Gå til innhold

Anbefalt vadebukse for saltvannsfiske


Imago-S

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har en Scierra Supratex neoprenbukse med kun sokker, lekk etter et par år dessverre. En eldre sak i tynnere neopren lakk etter 1 sommer.  Siste neopren innkjøpt var en Kinetic Arctic og den er med gummistøvler med filtsåler.  Helt greit det med støvler fixed montert, dog er gummien på støvelen ofte myk slik at en blir lettere sårbar for smeller da disse støvlene er mer utsatt for slag og "sklitaklinger" med ditto korte uortodokse utrop.  Jæ..a vondt å slå seg når en er kald. Skikkelige vadesko er mye bedre her.

Men for oss? med stiv rygg + alder osv er det jo så uhorvelig behagelig å dra på ei slik romslig bukse med støvler påmontert.  Er jo meget behagelig lett å få av også.  Eneste ulempen er (foruten evnt. gummien på støvlene) er jo vekt/plassen denne tar ved å pakke ned i en ryggsekk.  Skal en gå et stykke før en er ved fiskeområdet så er det jo greit å slippe å vasse et km eller 3 i neopren.  Pustende bukser er jo så behagelig å lette å gå i sådan, evnt. pakke ned.

Uansett, har jeg og forsatt er glad i neoprenbukser til vinterbruk.  Er bare dritlei lekkasjer.  Kunne du ta noen bilder av støvlene på den du fant aardahl, var intressant tross alt den.  Ser dog det er stor prisforskjell på forskjellige skonr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Kunne tenkt meg en neoprene bukse, men uten støvel! Liker best å bruke vadesko :)

Noen som vet hvor man finner tak i en sånn??

sjekk ebay kompis. vannvittig mye der.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg bruker Prima Villmarksliv sitt eget brand Slate. Modellen jeg bruker heter Professional og den har jeg nå brukt i to sesonger. Tøyet er mykt og veldig behaglig. Både sommer og vinter syns jeg. Som alle "pustevadere", jeg prøvd, så blir det kondens. Men en fantastiskt flott bukse til bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Prima Villmarksliv sit eget brand Slate. Modellen jeg bruker heter Professional og den har jeg nå brukt i to sesonger. Tøyet er mykt og veldig behaglig. Både sommer og vinter syns jeg. Som alle "pustevadere", jeg prøvd, så blir det kondens. Men en fantastiskt flott bukse til bra pris.

har kikket litt på disse selv, da mine Simms lekker som en sil på mitt tredje par!? Det eneste jeg er litt skeptisk til... og som jeg håper du kan bekrefte/avbekrefte er at nederste del av buksa/ gravelguards ikke er tett ved anklene.

Kikket på de forige uke da det er 50% tilbud på de; men merket at jeg kunne stikke hånden helt opp til kneet inn under gravel guarden. Er redd for at dette kan gi den velkjente "Michelin mann" effekten. Hvor den nederste delen av beinet fyller seg med vann og fremstår som to ballonger - noen erfaringer med dette? ;D

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ta noen bilder av støvlene på den du fant aardahl, var intressant tross alt den.  Ser dog det er stor prisforskjell på forskjellige skonr.

Skal få gjort det til helgen, jobber i Oslo til hverdags. Ellers kjøpte jeg varianten med støvel size 44/45 og jeg må normalt bruke 46/47. Støvlene er solide, komfortable og foret. Støtter forøvrig dine betraktninger ad alder, stive rygger og behovet for tøy man ikke trenger å være en ungdommelig akrobat for å komme inn i - hehe... Vaderen scorer 7/10 i det perspektivet - høyest score fra meg til nå  ;D

En liten kuriositet:

Jeg kjøpte den for 1200,- på Nordbysenteret på Svinesund. Uken etter var de på tilbud til 200!!! Kjøpte likegodt de siste 2 og gav dem bort til venner ... angrer jeg ikke behold en - kunne sendt deg en  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ta noen bilder av støvlene på den du fant aardahl, var intressant tross alt den.  Ser dog det er stor prisforskjell på forskjellige skonr.

Skal få gjort det til helgen, jobber i Oslo til hverdags. Ellers kjøpte jeg varianten med støvel size 44/45 og jeg må normalt bruke 46/47. Støvlene er solide, komfortable og foret. Støtter forøvrig dine betraktninger ad alder, stive rygger og behovet for tøy man ikke trenger å være en ungdommelig akrobat for å komme inn i - hehe... Vaderen scorer 7/10 i det perspektivet - høyest score fra meg til nå  ;D

En liten kuriositet:

Jeg kjøpte den for 1200,- på Nordbysenteret på Svinesund. Uken etter var de på tilbud til 200!!! Kjøpte likegodt de siste 2 og gav dem bort til venner ... angrer jeg ikke behold en - kunne sendt deg en  :rolleyes:

He he, takk for omtanken Tom, hadde gått rett i den da ja.  Ja 200 kr det var da grisebillig, for å bruke et utrykk i disse influensatider.  Men mener du at støvlene er store ifht skonummeret?  Bruker skjøl normalt 43 i joggesko og da oftest 44/45 i vadesko. Hvis ikke jeg benytter dobble neoprensokker da går jeg opp i 46 i vadesko.  Et spørsmål kan jo være hvordan sålene på støvlene er, filt eller stivere og tykkere gummi/plast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Royal Wulff: Den eneste lekasjen jeg hatt var da jeg fikk et hull i ræva for en kort tid siden. Min egen feil da jeg satt på veldig vass og kantig svaberg. Merkte da jeg stellte meg opp og det hogg til. Tenkte ikke noe over det før turen etter da det fosset inn vann i buksa. Den er nå fikset og fungerer som før. Så jeg må avkrefte utetter egen erfaring om at det verken er lekasje eller blir ballongeffekt i gravel guards. Det stemmer at du får opp handen til kneet, men har ikke merket noen negative effekter av det. Har faktiskt ikke en gang tenkt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du at støvlene er store ifht skonummeret?  Bruker skjøl normalt 43 i joggesko og da oftest 44/45 i vadesko. Hvis ikke jeg benytter dobble neoprensokker da går jeg opp i 46 i vadesko.  Et spørsmål kan jo være hvordan sålene på støvlene er, filt eller stivere og tykkere gummi/plast?

støvlene er store i forhold til nummer, ja, noe jeg liker... enkelt å gå ombord i, og plass til å sikre seg mot kalde tær;) med 43 som normalstørrelse, kunne du bedt med gjester i disse... jeg bruker som sagt 46/47 normalt... burde prøve dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du at støvlene er store ifht skonummeret?  Bruker skjøl normalt 43 i joggesko og da oftest 44/45 i vadesko. Hvis ikke jeg benytter dobble neoprensokker da går jeg opp i 46 i vadesko.  Et spørsmål kan jo være hvordan sålene på støvlene er, filt eller stivere og tykkere gummi/plast?

støvlene er store i forhold til nummer, ja, noe jeg liker... enkelt å gå ombord i, og plass til å sikre seg mot kalde tær;) med 43 som normalstørrelse, kunne du bedt med gjester i disse... jeg bruker som sagt 46/47 normalt... burde prøve dem...

Har du svar på siste linja også, Tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du at støvlene er store ifht skonummeret?  Bruker skjøl normalt 43 i joggesko og da oftest 44/45 i vadesko. Hvis ikke jeg benytter dobble neoprensokker da går jeg opp i 46 i vadesko.  Et spørsmål kan jo være hvordan sålene på støvlene er, filt eller stivere og tykkere gummi/plast?

støvlene er store i forhold til nummer, ja, noe jeg liker... enkelt å gå ombord i, og plass til å sikre seg mot kalde tær;) med 43 som normalstørrelse, kunne du bedt med gjester i disse... jeg bruker som sagt 46/47 normalt... burde prøve dem...

Har du svar på siste linja også, Tom?

Filtsåler, bra grep - halvstiv såle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har leita litt i ny og ne, ringt litt osv.  Så dukka denne opp her, virker som aardahl er godt fornøyd med sin Scierra Tundra XP Neopren med faste støvler.  Virker som den buksa er av de som tåler juling.  Denne må jo være enda hyggeligere å bruke, tenker jeg.  Er jo så glad i Zip på den ene pustende buksa jeg har.  Noen som kjenner til denne?  Er det noen norske leverandører av denne mon tro?

http://www.effektlageret.dk/product.asp?product=12585〈=dk

Og ser ut til at disse Tundra buksene kommer både med og uten faste støvler, så for noen og enhver smak da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Scierra CC6 i to sesonger nå,den eneste buksa med zip som funker....! Men når isen flyter er det kun neoprene min 5mm som duger med skikkelig ullunderlag....

Ja du nevnte dette ja Pistus. Hvis jeg forstår dette er vel det en pustende bukse, men "vamsbukse", hva er det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...