Gå til innhold
  • 0

Hvordan har forskjellige snører innvirkning på aksjonen til stanga?


Gjest Raymond

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest storfemti

Kanskje jeg bør utdype hva jeg mener..

 

Finnes et hav av snører på markedet, presentasjon, distanse, long belly, sharkskin o.l. Hva bør tenke på når man kjøper line? Hva passer best til den og den aksjonen? Beste måten er selvsagt å prøve før man kjøper, men alle er ikke så heldige og har den muligheten. Så hva ville dere ha fortalt en nykonfimert gutt som bor langt utpå landet når han spør hvilket snøre bør han kjøpe og hvorfor akkurat det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

så ville jeg anbefalt det snøret som absolutt er best å kaste med i forhold til pris og som har en skrikende farge....farge fordi at det er lett å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Ingen som har lyst å forklare hva de forskjellige taperingene gjør da? Dette er som sagt en opplysningstråd sånn at de som lurer slipper å søke og poste samme spørsmål gang på gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan driste meg utpå her, selv om jeg bare har prøvd en brøkdel av verdens enorme utvalg av fluesnører.

 

Fluesnører er konstruert med tanke på å oppnå et visst sett med egenskaper. Så er det opp til oss som kaster å finne ut av om det er egenskaper vi ønsker oss, og som passer vår kastestil. Derfor mener jeg at liner er noe du kan eksperimentere med etterhvert som du har blitt litt dreven og  vet hva du vil ha.

 

Som nybegynner:

Velg en standard WF line. Disse har gode allround egenskaper og kan brukes til det meste. De er forholdsvis enkle å håndtere og passer de fleste stenger.

 

Når du kommer litt inn i det:

Longbelly liner er laget for at du skal kunne ha mer line i lufta, og på den måten enklere lade stanga dypt, med det resultat at du kaster lenger. Dette er ikke noe godt alternativ for en nybegynner, da en nybegynner ikke vil ha teknikk til å holde mye line i lufta. Synes dette er gode liner på raske stenger.

 

Presentasjonsliner er laget for å ha et rolig overslag med det resultat at flua lander lettere på vannet. Fint på kort til medium distanse, vanskelig på lengre distanse. Fine liner til finfiskestenger med dyp aksjon hvor du ikke har tenkt å kaste inn i neste postnummer uansett.

 

Bullet liner er laget med en kort og tung klump, og det er meningen at du skal skyte mye line. Noen liker å kaste slik, andre ikke. Krever litt å håndtere, fordi det ofte går i dass hvis du har for mye line ute. Funker bra på raske stenger.

 

Sharkskin har du nevnt, det er en ny type coating fra SA som er litt ru i overflaten, med det resultat at den skal slippe vannet lettere. Har ikke prøvd dette, vet ikke hvordan det funker. Tror det lages mange liner med sharkskin coating, til forskjellige fiskesituasjoner.

 

Kan også nevne trope eller saltvannsliner. Disse er som regel laget for at de skal være gode liner der det er varmt og høyt saltinnhold i vannet. Egner seg ikke så godt i norsk vann, da de ofte blir veldig stive når det er kaldt.

 

Ellers så pleier produsentene å være flinke til å skrive om bruksområdet til de forskjellige linene sine, les det de skriver og se om det er noe du identifiserer ditt fiske med.

 

Og; som sagt er dette min erfaring med noen liner. Andre kan oppleve dette annerledes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kanskje jeg bør utdype hva jeg mener..

 

Finnes et hav av snører på markedet, presentasjon, distanse, long belly, sharkskin o.l. Hva bør tenke på når man kjøper line? Hva passer best til den og den aksjonen? Beste måten er selvsagt å prøve før man kjøper, men alle er ikke så heldige og har den muligheten. Så hva ville dere ha fortalt en nykonfimert gutt som bor langt utpå landet når han spør hvilket snøre bør han kjøpe og hvorfor akkurat det..

 

Dette er et tema, der det sikkert er mange meninger. Jeg så akkurat at jeg hadde skrevet om dette et annet sted også, og klippet inn litt hit.

 

Det vanligste spørsmålet på foraene, både her på FFS.no og konkurrenten FF.net, er nok: "Jeg har kjøpt meg stang X, hvilket snøre passer best til denne stanga?"

 

Det er kanskje ikke slik at dette spørsmålet har et generelt, allmengyldig svar for alle fluefiskere. Jeg tror det er like mye et spørsmål om hva man trives med og hva man behersker. Et annet moment er at mange stenger er over- eller underklassifisert og det samme er tilfelle for mange snører (spesielt underklassifisering). Selv om man kjøper et snøre i samme AFTM-klasse som det stangen er anbefalt for, er det dermed ikke sikkert at disse passer sammen vektmessig.

 

Jeg har to 5'erstenger som er temmelig forskjellige m.h.p. aksjon. Den ene, en Sage TCR 9' #5 er stiv og rask, mens den andre, en Scott G2 9' #5 er dypere og mykere. Disse to stengene har jeg kastet med flere forskjellige snører med vidt forskjellige taperinger:

1) Vanlige WF-snører (jevn belly); SA Trout, Royal Wulff long belly

2) WF med tyngden i fronten; SA XXD, Rio Selective Trout

3) Deltatapering; Royal Wulff Triangle Taper

 

Alle snørene er i klasse 5, bortsett fra Triangle Taperen som er i klasse 6.

 

Selv med to stenger med så forskjellig aksjon og snører med så forskjellig klumplengde og tapering har jeg ikke kunnet merke at det er slik at en type tapering eller et snøre egner seg så mye bedre til den ene stangen.

 

Det beste svaret til de som spør om hvilket snøre de skal kjøpe til stang X, er kanskje å spørre tilbake:

Hva slags fiske skal du bedrive med denne stangen?

Hvilke(t) snøre® har du god erfaring med fra før?

 

Hva mener dere andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er mange erfarne og dyktige fluekastere her på forumet, er det ingen som har noen synspunkter på dette spørsmålet?  ???

 

Dette er sannsynligvis det hyppigst stilte spørsmålet i utstyrkategorien.

 

Er det slik at en stang(aksjon) krever et bestemt snøre eller snøretapering for å fungere optimalt, eller er dette bare nok en av de mange mytene som florerer blant fluefiskere?  ???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva er optimalt?

 

Det kommer vel mest an på settingen, fluevalg og presentasjonen som kreves.... eller?

 

Rent utstyrsmessig finnes det stenger som takler et snevert utvalg snører, men man tilpasser seg det meste.

 

 

Helt enig i at fiskesituasjonen er viktigst for valg av fluesnøre.

 

Er du helt sikker på at det er stengene som kun takler et snevert utvalg av fluesnører, og ikke kasteren som ikke takler kombinasjonen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva er optimalt?

 

Det kommer vel mest an på settingen, fluevalg og presentasjonen som kreves.... eller?

 

Rent utstyrsmessig finnes det stenger som takler et snevert utvalg snører, men man tilpasser seg det meste.

 

 

Helt enig i at fiskesituasjonen er viktigst for valg av fluesnøre.

 

Er du helt sikker på at det er stengene som kun takler et snevert utvalg av fluesnører, og ikke kasteren som ikke takler kombinasjonen?

 

 

 

Oftest det siste, men hvem pokker vil innrømme det?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tror at en av årsakene til at denne problemstillingen virker uoversiktelig, er at i tillegg til stangens aksjon og snørets profil, så har vi dette med vår personlige stil og teknikk.

 

Der teknikk går mer på om man kaster riktig teknisk (akselerasjon, stopp, stangtoppen i rett linje m.m.), og stil går på måten man kaster på (f.eks. Andersson-stilen, Lefty-stilen og Rajeff-stilen).

 

Tekniske feil kan gjøre det vanskeligere å beherske enkelte stenger, snører og kombinasjoner, mens for enkelte stiler passer ikke alt utstyr like godt. For en som kaster med en ren Andersson-stil, vil en dyp, rolig stang med lang slaglengde kombinert med et snøre med lang klump og slak tapering, neppe være noen ideell kombinasjon. For Staffans kastestil vil dette kanskje være en perfekt kombinasjon. Dette selv om begge kaster riktig teknisk.

 

I tillegg finnes det både over- og underklassifiserte stenger og ihvertfall underklassifiserte snører.

 

Jeg er derimot mer skeptiske til om det er noe iboende i stangens aksjon som krever et bestemt snøre for å kunne fungere bra.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Blander meg minst mulig borti både anbefalinger og diskusjoner om snører, og mener alle nybegynnere med fordel kan holde seg til et enkelt "allround" wf-snøre anbefalt fra stangprodusenten. Det blir fort litt feil fokus, kasteferdighetene er mye viktigere, ogjeg for min del syns derfor det evige spørsmålet om "snøre som passer til stanga" blir nærmest menigsløst, bortsett fra det som gjelder feilklassifisering av stenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

SA Aircel WF. Billig, bra og allsidig.

Det er alt man trenger i starten. Egentlig klarer de fleste seg med et slikt snøre, men hva skal vi bruke penga på da??  ???

 

Bortsett fra at det er over en halv vektklasse tyngre enn det burde, har mye minne i kaldt vann, OG flyteline har en tendens til å synke litt her og der. Ikke misforstå, lina er kanon til prisen, men en nybegynner får ikke automatisk "top of the line" (bokstavelig talt). Og er det noen som trenger TOPP utstyr er det jo netttopp en nybegynner.

 

Er ikke noe som er "STANDARD": Veiledning og tilpassing er viktigere.. Bare det jeg skulle frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva er et allround WF snøre???

 

Hei. Et allround WF- snøre er et snøre som i profil og lengde ikke går til noen av ytterlighetene, vil jeg si.

Altså et snøre som verken har en kort klump som skal lade ekstra fort, men som ikke tåler overheng, eller et snøre med ekstra lang klump for å holde mye snøre i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Godt og riktig for deg ja  ;).

Men hjalp det trådstarter med å finne seg et snøre?  :-\

Var derfor jeg nevnte navn. Finnes jo utallige!

 

En halv vektklasse tyngre er bra hvis man er nybegynner. De samme er ikke for lange taperinger. SA  Head start er et annet eksempel.

 

Hjelp ham med flere konkrete liner da! Som er billige og som fungerer greit ;)

 

Legger for ordens skyld til at ei tyngre line ikke endrer stangas aksjon. Kun frekvensen...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...