Gå til innhold

Epoxy


.JB

Anbefalte innlegg

Har tidligere brukt Devcon Epoxy, og det lukter selvfølgelig litt det også. Men nå kjøpte jeg merket SuperEpoxy fra Henkel på Clas Ohlson, ettersom jeg likevel skulle dit for å kjøpe mer Loctite lynlim m/børste. Men her om dagen bandt jeg opp noen jigger, og du verden som det luktet av SuperEpoxy. Jeg fikk nær forbud av kona mot å bruke dette inne, selv om jeg forsøkte å forklare at jeg ikke kan sitte på verandaen å binde fluer i februar, så møtte jeg liten forståelse. "Heller det!" Spørsmålet mitt er: Lukter Devcon mindre enn Henkels SuperEpoxy? Finnes det evt andre merker som lukter enda mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et epoxy lim som heter "Z-POXY" her om dagen.

Produsent er Pacer Techonolgy, og jeg kjøpte limet i en modellflybutikk.

Veldig sterkt lim, luktet lite (noe som er viktig for meg på den lille hybelen min).

Det jeg synes var genialt her, var at limet og herderen var i to forskjellige flasker. Genialt etter min mening, er så lei av de typene hvor herder og limet er i samma "tube" blir så mye søl.

Uff dette ble mye rot.. hehe.

 

EDit: Limet var også relativt hurtigtørkende, men det hjelper å varme det opp litt forsiktig med en lighter, for da størkner det fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et epoxy lim som heter "Z-POXY" her om dagen.

Produsent er Pacer Techonolgy, og jeg kjøpte limet i en modellflybutikk.

Veldig sterkt lim, luktet lite (noe som er viktig for meg på den lille hybelen min).

Det jeg synes var genialt her, var at limet og herderen var i to forskjellige flasker. Genialt etter min mening, er så lei av de typene hvor herder og limet er i samma "tube" blir så mye søl.

Uff dette ble mye rot.. hehe.

 

EDit: Limet var også relativt hurtigtørkende, men det hjelper å varme det opp litt forsiktig med en lighter, da størkner det fortere.

 

 

Helt enig, hver sin flaske er bedre enn dobbelt sprøyte hvor den ene kanalen alltid er tett.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et epoxy lim som heter "Z-POXY" her om dagen.

Produsent er Pacer Techonolgy, og jeg kjøpte limet i en modellflybutikk.

Veldig sterkt lim, luktet lite (noe som er viktig for meg på den lille hybelen min).

Det jeg synes var genialt her, var at limet og herderen var i to forskjellige flasker. Genialt etter min mening, er så lei av de typene hvor herder og limet er i samma "tube" blir så mye søl.

Uff dette ble mye rot.. hehe.

 

EDit: Limet var også relativt hurtigtørkende, men det hjelper å varme det opp litt forsiktig med en lighter, da størkner det fortere.

 

Hei!

"Z-poxy" er den beste epoxyen jeg har prøvd, kjøpte min i florida i 2006 så den er i ferd med å bli ganske så seig.

Ørreten-kunne du vært litt mer spesifikk hvor du kjøpte den- please. Trenger mer kan du si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et epoxy lim som heter "Z-POXY" her om dagen.

Produsent er Pacer Techonolgy, og jeg kjøpte limet i en modellflybutikk.

Veldig sterkt lim, luktet lite (noe som er viktig for meg på den lille hybelen min).

Det jeg synes var genialt her, var at limet og herderen var i to forskjellige flasker. Genialt etter min mening, er så lei av de typene hvor herder og limet er i samma "tube" blir så mye søl.

Uff dette ble mye rot.. hehe.

 

EDit: Limet var også relativt hurtigtørkende, men det hjelper å varme det opp litt forsiktig med en lighter, da størkner det fortere.

 

Hei!

"Z-poxy" er den beste epoxyen jeg har prøvd, kjøpte min i florida i 2006 så den er i ferd med å bli ganske så seig.

Ørreten-kunne du vært litt mer spesifikk hvor du kjøpte den- please. Trenger mer kan du si!

Hei

KLart det, får det tak i i denne butikken her, som ligger i hamar: http://www.absolutthobby.no/

Ser ikke ut som de har det i nettbutikken, men er sikkert bare å ta en telefon så sender de. :)

NB, de hadde to typer av den, og jeg kjøpte 5 minutters limet.

 

Så på et annet nettsted at Z-poxy ble reklamert som et luktfritt lim, noe jeg er litt enig i. Mye mindre lukt enn andre lim, men er ikke luktfritt som de reklamerte med.

 

Her er en annen utgave, men anbefaler alle å få tak i den pakka, hvor herder og limet er i hver si flaske.

http://shop.smallsize.no/product_info.php?products_id=8206&osCsid=7a6e55d8a2aaad76dcfdc1f8b09311b2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Som sagt jeg husker at Devcon også luktet en del, men SuperEpoxy tar kaka. Anbefales ikke til innendørsbruk uten god ventilering...

 

den er rimelig morsom å holde på med for å si det sånn....

 

er ikke alltid jeg er like edru når jeg er ferdig.... ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Epoxy er ikke spøk!! Ikke eksponer det på ren hud, innånding er heller ikke bra.

Jeg har fått epoxyallergi. Det er ikke noe særlig. Hvis jeg blir esponert for epoksy får jeg utslett på høyre hand. Det var en type som sølte en stor flaske epoxy/superlim (industriell type) over hånda mi for noen år siden. Det var nok. Vi bruker en del på jobb og jeg merker stort ubehag av dampen/lukta.

 

Så les advarselene og ta det alvorlig!! For en gangs skyld :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser den, ser den....det jeg sa var bare en spøk.

 

men til alle andre...vær så snill å følg det ruffen sier her...

 

jeg er selv verneombud på jobben og jeg anbefaler alle som driver med epoxy selv i små mengder om å bruker "lege"hansker når dere mekker med stoffet....

 

det er ALLTID bedre å være mer forsiktig enn mindre forsiktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...