Gå til innhold

En stangbyggers gleder og sorger


Anbefalte innlegg

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jada, jeg er fra i år registrert som stangbygger i Brønnøysund, noe jeg har vært åpen om fra starten.

 

Selv har jeg ingen problemer med at FFS må være lojal mot egne retningslinjer. Jeg får om ikke alt for lenge min egen hjemeside, og kan brette meg ut der så mye jeg vil ("midtsidebyggern" liksom).

På lik linje med alle andre produsenter, setter jeg selvsagt også stor pris på produktomtaler.

 

Jeg kommer uansett til å florere her i forumet, og bidrar gjerne med råd om vink når det gjelder cane eller andre ting jeg har litt kunnskap om.

Artikkelseriene ble nevnt her. Det er vel ikke så mange andre utstyrsprodusenter/leverandører som legger ut like mye informasjon om egen produksjnsteknikk?

Akkurat det gjør jeg med glede. Om flere skulle få lyst å prøve seg på stangbygging, er det bare hyggelig. Det betrakter jeg mer som et supplement enn "konkurranse" for min del.

På samme måte ser jeg egentlig også på meg selv som et supplement til utstyrsbransjen, og ikke en reell konkurrent.

Da jeg startet denne tråden var Rune og jeg enige om denne oppfatningen, og det var også grunnen til at jeg fikk lov til å ta av. Nå er det tydeligvis noen som mener noe annet, og det respekterer jeg. Regler er regler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det var godt å høre......ser at det finnes mange måter å omgå dette på,

 

Det er kanskje ikke å rart at utsyrbransjen reagerer, sportsfisket er for nedadgående...rekruteringen er liten....ulvetider og bransjen opplever ikke det rushet som på begynnelsen av dette århundrede.....så da blir det som i ordtaket....."når krybben er tom....bites hestene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører på sett og vis baransjen, og skulle vel derfor egentlig ikke uttalt meg her. Likevel må jeg få si at dere ikke må gjøre dette med at Vidar må være varsom her til mere enn det er. Splicainfolket må ikke begynne å bli paranoide fordi noen som styrer siden mener at man beveger seg over kanten hva gjelder markedsføring avegne merker - - noe jeg mener Vidar ikke har gjort her -  som han sier tror jeg han når han sier at denne tråden er pga lidenskapelig interesse.

 

Likevel er vel denne vendingen kun et utslag av at reglene skal være like for alle, om man lager karbon, boron, glassfiber eller splitcainstenger. Det synes jeg er ryddig og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ble sånn i denne tråden. Det er en tråd jeg har fulgt nøye med i og faktisk ikke opplevd som annet enn pur fluefiskeglede. Gleder meg til du får egen hjemmeside Vidar, du får blogge litt der.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt typisk det.. Når det går litt i nedoverbakke for disse butikkene/grossistene/importørene eller hvem det er har lagt inn denne klagen. Noe det kanskje gjør i disse finanskrisetider...??

Så ser de etter syndebukker istedenfor å se hva de eventuellt kan gjøre selv for å snu den dårlige trenden sin....

"Vidar ja. Han har fått mye oppmerksomhet... Kanskje vi får roe ned den tråden på FFS.."  :rolleyes:

 

Hva med å stenge tråden "Råe/tøffe/uvanlige sneller" tråden... Disse gærningene inne på FFS handler jo gamle ATH sneller brukt. Istedenfor våres nye, lette og hypermoderne sneller med carbonlakk, kropp frest ut av ett stykke flyaluminium osv..osv..  ;D ;D ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at "noen" velger å sette ned forten for en person som tilbringer mye av sin fritid i en sparsomt belyst kjeller, der han for hånd bygger noen få men svært vakre spitcanestenger i året. Flaggermuslykten under taket lyser opp arbeidsrommet, radioen spiller god rock av gammel årgang og en lunken kaffekopp står på arbeidsbenken (dette er iallefall min egen romantiske oppfattning av hvordan en stang blir til)  8)

 

Spøk eller romantiske dagdrømmer til side, derson "noen" i utstyrsbransjen mener at en så begrenset fremstilling av fiskestenger laget av et gress-strå fra Kina er en seriøs konkurrent til deres egen virksonhet, så er det kanskje på tide å gå litt i seg selv. "Noen" burde kanske stille seg spørsmålet om hvorfor interessen rundt splitcanestenger generelt og Vidar som stangbygger spesielt kan vekke så mye oppmerksomhet og begeistring?

 

Siden jeg verken lager splitcanestenger selv, eller på andre måter har interesser i utstyrsbransjen så føler jeg at min rygg er fri i forhold til å komme med følgende hypotese.

 

Er det rett og slett slik at "noen" bare er misunnelig på Vidar, hans stenger og den generelle interessen for splitcane fordi dette skaper glede og engasjement som overgår hva de selv er i stand til å skape? 

 

Jeg velger å tro det.... :(

...men jeg liker det ikke  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må alle dere entusiastene slutte å sutre, komme med helt tåpelige forestillinger om hvorfor osv...

Den som tror at dette er pga. økt konkurranse er enten stokk dum eller totalt uvitende markedssituasjonen.

 

Det er nesten så jeg blir irritert over dårlig oppførsel og ufine undertoner. Jeg unner Vidar alt det salget som han kan klare å takle.

 

Bjørnar har helt rett.

 

Enkelt og greit: DEN SOM SELGER NOE/LEVER AV NOE/DRIVER BEDRIFT O.L. MÅ/KAN GJØRE FØLGENDE:

 

1: Forholde seg til gjeldende regler som andre i bransjen. Vi kan ikke ha nyanser, da blir det bare uenigheter og tolkninger.

2: Annonsere her: Da har man muligheten til å vise hva man kan tilby, dog uten subjektive avhandlinger.

 

Så enkelt er det. Det kan lett bli urettferdig ellers mht andre annonsører og personer på forumet som gjerne skulle ha skrevet om eget utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta den på bl.a min kappe Rune. Men syntes allikevel det er litt rart at noen ser på dette som regelbrudd....

Slik jeg ser det er det oss kjøperne/brukerne som skryter av produktene til Vidar på dette forumet. Og ikke han selv.

Men jeg har kanskje oversett noe i denne tråden?

 

Uansett. Har nok manglende kunnskap om reglene her inne. Og overreagerte kanskje en smule  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

 

Vil også få beklage dersom jeg har tråkket på noens nakne føtter med mine vadesko med pigger  ;)

 

Som min "navnebror"(nick), er også jeg kjent for å skyte fra hofta og uttale meg i mindre diplomatiske vendinger.

Men heldigvis er jeg ikke dummere eller mer uvitende, enn at jeg beklager når mine hofteskudd sårer eller på annen måte gjør urett.

 

En regel er bare en regel så lenge den er lik for alle  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

I sommer traff jeg igjen Bjarne Fris, en stangbygger fra Danmark, på lik linje med Vidar Steimler bygger han eksklusive canestenger.

 

[attachimg=1]

 

Han bygger også stenger med bambusholker, et voldsomt tilpassingsarbeid

 

[attachimg=2]

 

Men Bjarne da....dette er vel litt på kanten, ennskjønt  ;D

 

[attachimg=3]

 

 

 

http://www.fries-rods.dk/

post-0-13949864463251_thumb.jpg

post-0-1394986446387_thumb.jpg

post-0-13949864464281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har forstått, så er B.Fris den eneste profesjonelle stangbyggeren i skandinavia.

Han har vel så langt laget i overkant av 700 stenger dersom jeg husker rett.

Fris bygger kun stenger etter egne taperinger, han gjorde vel en gang et unntak da en venn brakk sin originale PHY Midge. Fris målte opp denne Midge stangen og laget en kopi.

Fris er vel kjent for sin egen variant av bambos-holker og mesteparten av av hans produksjon går vel til et kresent marked i Asia.

 

Fris er helt sikkert en meget dyktig stangbygger som gjør tingene på seg egen måte, det har jeg stor sans for 8)

Kosmetisk sett treffer ikke hans stenger helt "innertier" hos meg, uten at jeg egentlig kan sette fingeren på hva dette egentlig handler om.

 

Stilige bilder Staffan

BTW Fris tar seg godt ut i caps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Og noen til. Gjett om jeg gleder meg!!  :D :D

 

Å dæven han døtte Stian :D..... det ser så sykt lækkert ut :D.... kasteegenskapene vet jeg jo er konge ;D

Regner med noen mer info når stanga er i hus :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Stian....folk flest veit nok kansje ikke helt hva det betyr å eie en stang bygd av en ekte stangbygger.....jeg veit da ivertfall, og vi veit vel at det er større enn "brøytepinner", "grillpinner" og uhøytidelig fjas ivertfall.....år av ganske dyrkjøpt, nøysommelig erfaring og innsats, skøl om den kansje ikke er så mye vår egen ivertfall!....(mye fleip,....ja jeg veit, men detta er nok først og fremst til Vidar og hans virkelige likemenn! ;))

 

PS: Skjøl var jeg (uforklarlig) mye heldigere enn de fleste, og fikk min Steimler av byggeren skjøl.....og jada, jeg veit at det er mer enn spesielt, og tar vel derav forbehold av det.....bare så det er sagt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...