Gå til innhold

Tilslag under fiske med Riffling hitch?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal nok ut på noen lakseturer i sommer, selv om det er ørreten som står hjertet nærmest, og da kunne jeg tenke meg å prøve ut riffling hitch teknikken :) så da lurer jeg på om det er noen på forumet som kunne tenke seg å dele sine erfaringer fra slikt fiske med meg? Jeg lurer blandt annet på hvordan man gjør tilslag under fiske med riffling hitch. Gir man slakk og strammer rolig opp som ved våtfluefiske etter laks, eller er teknikken anderledes?

 

Med vennlig hilsen Snorre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fisker riffling hitch er det som regel blindfiske med mindre man kan se laksen. Man fisker jo over områder man har tro på at laksen står, så en hvis formening har man jo hvor den står. Men det blir ikke som tørrfluefiske etter ørret hvor man vet eksakt hvor fisken forhåpentligvis vil ta. I tillegg fisker man riffling hitch ofte med inntrekk. Når fisken tar kan dette ofte komme ganske så overraskende og ofte tar fisken ganske kraftig, da skal man ha ganske kalde nerver for å klare å gi slakk i tide. Selv har jeg bare løftet stanga de gangene jeg har fått på riffling, og det har fungert ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluevalg er ikke viktig, men det som fungerer best er en bitteliten tube (ca 1 cm) med vinger på begge sidene. Vingene binder jeg litt lengre enn tuba, og begge like lange. Stikk et hull mellom vingene som du trer sena inn i. Tett gjerne igjen hullet i fronten med uv lim e.l. (superlim kan trekke gjennom hele tuba, så bruker du dette, må det være veldig sparsomt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er å binde flua  inn slik at den nær går i vannet på tvers det ei lakseflue bruker å gjøre, når man gynger på stanga (pumper) vil flua støye i vannet voldsomt iforhold til de som er bundet inn på ordinær måte......de siste årene jeg fiska laks brukte jeg stort sett bare Riffling hitch......veldig effektivt på rolig strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mortensen nevnte noe om at man ikke skulle bruke for lang fortomm ettersom det drukner flua ???

 

Er litt forskjellig det der. Granbo og Tverrfjell anbefaler lang fortom og de har tatt mange laks på riffling i Gaula blant annet.

 

Selv har jeg ikke opplevd at lang fortom drukner fluen.

 

Gjør forresten ingenting om fluen går under av og til. Det mest effektive er å få den til å komme opp å stripe rett over der laksen står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Skal nok ut på noen lakseturer i sommer, selv om det er ørreten som står hjertet nærmest, og da kunne jeg tenke meg å prøve ut riffling hitch teknikken :) så da lurer jeg på om det er noen på forumet som kunne tenke seg å dele sine erfaringer fra slikt fiske med meg? Jeg lurer blandt annet på hvordan man gjør tilslag under fiske med riffling hitch. Gir man slakk og strammer rolig opp som ved våtfluefiske etter laks, eller er teknikken anderledes?

 

Med vennlig hilsen Snorre :)

 

Hvor er det du skal fiske Laks da??  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mortensen nevnte noe om at man ikke skulle bruke for lang fortomm ettersom det drukner flua ???

 

Er litt forskjellig det der. Granbo og Tverrfjell anbefaler lang fortom og de har tatt mange laks på riffling i Gaula blant annet.

 

Selv har jeg ikke opplevd at lang fortom drukner fluen.

 

Gjør forresten ingenting om fluen går under av og til. Det mest effektive er å få den til å komme opp å stripe rett over der laksen står.

 

Tja, Granbo anbefaler vel 10 fot...

 

http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/riffling-hitch.html  <----Link med info om Granbos teknikk samt en video som viser hvordan fluen går på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

lang / kort fortom kommer helt ann på hvordan strømmen er. er det hurtig strøm vil jo fluen bli presset opp mot overflaten og dermed stripe og da bruker man gjerne en lang fortom. men på helt stille elv vil jo fluen synke mer fordi det er ingen ting som presser den opp. pg da er det flytelinen din som holder den oppe og da er det en fordel med kortere fortom. men det beste er og prøve seg fram. det finnes jo og en regel og hvor langt inn du skal ha kroken under ulike strømforhold. det samme gjelder hvor langt framme/bak du lager huller. men hullet må jo selvfølgelig ikkje lages bak midten, for da vil jo den gå baklengs.

Mast selv 2 fisker i gaula for 2 uker tilbake på riffling.

mast de fordet eg  trakk fluen ut igjen av munnen på fisken fordi man trekker under fiske. og da blir det ofte vanskelig og la vær og hive stangen i veret og gi etter med flueline når fisken kommer opp og tar brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk på en 6-7 kgs laks på riffling i dag. Tok så helt perfekt nede på brekket av en liten høl, bare et rolig lite vak som om det skulle være en kilosørret. Så stramte jeg rolig opp kjente tyngden på fisken. Brukte 5'er stanga, kjente straks at dette var fisk som kanskje var i groveste laget for en 5'er stang og 0,25 fortom. Men måtte bare presse det jeg turde for at ikke laksen skulle gå utfor brekket. Den kom etterhvert med opp i hølen. Så prøvde den å gå inn bak en stor stein, så jeg la kraftig sidepress for å få den tilbake igjen. Det virket, fikk laksen helt inn ved siden av meg. Fikk se den sølvblanke siden helt oppe i vannskorpa. Så gikk fisken ned mot bunnen igjen og plopp så kom flua tilbake. Føkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det e leit!

var i gaula i 6 dag. ingen fisk på land. mast derimot 2 fisker på rifling. mast 1 på ca 8. mast og en litt mindre en på enhånds 6#, flyteline og sunray. eller landet en liten SØ på 3-4 hg da på sunray men den fikk jo selvfølgelig friheten tilbake. opplevde og etter at eg satt ut fisken så la eg fluen den i elven.. var i en heeelt rolig bakevje, sunrayen fløt. og røsket ut mer line slik at eg kunne kaste og plutslig, plask og der forsvant all linen eg hadde dradd ut og borte vekk. så kastet eg midtstrøms og sunrayen kom inn i bakevjen og så hørte eg ett lite plopp og linen strammet seg opp og snellen begynte og rulle og 10 meter nedstrøms forsvant fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...