Gå til innhold

Twisted Leader


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

  • Svar 259
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei Staffan, tok en dag i forrige uke og lagde meg noen fortommer 0,25 til # 3 og 0,30 til #5 Brukte disse etter anvisninger fra boka :)  Så ble jeg noe usikker, for jeg leita frem denne tråden, og ser der du skriver 0,35 for #5 på denne trådens første side... Er det rett og slett en skrivefeil eller er det endringer etter "prøving og feiling" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har forresten forsøkt meg på noen av disse i dag, og får dreisen på selve twistinga av tråden. Fortommen blir fin den, men bendslinga holder ikke..

Tips?

Edit: Kom på nå at jeg har brukt sånn derre lim som følger med til fluebinding. Det egner seg kanskje ikke som lim i bendslinger det? Har brukt litt locktite super-glue nå, så jeg får vel teste de igjen om et par timer, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan kan sikkert mer om det enn meg, men når jeg bensler løkka så gjør jeg det med monofilament og gir det deretter en god dose superlim, lurer på om det er Zap eller hva det nå enn heter jeg bruker. Sitter som et skudd og kjørt relativt grov fisk hardt uten at det enda har vist så mye som et ørlite svakhetstegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa.

Jeg tror nok det var at jeg hadde brukt fluelakk/lim var problemet her.

Monofilament? Ekke det helt vanlig sene? Sikker på du ikke mente multifilament, altså fireline eller powerpro?

Hvordan fester du forresten den "tappen" som blir igjen når du har bendslet? Er det greit å bruke whipfinish eller halvstikk?

EDIT:

Testa forøvrig en av de jeg hadde brukt locktite på nå, og jeg hadde brukt en standard mustad-markkrok som holdepunkt i den ene enden, og den bøyde seg før bendslinga røyk med relativt hardt press, så da er det sikkert i orden :)

En vakker dag før sesongen starter skal jeg gå over alle fluesnørene mine å lage bendslingsløkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

bendsle ca 1 cm med bindetråd......bruk superlim som trenger inn, dvs. veldig flytende.....vet at det finnes noen gelvarianter, det er ubrukelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bendsle ca 1 cm med bindetråd......bruk superlim som trenger inn, dvs. veldig flytende.....vet at det finnes noen gelvarianter, det er ubrukelig!

Takk for at du tok deg tid, Staffan. Tror jeg har fått det til nå.

Har du forresten disse "staffan monterer"-videoene liggende noe sted? De er fjernet fra mollans sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monofilament? Ekke det helt vanlig sene? Sikker på du ikke mente multifilament, altså fireline eller powerpro?

Gikk kjapt i stad ;)

Monofilament bindetråd. Nermere bestemt denne: http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=danville&SortField=ProductName&ProductID=6648

Og tappen bensler du over :)

Mollan media filmene er borte ja. Er de som må kontaktes for å få dem publisert igjen  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Anders.

Til SØ fiske så bruker jeg fluorcarbon. Kjøper 300 meter på skittfiske til 149,- så har jeg fortommer herifra til månen. Vel, i allefall i overskuelig fremtid. Tør ikke regne på hvor mye hver fortom koster, men inkl. strøm til drillen så er det vel snakk om 1 kr. pr. butt. Så kommer selvfølgelig taperingene i tillegg, men bare å kjøpe tilsvarende ruller i forskjellige tykkelser så har man kun tippets i jakka. Blir vel rundt 5 kroner fortommen eller noe slikt  ;D

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=48466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er helt ålreit med tynn FC som bryter filmen på stille dager med tørrflue, Jørn, men her var det snakk om butten på disse twisted-leaderne. Her er man avhengig av en viss størrelse for at de skal gjøre jobben, i tillegg til at de kan trekke flua under dersom det først skjer. Men jeg bruker gjerne mono som butt, og følger på med en tippet av FC. Synes ofte FC er litt stivere også, slik at det er lettere å presentere ved lett bris o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God artikkel, Lars. Bruker du virkelig såpass tjukk fortom som .45 til sjøfiske? Har selv brukt .34 til mine twisted leaders i klasse 5 og 7, og det har fungert greit. Anbefaler du å øke med en størrelse? Skal nedover på skittfiske til helgen og tenkte å snike med meg et int-snøre i klasse 5, så da er det jo ikke noe i veien for å handle inn litt nytt fortomsmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...