Gå til innhold

Heat Shrinkable Tubes


Erlend S

Anbefalte innlegg

Har brukt endel krympestrømper.. ikke til fiske men mitt råd kan kanskje hjelpe da jeg har hatt det samme problemet.

Hvis du holder lighteren under strømpen går det rett til helsike med en gang.

Hold lighteren på oversiden av strømpen/røret..... da er det letter å regulere varmen.... bruk litt tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg skulle prøve å feste fortom og line med en Heat Shrinkable Tube, men fikk det ikke til. Fortomen smelter jo når lighteren kommer for nær. Noen som har erfaringer med sånne tuber?

 

P1070536_m.jpg

 

På www.mollanmedia.com har jeg et filmkutt som viser hvordan man bendsler og monterer utstyr....tror det heter "staffan monterer utsyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei

Det går helt fint å montere line/backing med kun Lamar Heat Shrinkable Tubes.

1. snurr de to sammen. Legg gjerne en liten klatt med hurtiglim mellom.

2. tre strømpen som du på forhånd har tredd inn på linen over skjøten.

3. bruk spytt på den delen av linen og backingen som ikkje skal krympes (dvs svies).

4. bruk lighteren gjerne under tuben, men bare før den fort forbi. Du kan øve på din egen finger. Da lærer du fort hvor grensen går mellom oppvarming og overoppheting. Det går an å fukte selve tuben også for å unngå for rask oppheting.

 

Gjør du dette på riktig måte så sitter det som f..

 

Det er verdt å merke seg at Lamar Heat Shrinkable Tubes passer enda bedre med Lamar Hollow backing der du har muligheten til å føre linen inn på selve backingen. Selv om det da ofte er nok med kun hurtiglim på denne koblingen så er det om mulig enda bedre med en tube over.

 

Send en mail post@flue.no dersom det er mer du lurer på ang dette...

 

Nicolaj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle prøve å feste fortom og line med en Heat Shrinkable Tube, men fikk det ikke til. Fortomen smelter jo når lighteren kommer for nær. Noen som har erfaringer med sånne tuber?

 

P1070536_m.jpg

 

På www.mollanmedia.com har jeg et filmkutt som viser hvordan man bendsler og monterer utstyr....tror det heter "staffan monterer utsyr

 

Jeg bruker denne teknikken, er helt super og er rask. Løkkesystemer gjør jobben veldig enkel når du bytte line, fortom osv.

 

Anbefalles!

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Til trådstarter, prøv med en hårføner på maks varme og hold en våt klut over fluelina sånn at coatingen ikke løsner :)

 

Ikke hold den rett inntil, men bruk tid og før føneren fram og tilbake over strømpa, så skal du se at resultatet blir bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder fluer, så det er ikke noe problem ;)

Det er Staffan sin løsning jeg har brukt til nå, men kunne tenke meg å ha en klump til SØ-fiske, og da liker jeg ikke å dra inn løkkene gjennom stangringene hver gang... Det blir mye mindre motstand enn den vanlige løsningen, men fremdeles ikke direkte behagelig å holde på med for hvert kast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder fluer, så det er ikke noe problem ;)

Det er Staffan sin løsning jeg har brukt til nå, men kunne tenke meg å ha en klump til SØ-fiske, og da liker jeg ikke å dra inn løkkene gjennom stangringene hver gang... Det blir mye mindre motstand enn den vanlige løsningen, men fremdeles ikke direkte behagelig å holde på med for hvert kast...

 

binde fluer? hva snakker du om :P jeg gjorde dette her FØR jeg lærte meg å binde fluer! din snorrebukk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg skal garantere det blir større motstand......det du kan gjøre er å bendsle klumpen direkte på skytelina og lime med superlim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder fluer, så det er ikke noe problem ;)

Det er Staffan sin løsning jeg har brukt til nå, men kunne tenke meg å ha en klump til SØ-fiske, og da liker jeg ikke å dra inn løkkene gjennom stangringene hver gang... Det blir mye mindre motstand enn den vanlige løsningen, men fremdeles ikke direkte behagelig å holde på med for hvert kast...

 

binde fluer? hva snakker du om :P jeg gjorde dette her FØR jeg lærte meg å binde fluer! din snorrebukk ;D

haha!

jeg skal garantere det blir større motstand......det du kan gjøre er å bendsle klumpen direkte på skytelina og lime med superlim

Blir det mindre motstand av å bendsle sammen i forhold til å skjøte ???

Jaja, får vel stole på de som kan det da, men prøver meg nok allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøte sammen klump og skyteline, går det fint med krympetube?

 

Ja, det går fint. Men da er IMO Lamar tubene i korteste laget. Evt kan du bruke to får å få lenger skjøt. Dette er den beste metoden for skjøting, da det blir en usynlig overgang, akkurat som fra fabrikk.

 

"Bendsling".... snodig ord. Høres ut som noe de gjorde på Fredrikstad Mek. på 30-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og sjøten kan være superliten.......disse krumpestrømpene har vørt mrukt i mange år, kjenner ingen som bruker det som en permanent løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.

Det ble så jeg bendslet, og det funket meget bra. (Lastet ned den filmen fra Stefan for en god stund siden, og kom på at jeg kunne sjekke der)

Men det er uansett fint å vite hvordan tubene funker, siden jeg har et par liggende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du forene klump og skyteline er mitt tips å fjerne litt coating på klumpen (bruk aceton/negllakkfjerner). Deretter fører du en trede-nål inn i kjernen på klumpen jevnt ved coatinga og fører denne ut i enden av klumpkjernen. Putt enden på skytelina inn i tredenåla å dra den inn i klumpen.

Bendsle kjøten og lag en pen overgang med aquasure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det ann å bendsle vanlig fortomm da(løkke)? eller blir det for "glatt"?

Ja det går fint, mem det kan lønne seg å bruke en tang på endene slik at ikke løkka glir/strammes. Bruk fin mono til bendsling.

 

Beklager OT i forhold til tema. Jeg liker ikke å ha fortom permanent festet til fluesnøre, så jeg bruker løkke - løkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...