Gå til innhold
  • 0

Hvordan har forskjellige snører innvirkning på aksjonen til stanga?


Gjest Raymond

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest storfemti

Takker for svar folkens, vennligst hold dette gående :)

 

Vil bare legge til at jeg ikke er på utkikk etter et snøre, men stiller et spørsmål som blir stilt mange ganger her på forumet. Så jeg tenkte det var like greit å få samlet alt i en tråd hvor de som lurer på hva de skal kjøpe, så kan de lese dette. En nybegynner FAQ for valg av snøre om du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

en nybegynner skal iallefall ikke ha slike svar som det er gitt her.......vil vel egentlig bli mere forvirra?? 100 svar skaper jo forvirring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er nybegynner og har prøvd noen forskjellige snører. Etter anbefaling fra ffs kjøpte jeg SA Aircel WF og dette er helt klart det snøre som glir best i stangringene. Om jeg egentlig liker kort eller lang klump vet jeg ikke enda, men med SA Aircel WF kan jeg kaste relativt langt, ha ok kontroll og skyte line!

 

Minne?! Ikke merket mye til det gitt.

 

Im happy!

 

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er bare Lars Mathisen som har svart på det jeg lurer på:

Er det virkelig slik at det er et spesielt snøre som passer en bestemt stang, eller er åpningsspøsmålet til trådstarter bare en gjentagelse av en gammel myte som florerer i fluefiskemiljøet?

Selv om dette spørsmålet faktisk er det hyppigst stilte her på FFS.no.

 

Innleggene om Air Cel kan tyde på at flere heller til det samme som meg: Velg et passende snøre utifra ferdigheter og hva og hvor man skal fiske, så er det det beste tipset man kan få. Nettop Air Cel er et WF-snøre med egenskaper som vil passe mange (klumplengde og tapering midt på treet!).

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Problemstillingen din er heller uinterressant, dessuten mener du sikkert at du har "fasitsvartet". Og du skriver omtrent som en barneskolelærer snakker til elvene sine - ergo: som man roper i skogen får man svar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det finnes en annen utgave av Air Cell snøret også, som har ulik farge på klump og skyteline . . .

Supreme, tror jeg det heter, og det er ihvertfall et godt allround-snøre.

Mulig det er noe dyrere enn standard Air Cell, men fortsatt et rimelig snøre.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kan prøve å eksemplifisere hva jeg mener.

 

Dersom en person stiller det vanlige spørsmålet her på FFS: "Jeg har kjøpt meg en Gordon Loopis 9' #5, hvilket snøre skal jeg kjøpe til denne stangen?"

 

Da kan man tenke seg at flere personer her på FFS ville svare riktig ut i fra sine forutsetninger, men ikke ut i fra sprøsmålstillerens.

Sven Kalmar kunne svare (Sven, bare som et eksempel tatt fra løse luften  ;D) - jeg liker å kaste denne stangen med en hel DT utenfor toppringen. Det er et glimrende svar dersom du er like dyktig som Sven og har tenkt snøret til samme bruksområde.

En annen bruker kunne svare: Jeg har den stangen og liker den best med en Sa GPX kappet 30 cm i tuppen for bedre overslag (for han fisker SØ med store fluer i mye vind med samme stangen)

 

Svarene som kom var bare glimrende dersom spørsmålstilleren fisket det samme og hadde samme ferdigheter som de som svarte.

 

Hadde derimot spørsmålet vært: Jeg har hytte på Rena og kommer til å fiske i Renaelva med min 9' #5 gjennom hele sommeren, hvilket snøre bør jeg kjøpe meg? Jeg behersker kast opp til 20 meter, og vil fiske både med vannkast og overhodekast.

 

Da er jeg overbevist om at sprøsmålstilleren vil få mye bedre svar, og det selv om ikke stangmodellen er nevnt med et eneste ord.

;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det naturlige er å velge et snøre som passer til fiskesituasjonen(e) og deretter velge stang som passer snøret (og situasjonen). Ikke omvendt. Det er snøret som presenterer flua, ikke stanga. Så du bør ha en formening om hva slags snøre du skal bruke FØR du kjøper stang.

For hvis du skal presentere på kort til middels hold og har kjøpt deg en SAGE TCX 590 så vil du fort finne at den kaster best med f.eks. #6 Rio Grand. Da fisker du brått med 6'er oppsett og ikke 5'er. Og det var vel ikke meningen da du kjøpte 5'er stang eller?  ???

Osv osv

 

Så derfor veldig enig med hr. Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Drar fram denne tråden igjen da jeg synes den er interessant.

Og veldig oppklarende for meg iallefall.  

Ser at det er to tilnærminger til problematikken som kræsjer.

1. De som snakker om at en stang fungerer bra for seg med et spesifikkt snøre. (Altså feelingen det gir på stanga)

Og det er et helt fint utgangspunkt.  

2. De som tar utgangspunkt i hvilken situasjon skal det fiskes i.

Jeg ser at jeg helt klart er i gruppe 2, og dermed har hatt problemer med å se hva gruppe 1 hevder. Ikke minst fordi etter kanskje 1000-2000 timer med øving øving og øving  gjennom mange år gjør at "alle liner" oppfører seg ihht det jeg forventer.  

Gruppe 1.  

Her anbefales som regel mange vidt forskjellige snører til en spesifikk stang.

Hvorfor det ?

Jo jeg innbiller meg at det er fordi vi er over på følelser, og ikke minst hvordan kaster mannen, langt, kort, rolig rytme, rask, rytme. Mye kraft, tilstrekkelig kraft...  Nybegynner, ekspert ?

Derfor tror jeg at disse trådene av typen "Hvilket snøre til stanga mi ?"  Ikke er så mye til hjelp for en stakkar.  Folks personlige opplevelse blir anbefalt. Men det er jo slett ikke sikkert at det er sammenfallende.

DERFOR:

Når en debatant spør jeg har kjøpt meg en "Gordon Fjoomis 9' #5" hvilket snøre passer på stangen ?

Da bør det etter  mitt syn svares noe som:

- "De fleste anerkjente snører passer på stanga di. Spørsmålet til deg er, hva fisker du etter og hvordan ?"

Og ikke minst : Hvilket erfaringsnivå er du på ?  

Da blir det lettere å anbefale kanditaten et nybegynner. Evt et longbelly snøre, dersom det skal kastes langt og kunnskapen er god.

Når noen spør om stang:

Jeg vil fiske på hardangervidda, hvilken stang trenger jeg ?

Da får debattanten meget gode presise svar som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...