Gå til innhold

Fluefiske i Skottland


Anbefalte innlegg

Et annet tips er å ringe til Somers i Aberdeen eller sende de en mail. http://www.grampianfishing.com

Bare skriv at det er mail til Colin. De er hyggelige folk og kan sikkert hjelpe de med tips om steder eller personer

Gutta i butikken er rimelig laksefokuserte men kan sikkert sette deg i kontak med ørretfiskere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg skal antageligvis ha en dag med laksefiske i river Dee også...

Noen tips til fluer?

 

Ikke så vanskelig. Bind noen Blue Charm, Willie Gun tuber, Ally's shrimp, cascades og noen små sunray (6-7 cm) så bør du være dekket.

 

Men i det tidsrommet du reiser så ha med litt forskjellige størrelser. Er det lita elv så sats på små fluer og fisk lett, gjerne med enhånds (men husk at laksen skal kjapt inn og ut igjen, så ikke for lett enhånds).

 

Hvilket vald skal du fiske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

God tur og skitt fiske!

 

Lytt til Ghillien, det gir størst sjanse for laks. Han kjenner valdet ut og inn. Unntaket er om elva er brun og han sier det ikke er vits i å fiske. Skottene er ikke noe glad i å fiske på brun elv. Men sett på en stor orange tubeflue, så kan det fort bli laks likevel.

 

Heldig er du, elva har steget i dag, blir fallende mot helgen. Kommer sikkert opp et bra flak med laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er meldt rimlig bra vær i scotland med temp fra 8-12 grader.....så elvene kommer ikke til å stige.....hvordan det har vært med nedbør før ivår???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut :D

Tilsier vannstanden at det blir muligheter for enhånds?

 

Synker nokså fort på denne årstiden om det ikke kommer mer regn, så enhånds kan nok gå greit. Er et par plasser på Park det lønner seg å kaste litt, men de fleste plasser kan man ta laksen på veldig korte kast (derfor engelskmennene er så glade i dette strekket, de kan jo stort sett ikke kaste).

 

Hvor mange dager skal du fiske? Er vel 3 dager som trengs for å fiske over hele valdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ghillien om lov til å fiske etter kl 4. Ofter er mai fisket best fram til det blir mørkt. Men ghillien jobber fra 9-4, så da ser han gjerne at du fisker da. Men som regel får man lov å fiske så lenge man vil. Blir også tatt litt sjøørret på denne tiden på Park.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok :D

Fikk mail fra guiden/ghillien om at det ikke var noe særlig med enhånds stang i Dee, men han kunne ta med enhånds også, om jeg absolutt ville...

 

De fleste skotter mener det. Enhånds er til ørret etter deres mening  ;D 15 fots tohånds er det som gjelder.

 

Har du ikke egen stang som du tar med? Hvis du låner stenger blir det sikkert noe tunge greier. Når drar du i dag? Kunne sendt med deg noen skikkelig laksestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jobb fram til 4. Men den stanga du prøvde første dagen (Opti Stream 9'6 #7) ligger i bilen med flytesnøre. Hvis du klarer å overtale foreldrene dine til å ta en omvei om Statoil på Forus (ved siden av travbanen) så kan du få den med.

 

Hvis du ikke er vant med tohånds vil du ha større sjans med å fiske hele dagen med enhånds, enn med å bli trøtt etter 3 timer med tohånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer nok desverre ikke :( Mamma blir så lett overtalt av folk som har fisket lenge, og når hun også fikk den der mailen om at enhånds var altfor spiknkelt til Dee-laks, så må det jo bare være sant :rolleyes: Og den dagen jeg skal fiske der, kunne jeg jo bare bruke til å lære meg tohånds, for det er jo det som gjelder der :rolleyes: Og hun tvilte på at hun klarte å få tid til å kjøre innom :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...