Gå til innhold

raske #5 stenger.......


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Ble nettop moderert på AFTM systemet og hva det inbefatter når det gjeller dette systemet for klassifisering av stenger.

hvem leverer kjappe #5 stenger i markedet idag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Scott, Sage, Streamstix og Guideline er de merkene som dukker opp først når jeg tenker meg om, men har ikke Winston noen raske stenger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt på annen tråd her, testet jeg kort Guidline Leclie #5 og den skulle være av det kjappe slaget.  Siden jeg i mange år har koset meg med en Diamonback #4/5, må jeg si at jeg ble possitiv overrasket av denne nye kjappe.  Det var da ingen problem å kaste rolig og avstemt med denne også, så dette med stangoppbygging har jaggu forandret seg i senere år.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott, Sage, Streamstix og Guideline er de merkene som dukker opp først når jeg tenker meg om, men har ikke Winston noen raske stenger også?

 

Jepp, BIIMX er en rask serie med god følelse og meget mulig for rolig samstemt kasting.

Gledelig at den kommer i #4 9' iår også. Min Helios #4 mid flex opplever jeg som mer enn rask nok også...

Mange ser ut til etterhvert å lage gode raske stenger som nødvendigvis ikke er bånn pinne stivt i bunn.

Det er gledelig.

 

Det samme andre veien egentlig. Flere og flere lager deilig dype stenger som nødvendigvis ikke er slafserajer som bruker et halvt skuddår på å spenne seg opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er BIIx regnet som rask eller medium rask?

 

Ikke morro å kaste med et kosteskaft nei, må være en viss følelse i stanga mener nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er BIIx regnet som rask eller medium rask?

 

Ikke morro å kaste med et kosteskaft nei, må være en viss følelse i stanga mener nå jeg..

 

BIIx er rask, men grunnet bøyningskurve og lav ERN oppfattes den som medium rask av mange.

For meg er den rikelig rask.

Min allround stang er likevel BIIt 9'...litt stivere i toppen og flex litt lengre ned....silkestang, selv i motvind ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright exs er relativt rask,det er også Shimano Biocraft

 

Har en Albright EXS 904-4 (9 ft. #4). Én ting er at den er rask, men den er også meget stiv.

Den har en AA (Aksjonsvinkel) på 65 grader. ERN = 6,0.. Altså en typisk #5'er eller #5/6'er om du vil.

Til tross for dette synes jeg den passer best med et snøre i kl.#4

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er fordi at du er en meget god kaster!!

 

Takk for den Staffan  :D

Da gjenstår det bare å lære seg å fiske... :)

 

Mitt inntrykk er at de fleste moderne nye grafittstengene er meget raske. Og de som oppfattes som ekstremt raske er vel i mange tilfeller meget stive samt underkassifiserte.

Noen stenger oppleves også som stive når du rister i dem i butikken, uten at de nødvendigvis er det.

Et godt eksempel er Helios. Uhyre lett (ifølge produsenten, verdens letteste) og tynn i "godset".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Vogg first, som jeg bestilte etter å ha prøvd en du (Staffan)hadde til utprøving i Rena. Vet ikke om den lages lenger, men det er en stang jeg trives godt med til sitt bruk, d.v.s i vind, med store fluer, eller hvis jeg er avhengig av å kaste langt.

 

Har og en Vogg First 9 fot klasse 5 - den er rask og kaster langt når en ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

idag hat jeg kastet med en rask # 5 stang.......en vision # 7-8 som håndterte en # 5 longbelly på en utmerket måte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jo.....den gikk fint med revehaleline longbelly # 4-5......kan vel betegnes som en rask #5 om det hadde stått #5 på den.....32 yards var meeeeeget lettkasta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright exs er relativt rask,det er også Shimano Biocraft

 

Har en Albright EXS 904-4 (9 ft. #4). Én ting er at den er rask, men den er også meget stiv.

Den har en AA (Aksjonsvinkel) på 65 grader. ERN = 6,0.. Altså en typisk #5'er eller #5/6'er om du vil.

Til tross for dette synes jeg den passer best med et snøre i kl.#4

 

 

 

 

Jeg er enig med deg i forhold til snøre, men den stanga er jo ikke veldig rask iforhold til en Z-axis eller XP? Medium + vil jeg si. Mens TCR det er riktig så morsomt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...