Gå til innhold

Bamboo rod "teaser"


Anbefalte innlegg

Siden det har vært litt stille på splitcane fronten her inne i det siste, så tenkte jeg å legge ut en liten "teaser" på en stang som for tiden er under tilvirkning  :-*

 

Jeg måtte "amputere" bildet endel, slik at ikke detaljer som holkene og spesielt skriften på klingen skulle blåse hele "teaser" hensikten  ;)

 

Anyone?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre viktige ledetråder for de av dere med litt historiske kunnskaper om splitcane stenger og kjente tilvirkere:  ;)

 

1) Trebiten som er brukt til snellefestet.

2) Fargen/herdingen på selve klingen.

3) Fargen på trådsurrringene.

 

Denne stangen er en kopi av en gammel klassiker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra treinnlegg, og farge på surringene, kan dette minne om en F E Thomas. Er litt usikker siden det er snakk om en blondine, men skitt au :)

 

Imponerende nær her Vidar  :) Hadde bildet vært av en bedre kvalitet, så hadde det nok blitt "innertier".

"Special" stengene til F.E.Thomas hadde vel ofte blond klinge, butternut trevirke og medium-brun silke og kan vel slik sett gi assosiasjoner til stangen på bildet.

 

Stangen som jeg la inn et bilde av er en blondine, den har snellefeste av butternut, men surringene er ikke brune men såkalt "Chinese red".

 

 

 

Grattis med Garrison 204E blanksen Sigve.

Har hørt mye godt om denne taperingen, og selvfølgelig lykke til med selve monteringen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med en bambustråd igjen. Virket nesten som luften var gått litt ut av ballongen.  Blir det noe fisk på cane-stengene, eller er det bare prat om surringer som gjelder.  ;)

 

Synd du måtte ta opp dette temaet JB. Liker ikke å bli tatt med buksa nede...... ;D ;D ;D

 

Jeg får vel ta en Ole Brum og si "Ja takk begge deler". Splitcanes stenger inviterer vel nærmest til både fisking og eksistensielle diskusjoner om surringer o.l.

 

Det blir vel noe Kinder-egg aktig over det. 3 opplevelser i 1 pakke  8)

1. Splitcane som en fantastisk fiskestang.

2. Splitcane som er resultat av utsøkt håndverk.

3. Splitcane i et historisk perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt inne på både "special", og "dirigo" men begge modeller kom jo i litt forskjellig utførelse/modeller i årenes løp.

 

JB:

Luften er definitivt ikke ute av ballongen!

Vi er bare ute å fisker med canestenger for tiden, og har desverre ikke tid til å underholde deg her i forumet ;D

Du får vente til vinteren, så kan du jo finne frem noen blader med bilder av fine canestenger fra

nattbordskuffen, så lenge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen på bildet er en Leonard kopi.

 

F.E. Thomas var vel i sin tid en av de "fantastiske fire" i originalbesetningen(Payne, Thomas, Divine og Edwards?)til salige Leonard, det er vel derfor ikke unaturlig om en skulle få Thomas assosiasjoner fra stangen på bildet.

 

Hvilken modell og hvordan den kaster får jeg heller komme tilbake til når stangen er ferdig lakket og vel framme i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med en bambustråd igjen. Virket nesten som luften var gått litt ut av ballongen.  Blir det noe fisk på cane-stengene, eller er det bare prat om surringer som gjelder.  ;)

 

Jeg fikk ørret på 1.1, 1,150 og perset på ørret med 1,2 i Rena på Canestanga mi. Pluss to fisker på 8 og 9 hg. Alle disse fiskene på to dager. Jeg var rimelig sikker på at Vidar hadde smidd inn litt fiskelykke i stanga mi etter disse dagene. Kan og legge til at jeg fikk en Harr på 1.1 også på disse to dagene, men det er vist ikke så viktig for dere som er vandt til å få harr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonard, ja, akkurat!

Snellefestet virket veldig "Thomas style", selv om nikkelsølvdelene var mer avanserte enn klassisk FE Thomas.

Når du sier "kopi", mener du da at stangen er kopiert til minste detalj?

I så fall er det ekstra morsomt!

 

Så du har bestilt en Leonard tapering. Det blir spennende!

Har selv studert en bestemt Leonard litt grundig i det siste, nemlig mod 50 (8' #5).

Jeg ble meget overrasket da jeg sammeliknet de ulike variantene jeg fant gjengitt i forskjellige kilder. Stangen kan faktisk variere fra en variant som jeg vil beskrive som veldig nær Dickersin 8013, til noe jeg vil karakterisere som "klassisk britisk og bløt"!

Den "Dickerson" aktige skal være målt fra en original, og er trolig det mest riktige (Stemmer godt med leonards måte å bygge tapering på). Hvor de andre variantene opprinnelig er hentet fra vet jeg ikke.

 

Det viktige her er at man bør ha en viss peiling på hva leverandøren faktisk mener med en "dittogdatt-tapering" når man bestiller. Ellers kan man fort ende opp med noe som er ganske forskjellig fra det en forventet.

Legger ved fil som viser grafen på fem 8-fotere.

Se spesielt på de to versjonene av Leonard mod 50. Man trenger ikke å være stangbygger for å se at disse er ganske forskjellige, på tross av at begge er hentet fra "sikre kilder".

 

Nå var det ikke meningen å skremme deg "Morgan", men jeg håper det kan være interessant å studere forskjellene som oppstår i tidens løp.

Sammenlikning av taperinger.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Oddbjørn! Stengene var identiske med de respektive Para 15 modellene oppgitt her.

 

Da er vel den dype arbeidsjernet ditt mens den raske var den jeg likte best? Begge opplevdes imidlertid som dype, men litt mer power i den raske med dens dype var utrolig god på korte til mellomlange kast (de man fisker med...).

 

Har du sett taperingen til Wolfram sin versjon med swelled butt? Vil tro at denne følger den raske versjonen rimelig tett ned til 2/3 av stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke studert taperingen på Wolframs stang, men er ganske sikker på at den følger en Young Para 15 "KT Keller" (den raske) ganske nøyaktig helt frem til litt før swellen, hvor det er kompensert litt.

Swelled butt og parabolsk aksjon høres ut som en selvmotsigelse, men det gir faktisk en helt spesiell effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonard, ja, akkurat!

Snellefestet virket veldig "Thomas style", selv om nikkelsølvdelene var mer avanserte enn klassisk FE Thomas.

Når du sier "kopi", mener du da at stangen er kopiert til minste detalj?

I så fall er det ekstra morsomt!

 

Så du har bestilt en Leonard tapering. Det blir spennende!

Har selv studert en bestemt Leonard litt grundig i det siste, nemlig mod 50 (8' #5).

Jeg ble meget overrasket da jeg sammeliknet de ulike variantene jeg fant gjengitt i forskjellige kilder. Stangen kan faktisk variere fra en variant som jeg vil beskrive som veldig nær Dickersin 8013, til noe jeg vil karakterisere som "klassisk britisk og bløt"!

Den "Dickerson" aktige skal være målt fra en original, og er trolig det mest riktige (Stemmer godt med leonards måte å bygge tapering på). Hvor de andre variantene opprinnelig er hentet fra vet jeg ikke.

 

Det viktige her er at man bør ha en viss peiling på hva leverandøren faktisk mener med en "dittogdatt-tapering" når man bestiller. Ellers kan man fort ende opp med noe som er ganske forskjellig fra det en forventet.

Legger ved fil som viser grafen på fem 8-fotere.

Se spesielt på de to versjonene av Leonard mod 50. Man trenger ikke å være stangbygger for å se at disse er ganske forskjellige, på tross av at begge er hentet fra "sikre kilder".

 

Nå var det ikke meningen å skremme deg "Morgan", men jeg håper det kan være interessant å studere forskjellene som oppstår i tidens løp.

 

 

Du er skremmende treffsikker idag Vidar, en velutviklet 6. sans?  8)

 

Her er linken til originalen, min kopi har den samme taperingen og de samme detaljene som f.eks de lange Leonard SD holkene, men jeg ville heller ha denne stangen med "Kina-rød" farge siden det er det jeg assosierer med Leonard. Smak og behag...

 

http://www.canerod.com/gatherings/Catskill/Leonard50DF.html

 

http://www.canerod.com/gatherings/Catskill/Docs/Leonard50DFTaper.pdf

 

http://www.canerod.com/gatherings/Index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å se!

Taperingen du henviser til er identisk med den jeg mener må være riktig (i min skisse), så nær som noen 100-deler her og der. Hadde vært kjedelig å bestilt en leonard modell, og endt opp med en slaskepurke ;D

Når det gjelder farger, så har jeg vært borti mange varianter på leonard stenger. Restaurerte bl a en Tournament stang fra ca 1920 for mange år siden med plommerød/svart tipping. Har også sett surringene honningfarget (honey wrap).

Pent blir det helt sikkert! Blir spennende å se resultatet, og fremfor alt få rapporter om kasteegenskaper!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å se!

Taperingen du henviser til er identisk med den jeg mener må være riktig (i min skisse), så nær som noen 100-deler her og der. Hadde vært kjedelig å bestilt en leonard modell, og endt opp med en slaskepurke ;D

Når det gjelder farger, så har jeg vært borti mange varianter på leonard stenger. Restaurerte bl a en Tournament stang fra ca 1920 for mange år siden med plommerød/svart tipping. Har også sett surringene honningfarget (honey wrap).

Pent blir det helt sikkert! Blir spennende å se resultatet, og fremfor alt få rapporter om kasteegenskaper!

 

 

Godt å høre at du har tro på dette prosjektet Vidar. Føler meg egentlig i trygge hender.

 

Jeg vet av samtaler med stangbyggerern at han har konferert med både Marc Aroner og AJ Thramer i forhold til akkurat denne stangen. Den rødfargen som jeg omtaler som "Kina-rød" skal være identisk med den som Leonard har brukt på sine stenger, og det er mulig at stangbyggeren også har lagt inn svart tipping på utvalgte plasser som forran håndtaket og under/over holkene.

 

Mitt ønske til stangbyggeren var rimelig klar, jeg ønsket meg en stang som var mest mulig lik prototypen som "Hap" Mills fisket med i tre år, for nesten 100 år siden. Hvis jeg husker riktig, så var det ikke Hiram Leonard, men Ruben som utviklet taperingen til denne stangen.

Altså Mills prototype, Leonard 50DF Tournament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mer komplett bilde av det som skal bli min

Leonard 50DF Tournament, 8`0", 3/2, #5/6.

 

 

 

Flott stang :)

 

Men sånn rent fototeknisk, kan du godt prøve å ta bilder uten å holde fingeren forran linsa.....Du skal bare SE hvor mye bedre resultat du får :D :D  Du aner ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mer komplett bilde av det som skal bli min

Leonard 50DF Tournament, 8`0", 3/2, #5/6.

 

 

 

Flott stang :)

 

Men sånn rent fototeknisk, kan du godt prøve å ta bilder uten å holde fingeren forran linsa.....Du skal bare SE hvor mye bedre resultat du får :D :D  Du aner ikke ;)

 

Hei Henning  ;)

Hva får deg til å tro at denne fingeren er et uhell?  ???

Ser du bedre etter så det faktisk lang-fingern min  :o

 

Spøk til side ;D ;D ;D, det er ikke jeg, men stangbyggernen som har tatt disse bildene, Leonard stangen er fortsatt under bygging.

Den mangler lakk og nedpussing, lakk og nedpussing, lakk og nedpussing.....Slikt tar gjerne litt tid.

 

Så snart jeg får Leonard stangen til Norge, vil jeg både fiske/kaste samt fotografere den, til glede for deg og andre splitcane interesserte brukere på dette utmerkede forum  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...