Gå til innhold

Fortom


flyops

Anbefalte innlegg

Veeel, jeg vil bare ymte frampå at så å si ingen i på den øverste halvdelen i fluefiskekonkurranser bruker noen av de fortomsfabrikatene som er nevnt så langt. Og det er ikke helt uten grunn.

 

Hva mener du med det ? At det er i tetsjiktet fordi de benytter disse fortommsmerkene, eller at konkurransefiskere er ekstremt kritiske og kvalitetsbevisste slik at dette dermed må være de beste fortommene rent praktisk ?

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Osprey,

Hva mener du med det ? At det er i tetsjiktet fordi de benytter disse fortommsmerkene, eller at konkurransefiskere er ekstremt kritiske og kvalitetsbevisste slik at dette dermed må være de beste fortommene rent praktisk ?

Hehe ja, det var et godt spørsmål ;)

 

Skulle jeg våge meg frampå her så vil jeg framheve Froghair for ekstremt gode kaste og fiskeegenskaper. Jeg har prøvd det som er nevnt her og dobbelt så mange merker, men ikke funnet noe som er i nærheten av å strekke seg så lett som froghair. Ferdigfortommene er helt rå når det gjelder å ha lite minne, lett er det å strekke ut også. Det er det samme med spissmaterialet.. Jeg brukte noen hundre meter med dette i fjor og kommer forhåpentligvis til å bruke det like mye i år. Bruddstyrken er også meget bra. Jeg kjøper sånne guidespoler med 100meter som koster rundt 160,- deler du det på 4 (25m spoler) så er det rimeligere enn mye annet.

 

Det var dagens lille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Hva mener du med det ? At det er i tetsjiktet fordi de benytter disse fortommsmerkene' date=' eller at konkurransefiskere er ekstremt kritiske og kvalitetsbevisste slik at dette dermed må være de beste fortommene rent praktisk ?

 

Mvh

rjf[/quote']Ikke det at det nødvendigvis er det aller beste som finnes på markedet. Men det er disse materialene som de beste konkurransefiskerne har blitt fortrolig med. Tross alt skal det godt gjøres å få prøvd alle typer som finnes på markedet, men de har stort sett saumfart det norske utvalget. Et poeng er, som du skriver, at disse fiskerne er ekstremt nøye på kvaliteten. De er jo tross alt livredde for å miste fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fisker jo konkurransefiskere bare småfisk med myke kroker, så jeg tror bruddstyrke er nesten irrelevant? laugh.png' alt=':lol:'> Men man får jo bånnfast med den polsk/tsjekkiske teknikken da...

 

Til og med min gode venn John i NZ har begynt å fiske småfisk etter å ha reist rundt i Europa på konkurranser!! Han fisker småfisk i NZ!! MAkan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fisker jo konkurransefiskere bare småfisk med myke kroker' date=' så jeg tror bruddstyrke er nesten irrelevant? laugh.png' alt=':lol:'> Men man får jo bånnfast med den polsk/tsjekkiske teknikken da...

 

Til og med min gode venn John i NZ har begynt å fiske småfisk etter å ha reist rundt i Europa på konkurranser!! Han fisker småfisk i NZ!! MAkan...[/quote']

 

Ehh...... det er nok ikke bare "små fisk" som blir tatt av konkurransefiskerne :!: ja vi får bånnfast innimellom! Men så blir jo hele den gamle furua som ligger på bunn med opp til overflata...... :shock:

Og hele trær blir med fra bakslengen!!! og vi fisker ikke akkurat med tykke fortommer..... så ikke kom å si at disse fortommene vi bruker holder bare "små fisk"..... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fisker jo konkurransefiskere bare småfisk med myke kroker' date=' så jeg tror bruddstyrke er nesten irrelevant? laugh.png' alt=':lol:'> Men man får jo bånnfast med den polsk/tsjekkiske teknikken da...

 

Til og med min gode venn John i NZ har begynt å fiske småfisk etter å ha reist rundt i Europa på konkurranser!! Han fisker småfisk i NZ!! MAkan...[/quote']

 

Ehh...... det er nok ikke bare "små fisk" som blir tatt av konkurransefiskerne :!: ja vi får bånnfast innimellom! Men så blir jo hele den gamle furua som ligger på bunn med opp til overflata...... :shock:

Og hele trær blir med fra bakslengen!!! og vi fisker ikke akkurat med tykke fortommer..... så ikke kom å si at disse fortommene vi bruker holder bare "små fisk"..... :?

 

laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ikke la deg lure av tmags notonecta. Han bare koser seg med tanken på alle som sitter værfast i Norge, mens han selv sitter i solen med en kald øl etter dagens fiske i NZ.

 

At konkurransene sjelden inneholder fisk av samme størrelse som tmags fisker på akkurat nå, forhindrer ikke at fortommen er svært viktig. Fisken skal helst på land så fort som overhode mulig. Og det gjelder all fisk, også de på 1kg eller mer. Skal man klare dette så man ha en sterk fortom. Ikke bruker konkurransefiskerne særlig tykk fortom heller, siden det er viktig å lure så mange fisk som mulig. Men myke kroker blir nok ikke brukt mer enn nødvendig.

 

Egentlig forundrer det meg litt at fluefiskere generelt spør konkurransefiskerne om hva og hvorfor så lite som de gjør. Dette er jo fluefiskere som hele tiden er ute etter det mest effektive og dermed svært opptatt av funksjon og kvalitet. Og for å ha sagt det en gang for alle - De er 80-90% tørrfluefiskere alle sammen! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishy,

Egentlig forundrer det meg litt at fluefiskere generelt spør konkurransefiskerne om hva og hvorfor så lite som de gjør. Dette er jo fluefiskere som hele tiden er ute etter det mest effektive og dermed svært opptatt av funksjon og kvalitet. Og for å ha sagt det en gang for alle - De er 80-90% tørrfluefiskere alle sammen!

Kan det ha noe med at vi ser for oss "småstressa" karer som kappes om å få flest mulig småharr til å ta gullhodenymfa på krok 20 for deretter å vasse i land som om selveste danskeferga skulle komme? Og ikke nok med det, kara putter morten, å unnskyld småharren i keepnettet i beste meitefiskemanér laugh.png' alt=':lol:'>

 

Fortommstykkelse du lissom! Kunne like gjerne hatt fortomspiss av spiderweb :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishy' date='

Egentlig forundrer det meg litt at fluefiskere generelt spør konkurransefiskerne om hva og hvorfor så lite som de gjør. Dette er jo fluefiskere som hele tiden er ute etter det mest effektive og dermed svært opptatt av funksjon og kvalitet. Og for å ha sagt det en gang for alle - De er 80-90% tørrfluefiskere alle sammen!

[/quote'] Kan det ha noe med at vi ser for oss "småstressa" karer som kappes om å få flest mulig småharr til å ta gullhodenymfa på krok 20 for deretter å vasse i land som om selveste danskeferga skulle komme? Og ikke nok med det, kara putter morten, å unnskyld småharren i keepnettet i beste meitefiskemanér laugh.png' alt=':lol:'>

 

Fortommstykkelse du lissom! Kunne like gjerne hatt fortomspiss av spiderweb :mrgreen:

 

Kaller du dette gullhodenymfe i krok 20?? :shock:

Plukker i allefall mye harr på denne krokstørrelsen...( str.6)

så langt har jeg faktisk ikke brukt noe 20 krok etter harr.....Harren vil ha MAT den...og ikke små lort... laugh.png' alt=':lol:'> [/img]

post-392-13949845340345_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ja da forstår jeg litt mer. Skulle vi være så heldige å fange en fisk på mer enn 300g så får vi helt hetta :oops: Nei, det er faktisk slik at de beste konkurransefiskerne(flue) i Norge kun bruker 4 helger i året til å utfordre hverandre og resten av tiden til "vanlig" fiske. De som blir tatt ut til å delta i VM må nødvendigvis bruke litt ekstra tid i den perioden. At det er snakk om full racing med småharr hører faktisk til sjeldenhetene. De som bruker hodet og vet når det gjelder å være forsiktig og lurefiske er faktisk de som er i toppen.

 

Ett eksempel: I Australia 1999 var det en elveøkt med sky og forholdsvis stor ørret i krystallklart vann. 3 stk hemsedøler (tørrfluefiskere) var medlemmer av det norske laget og i denne elva fikk to av dem hver sin 1. plass og tredjemann en 2. plass. Dette skjedde nettopp fordi disse gutta var forsiktige og heller ventet på riktig øyeblikk enn å stresse både fisk og seg selv. Noen ganger ble de sittende på land i lang tid for at fisken skulle føle seg trygg.

 

Og Rune - du har selv fisket med en av dem. Hvordan var det? Ble du stressa av maset om mange småfisk? Kan han fiske i det hele tatt? Denne karen er faktisk 3 ganger individuell Norgesmester og var sikkert helt oppslukt av det å dyppe tsjekkernymfer dagen lang etter småharr :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.... Der hogg begge "storharrene" nesten på likt :D Jeg kunne ikke dy meg, må bare være litt ekkel innimellom. Men se hva det førte til! Fikk mer info jo :D

 

Jeg er nok bare som resten: Temmelig småmisunnelig på alle de flotte plassene som dere reiser til. For å gjøre konkurransefiske mer "synlig" kunne dere kanskje ta en utfordring? Skriv litt om fisket, regler, metoder og gjerne litt historikk. Ta gjerne med litt om forbundet også. Det er mange som lurer på mye om dette, hadde vært fint med en artikkel på denne siden om det.

 

Joda, han jeg fisket sammen med var flink han. Og jeg vet at dere andre også er dyktige. Må bare innimellom.... :mrgreen:

 

Heisann!! Der gikk startskuddet!! :smt068 Førstemann til mortesvingen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Haha harren spiser det meste den. bare det glinser' date=' har fine farger eller har en antydning til å ligne på en levende skapning. :P[/quote']Tror du ja laugh.png' alt=':lol:'> Noen av de små som beiter i høyere vannlag enn de store på bunnen gjør nok noen ganger det. Men ingen skal få meg til å tro at han/hun kan få hvilken som helst harr når det skulle være. De store på bunnen kan nemlig være en stor utfordring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fortom jeg bruker til sjø-ørret i sjøen, den er lang enkel og strekker seg bra selv i motvind.

Oppskriften er som følger:

 

Ca. tre meter 0,60mm som butt, deretter ca. to meter 0,40mm og tilslutt ca. 1 meter 0,25mm

 

Da har du altså en fortom på seks meter som strekker seg flott på vannet. Men pass på at overgang mellom fortom og line er som den skal, hvis ikke kan det bli mange ukvemsord når fisken skal håves!

 

Og det er vel ikke vits å fortelle om fordelene ved en så lang fortom.

Også koster den ca en krone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Heisann!! Der gikk startskuddet!! :smt068 Førstemann til mortesvingen!!

Ser at du trenger litt info ja. Helt og totalt feil!!! Du får faktisk utdelt ditt område og har god tid før du kommer dit. Deretter blir det helt opp til deg om du klarer å lese vannet eller elva. I Norge er det sjeldent lønnsomt å springe. For det første kan du skremme fisk og for det andre blir du sliten og lite konsentrert. Dessuten du hører du ikke fleipen fra nabofiskerne et stykke unna. Uansett hvordan du snur og vender på det så er dette bare vanlige fluefiskere med sans for det sosiale og med en god unnskyldning til å få fri fra familien og jobben for å fiske.

 

Og nå er det kanskje på tide å snakke fortom igjen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du dette gullhodenymfe i krok 20??

Plukker i allefall mye harr på denne krokstørrelsen...( str.6)

så langt har jeg faktisk ikke brukt noe 20 krok etter harr.....Harren vil ha MAT den...og ikke små lort...

 

Nei det der kaller jeg ikke gullhodenymfe 20, dette er faktisk mye verre enn som så :) Den flua der passer vel best i enden av fotommen fear no fish beskriver ?

 

Perfekt tangloppeimitasjon ! (Kanskje litt stor ? )

 

Nå skal heller ikke jeg underslå det faktum at erfaring og kunnskap til å gjøre kvalifiserte valg får man først og fremst gjennom å fiske mye. At det er stor forskjell i filosofi, mål og hensikt med de fiskeformene vi her beskriver er det vel allikevel liten tvil om. Men som i alle andre sammenhenger her i livet....noen liker mora :?

 

Mvh

RJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
For å gjøre konkurransefiske mer "synlig" kunne dere kanskje ta en utfordring? Skriv litt om fisket' date=' regler, metoder og gjerne litt historikk. Ta gjerne med litt om forbundet også. Det er mange som lurer på mye om dette, hadde vært fint med en artikkel på denne siden om det.[/quote']

Det virker på oss som de fleste har en oppfatning av oss som vi absolutt ikke kjenner igjen, så ja Rune, det skal vi skrive litt om. Spørsmålet er bare om det er interesse blant forumets medlemmer for å lese om hva vi egentlig driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på oss som de fleste har en oppfatning av oss som vi absolutt ikke kjenner igjen' date=' så ja Rune, det skal vi skrive litt om. Spørsmålet er bare om det er interesse blant forumets medlemmer for å lese om hva vi egentlig driver med.[/quote']

 

Det tror jeg. Informer så mye dere kan, så får man bort litt av de gamle mytene rundt konkurransefisket.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishy,

Det virker på oss som de fleste har en oppfatning av oss som vi absolutt ikke kjenner igjen, så ja Rune, det skal vi skrive litt om. Spørsmålet er bare om det er interesse blant forumets medlemmer for å høre hva vi egenlig driver med.

Det er nok interesse og nysgjerrighet rundt konkurransefiske. Forumet og aktiviteten her er ikke helt representativ for hva som blir lest og hvor mange som er innom fluefiskesiden i løpet av dagen. Dessverre får jeg si men det har tatt seg opp betraktelig. Artikkelsidene har flere besøkende pr. dag enn det er medlemmer i forumet. Vi har ligget ganske jevnt lenge på mellom 600 og 750 unike brukere pr. dag. Og trenden er stigende :D Du vil nå mange med en slik artikkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det ? At det er i tetsjiktet fordi de benytter disse fortommsmerkene' date=' eller at konkurransefiskere er ekstremt kritiske og kvalitetsbevisste slik at dette dermed må være de beste fortommene rent praktisk ?

 

Mvh

rjf[/quote']Ikke det at det nødvendigvis er det aller beste som finnes på markedet. Men det er disse materialene som de beste konkurransefiskerne har blitt fortrolig med. Tross alt skal det godt gjøres å få prøvd alle typer som finnes på markedet, men de har stort sett saumfart det norske utvalget. Et poeng er, som du skriver, at disse fiskerne er ekstremt nøye på kvaliteten. De er jo tross alt livredde for å miste fisk.

 

Må bare spørre litt til denne jeg; hvis det er sånn at de har saumfart det norske markedet for det beste, hvordan har det seg da at man velger hver sin type (hvis jeg forstod innlegget tidligere rett). Er alle disse jevnbyrdige, men mye bedre enn f eks Rio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Må bare spørre litt til denne jeg; hvis det er sånn at de har saumfart det norske markedet for det beste' date=' hvordan har det seg da at man velger hver sin type (hvis jeg forstod innlegget tidligere rett). Er alle disse jevnbyrdige, men mye bedre enn f eks Rio?[/quote']

Det er et godt spørsmål du kommer med.

 

Det er vel som med de fleste andre, at man finner noe man er mest fortrolig eller har best erfaring med og dermed velger den typen. Merket som velges varierer litt fra person til person fordi noen vil ha mykere og noen vil ha stivere fortom. Noen sverger til fluorcarbon ved enkelte fiskesituasjoner og andre ikke, men alle "hater" fluorcarbon med dårlig knutestyrke og det finnes svært få på markedet som holder mål.

 

Og ikke tenk på at de er sponset med fortom. Ingen på dagens VM-lag ville ha benyttet en fortom som ikke er av samme kvalitet som deres favoritt! Spesielt i VM kan en mistet fisk bety enormt mye både for deltakeren og laget.

 

Personlig synes jeg at mange vurderer og tester fortom på en måte som ikke virker særlig gjennomtenkt. For det første bør man prøve ut knutene både ved å fukte fortommen før man drar til knuten og ved å la være å fukte. Enkelte typer blir sterkest hvis man fukter og andre ikke. Man bør også teste knutestyrken etter å ha brukt den litt i vann. Det er utrolig mange typer som virker sterke med det samme, men som etter litt påkjenning ved bruk blir bemerkelsesverdig svake.

 

Du bør også tenke på dette ved testing:

1. Bruk samme knute som du bruker ved elva (også på flua). Ikke alle fortommer passer til alle typer knuter.

2. Bruk samme lengde på alle deler av fortommen din ved testingen som ved praktisk fiske. Enkelte typer vil ha mer strekk enn andre og dette påvirker også belastningen på knutene.

 

Men er du fornøyd med den type fortom du har, så er det den riktige for deg. Det viktigste er at du vet hvor mye den tåler ved praktisk fiske, og det vet du bare etter å ha brukt den over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med de andre her, men jeg setter ihvertfall veldig pris på at du deler dine erfaringer fishy. Regner med at dere vil ha en fortom som holder mange fisk også. Altså en høy mekanisk styrke over tid?

 

Jeg fisker ganske hardt i NZ, altså ofte og med en snittvekt på ca. 1,3-1,5 kg. Det er veldig sjelden jeg ryker fisk med Rio, pluss at de har den stivheten jeg liker. Derfor har jeg ikke sett noen grunn til å bytte merke. Men jeg bytter selvfølgelig spiss forholdsvis ofte, noe jeg regner med at dere helst vil unngå. Jeg skal prøve de merkene du nevner. Har nemlig også registrert at John Pellew på NZ laget har byttet til de samme. Sånt blir'n nysgjerrig av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja' date=' det var et godt spørsmål ;)

 

Skulle jeg våge meg frampå her så vil jeg framheve Froghair for ekstremt gode kaste og fiskeegenskaper. Jeg har prøvd det som er nevnt her og dobbelt så mange merker, men ikke funnet noe som er i nærheten av å strekke seg så lett som froghair. Ferdigfortommene er helt rå når det gjelder å ha lite minne, lett er det å strekke ut også. Det er det samme med spissmaterialet.. Jeg brukte noen hundre meter med dette i fjor og kommer forhåpentligvis til å bruke det like mye i år. Bruddstyrken er også meget bra. Jeg kjøper sånne guidespoler med 100meter som koster rundt 160,- deler du det på 4 (25m spoler) så er det rimeligere enn mye annet.

 

Det var dagens lille..[/quote']

 

Bruker du da fluorkarbon eller vanlig mono? Har du prøvd 12 fots "spring creek", fikk nemlig en slik sammen med siste stang jeg kjøpte i fjor høst og har ikke prøvd den ennå.

 

Fjorårssesongen begynte med vogg, kanskje jeg var uheldig, men med dette materialet røk jeg sikkert nærmere 30-40% av fisken :evil: . Gikk så over til Rio i midten av mai; resultatet var overveldende, 0 røket fisk resten av sesongen, men er ikke 100% fornøyd med Rio, synes den er litt i stiveste laget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Regner med at dere vil ha en fortom som holder mange fisk også. Altså en høy mekanisk styrke over tid?

Riktig! Vi vil helst ikke bytte mer en nødvendig. Det er også en ting til som påvirker vårt valg, men som ikke er så viktig ved vanlig fiske utenfor konkurranser - Hvordan fungerer den som kort opphenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...