Gå til innhold
  • 0

Fireline som fortom?


ak

Spørsmål

23 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

har prøvd under kastetrening..... ikke noe og ambefale.... fliser seg opp... slår dårlig over, selv med tykk fireline.. blir fort tøys.

 

men du kan jo prøve og tvinne firelinen sånn som staffaens selvlagde fortommer.. har ikke prøvd selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

0.14 til 0.16 holder lenge, du vil bli overrasket over hvor tykk fortom du kan ha før fisken blir sky :)

 

Stroft, Akron Misty Plus og Rio er noen merker som har bra kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt uheldig, og den skjærer istykker fluelina??? Fireline er SØPPEL

 

Hvordan skal den skjære i stykker fluelina dersom man bruker Fireline som backing? Backingen ligger jo da under lina. Selv bruker jeg en type multifilament (husker ikke merke) som backing på et par av snellene mine med litt liten kapasitet for å få på nok backing i tilgelle storfisk. Dette er ikke av tynneste sorten, kanskje 0,35mm, men det gjør at jeg får mye mer backing på snella kontra ordinær backing. Dette funker aldeles fint, men det er viktig å legge backingen på stramt slik at den ikke skjærer seg ned når man kjører stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Skal man bruke multifilament som backing, prøv Biltema sin Dyneema snøre. Funker knall og bygger veldig lite, og det er billig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fortommen får mye juling, uansett hvor pent og forsiktig man prøver å kaste.. Jeg vil tru at multifilament som feks fireline er ubrukelig til formålet, da den vil flise seg opp og raskt miste den glatte tette strukturen. Dessuten så slår den sikkert ikke spesielt godt over.. Når jeg tenker meg om så kan jeg egentlig ikke finne noen fordeler med fireline som fortomsmateriale. :) Detta er bare hva jeg trur, har ikke prøvd sjøl! (Skriv gjerne en liten faktarapport dere som vil prøve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan nok fungere som buttdel på en fortom. I hvertfall liker jeg at fortommene mine er ganske stive imot fluesnøret mens fortomspissen vil jeg ha så myk som mulig. Så som butt på fortom ja, men som spiss eller midtdel på fortom, klart nei. Alt for stivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vel, uansett hva andre måtte mene så synes jeg du skal prøve det ut selv jeg.. kan jo hende det funker for deg! :) Prøv fireline crystal 0,4 for eksempel :) Ja, det er spesielt, men, trur ikke det er så alt for mange som egentlig har prøvd det......... Jeg har ikke prøvd det, men jeg skal, kun fordi det er litt små-tøft:) hmm, kanskje prøve wiphlash pro 0,4, den er jo sterkere og mer slitesterk... eneste abre jeg ser er vel at kontakten med fisken blir litt vel brutal og at våre små fluer lettere kan grave seg igjennom munnvikene til fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...