Gå til innhold

Twisted Leader


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

 

 

Synk, synk, synk.....

 

Det høres mer ut som en fortom for sjøørretfiskere  8)

 

Why?

Greit å få fortommen litt ned i ferskvann iblandt også.

Slipper å bruke så mye splitthagl da :)

 

Finnes selvsag polyleadere som synker, men er generelt lite glad i polyleadere da jeg synes de påvirker egenskapene til fluesnøret i for stor grad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Bruker Loctite Super Attak Precision. Tynnflytene.

Prøvd flere andre. Alle blir hvite under spytherdning.

 

Oddbjørn, hvor lenge lar du dem herde?

 

Til det er tørt. Brukte fishingglue tidliggere og den ble hvit når den kom i vannet om den ikke fikk herdet 24 timer først. Med lochtite har jeg latt den gå i vannet rett etter den kjennes tørr ut med fingrene og har aldri opplevd at den har blitt hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har strukket den ferdige fortommen? Når jeg slipper så spinner den. Jeg er ikke sikker på hvilke konsekvenser dette kan få dersom en fisk glipper.

 

noen som har prøvd?

 

Hvis du strekker den ved å feste den ene løkka i en krok og bruker et skrujern, en spiker, eller lignende som "handtak" i den andre enden, skal den ikke spinne etter en strekk. Min test med en favn handtvinna Maxima 0,30 mm gjorde i hvert fall ikke det. Hvis du derimot prøver å strekke den ved å trekke den tvinna fortommen mellom fingrene fra den ene enden til den andre, vil den selvsagt spinne som en diskokule på speed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nogen som kender en lim som ikke herder opp hvid? (Etter "spyt-rullning")

Bare kosmetik, vet det. Men bendslingen ville blive pænere når man laver løkken.

 

Lochtite blir ikke hvit, men tørr ikke garantere om du bruker spytt når limen enda er våt. Har ikke hatt noe problem med å få lagt lochtite jevnt og fint uten spytt selv.

 

Ikke bruk spytt på Lochtite, da blir det hvitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan informere dere om at jeg brukte Staffan's flettafortom under nattas sjøørretfiske.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=12181.0

Masse vind, 3 fluer på fortommen, mange timer fiske med kastelengder opp mot maks. Dette til tross, ingen knuter eller krøll på fortom.

Hvis det er av interesse kan jeg nevne at øvrig utstyr var ei Scott S4 907-4 ladet med Rio Outbound WF #6 Flyt... Funket topp!

 

Fortom: Tvinnet 2 x 0,35mm (totalt 1,5 meter ferdig tvunnet). 0,5 meter 0,28 + 1,5 meter spiss (0,23 mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget meg noen Staffan fortommer i dag. Fikk det til på første forsøk Staffan og jeg er langtifra noen kirurg!! Prøvekastet dem på plenen og de virker særdeles lovende. Blir nok en tur ut på tjenna i kveld.

Kan ikke skjønne annet enn at disse fortommene må være perfekte til nymfefiske også, altså buttdelen før nappindikatoren,  for lettere å rulle ut fortommen. Det blir spennende å prøve dette også Stig.

 

Takk for tips Staffan!!

 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Prøvde meg på en twisted leader igår, men det ble ikke noe suksess. Den tvinna seg når jeg slakka opp, prøvde både å tvinne mere og mindre, men samme resultat. Brukte 0.30 Stroft.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funka som gull Staffan. Testa på 3 stenger i 3 ulike vektklasser.  Etterhvert så betyr presentasjon mere og mer for meg. Særlig fra belly boat, hvor en hele tiden ønsker å legge flua langsmed torvkanten og under overheng. Jeg er godt fornøyd  :). Bedre fortom får en ikke til den prisen og bedre trenger jeg ikke. Fikk ikke testet kortline fiske, men det kommer. Laget meg noen "avanserte" fortommer også. Satte på en micro ring på midten og spant i vei. Det fungerte også bra, måtte bare være litt ekstra nøye i "bretten". Kommer til å være litt mer "heimelaga" fremover  :D :D.

 

Ikke det at jeg hadde problemer med krøll på butt delen. Men, er det noe poeng i å koke den for å få den totalt død, eller må en gjøre dette før en spinner?

 

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

det kan hende at jeg ikke har forstått.....busstur på 10 timer dag

 

Ble gjort i halvmørke sent på kvelden, bare for å prøve liksom. Blir nytt forsøk imorra, men da skal jeg studere videosnuttet ditt først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...