Gå til innhold

Bindestikke


Palmer

Anbefalte innlegg

Blir litt knotete på mindre fluer med en kjeft som stikker rett ut. Tilte oppover er bra.

 

Ja, hvis du får tiltet den litt opp så får du liksom mye bedre plass bak flua, noe som er kjekt når du binder inn haler og slik på små fluer. Kanskje et "kneledd" rett under stikka?

Ellers ser den jo kjempefin ut!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt knotete på mindre fluer med en kjeft som stikker rett ut. Tilte oppover er bra.

 

Ja, hvis du får tiltet den litt opp så får du liksom mye bedre plass bak flua, noe som er kjekt når du binder inn haler og slik på små fluer. Kanskje et "kneledd" rett under stikka?

Ellers ser den jo kjempefin ut!  :)

 

Jeg tenkte kanskje å korte inn "kjeften" noe, også frese ut et spor i det bosset som holder kjeften. Slik at man tilter kjeften og det ytre bosset.

 

Hmm. Noen som skjønte dette tro???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Palmer.

 

Må først si at dette ser veldig bra ut, og at jeg er enig i at litt vinkel i kjeften er bra for de minste krokene.(som Rune og Andre sier) Vinkel for at det skal funke som en rotarywise ser jeg ingen hensikt i, jeg bruker det nesten aldri.

Kan bare henvise til min egen siste stikke hvor jeg har utskiftbare kjefter hvor jeg synes en ting er meget bra, og det er at det er spor i kjeften. Kanskje ikke så lett å lage sjøl dette , men når man binder alt fra 5.0 til 20 krok så vil en kjeft uten spor lide av dette. (ihvertfall mine tidligere stikker) Synes du bør ta en titt på Regal sine stikker,(trur det er medalion) som har to enkle spor som løser problemet med at store kroker sliter på nesten hvilken som helst kjeft.

Min egen stikke en Marryat et eller annet Marc petijan falt jeg pladask for mye pga av den så liten og smekker ut. Avstand fra kjeft til bordplata er noe du bør teste ut godt på forhånd, da jeg synes min er alt for lav, så smekkert ut , men greit å slippe irritasjon der.

Lykke til, ser spennende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspillene.

Jeg har tegnet den om litt da.

 

76681_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/30755/76681.jpg

 

Mener på at dette er den enkleste måten å få tiltet kjeften.

Er kjeftene herdet stål eller er det bare vanlig "råjern"?

 

Hei Palmer.

 

Må først si at dette ser veldig bra ut, og at jeg er enig i at litt vinkel i kjeften er bra for de minste krokene.(som Rune og Andre sier) Vinkel for at det skal funke som en rotarywise ser jeg ingen hensikt i, jeg bruker det nesten aldri.

Kan bare henvise til min egen siste stikke hvor jeg har utskiftbare kjefter hvor jeg synes en ting er meget bra, og det er at det er spor i kjeften. Kanskje ikke så lett å lage sjøl dette , men når man binder alt fra 5.0 til 20 krok så vil en kjeft uten spor lide av dette. (ihvertfall mine tidligere stikker) Synes du bør ta en titt på Regal sine stikker,(trur det er medalion) som har to enkle spor som løser problemet med at store kroker sliter på nesten hvilken som helst kjeft.

Min egen stikke en Marryat et eller annet Marc petijan falt jeg pladask for mye pga av den så liten og smekker ut. Avstand fra kjeft til bordplata er noe du bør teste ut godt på forhånd, da jeg synes min er alt for lav, så smekkert ut , men greit å slippe irritasjon der.

Lykke til, ser spennende ut :)

 

Jeg har også sett at noen stikker har slike spor. Jeg tror ikke det er så lett å lage disse sporene samtidig som jeg skal bli fornøyd med resultatet. Avstanden til bordplata fikser vi. Stangen som er festet til foten kan kappes og tilpasses etter behov. Må bare ikke kappe den for kort første gangen. :o

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nevnt denne stikka opp til flere ganger på dette forumet - Anvil Atlas Vise

Billig og bra - er veldig fornøyd med denne- og har vel nå, tja 5-600 fluer på samvittigheten vil jeg tro  ;)

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=67_121&products_id=1992

 

Ser veldig flott ut denne, men det jeg lager den egentlig bare på gøy. Må få tiden til å gå her nå. Begynner å få kraftige rykkninger og den 50 cm tykke isen ligger stadig på vannene.

Tenkte bare at å lage bindestikke må ta litt tid, også er det jo litt artig også.

 

 

 

Hadde det ikke vært like greit med en rotary vice, blir vel ikke så alt for mye mer avansert en det du allerede har kommet frem til?

 

På den stikken der er det vel koniske partier som går mot hverandre når du strammer kjeften? Håpte jeg skulle slippe å dreie invendig kon jeg, men egentlig ikke noe problem det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bare ei stikke jeg fant som viser hvordan man på en måte kan få til rotary vice konseptet uten aaaaalt for mye knoting... Festet lager du jo bare som du selv vil ;)

 

Tanken er å kunne rotere hele den horisontale akselen med kjeft, hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...