Gå til innhold

Ignita


Ruffen

Anbefalte innlegg

det var det,vet ikke.....men tror det!

 

Men når du nevner det....jeg studerte den lille døgnflua jeg når jeg var der nå i helga....

 

forskjellen på ignita og mucronataen er att imucronataen er ensfarga på undersiden av bakkroppen, altså ingen mørke tegninger og prikker og den slags, mens ignita og aurivillien har noen mørke tegninger på undersiden av bakkroppen...

 

den jeg studerte...den synes jeg ikke hadde noen sånne tegninger...helt lys på undersiden husker jeg...dreiv og sammenligna fargen serru på undersiden av bakkroppen sammen med imitasjonene mine :)

 

men skal ikke si det med hundre prosent sikkkerhet...men når jeg tenker over det var det liksom ingen markerte tegninger på undersiden på kroppen påm den jeg plukka opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i boka innsektslære har de faktisk studert ignita og mucronata....der sier de att murcronataen er bittelitt mindre enn ignita, men murcronataen klekker i slutten av juni til begynnelsen av august, mens igtaen klekker i slutten av juli til langt utpå høsten....

 

så ignitaen er den som klekker sist i rena av disse artene i rena... :)

 

da ble jeg veldig usikker her....hehe

 

EDIT: deisse studiene er faktisk gjennomført i rena og står det...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

I følge krogvold så skal det være ganske lett å skille disse på segmentene på kroppen. Ihvertfall om man har en lupe.

 

ja helt sikkert.....før boka til pål var det ikke så mange som nevnte den heller......for dt har det har lite praktisk betydning for fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge krogvold så skal det være ganske lett å skille disse på segmentene på kroppen. Ihvertfall om man har en lupe.

 

ja helt sikkert.....før boka til pål var det ikke så mange som nevnte den heller......for dt har det har lite praktisk betydning for fiske

 

Det har du selvsagt helt rett i Staffan. Ørreten ser garantert ikke forskjell på en ignita og en mucronata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen praktisk betydning hvilken flue du bruker som er lik den ene eller den andre av disse døgnfluene, som Staffan sier mellom linjene her. Det som er litt moro i Renaelva utover høsten er at du kan bruke ganske store tørrfluer av både døgnfluer og spesielt vårfluer! Slik er det sikkert i andre vann også.

Min teori om det er at fisken har sett mange forskjellige store "fluer" av alle slag i løpet av sommern og høsten så fisken kjenner igjen flua pga at den har klekket "i det siste". Så da tar fisken ei slik stor flue pga det?! Fisken er jo ofte litt "grådig" på høsten også. Den skal jo få på seg litt fett til vintern den å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...