. L'uomo e sue canne. 

Går det riktig galt et sted på veien, må dine etterkommere nøye seg med den norske utgaven: Vidar og kjeppen hans - et erotisk eventyr i Femundsenden...

 

Selv har jeg en mistanke om at berømmelsen kommer til å begrense seg til et erotisk eventyr, så nå går jeg i gang med dagens pirrende oppgave; grovhøvling.

post-2403-13949862628419_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vidar du må bare sørge for at stanga til Stian får inskripsjonen "Stigandr"....... regner med at Stian også ser det naturlige i det :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes han burde kalle hele denne serien med stenger han bygger etter dette prinsippet for Stigandr... Da blir mitt navn ødødeliggjort i den kommende boken om 65 år...

 

From Steimler - The man and his rods: "After years of strubbeling at his høvelbenk, it finally løsnet with the rod series called Stigandr. Suddently people got they`re eyes up for this mans extreemly great rods. And his kunnskap and kløkt and yrkesstolthet was finally verdsatt. Never again there were sold carbon rods in the country of Norway. And the words spreads out in the whole world. All fishermen wantet a Steimler Stigandr..

 

At jeg ikke skal oversette denne boka til engelsk er det vel liten tvil om  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

From Steimler - The man and his rods: "After years of strubbeling at his høvelbenk, it finally løsnet with the rod series called Stigandr. Suddently people got they`re eyes up for this mans extreemly great rods. And his kunnskap and kløkt and yrkesstolthet was finally verdsatt. Never again there were sold carbon rods in the country of Norway. And the words spreads out in the whole world. All fishermen wantet a Steimler Stigandr..

 

 

 

Jeg var ikke klar over at Petter Solberg var en ihuga fluefisker og Steimler entusiast  ;D

 

Lykke til med høvlingen Vidar  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...