Gå til innhold

Plassering i stille vann...


Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Hei.Spørs egentli på ganske mykje.Vist det klekker eit eller anna,og vinden går fra land der eg er,da går eg bort till andre siden av vatnet for (maten) vil havne der.Spørs egentli veldig på kor eg fiska :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vannene hvor jeg fisker, er min erfaring at fisken kan stå svært nær myrkanten tidlig på sesongen. Kaste langt er ihvertfall IKKE det første jeg gjør, ofte nok med bare fortommen utenfor myrkanten. Myrviker er ofte fine... Har opplevd at halvkilos ørret har svømt under snøret mitt sjøl om jeg bare hadde 5 meter inkl fortom ute (tok jævelen til slutt).

 

Må innrømme at jeg ofte gir litt for lett opp når det blåser kraftig. Kunne vært artig å høre noen tips fra dere...

 

Fluefiskerhilsen fra SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å oppsøke plasser hvor jeg av erfaring vet at det er godt med de byttedyrene som er aktuelle for det tidspunktet jeg har valgt. Dette er svært viktig hvis man skal ha et godt nymfefiske. Fjærmyggen som klekker tidlig har også sine gromplasser. Jeg har alltid vært betatt av øyer og grunner og kan bruke mye tid ved slike plasser på blindfiske med nymfer, streamere og tørrfluer. Og så er det plasser som utmerker seg ved at de holder på litt større fisk.

 

Blåser det mye så fisker jeg ofte med litt tradisjonell "irsk/engelsk våtflueteknikk". Dvs. jeg driver med flyteringen langs grunne plasser jeg vet det er fisk og kaster korte kast og trekker inn. Vinden ryggen og gjerne en opphenger på fortommen. En stor vingemaur kombinert med en myggpuppe er en fin "rigg" eller en stankelbein eller streaker med en marginata/vespertinanymfe.

 

Mister jeg trua eller ikke får fisk på det, tar jeg fram synk4 snøret og setter på en streamer på krok 4 eller 6, gjerne en abbor eller ørekyte imitasjon. Dette er ikke noe jeg gjør så mange gangene i sesongen, kort og godt fordi det ofte vaker. Men de gangene jeg er tålmodig og systematisk så får jeg fisk. Gjerne fine fisker også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å oppsøke plasser jeg har opplevd bra aktivitet tidligere, gjerne i myrområder/viker. Fisker nesten utelukkende på vak, og bruker ofte kikkert til å kikke utover vannflata. Ser jeg ikke vak, drar jeg gjerne til neste vann for å se om det er mer liv der. Ellers hvis det er vind og kaldt og lite insekter og vak, så blir det lite fisking :( Ifjor fikk jeg en ørret på mygg som hadde spist froskeegg, så fisken har sannsynligvis vært veldig nær land og rota inni myra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at ikke alle gir opp for det om det kommer litt vind imot... :D

Bra det!!! for det er ingen grunn til å gi opp....

jeg elsker å fiske når det blåser virkelig hardt rundt øra.. :roll:

vant til stiv kuling når en er oppvokst på ei paddeflat øy i havgapet!! 8)

ser ut til at fisken liker hardt vær også....... i allefall der ute.

til værre det blåser til bedre blir fisket der... :shock:

det er vel kansje grunnen til at jeg har lært meg go kasting i motvind.....

da er det fram med store bumbler og våtfluer...og skate dem på bølgene!!

det er da det blir skikkelig action i dappinga.....

såg at du Rune var inne på det samme...fortsett!! :)

men har også opplevd vann som er stikk i mot dette! der ser det ut som fisken blir nerve vrak av ei lita krusning på overflata... :shock:

Er gla for at jeg har vært i konkurranse miljøet en stund, for der har jeg lært at det går an å få fisk uansett plassering og forhold...

det er ikke sånn lengere at jeg bare oppsøker favoritt plassen og venter kun på rette været.

 

tidlig på sessongen i vann ser jeg etter solvendte bukter, windlanes, berghammere som er oppvarmet av sola, steder med pålands vind..gjerne rett overfor ei bukt i le som det kan bli ei klekking i....finnes egentlig masse hot spots i et vann!

men begynner fiske ofte et stykke inne på land, med bare fortommen ute... dapper rundt kantene før jeg beveger meg utover med fluene.

passer på når jeg kjører fisk at den ikke bryter overflata med sprell før den er inne. resten av "gjengen" der nede blir ikke særlig skremt av at fisken går litt bananas under overflat...men gjør den det i vannskorpa så stikker andre fisker bort..... :cry:

kan plukke mange hvis du gjør det rett...

 

men håper andre oppsøker ikke bare favoritt vann og favoritt plass der... du lærer ufattelig mye av å fiske nye steder hele tida. Fiksen oppfører seg ganske forskjellig fra plass til plass...

men du må gå til vannet med et åpent sinn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars M. Roksvåg,

såg at du Rune var inne på det samme...fortsett!!

men har også opplevd vann som er stikk i mot dette! der ser det ut som fisken blir nerve vrak av ei lita krusning på overflata

Joa, kjenner til det. Ørreten i skogsvannene er ofte sær og vanskelig når det blåser. Jo lavere vannet ligger, værre er det ofte. Men det er allikevel ikke håpløst, fram med streameren eller nymfe og synk4 :twisted:

 

"Dappingmetoden" er mest effektiv i forholdsvis grunne vann eller grunne deler av et vann. I de litt dype vannene har jeg ikke på langt nær fått så god respons som i f.eks grunne fjellvann og på grunner i de store vannene. Men det er ganske logisk, ørreten er ingen utpreget dypvannsfisk. Man må fiske der fisken holder til, det viktigste er å ha flua i det området der fisken beiter. Dvs. overgangen fra grunt til dypt vann i de litt dypere sjøene..

 

Den som har vært i irland, skottland... skjønner fort at dette er effektivt fiske. De store sjøene er svært grunne i forhold til vannene her hjemme. I fjor var jeg i Irland og fiske i bla. Lough Mask so er et skikkelig godvann. Husker jeg ikke feil så er gjennomsnittsdybden på litt i overkant av 4 meter. Og den innsjøen mener jeg var ca. 3mil lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dapping??

 

hmm, skal prøve å beskrive det....

Dappingteknikken er at du helst skal bruke ei Blowline..(flat silkeline)

som er veldig lett,men du kan også bruke ei lett DT line...kort fortom og store bustefluer!

dette er et fiske som foregår når det blåset og bøljer...

enklest å få til teknikken fra båt, men det går også fint fra bellyboat å fra land.....

du holder stanga di høgt slik at vinden tar tak i lina og fluene...fluene skal håppe fra bølge til bølge.....Å det er KUN fluene som skal være nedpå overflata...du løfter og senker tuppen på stanga for å regulere dette.

dette fiske gir ofte større fisk i snitt....og fisken kommer å tar flua di selv når den dingler i lufta rett over bølgene..

blåser det for lite så er det vanskelig å fiske sånn...og blåser det for mye så er det også vanskelig... :shock: men med litt trening går alt så meget bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...