Gå til innhold

True Arc - the dry fly..... a Steimler Cane production


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Er det noe jeg har gått glipp av her gutter?

 

Fortell da vel :)

 

 

terje har:

 

"Endelig har jeg fått tatt noen bilder av min foreløpig eneste Canestang, men garantert ikke den siste.

Har nå begynt å leke med tanke om hvordan den neste skal være, og kommunikasjonen med Vidar er så smått igang

 

Jeg har hatt gleden av å fange noen flotte ørreter med TRUE ARC - the dry fly, og dæven så gøy det er å kjøre fisk på denne.

Stanga er en drøm å kaste med også, og mang en dyktig kaster har lovpriset denne aksjonen i sommer. Noen har til og med sagt at dette er til

dags dato den beste Canestanga de har kastet med. Det må da være fenomenal god reklame for Vidar Steimler sine fantastiske Canestenger

 

Hvis jeg skal driste meg til å foreta en slags forklaring på aksjonen så vll jeg si at den er forholdsvis rask til Cane å være, uten sammenlikning med raske stenger

i carbonverdenen forøvrig ....... allikevel oppleves den å jobbe dypt etter som hvordan man belaster stanga.

Når man kjører stor ørret så bøyer stanga dypt og man har stålkontroll og trenger ikke være redd for fortommsbrudd. Stanga følger ørretens bevegelser som en lek

 

En stor takk til Vidar for et nydelig stykke håndarbeid og for et smykke av en fluestang, for dette er ikke pynt. Dette er fluestang på sitt aller beste.

 

Her er iallefall noen bilder av Vidars egen TRUE ARC tapering."

 

Terje!

 

 

jaja, det har jeg fått med meg ;)

Men har noen av Terje eller Stian gått på en eller annen smell?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det noe jeg har gått glipp av her gutter?

 

Fortell da vel :)

 

 

terje har:

 

"Endelig har jeg fått tatt noen bilder av min foreløpig eneste Canestang, men garantert ikke den siste.

Har nå begynt å leke med tanke om hvordan den neste skal være, og kommunikasjonen med Vidar er så smått igang

 

Jeg har hatt gleden av å fange noen flotte ørreter med TRUE ARC - the dry fly, og dæven så gøy det er å kjøre fisk på denne.

Stanga er en drøm å kaste med også, og mang en dyktig kaster har lovpriset denne aksjonen i sommer. Noen har til og med sagt at dette er til

dags dato den beste Canestanga de har kastet med. Det må da være fenomenal god reklame for Vidar Steimler sine fantastiske Canestenger

 

Hvis jeg skal driste meg til å foreta en slags forklaring på aksjonen så vll jeg si at den er forholdsvis rask til Cane å være, uten sammenlikning med raske stenger

i carbonverdenen forøvrig ....... allikevel oppleves den å jobbe dypt etter som hvordan man belaster stanga.

Når man kjører stor ørret så bøyer stanga dypt og man har stålkontroll og trenger ikke være redd for fortommsbrudd. Stanga følger ørretens bevegelser som en lek

 

En stor takk til Vidar for et nydelig stykke håndarbeid og for et smykke av en fluestang, for dette er ikke pynt. Dette er fluestang på sitt aller beste.

 

Her er iallefall noen bilder av Vidars egen TRUE ARC tapering."

 

Terje!

 

 

jaja, det har jeg fått med meg ;)

Men har noen av Terje eller Stian gått på en eller annen smell?

 

 

McFarland stanga mi gikk på en liten smell og må på et lite sykehusopphold i USA :D

True Arc´n derimot har det bare bra ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fortell meg nå hvordan du klarte dette Terje :) Jeg tipper det var no klønerier  :D :D

 

Tror vi tar den på telefon eller PM, Henning.

Må holde denne tråden fri for klønete hendelser :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Terje  :) Gratulerer med et smykke av en stang, den var kjempelekker, sikle sikle  ;D

 

Takker for det, Endre :D

 

Nå er forresten neste Caneprosjekt under planlegging. Når stanga går i trykken er i skrivende stund ikke bestemt, så det er kun på planleggingsstadiet.

Utgangspunktet er iallefall en Don Anderson tapering som skal modifiseres og testes litt før neste steg tas :D......

 

Utfordringen Vidar har fått fra meg (stangen vil selvfølgelig bli bygd av Vidar Steimler, hvis noen var i tvil ;D ;D) er å lage Caneverdenens svar på Diamondback Classic Trout (en tørrfluepuriststang av rang :D), så får vi se hva mannen klarer å gjøre med den utfordringen ;D ;D......... men i utfordringen ligger det iallefall i kortene at vi snakker om en rolig og smooth aksjon :D

 

To be continued..........

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

Hvor bor Vidar Steimler? Med tanke på å prøve noen stenger før man velger. Eller reiser han rundt omkring på messer?

 

Hvor blir evt neste anledning?

 

 

DF

 

Vidar bor på Elverum og har stått på stand både i Vikingskipet og på Lillestrøm.

Neste anledning regner jeg med Vidar kan si noe om i denne tråden :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vidar bor i Elverum, han var på flere messer i vinter, kombiner det med en harrfisketur

 

Fordi det er masse Harr i elverum? Evt hvor? Er ikke elvesesongen slutt?

 

DF

 

Tror Glomma kan fiskes en god stund til hvis jeg ikke tar helt feil :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er forresten neste Caneprosjekt under planlegging. Når stanga går i trykken er i skrivende stund ikke bestemt, så det er kun på planleggingsstadiet.

Utgangspunktet er iallefall en Don Anderson tapering som skal modifiseres og testes litt før neste steg tas :D......

 

Utfordringen Vidar har fått fra meg (stangen vil selvfølgelig bli bygd av Vidar Steimler, hvis noen var i tvil ;D ;D) er å lage Caneverdenens svar på Diamondback Classic Trout (en tørrfluepuriststang av rang :D), så får vi se hva mannen klarer å gjøre med den utfordringen ;D ;D......... men i utfordringen ligger det iallefall i kortene at vi snakker om en rolig og smooth aksjon :D

 

To be continued..........

 

Terje!

 

Gleder meg til den continueingen  :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nå er forresten neste Caneprosjekt under planlegging. Når stanga går i trykken er i skrivende stund ikke bestemt, så det er kun på planleggingsstadiet.

Utgangspunktet er iallefall en Don Anderson tapering som skal modifiseres og testes litt før neste steg tas :D......

 

Utfordringen Vidar har fått fra meg (stangen vil selvfølgelig bli bygd av Vidar Steimler, hvis noen var i tvil ;D ;D) er å lage Caneverdenens svar på Diamondback Classic Trout (en tørrfluepuriststang av rang :D), så får vi se hva mannen klarer å gjøre med den utfordringen ;D ;D......... men i utfordringen ligger det iallefall i kortene at vi snakker om en rolig og smooth aksjon :D

 

To be continued..........

 

Terje!

 

Gleder meg til den continueingen  :D :D

 

Det gjør jeg å :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Saga`n om Don Anderson taperinga fortsatte i kveld :D

Jeg stakk en tur til Elverum for å levere tilbake teststanga samt at Vidar skal gjøre et par små utbedringer på True Arc`n.

 

Når jeg ankom Vidar så sier vidar: "vil du se noe tøfft"........ jeg er selvfølgelig ikke vond å be, da jeg liker ting som er tøfft :D

Vidar går bort til den bæbare pc`n (merkelig at han ikke har Mac igrunn, en Canemann bør jo ha Mac.....hmmmm.... :D) og klikker på et ikon på skrivebordet.

Da popper det opp en masse grafer. I venstre kolonne er det radet opp en rekke kjente navn i Caneverdenen og en masse taperinger bak hver navn:

Garrison, Payne, Anderson etc..... ja og selvfølgelig Steimler da :D

 

Nå til det som var tøfft :)

Vidar klikka på noen av de kjente stangtaperingene og dermed spratt de opp på noen grafer hvor man kunne se litt av hvert rundt konstruksjonen av stanga. Den grafen som virkelig var interessant med mine øyne var en graf hvor man kunne se du ulike taperingenes bøyningskurve. Jeg kunne dermed se hvordan min True Arc så ut sammen med Don Anderson taperingen som jeg hadde lånt og hvordan den modifiserte utgaven Vidar skal lage en prototype på vil komme til å bli. De tre taperingene var satt opp sammen hvor hver stang var representert med ulik farge. Ja dette var faktisk tøfft :D for nå kan jeg danne meg et bilde av aksjonen på stanga når den modifiserte utgaven er klar. Jeg likte iallefall det jeg så :D

Jeg tror vi er ferd med å finne Caneverdenens svar på Diamondback Classic Trout :D ..... for denne blir dypere enn True Arc men med punch i bånn, men en Canestang nå må være litt annerledes :D........ det nok ikke lenge før jeg kan si til Vidar at oppdraget er utført ;D

 

Jeg gleder meg som en unge til å følge med på hvordan prototypen utvikler seg. Utgangspunktet mitt er en 8,3`#5 modifisert Don Anderson tapering.

Så får vi se om det blir en modifisert Don Anderson før neste sommer :rolleyes:

 

To be continued....... ;D

 

The cane man in his workshop, in deep consentration 8)...........

VidarSteimlera-1.jpg

 

                                                                                                                       Vidarb-2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det hørtes stilig ut.

 

Vidar, er dette et program som det er mulig å laste ned, eventuelt en formel man kan bruke i excel? Regner med den regner ut aksjonskurve utifra tapering på stangen. Blir vel ikke like lett med en hulbygd stang? Kan man se bøyningskurven ved forskjellige belastninger?  :P

 

Du vart interessert nå, Oddbjørn ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette programmet har vært tema i forumet tidligere. Det heter Flexrod, og kan lastes ned her:

http://searcysowbug.blogspot.com/

Regnearket gir et bilde av hvordan ulike taperinger bøyer i forhold til hvarandre. Det opererer med desimaltommer, og er derfor litt tungvint for oss med sans for metriske verdier.

La meg også understreke at en matematisk beregnet bøyningskurve aldri vil gi et fullgodt bilde av hvordan stangen faktisk føles i praksis.

Det er en rekke håndverksmessige kriteria som vanskelig lar seg beregne i excel, og disse vil derfor ikke synes.

Som eksempel kan jeg nevne ettervibrasjon. En stang kan ha en tilsynelatende fin aksjon på papiret, men ettervibrasjoner på grunn av feil konstruksjon vil ikke vises.

Vær derfor oppmerksom på at programmet viser hvordan stangen i teorien vil bøye, men ikke om den er god å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vidar Steimler skrev:

Vær derfor oppmerksom på at programmet viser hvordan stangen i teorien vil bøye, men ikke om den er god å kaste med.

Å jo da etter å ha sett grafene dine og hørt deg filosofere om modifiseringsprosjektet som skal lede frem til

Caneverdenens svar på Diamondback Classic Trout så er jeg overbevist, ut ifra hva jeg så og hørte, at denne blir meget god å kaste med :D

Så jeg stoler blindt på grafen og deg, Vidar ;D...... har da en True Arc for pokker :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant graf. Litt vanskelig å lese i forhold til stangensbøyningskurve da en ikke direkte kan sammelikne grafen med kurven til stanga. På grafen blir hver tomme av stanga på en måte lengre når den bøyer mye og det ser derfor ut til at bunnen bøyer mye mer enn den gjør mens det er lite bøyning i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Truarc bygger som en cirkel och blit i praktiken en parabolic. En Truarc kan moduleras A-fason eller C-fason för olika buttar".

 

 

 

HÆ?

Et meget godt spørsmål, Torbjørn!

Jeg skal prøve å forklare litt.

En Truearc tapering, bygger i prinsippet på et utsnitt av en sirkel. På vedlagte skisse har jeg forsøkt å illustrere prinsippet. Tenk deg taperingen på en stang fremstilt grafisk. Den røde linjen på skissen viser en "Straight taper". Altså en tapering der stangdiameteren øker lineært fra spiss til bunn. Om stangen blir rask eller rolig, avhenger av hvor bratt stigningen er.

Truearc taperingen er tegnet grønn. Diameter på denne stangen leses altså av fra utsnittet av sirkelen.

Hensikten med truearc, er en målsetting om å bygge en stang med mest mulig jevn aksjon, uten brå endringer i diameterøkelsen. Dette for å sikre en mest mulig jevn overføring av energi.

 

Så til "modulering til A og C fason".

Går ut i fra at Kulle her sikter til E.C.Powell's taperingsprinsipper:

A-taper: "progressive taper" Taperingen tar utgangspunkt i den rette linje, men diameteren økes progressivt med noen 100-dels mm for hvert målepunkt (normalt hver 5. tomme). Linjen fra spiss til bunn vil altså øke progressivt hele veien.

 

B-taper: Det samme som "Straight taper".

 

C-taper: "regressive taper". Altså det stikk motsatte av progressiv tapering. Diameterøkning avtar gradvis fra spiss til bunn, og man får gjerne i praksis en tapering som heller mot parabolsk aksjon.

 

For å bygge en stang med A, eller C egenskaper innenfor truearc konseptet, må man velge utsnitt fra ulike deler av sirkelen. Tar du utsnittet fra nedre høyre del av sirkelen får du en progressiv tapering.

Tar du det oppe til venstre, får du en regressiv.

 

Størrelsen på sirkelen avgjør også hvor mye "offset" man får (diameter på midten av stangen i forhold til tilsvarende straight taper). Liten sirkel gir mye offset; stangen vil bli svært kraftig ved midten.

Stor sirkel gir mindre offset, og jo større den blir, jo mindre blir forskjellen i forhold til straight taper.

Man kan altså bygge svært varierte stenger innen truearc konseptet.

 

Håper dette var litt oppklarende :D

 

Edit:

Du må bla deg nedover i den vedlagte skissen for å få med "hele bildet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...