Gå til innhold

Anbefalt vadebukse for saltvannsfiske


Imago-S

Anbefalte innlegg

Tar en tjans på å legge ut en tråd her for å spørre hva folk benytter av type vadebukse for sitt saltvannsfiske. Fint hvis noen også kan kommentere hva de synes er bra med "den" buksa, ca pris, samt holdbarhet/hvor lenge de har benyttet den buksa.  Benyttes samme buksa til ferskvann/ saltvann kunne også være interessant høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

vangen air pro. heter vel rapala air pro nå. min har jeg brukt i vel over 2år nå, mestparten av tiden i saltvann. litt usikker på pris, men min kjøpte jeg i et pakke for 2500 med L2 sko fra simms. (2990kr fullpris på buksa eller noe sånt)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vision Extreme er helt kurant :). det er også lett å ta seg en tissepause, da det fort kan bli et par tre fire øl under fiskeøkten ;D du kan lese mer om denne vadern på denne tråden(skum igjennom):

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6305.15

 

vadebuksa(1399,-):

 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44370

 

Samme vadebuksa med sko(1899,-):

 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46304

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vision Extreme er helt kurant :). det er også lett å ta seg en tissepause, da det fort kan bli et par tre fire øl under fiskeøkten ;D du kan lese mer om denne vadern på denne tråden(skum igjennom):

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6305.15

 

vadebuksa(1399,-):

 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44370

 

Samme vadebuksa med sko(1899,-):

 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46304

 

 

 

Flott demko.

Øverste linken ga jo mye informasjon, og ser jo varm omtale av Vision Extreme buksene.  Ser også at sjøørret-fiskeren nr 1? Toggi kjøpte en med Zip, i 2007.  Er du fornøyd med denne Toggi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utsalg på Simms Rivershed på div amerikanske nettsteder. Denne får du til i underkant av 200dollar(inkl shipping), hvis du plusser på moms i tillegg så havner du et sted mellom 1500 og 2000, for ei holdbar og lett gore-tex bukse.. Denne modellen har ikke vært til salgs i Norge, men ligger mellom L2 og G3 i pris ihvertfall, kanskje 4500.. L2 er det forøvrig utsalg på også samt Patagonia Watermaster.. Dette er utgående modeller som muligens også kommer på salg her, men vi henger kanskje litt etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vision Extreme er helt kurant :). det er også lett å ta seg en tissepause, da det fort kan bli et par tre fire øl under fiskeøkten ;D du kan lese mer om denne vadern på denne tråden(skum igjennom):

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6305.15

 

vadebuksa(1399,-):

 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44370

 

Samme vadebuksa med sko(1899,-):

 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46304

 

 

 

Flott demko.

Øverste linken ga jo mye informasjon, og ser jo varm omtale av Vision Extreme buksene.  Ser også at sjøørret-fiskeren nr 1? Toggi kjøpte en med Zip, i 2007.  Er du fornøyd med denne Toggi?

 

 

Jeg synes buksa er helt overlegen, står sikkert mer detaljert i en av linkene. Kan ikke fatte og begripe hvorfor buksa selges så "billig". I min verden er det helt klart løp og kjøp!!! Bruker den i saltvann og ferskvann og skylder den i ny og ne! Ei knakende god bukse som er meget behagelig å ha på og veldig greit til en som pisser ca 24 ganger pr dag ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentaren Toggi.  Hmmmmm, høres ut som du jobber hardt med nyrene..........  Kaldt vann har jo en hvis effekt etter termostømming m.m. Men med den bekledningsbeskrivelsen du hadde på en annen tråd så høres det ut til at du holder varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en Simms classic guide som jeg har brukt siden 2002. Den fisker jeg med året rundt og har fisket sjøørret i Altafjorden 2 vintre (bodde der) uten å fryse. Bruker tykk "arbeidsfleece" under om vinteren, så litt størrelse er greit. Har du litt luft mellom lagene holder du også varmen bedre. Ruller ned toppen over selene om sommeren. Har brukt buksa med sko og sandaler, gått igjennom masser av kratt på Finnmarksvidda, og klatret i steinurer rundt omkring. Har den på hele dagen når jeg er på tur. Buksa holder en sesong til har jeg fått bekreftet nå i vinter, og det gleder meg. Jeg skyller den etter å ha vært i sjøen.

Anbefales på det varmeste!

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler neopren til sjøørretfiske.

 

Lettvekt er litt for kaldt :)

 

Joda, marbakken.  Har benyttet mye neopren i sjøen (både med og uten lekkasjer) og benytter det nå.  Men kunne tenkt meg en ny pustende for lengre rusleturer samt en ny erstatning for en eldre pustende Guidline som virkelig har gjort nytten i mange år i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hverken Simms, Patagonia, Vangen air pro, Vision extreme eller kinetick extreme er noen dårlige valg.

Jeg har testet alt utenom Simms og Patagonia.

 

Har også fått prøve Vangen air pro og fikk meget godt inntrykk.

 

Men "pyjamas" følelsen fra extreme har jeg aldri opplevd før. Det er vel få andre merker som kan komme opp mot dette. Må i tilfelle være toppmodellen til Guideline, Simms eller Patagonia.

 

Anyway, tar du extreme så tror jeg jaggu du blir fornøyd :)

 

Scierra hadde bukser som var nydelig å ha på seg, men de røyk i sokken rimelig kjapt.

Nå har jeg vært så heldig å få testet det meste og jeg har vært ekstrem i mitt bruk, så her må man ta litt hensyn. Det er ikke vanlig å "krabbe" like mye som meg ;D

 

 

Kinetick extreme var ei bukse som holdt overraskende lenge for meg! Så den holdt navnet extreme.

Skal forresten ut å fiske nå, i god "pyjamasen" min :P

 

 

Edit: Neoprene har jeg, fint til de kaldeste dager. Ellers ubrukelig på varmere dager og man blir fort kald på beina. Må gjerne ha 3 par sokker. Brukes mindre og mindre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også den fra samlinga lars...hehe   :P

Vel, la gå at denne ikke er blant de røffeste i dag, men dette er et skikkelig klenodium, og var en skikkelig damemagnet på 60-tallet.

Simms laget disse i et begrenset opplag da Hunnselva var på sitt beste, og dette er bukse No.5 i deres Hunnselva Troutpant Collection.

Passformen var ikke all verden, men på damemodellen tok de tak i dette, og kom opp med dette fruktfatet av ei vadebukse :

 

[attachimg=1]

 

post-448-1394986251922_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et lite spørsmål til dere som har extreme zip buksa, hva er forskjellen på 07 og 08 buksen?

 

Ser det er to forskjeller som er synlige på buksene.. Ene er det to stropper på sidene som skal stramme midjen mens den andre har et lite belte hele veien..

Og ikke minst, er det store forskjeller på pusting osv på disse to? Glad

 

http://www.skittfiske.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d44370&plid=44370  (Midjefeste)

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Flue/Vadebekledning/Vision+Extreme+Zip++Pustende+vadebukse.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwlfQ3c.ips  (belteversionen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bruker Simms G3 på andre sesong nå, veldig godt fornøyd! Tørr og enda, selv etter langt og hard bruk.. Fisker mye :D

Har også prøv Guideline, måtte sende inn både Breathtec og Tecstrech (eller hvordan det nå skrives, fikk et snev av dysleksi), flere gang i året!!! Da dn 4e buska ble lekk etter en mnd, å dn 5e kom i posten etter 2 uke.. Gidda jeg ikke mer, å solgte buksa til svigerfar ;D

Dette er jo relativt dyre vadebukser, men pris og kvalitet går ikke alltid hånd i hånd.. Har også brukt Loop å de lager gode slitesterke bukser.. Men anbefaler Simms da! Å nå koster de jo ikke stort mer enn Guideline sine f.eks, og da er det ikke NOEN grunn til å velge no annet :P

Neida, Patagonia, Orvis og Vision m\flere lager også fine bukser..

Bare husk å skylle etter bruk, da buksa tettes av saltpartikkler, å vil etterhvert puste dårligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Hei

Jeg har en Simms classic guide som jeg har brukt siden 2002. Den fisker jeg med året rundt og har fisket sjøørret i Altafjorden 2 vintre (bodde der) uten å fryse. Bruker tykk "arbeidsfleece" under om vinteren, så litt størrelse er greit. Har du litt luft mellom lagene holder du også varmen bedre. Ruller ned toppen over selene om sommeren. Har brukt buksa med sko og sandaler, gått igjennom masser av kratt på Finnmarksvidda, og klatret i steinurer rundt omkring. Har den på hele dagen når jeg er på tur. Buksa holder en sesong til har jeg fått bekreftet nå i vinter, og det gleder meg. Jeg skyller den etter å ha vært i sjøen.

Anbefales på det varmeste!

Mvh

Ronny

har også den, og er like tett og fin etter 4 sesonger i hav og ferskvann. bruker som u sier litt tykkere fleece om vinteren. kanonbukse ;D.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Vision Extreme i 6 år. Det e vel den som har holdt lengst. Etter den hadde jeg noen skitbukser som var lekk ut av oppbevaringsposen, tror jeg fikk 4 nye på et halvt år. ( god service fra forhandler men elendig bukse )

Kjøpte da ei LTS X2 bukse. Den var tørr og fin i 4 sesonger mener jeg å huske ( ikke helt sikker. . )

Den mest komfortable buksa jeg har prøvd er den jeg bruker idag, en Guideline Alta. Den har holdt i 2 år. Holder den i 2 til er jeg fornøyd!

Utrolig god bukse til fiske hvor man er avhengig av å gå mye.

Vannvittig kjekt og praktisk med glidelås i front.

Alle mine bukser har blitt brukt like mye i sjø og ferskvann. Jeg har vært nøye med å skylle de i ferskvann etter hver sjøtur.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en Vision Extreme på meg, da neoprenbukse nr 3 lekker.  Har benyttet en Guidline Breathex i mange mange år, men bare i ferskvann. Vision Extreme har holdt tett den, stort pluss for front-glidlåsen.  Eneste minuset er vel at jeg synes den kunne vært noe videre ved anklene slik at den var lettere å få av etter ei økt. Blir litt akrobatikk siden ryggen ikke er direkte velvillig etter ei 5 timers økt, og gymnastiske øvelser stort sett gjøres med stor aktpågivenhet.  Nøye med å skylle buksa etter bruk, dog er vel Vision Extreme ei bukse som ikke er av de mest pustende tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som skryter av Vision Extreme-buksa. Nettopp derfor kjøpte jeg også den, og etter 2 og et halvt år er de helt ødelagte. Tynnslitt i skritt og knær, og det lekker som bare julig selv etter flere forsøk på å lappe. Nå har ikke jeg skylt den etter hver tur, men likevel...

Jeg er heller ikke av de mest hjulbeinte for å si det sånn, så noe ekstra slitasje på sømmene har det nok blitt. Men ikke alle bukser er like bra for alle mennesker, tydeligvis.

Den neste buksa mi skal nok bære sømløs i skritt og mellom bena, så langt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel som å banne i kjerka, men kjøpte en sånn en:

Scierra Tundra XP Neoprene

Kjøpte den litt stor, og er kjempefornøyd. Går ut og inn av den like lett som om den var en garasje  ;D tett og varm, og tåler juling...

Men hører høst og vinter til - ellers går det i pustende. Skal kjøpe ny på vårparten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...