Gå til innhold

Regnbuefiske


Anbefalte innlegg

Hadde meg en flott opplevelse sist uke, med innvielse av nytt smykke i #3...kilos regnbue, flott som de kan bli :). Fanget på tørrflue.

 

Idag var første vindstille dag på lenge...ihvertfall når jeg stod opp og laget plan for formiddag.

Utover i mot vannet vest i havet, skjønte jeg jo at der var vind, men den hadde snudd fra nord til sørvest...akk ja, ihvertfall litt mer gunstig...håpet bare at solen ikke skulle skremme regnbue borte fra overflate aktivitet.

Det var akkurat det den gjorde, velig lite aktivitet å spore.

Et og annet sjeldent vak helt inne ved land...vanskelig å spore et mønster...

 

Etter å etter eget skjønn fisket pinlig nøyaktig med buzzere og flyteline....noe streamerfiske med SA synk3 #5...IKKE NOE RESPONS :(

 

Begynner å bli litt usikker på hva den rare fisken holder på med, og hvor mange som egentlig er i dette nydelige "tjernet"....

 

BEstemmer meg for å oppsøke området jeg hadde registrert 2 sporadiske vak.....satset på at det var småfisk den jaktet på....rakk faktisk å kaste tre fluer i umiddelbar nærhet av en fisk inne ved land....spenningen var stor......men neida...itte no :(

 

Jeg beveget meg sakte mot vak området....ikke noe oppe på lenge....

Da slo det meg at fisken sannsynligvis var opp å tullet med de bittesmå myggene som ble tatt ut fra stille parti ved land, og vimset lekent rundt ute i vinden og smårifflene.

 

Til min store irritasjon hadde jeg glemt å ta med Misty Plus fortommen i 5x...hadde bare Akron Fluor i den dimensjon...og er det en ting Akron irriterte meg med idag, så var det at den er for perfekt...den synker jo som den skal...pokker også :(:)

 

Etter litt forberedelser, med Dipp av to flytende fluer i henholdsvis #16 og #20 på enden, og innfetting av Akron, var jeg klar.

Klarte å la være å buse frem...satt meg godt tilbake, kastet et kort kast i forkant av et lite kjennemerke fra hvor jeg så fisk 20 min tidligere....lot fluene bare sette seg i vannet.......endefluen gikk rett under vannfilmen.....

BAre holdt kontakt med line og fortom...så strakk fortom seg på umerkelig vis....jeg løftet stang rolig...og resten kan dere tenke dere: Et stort glis og nytelse.....

Rett i overkant av kilos regnbue.....drømmesetting :)

 

 

Etter dette dappet mye av, vinden ble sterkere, jeg mistet tro på mer, så plutselig var en fisk oppe to ganger på #16 tørrfluen...uten å bli kroket, kjente den heller ikke :)

 

Skiftet til synkelinefiske igjen, dekke større områder og bare provosere dem på...uten resultat på første kast.

På andre kast hang line seg opp i sko...deiset i vannet noenlunde utsrekt på 15 meter...jeg snakker mye med meg selv, spesielt nå slikt skjer.....skyndet meg å løse floke, dro noe så inn i h... fort for å gjøre nytt kast.BANG!!!! sa det og min deilige Winston #5 bøyde seg godt kan man si :)

Denne fisken var turbo...skar rett i luften 2 ganger før den deiset mitt ut i tjernet med hele linen og litt til ute..nytt forsøk på luftsprang.

Motstand av linen i vannet gjorde det forsøket vel latterlig....den kom imot meg istedet...og etter litt kunne jeg se 900 gr fisk på land...hadde tatt topp dropperen....en våtflue :)

 

Etter dette måtte jeg hjemover...men likefullt glad etter vel 2 timers fiske.

Måtte konkludere med at variasjon og tilfeldigheter avgjorde at jeg fikk to herlige opplevelser idag...

 

Det artigste var likevel å score på noenlunde planlagt tørrfluefiske med krok 20 mygg/buzzer :D

Dette er det gøyeste jeg vet av fiske, selv etter småfisk ;)

post-1338-13949865870874_thumb.jpg

post-1338-13949865871251_thumb.jpg

post-1338-13949865871591_thumb.jpg

post-1338-13949865872009_thumb.jpg

post-1338-13949865872402_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert Stig ;)

 

Jeg liker alltid dine rapporter, du kommer med detaljer som gjør at man lærer litt mer hver bidige gang.

Det gjelder alt du sender på SMS også. Takker. Dette så rått ut ja!!

 

Jeg regner med at det ikke er lenge til neste tur igjen..... :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Fikk tatt meg nøyaktig 1 time med litt avkobling her om dagen.

Litt for å prøve nye MX 9'6 #5 stangen min til slikt fiske jeg hadde kjøpt den for.

Alt mulig type fiske, med synk/flyt- store og små fluer- gjerne 3 på fortommen samtidig.

Visste jo at fisken var i vannet, var de blitt større enn sist?

Satte på synk3 linen med en gang, 3 fluer med 0.17 fortom...skulle være sikret fangst om fisken tok, og lite fortomskrøll denne kalde haustdagen.

Jeg ble skuffet over dårlig sikt i vannet, av en eller annen merkelig grunn,

Jeg jobbet meg fra første sted litt nedover...fisket først hjem litt fort på 5 sek nedtellings dybde- ingenting.

Fortsatte på 15 sek....litt mer varierte inntrekk- kjapt kort og lange rolige- Ingenting.

Gjenntok dette i litt ulike vinkler utifra fiskeplassen uten resultat.

Skiftet plass, først litt korte kast langsmed land.- veldig spennende, fordi fisken kan ta hardt :)

På tredje kastet langsmed og litt skrått ut, lot jeg line ta med seg 3 flue riggen litt ned langs med marbakken/kanten.

Nå twistet jeg meget rolig....kjente et nupp- var nok en vannplante/gress- et eller annet rask-

fortsatte å twiste rolig, litt smådrag innimellom, fluene skulle bare få danse lekent forbi et interressant sted. Jeg var litt døsig og senkede skuldre etter å ikke ha kjent noe på de første spennende 15-20 minuttene.

På refleks løftet jeg stangen rolig opp mot det giftige punktet; "The Hang" :)....kjente noe i den meget sensitive toppen av stangen....liksom bare fortsette å dra meg mer i kontakt med "hva nå enn det var"....og der satt den godt.

Sprek høstfisk på 1.3 kilo.....ja, de har vokst siden sist ;)

Dette er stilig måte å fange fisk på...det er så spennende med måten den bare prøver å lure fluer i seg på når de henger litt snodig og dingler på "hanget". Fiskemetode er viktigere enn fluemønstre mange ganger. Og kombinasjoner er aller kjekkest å finne.

Jada, stangen var god å kaste/fiske/kjenne og kjøre fisk på :)

Kjenner jeg gleder meg sykt til buzzer buzzet atter en gang skal begynne...under vann, der er det spennende gitt :)

Dessverre dårlig bilde av den vakre fisken med de rette linjene, svømt fritt lenge. Og meget sprek kan jeg jo godt si :)

Synd vi ikke har lov å sette ut regnbuer i lukkede vann i dette landet.

men samtidig kan de få svømme i oppdrettsanlegg som vi alle kjenner historier fra...ja, ja, annen diskusjon det.

post-1338-13949869375277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt meg nøyaktig 1 time med litt avkobling her om dagen.

Litt for å prøve nye MX 9'6 #5 stangen min til slikt fiske jeg hadde kjøpt den for.

Alt mulig type fiske, med synk/flyt- store og små fluer- gjerne 3 på fortommen samtidig.

Visste jo at fisken var i vannet, var de blitt større enn sist?

Satte på synk3 linen med en gang, 3 fluer med 0.17 fortom...skulle være sikret fangst om fisken tok, og lite fortomskrøll denne kalde haustdagen.

Jeg ble skuffet over dårlig sikt i vannet, av en eller annen merkelig grunn,

Jeg jobbet meg fra første sted litt nedover...fisket først hjem litt fort på 5 sek nedtellings dybde- ingenting.

Fortsatte på 15 sek....litt mer varierte inntrekk- kjapt kort og lange rolige- Ingenting.

Gjenntok dette i litt ulike vinkler utifra fiskeplassen uten resultat.

Skiftet plass, først litt korte kast langsmed land.- veldig spennende, fordi fisken kan ta hardt :)

På tredje kastet langsmed og litt skrått ut, lot jeg line ta med seg 3 flue riggen litt ned langs med marbakken/kanten.

Nå twistet jeg meget rolig....kjente et nupp- var nok en vannplante/gress- et eller annet rask-

fortsatte å twiste rolig, litt smådrag innimellom, fluene skulle bare få danse lekent forbi et interressant sted. Jeg var litt døsig og senkede skuldre etter å ikke ha kjent noe på de første spennende 15-20 minuttene.

På refleks løftet jeg stangen rolig opp mot det giftige punktet; "The Hang" :)....kjente noe i den meget sensitive toppen av stangen....liksom bare fortsette å dra meg mer i kontakt med "hva nå enn det var"....og der satt den godt.

Sprek høstfisk på 1.3 kilo.....ja, de har vokst siden sist ;)

Dette er stilig måte å fange fisk på...det er så spennende med måten den bare prøver å lure fluer i seg på når de henger litt snodig og dingler på "hanget". Fiskemetode er viktigere enn fluemønstre mange ganger. Og kombinasjoner er aller kjekkest å finne.

Jada, stangen var god å kaste/fiske/kjenne og kjøre fisk på :)

Kjenner jeg gleder meg sykt til buzzer buzzet atter en gang skal begynne...under vann, der er det spennende gitt :)

Dessverre dårlig bilde av den vakre fisken med de rette linjene, svømt fritt lenge. Og meget sprek kan jeg jo godt si :)

Synd vi ikke har lov å sette ut regnbuer i lukkede vann i dette landet.

men samtidig kan de få svømme i oppdrettsanlegg som vi alle kjenner historier fra...ja, ja, annen diskusjon det.

Flott fortalt igjen,Stig! :D

På tide du får med en fotograf! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med grunnlag i linken du la ut, virker det som det er et fylkeskommunalt ansvar å holde øye med dette, og at det er fylket som har sagt OK i Valdres. Det har også vært noen anlegg på Dovre, som nå visstnok er nedlagt - disse anleggene var etter hva jeg vet dels basert på rakfiskproduksjon og dels på fiske i små dammer der (for det meste) unger kasta ut en sluk og dro opp en regnbue eller to som foreldrene betalte for å ta med hjem til middag.  Det går også rykter om at folka som drev dette i tillegg hadde ei litt større tjønn mer bortgjemt, der innvidde kunne drive mer sportsfiskebetont aktivitet.  Tror alt dette er borte nå, men det må jo ha vært drevet med velsignelse fra Oppland fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...