Gå til innhold

En stangbyggers gleder og sorger


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Ravilakk til mine stenger. Vurderer å bytte pga litt problemer med den, og dersom du skal restaurere en enkelt stang, tror jeg kanskje du er best tjent med en PU lakk (1/2 liter holder i massevis).

Selv dypplakkerer jeg, men det er ikke hensiktsmessig dersom du bare skal ordne en enkelt stang.

 

Skal/har du strippet hele stangen for ringer,kork, snellefeste og håndtak?

Det er ganske avgjørende for hvordan du går frem videre.

 

Har du strippet stangen helt, vil jeg anbefale å lakke blanks først med "filmboksmetoden":

Du tar en "gammeldags" filmboks, og skjærer av bunnen.

Så tar du en latexhanske, klipper av en bit, og fester denne godt rundt den åpne enden på boksen med strikk, slik at det blir en "membran".

Fyll så boksen ca halvfull med lakk.

Stikk et lite hull i latexen, og stikk så den tynneste enden av blanksen inn i hullet.

Så fører du boksen veldig sakte nedover stangdelen.

Blir gjerne litt søl til slutt (når du når bunnen), så dekk gulvet med avispapir.

 

Prinsippet er at du må føre boksen saktere enn det lakken narurlig renner. På samme måte som ved dypplakkering.

Ved denne metoden må du lakke surringer etc etterpå, men resultatet blir garantert bra.

 

Dersom du ikke har strippet stangen helt, er denne fremgangsmåten vanskelig.

Da ville jeg først ha lakket klingen med pensel. Sitt stille i rommet en times tid, så begynner du å lakke med fortynnet lakk. Her er det om å gjøre å unngå støv og penselmerker. Vanskelig, men det går.

 

Når du har lakket, setter du ringer etc på plass. Så setter du stangen i rotor, og smører ett godt strøk med Baenarolje på surringene. Den trekker godt inn og gjør surringene helt jevne.

Deretter lakker du med fortynnet lakk 5-10 strøk mens stangen roterer. Puss mellom strøkene med fint (#800/1000) sanpapir ved behov.

Pass på at overgangen mellom surring og klinge blir helt jevn.

 

Dersom du ikke tar første strøk med benarolje, blir surringene fort ujevne i fargen. Dette fordi lakken ikke trekker godt nok inn før den tørker.

Fargen blir betydelig dypere når du bruker denne metoden. Lakkfarge kan nok variere, men uansett blir fargen mye dypere/mørkere.

Anbefaler deg å teste litt før du går i gang. Lag noen prøvesurringer og forsøk deg frem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for godt svar Vidar!

 

Stanga er en Hardy Palakona og alle ringer samt snellefeste må byttes. Holkene ser fine og tighte ut så de har jeg tenkt å beholde. Har også tenkt å beholde korkhåndtaket, bare pusse det opp litt.

 

Skal ikke legge ned så mange timer i den. Kan jo kjøpe relativt fine eksemplarer av stanga på ebay til et par tusenlapper, så skal bare fikse den opp nok til at den kan fiskes med.

 

Hva er den beste måten å fjerne lakken som ligger på fra før, bare gå i gang med sandpapir?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette ser bra ut  :D

 

Gleder meg veldig til rapport etter du har fått prøvd dem Henning. Og minst hvem du faller for/velger  :)

 

Hvilken tråd er surringen gjort av??

 

Er så enig, det skal bli gør spennende å høre hva Henning havner på :D..... selv om jeg har en mistanke til hvem av disse to han velger :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar Vidar!

 

Stanga er en Hardy Palakona og alle ringer samt snellefeste må byttes. Holkene ser fine og tighte ut så de har jeg tenkt å beholde. Har også tenkt å beholde korkhåndtaket, bare pusse det opp litt.

 

Skal ikke legge ned så mange timer i den. Kan jo kjøpe relativt fine eksemplarer av stanga på ebay til et par tusenlapper, så skal bare fikse den opp nok til at den kan fiskes med.

 

Hva er den beste måten å fjerne lakken som ligger på fra før, bare gå i gang med sandpapir?

 

 

Fjern ringer og alle surringer. Anbefaler at du setter sammen delene, og holder i overgangen bambus/holk mens du flekser delene (gjentas ve hver skjøt). Ved minste tegn til slark mellom holk/bambus, bør du også ta av holkene og lime dem på nytt.

Til fjerning av lakk, kan du begynne forsiktig med en sikling.

NB: Pass på at du bare fjerner lakk, og at du ikke runder kantene.

Er lakken sprø, vil den sprute av. Er den seig, må du "høvle den av i tynne flak.

Når du begynner å komme ned mot bambusen, begynner du med sanpapir. Start med #120, og gå over til finere etter hvert. Til slutt polerer du med fin stålull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

Traff en veldig hyggelig stangbygger fra Danmark på festivalen i Kolding.......han bygget cane selvfølgelig, noen ganske korte noen, hulbygde.......han snakket om utvendig og innvendig aksjoner.....kan hans gleder og sorger forklares......det kan nevnes at danmarksmesteren i casting greit kastet 30 meter med en Foxtailline orange standard......vedkommende casting fantast hadde aldri kastet  med cane før og han så ut som en O i ansiktet og var helt hoderystende.....slik er det når man får prøve en moderne canestang  for første gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en veldig hyggelig stangbygger fra Danmark på festivalen i Kolding.......han bygget cane selvfølgelig, noen ganske korte noen, hulbygde.......han snakket om utvendig og innvendig aksjoner.....kan hans gleder og sorger forklares......det kan nevnes at danmarksmesteren i casting greit kastet 30 meter med en Foxtailline orange standard......vedkommende casting fantast hadde aldri kastet  med cane før og han så ut som en O i ansiktet og var helt hoderystende.....slik er det når man får prøve en moderne canestang  for første gang

 

Innvendig og utvendig aksjon/tapering er ikke så komplisert som det kan høres ut som.

Når man hulbygger, kan man variere veggtykkelsen, altså hvor mye bambus man fjerner på innsiden av stangen. På denne måten får man en tapering utvendig (stangens stigende diameter fra spissen), og en innvendig (økende veggtykkelse fra spissen).

 

Også på villmarksmessen i Lillestrøm så jeg flere slike "O"er, og det er like hyggelig hver gang. Det varmer med positive tilbakemeldinger :D

Er nå i "spurtfasen" før årets sesong. Stians stang står for øyeblikket og surrer i lakkstativet, og det begynner snart å gå noen pakker i posten.

Merker at det begynner å bli litt travelt. Det er ikke ofte jeg går og håper på en sen vår, men nå begynner jeg faktisk å lure litt....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

her er forresten stangen som var en premie på festivalen

 

[attachimg=1]

 

fy f..n den var flott. likte det håndtaket og snellefestet.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har Oddbjørn fått den nå da??

 

Var nok ikke Renatreffet Staffan siktet til.

 

Stanga jeg vant er under bygging. Fikk nettopp mail om at den var ferdig limt, så da er den nok i rute før årets Renatreff  ;D

 

Min er også i rute før Renatreffen.

Det betyr en Steimler og en Simarud midt i beste aurivillitid :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har Oddbjørn fått den nå da??

 

Var nok ikke Renatreffet Staffan siktet til.

 

Stanga jeg vant er under bygging. Fikk nettopp mail om at den var ferdig limt, så da er den nok i rute før årets Renatreff  ;D

 

Min er også i rute før Renatreffen.

Det betyr en Steimler og en Simarud midt i beste aurivillitid :D :D

 

Terje!

 

Min er i rute VELDIG SNART!!!!! kjenner faktisk at jeg gleder meg :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har Oddbjørn fått den nå da??

 

Var nok ikke Renatreffet Staffan siktet til.

 

Stanga jeg vant er under bygging. Fikk nettopp mail om at den var ferdig limt, så da er den nok i rute før årets Renatreff  ;D

 

Min er også i rute før Renatreffen.

Det betyr en Steimler og en Simarud midt i beste aurivillitid :D :D

 

Terje!

 

Min er i rute VELDIG SNART!!!!! kjenner faktisk at jeg gleder meg :D :D

 

Jeg gleder meg med deg Henning.

Gleder meg også til å høre hvem av de to du velger :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har Oddbjørn fått den nå da??

 

Var nok ikke Renatreffet Staffan siktet til.

 

Stanga jeg vant er under bygging. Fikk nettopp mail om at den var ferdig limt, så da er den nok i rute før årets Renatreff  ;D

 

Min er også i rute før Renatreffen.

Det betyr en Steimler og en Simarud midt i beste aurivillitid :D :D

 

Terje!

 

Min er i rute VELDIG SNART!!!!! kjenner faktisk at jeg gleder meg :D :D

 

Jeg gleder meg med deg Henning.

Gleder meg også til å høre hvem av de to du velger :D

 

Terje!

Jeg har allerede valgt ;)

Får kun en i posten. Resten tar vi pr telefon eller PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har Oddbjørn fått den nå da??

 

Var nok ikke Renatreffet Staffan siktet til.

 

Stanga jeg vant er under bygging. Fikk nettopp mail om at den var ferdig limt, så da er den nok i rute før årets Renatreff  ;D

 

Min er også i rute før Renatreffen.

Det betyr en Steimler og en Simarud midt i beste aurivillitid :D :D

 

Terje!

 

Min er i rute VELDIG SNART!!!!! kjenner faktisk at jeg gleder meg :D :D

 

Jeg gleder meg med deg Henning.

Gleder meg også til å høre hvem av de to du velger :D

 

Terje!

Jeg har allerede valgt ;)

Får kun en i posten. Resten tar vi pr telefon eller PM :)

 

å dæven...... :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg friheten til å legge ut ett bilde av montert snørefører på stanga mi (uten å ha spørt Vidar om rettighetene til bildet  :-X)

 

Her prater vi stil  8) 8)

 

Samme farge på mønstrene i snøreføreren som på surringene. Og grunnfargen er i den samme fargen som stanga har...  :D

 

Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene  ;D

 

Og Erik har IKKE lov til å le av meg bare fordi jeg er litt forfengelig med utstyret  >:(  ;)

 

PS. Lakkeringen av surringer/stang er ikke ferdig enda på bildet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fytte katta, det der ser snadder ut Stian.

ahhhhh......nå gleder jeg meg enda mer og kan nesten ikke vente på sesongstart, med ath og cane og hele bøtteballetten :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg for min del gleder meg helt sykt til i morgen (vist ikke posten ødelegger hele faenskapen) :)

Stanga mi er sist registrert på Hamar kl 17.31 i går, og nå er den sikkert i Bergen. I morgen håper jeg på at den er her :)

 

Bilder, førsteinntrykk, andre og tredje og mye mye mer kommer etter hvert.

 

Gleder meg så mye at jeg NESTEN ikke klarer å vente. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver dette helt utilslørt, er det vel vitende om at jeg balanserer på en knivsegg når det gjelder promotering av egne produkter på FFS. Tråden er derfor avklart på ”høyeste hold”, og vi er enige om å ta spørsmålet opp til ny vurdering når norskproduserte splitcanestenger igjen er dominerende på det norske markedet.

 

 

Sitatet over er fra det første innlegget i denne tråden.

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg ser egen vinning i å få informere om stengene mine. Det har vært positivt, og jeg setter veldig stor pris på alle hyggelige tilbakemeldinger.

 

Nå har imidlertid sjefen sjøl satt foten ned, etter reaksjoner fra andre i utstyrsbransjen.

Dette tar jeg selvfølgelig til etterretning, og jeg velger å tolke det som et positivt tegn at utstyrsbransjen generelt opplever meg som en reell konkurrent ;)

 

I den grad jeg vil holde liv i denne tråden videre, vil jeg derfor holde meg nøye innenfor spillereglene i forumet.

Personlig ser jeg gjerne at tråden holdes i live, og at den kan benyttes til diskusjon rundt temaet bygging av splitcane stenger. Da med fokus på byggetekniske spørsmål.

Jeg bidrar gjerne med å svare på spørsmål, og lover å ikke legge ut bilder som kan vekke kjøpelyst ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd Vidar. Håper alle som kjøper stenger legger ut bilder da, det kan ingen si noe på.

 

Hva med å bare flytte tråden til annonsørforumet? Da kan du legge ut så mange bilder av stengene du vil. Vi tar kronerulling på å betale det det koster å legge ut innlegg der. Synes det er veldig moro å lese om stangbyggingen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det var som pokker å :'( :'( .......... men det var vel bare et tidsspørsmål før bransjefolk følte at de ble satt på sidelinja ;D

 

Da skal jeg ta med meg kamera og ta ca 1000 bilder av Canestengene til Vidar på Canetreffen og fortsette å bombardere denne tråden med

bilder av Steimler Canestenger :D :D

..... jeg er ikke tilknytta noen bransje så jeg kan tillate meg å gjøre akkurat det :D :D

 

Vi skal iallefall sørge for å holde kraftig liv i denne tråden Vidar. Vær du sikker :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er vel da ikke å si annet enn hmmmm.......å se på dette som et stort tap for denne hjemmesiden.....sett i lys at Vidar har skrevet en fantastisk artikkelserie om spitcanestenger så oppleves det igjen et fora som tar en merkelig vending og sansynligvis vil tape mye etterhvert....... Er hjemmesida oppe og går snart Vidar?? :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...