Gå til innhold

Sjø Ørret i stim?


Shpongleyes

Anbefalte innlegg

Fisket på et kjent SØ sted like utenfor Ålesund i dag.

Hele tiden var det en stim med fisk som holdt på i overflaten, og beveget seg rundt.

Noen av fisken kom godt opp av vannet.

Det så ut som om fisken var relativt liten.

Kan dette ha vært SØ? Svømmer SØ i stim?

 

 

-Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild går i stim og er ofte helt i overflata. Blir den skremt dykker den raskt men kan også hoppe.

Makrellen er også en stimfisk som gjerne går i overflata. Men måten den stimer på er såpass ensartet at den er lett å skille fra andre stimfisker.

Sjøørret går ofte i stim, både når den jakter fisk og mindre byttedyr.

Har ofte sett større stimer med relativt store ørreter. Som regel når tidevannet er på sitt sterkeste.

Vet ikke hvordan det er så lang sør i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hvilken fluer passer til fiske på stim av små SØ (på denne tiden av året) ?

:)

 

du skal da ikke fiske på de små sjøørretene!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket på et kjent SØ sted like utenfor Ålesund i dag.

Hele tiden var det en stim med fisk som holdt på i overflaten, og beveget seg rundt.

Noen av fisken kom godt opp av vannet.

Det så ut som om fisken var relativt liten.

Kan dette ha vært SØ? Svømmer SØ i stim?

 

 

-Knut

 

Jeg har sett at flere SØ'er på over 2,5kg som har svømt i stim.

Kan hende at det var sjøørret som jaget småfisken opp i overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fluer passer til fiske på stim av små SØ (på denne tiden av året) ?

:)

 

du skal da ikke fiske på de små sjøørretene!?

 

 

Hadde tenkt det, men nå våger jeg ikke  ;)

Hva er "lovlig" størrelse?

 

Er det en stim så er det store SØ i den, får du noen små så setter du de ut igjen!

 

Lykke til

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har sett at små SØ (300-500gr) har svømt i stim, og hoppet klar av vannet mange ganger. Hvorfor gjør de dette?!. De hopper opp og fram på samme tid, ikke rett opp, og ikke med noen spelsiell fart heller.. Så derfor blir min teori om at de blir jaktet på av større rovfisk annulert.

 

 

Er det noen her som har en god forklaring på hvorfor de små SØ'ene gjør dette. Leker de seg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at små SØ (300-500gr) har svømt i stim, og hoppet klar av vannet mange ganger. Hvorfor gjør de dette?!. De hopper opp og fram på samme tid, ikke rett opp, og ikke med noen spelsiell fart heller.. Så derfor blir min teori om at de blir jaktet på av større rovfisk annulert.

 

 

Er det noen her som har en god forklaring på hvorfor de små SØ'ene gjør dette. Leker de seg?!

Opplevde det samme for en stund sia, og da jeg kasta på stimen smalt det på en små laks på 2,8kg..Så jeg tror at større rovfisk kan jage mindre SØ

Har også opplevd dette under nattefiske etter SØ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan e sjøørret fiske i møre og romsdal for tiden, tatt noe fisk? :)

 

Hehehe  :)

Får en del fisk.......men ikke SØ

Har fisket ganske mye i det siste, og ofte hopper fisken og jeg kan se den jage rundt.

Men når jeg får fast fisk er det lyr, sei, tors eller knurr.

Har lært å sette pris på disse artene også, men det SØ jeg helst vil ha på.

Skal en tur ut hvert øyeblikk nå, må bare vente til junior sovner.

Kanskje jeg tar en i kveld........kanskje ikke  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan e sjøørret fiske i møre og romsdal for tiden, tatt noe fisk? :)

 

okei..... e ei stund sia æ har vært å fisket i sjøen, får c til helga om det blir en tur å prøve på ørreten...

 

Hehehe  :)

Får en del fisk.......men ikke SØ

Har fisket ganske mye i det siste, og ofte hopper fisken og jeg kan se den jage rundt.

Men når jeg får fast fisk er det lyr, sei, tors eller knurr.

Har lært å sette pris på disse artene også, men det SØ jeg helst vil ha på.

Skal en tur ut hvert øyeblikk nå, må bare vente til junior sovner.

Kanskje jeg tar en i kveld........kanskje ikke  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ofte hopper ørreten for å bli kvitt lusa,har sett store ørreter som gnir seg mot sandbunnen fordi det klør..laksen har en mere effektiv måte å hoppe på,den sjener bortover overflaten..ørreten hopper mere rett opp. grei måte å se forsjell på laks vs ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har sett at små SØ (300-500gr) har svømt i stim, og hoppet klar av vannet mange ganger. Hvorfor gjør de dette?!. De hopper opp og fram på samme tid, ikke rett opp, og ikke med noen spelsiell fart heller.. Så derfor blir min teori om at de blir jaktet på av større rovfisk annulert.

 

 

Er det noen her som har en god forklaring på hvorfor de små SØ'ene gjør dette. Leker de seg?!

Kan være lus,sjøørreten går jo ofte i det beltet der lusa lever og er ofte plaget av lus,de går jo av og til opp i elvene midt på sommeren for å avluse seg.Ellers er småvakende s-ø kjempespenende,ser ut som småfisk,men det kan være veldig fin fisk i stimen,også i ferskvann har jeg opplevd fenomenet med flere som går sammen,og da ofte fisk på 50cm.+ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...