Gå til innhold

Nordlæning på tur! Trenger en hjelpende hånd "søraførr" ;)


Gjest Ulv

Anbefalte innlegg

Nå ha jeg og min bedre halvdel laget et utkast for ferien 2009 og da trenger jeg tips til plasser som er verdt å oppsøke med fluestang og dSLR!  ;D

 

Det er enda usikkert når vi drar men det kan ikke være for tidlig på sommeren mht islagte vann og jeg er selvfølgelig ute etter ørret og er veldig glad i bortgjemte tjern og bekker.

En annen ting som jeg må ta hensyn til er at dama ikke akkurat er medlem i Halford`s disiples.. :D Hun liker å jakte med kamera fremfor fiskestang så pene landskap er å foretrekke :)

Har mekket sammen noe på gulesider som kanskje dere kunne tatt en titt på :)

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D9256271.52458%26lon%3D1270549.29448%26zoom%3D6%26layers%3D0B000%26poi%3Dtrafikk%26route%3Da_10000237173%26route%3Da_10000042469%26route%3Da_10000412152%26route%3Da_10000054221%26route%3Da_10000323518%26route%3Da_10000325244%26route%3Da_10000277686%26route%3Da_10000276480%26route%3Da_10000273168%26route%3Da_10000533451%26routeType%3Dfastest%26tab%3Droute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skal kjøre over Golsfjellet og da vil jo jeg naturlig nok anbefalt deg et stopp innom Tisleia  8)

 

Bare å sende en PM eller mail på lasse [at] tisleia [dot] net om du lurer på noe.

 

Og, er du først i området, er jo ikke veien til Hemsila og Hallingdalselva (spesielt siden du skal kjøre ved siden av Hallingdalselva "oppover") avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt Røros har du mange flotte muligheter både når det gjelder fiske og foto! Hele Østerdalen er jo gull, for de som orker å prøve litt andre steder en hvor resten av gjengen er...

 

på tur langs Håelva mot Femunden bør du stoppe ved Litlelva.. Langs Håelva er det også flere andre flotte steder hvor både Harr og en og annen grom brunis er mulig å lure.

 

Dalsbygda med nydelige Vanggrøfta er jo fin. Mye flotte bildemuligheter om dere reiser litt langt opp også. Langs Vanggrøfta er det mye tråkking så om det er så familievennlig er vel noe annet.

 

På vei sørover kan du også svinge innom Nøra.. mye morsomt som har skjedd her en juni kveld...

 

Etter avkjørselen fra Alvdal så har du en høyde som heter Einunnfjellet. elva i dette området er fin, om du treffer. stor mulighet for lite folk, og godt fiske.

 

Ved Dombås så kan du jo svinge lit vestover og du vil få gode mulighet i elva som renner her. Gjør litt undersøkelse på nett. da sonene er rimlig forskjellige.

 

Vinsteråne og området rundt leverer avogtil om du har flaks...

 

Langs E16 er det mye snadder og mange muligheter.

 

Ta kontakt om det skulle være noe!

 

Ikke minst god tur!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen! Tusen hjertelig takk! Her var det mange tips! Dere må bare komme med flere hvis dere gidder ;D

Etter å ha zoomet meg inn her og der på norgeskartet blir jeg sjokkert over hvor mange småvann, bekker og elver som finnes  :o

Norge er jo et eldorado!!

 

btw: Skulle noen ta turen til helgeland skal dere ikke se bort fra at jeg vet av noen lurevann 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Claus,

 

Ser du skal til femunden. Der får både du og din kjære utfolde dere! Jeg ville anbefalt og fortsatt videre sør over så du kan få med deg Trysil og Rena elva også. Du er jo i nærheten....

 

Send meg en PM hvis du ønsker lfere tips i området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nærmer deg kysten ved M & R så ligger det iallefall lakseelver som perler på ei snor. .

 

Hvis du kommer på den riktige siden av Romsdalsfjorden  ;D så kunne jo jeg alltids sendt deg til noe som ligner.

 

 

Jan

 

Og i ditt nærområde Jan, tipper jeg kjærringa til Claus vil gå amok med kameraet også. Møre og Romsdal har etter min mening den desidert peneste naturen!  :o:D

 

Vurderte faktisk seriøst en gang da jeg var yngre å søke jobb på dine kanter og flytte. Bare pga. naturen der.. Men siden jeg har en familie jeg har ett godt forhold til og en gjeng fantastiske venner, ble det bare med tanken  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Claus

 

Går ut ifra at du har satt av noen måneder til denne turen, dersom du skal fiske på alle de fine elver og vann du passerer.  ;)

Du bør i alle fall sette av noen dager til Jølstra, rett i nærheten av Førde. Du kan bo ved Vassenden, som er ved utløpet av Jølstravannet. Og da er det bare å fiske seg nedover, veldig mange fine plasser i den elva.

 

God tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Drar på fredag og femunden blir droppet siden jeg vil oppleve plassen uten hastverk :) Tror dette blir en kanontur! ;D

Noen som har fler tips nå på tampen?  ???;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet er jo fullt av perler,særlig for kona med kamera,men det er jammen ikke langt mellom fiskeplassene heller,fra flufiske i sjøen til fjellfiske nå som vinteren slipper taket i høyden.

Uansett er det vakker og spektakulær natur,så det er bare å glede seg. ;)

Får selv besøk østfra på fredag,og lørdag går turen til en av disse vakre fjelldalene,hvor jeg pleier å gå nuts med kameraet selv innimellom.

 

Ser at du har muligheten til å besøke perlen selv,både til og fra Bergen,du kan bare sjekke linken min under. :D

 

Uansett:god ferie,tror det blir bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet er jo fullt av perler,særlig for kona med kamera,men det er jammen ikke langt mellom fiskeplassene heller,fra flufiske i sjøen til fjellfiske nå som vinteren slipper taket i høyden.

Uansett er det vakker og spektakulær natur,så det er bare å glede seg. ;)

Får selv besøk østfra på fredag,og lørdag går turen til en av disse vakre fjelldalene,hvor jeg pleier å gå nuts med kameraet selv innimellom.

 

Ser at du har muligheten til å besøke perlen selv,både til og fra Bergen,du kan bare sjekke linken min under. :D

 

Uansett:god ferie,tror det blir bra! :)

 

Det på nettsiden så lovende ut! Hvilken sone anbefaler du? Lett å komme til, lett å kaste og lett å få fisk.. ???;D

 

"Tre ting på en gang, det går jo ikke an" ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)Det som er lett:

Å bli imponert over naturen(kalles også "fossenes dal",noe som fikk meg til å oppsøke stedet)

Å finne gode fotomotiver. ;)

Å få fisk,hvis man ikke er nøye på størrelsen.

Å kaste,det ligger en båt i hver sone(flatbunnede,stødige prammer)

Å skremme fisken,den står ofte forbausende nært land,og grunt. ;D

 

Fra spøk,til revolver:

For 10 år siden,ble et par ildsjeler så imponert over Hemsila(det går visst an å bli det,tross folkehavet),at de begynte å drømme om sin egen.Dengang fikk du bare 100 grammere på denne strekka.Elva lå jo der,mellom to store fosser,biolog ble kontaktet,tilatelse ble innhentet fra grunneiere,og så satte de igang med utynning.

I dag er det ikke altfor langt mellom halvkilosfiskene,og fisk fra kiloen og oppover bor det bra med,selv om de ikke alltid viser seg like ofte.Elva er tross alt grunn og krystallklar.

Fisket er litt ustabilt i perioder,men kveldsfiske slår sjelden feil. 8)

 

For å reise dit har du to muligheter mellom Voss og Bergen:Fra Evanger kan du kjøre Teigdalen,hvor det går en nydelig S Ø-elv,over Nesheim-fjellet og nedover fra Nesheim.

Eller fra Dale,en "rallarvei",smal,med håndbyggete tunneler,en skikkelig eventyrvei,hvis du ikke har for bred bil. :)

 

Etter Bergen(ifølge din antatte kjørerute)mot Førde kan du kjøre av ved Romarheim,mot Mo og da er du ikke så langt unna,husker ikke hva det står på skiltene,men du har vel kart eller gps,tenker jeg. ;)

 

Alle sonene er brukbare fra nå og fremover,før det eventuelt blir badetemp i vannet.Alle sonene inngår i kortet+mange kilometer nedenfor kultiveringsonen.Nå er det Vespertina som gjelder,etterhvert tar vårfluene over,også er det selvfølgelig mygg,elva er forholdsvis sur(under ph7,0),derfor mye Leptophlebia og mygg.

Nå Kan jeg desverre ikke skrive så mye mer,må gjøre klar kåken til jeg får besøk(fiskeutstyret er klart,fluer bundet ;D)

Sender deg tlfnr på PM,ellers kan Bjarne kontaktes når du nærmer deg,han er mer enn villig til å informere om stedet(og sikkert røpe noen lure plasser og ;))han er den med mest oppdatert innformasjon.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bastant påstått at nordland og finnmark har den råeste og peneste naturen i norge uten å ha være innom hardangervidda, jotunheimen og vestlandet..

Fy søren så dum jeg føler meg nå!! For en natur!! Det hele toppet seg når jeg møtte Vøringsfossen :o (vedlagt bilde er ikke Vøringsfossen btw ;) )

 

Legger ved tre av flere hundre vilkårlige bilder. Flere kommer i en egen tråd senere når jeg får sortert inntrykkene ;D

post-0-13949866140835_thumb.jpg

post-0-13949866141527_thumb.jpg

post-0-13949866142204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at du har hatt ein bra tur! :) Fekk du fiska litt også??

Det var litt ja men ingenting som er verdt å nevne :rolleyes: Når gradestokken bikker 31 celsius bader jeg heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...