Gå til innhold

Er dette en Marginata spinner?


Gjest Ulv

Anbefalte innlegg

Fant denne krabaten i et vann på sørlandet tidligere i uken sammen med en drøss mudderfluer.. :)

Er ikke dette en marginata-spinner mon tro?

 

post-0-13949865048363_thumb.jpg

post-0-13949865048902_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enten marginta eller vespertina. hvor stor var den?

 

 

Hadde ikke med linjal, men den var ikke akkurat liten.. litt over en cm kanskje :)

 

edit: Kan legge til at det var bare et fåtall slike som svermet rundt meg. Konkluderte i alle fall med at jeg var alt for sent ute :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk. Marginata ja. Klekker sjeldent i store nok mengder til at vakene blir regelmessige (Nordmarka), men kan lokke opp fisk om du har tid til å vente  ;) . Pass på så du ikke sovner mens du ser flua ligge å duppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller det er en Vespertina. Den mangler de mørke markeringene på fremvingen som er typisk for Marginata :)

 

hmm.. Nå ble jeg tvil  :-\

I følge Rune Stokkebekk`s artikkel:

Marginata har en brun flekk foran på vingen som spinner.

 

Jeg kan ikke se noen brun flekk, kan dere?

 

edit: La inn et annet bilde

post-0-13949865237246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller det er en Vespertina. Den mangler de mørke markeringene på fremvingen som er typisk for Marginata :)

 

Jeg vil si meg enig med Fluenes herre  :)

 

hvis man skal følge boka...innsektslære...så skiller man dem på vingene og vespertina har helt blanke vinger mens marginata har  tydelig mørke vingespisser står det!

 

en vespertina har en kroppslengde på 9-10mm

Marginata kan bli opptil 12mm står det.

 

Hvis det da kan være vanlig att også marginataen har helt blanke vinger så rart de ikke nevner det  :-\

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...