Gå til innhold

Fluefiske på Svalbard


tboe

Anbefalte innlegg

Jeg har fått jobb tilbud på Svalbard. Så det første jeg tenker på er, Hvordan er det med fluefiske der oppe ?

Er det noen her som vet noe om det ? Vet det er noen vassdrag der. Men om det er muligheter for fluefiske i sjøen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at det er veldig bra sjørøyefiske i elvene der. Ellers kan jeg ikke tenke meg at insiktlivet består av så mye mer enn stikkmygg.

 

 

Her er et bilde av Svalbard-myggen, legg merke til den polarblå skuterdressen  ;D ;D ;D

 

 

 

 

 

Les denne tråden for evt. fisketips:

http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=8845&pid=79014&mode=threaded&start=

post-856-13949864903833_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at det er veldig bra sjørøyefiske i elvene der. Ellers kan jeg ikke tenke meg at insiktlivet består av så mye mer enn stikkmygg.

 

 

Her er et bilde av Svalbard-myggen, legg merke til den polarblå skuterdressen  ;D ;D ;D

 

 

LoL... jeg får begynne å binde noen mygg av den typen. Samme krok som til hval fiske.

Har sett litt om sjørøyefiske. Men det er ganske begrenset i hvor lang tid man kan fiske der. Det var -1 grad der i går.

Og jeg som ikke liker kalde plasser. Men det er en mulighet som man ikke får så ofte. Det er vel bare et fly til tromsø og dra til barduelva. Håper det er noen som kan gi en informasjon om fisket der. Sånn at jeg får forberede meg på en tid evt. uten fiske. Det blir evt. det værste med å flytte ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. dette høres ikke lovende ut.

Må vel forberede turer over til fastlandet da for å få fisket.

Det er jo bare en liten fly tur over til mange bra elver oppe i nord.

Er ikke kjent der oppe så får vel booke en guide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Heisann,

 

Jeg var på Svalbard for å fiske for noen år siden. Turen min gav desverre ikke de helt store fangster (typisk førstereis!), men jeg skrev ned alle tips og observasjoner i et notat. Jeg skal se om jeg finner det også kan du få et sammendrag. Det er særlig mulighetene for sjørøye og innsjø røye som er gode. Det er også innslag av pukkellaks enkelte steder. Det er mange urørte vassdrag og vann. I enkelte vann finner man eksempler på enorme røyer (les Skogseid størrelse). Det er også gode forekomster av sjørøye i enkelte vassdrag. Det er gjort endel forsking og det viser seg at røya vokser sakte og er sårbar. Husk C&R!

 

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er virkelig langt nord, se kart 

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D10540508.10705%26lon%3D1668233.65871%26zoom%3D2%26layers%3D0B000%26id%3Da_10000461869%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

mye lengre nord enn de gode røyeelvene på Grønnland......det kuriose er at sydspissen ligger på 60 breddegrad, altså nesten som sørenden av rullebanen på gardermoen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Jeg var på Svalbard for å fiske for noen år siden. Turen min gav desverre ikke de helt store fangster (typisk førstereis!), men jeg skrev ned alle tips og observasjoner i et notat. Jeg skal se om jeg finner det også kan du få et sammendrag. Det er særlig mulighetene for sjørøye og innsjø røye som er gode. Det er også innslag av pukkellaks enkelte steder. Det er mange urørte vassdrag og vann. I enkelte vann finner man eksempler på enorme røyer (les Skogseid størrelse). Det er også gode forekomster av sjørøye i enkelte vassdrag. Det er gjort endel forsking og det viser seg at røya vokser sakte og er sårbar. Husk C&R!

 

Skitt fiske!

Hei !

Dette høret mega interessant ut. Hvis du ønsker kan du sende meg mail thoboe@broadpark.no

Jeg må finne ut mest mulig. Men som staffan sier så høres det jo ikke lovende ut. Men ting må sjekkes  ut.

Da jeg snakket med firmaet jeg skal jobbe for sa de at det var stor bestand av sjørøye. Eller ishavs røye som han sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Snakket med en som jobbet for sysselmannen med noe politigreier - han hadde vært med helikopter på testfiske med garn  på bortgjemte steder og himlet med øynene over stappfulle garn, mener det var røye alt sammen, virkelig stor og fin. Men som andre sier her - det er sårbar natur som må håndteres forsiktig..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo lovende ut.

Alt på svalbard må behandles med respekt.

Og C&R er en selvfølge fra min side uannsett om det er svalbard eller andre steder.

Her går det mest i kjøtt og kylling selv om folk i huset her kunne tenkt seg fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Staffan...

Det er begrenset tid med fiske. Så jeg regner med det ikke blir så mye fiske i år.

Må bli kjent i området og bli kjent med de som bor der. Sånn at man kan komme seg litt rundt.

Gleder meg villt. Regner med å være på plass ca. 1. Juli. Så jeg får begynne med en blogg her.

Med bilder og rapporter etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg takket ja til jobb på Svalbard.

Flytter til Longyearbyen 1. August.

Kanskje jeg får med meg en mnd med fisking før vinteren der oppe kommer.

Lykke til :)

Spennende! Hva skal drive med? (hvis jeg får spørre uten å være frekk)

Husk håndgranater, bjørnen er vistnok sulten i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg kan garantere at du kommer til å treffe  veldig mange trivelige folk folk der oppe, søkte på jobb der oppe og i forbindelse med den skolejobben var jeg der i en uke.....snakk om å bli tatt inn i varmen, promte, men det var desverre en annen som fikk jobben...kjønnskvotering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kan man få IT jobber på Svalbard? Høres spennende ut  :)

 

Lykke til! Blir garantert opplevelsesrike år.

Det er faktisk et IT firma der. Så det blir en opplevelse for livet.

I tillegg til lav skatt, forhåpentligvis spennende fiske og masse opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alt jeg har fått på mail av informasjon om vassdrag og vann så tror jeg det kan bli ett veldig morsomt fiske etter hvert.

 

Men så var det problemet med hvordan man skal angripe røye fisket.

Der er jeg ganske så blank. Sånn som staffan sier er det farget vann. Så da er det vel et stort poeng med streamer med litt farger.

Men når det gjelder tørrflue fisker etter denne arten blir et stort prosjekt. Å kart legge insekts livet på svalbard. I den tiden det er noe form for insektsliv.

 

Håper noen her kan komme med noe tips og tricks hvordan man angriper et område som dette.

Jeg betrakter meg selv som en nybegynner i gamet selv om jeg har fisket siden jeg var en neve stor.

Det er vel kanskje ikke dette teamaet det er mest litteratur om heler.

 

Håper på litt hjelp fra dere som har litt erfaring her. Og alle andre så klart :)

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...