Gå til innhold

Hvilken fortom er best til tørrfluefiske?


Saksvoll

Anbefalte innlegg

Microring i enden av ferdigtapert fortom for å ikke "spise" opp den ferdigtaperte ved å knyte nytt tippet materiale på. Da har man en liten snedig ring der til å knyte fast i...akkurat som øye på fluen egentlig.

 

Jeg bruker slik liten ring på spesielt nymfefisket mitt. Da driver jeg jo å styrer med lengder på tippet, alt avhengig av strømmer/dybder/fluer etc.

Kjekt å ha et fast punkt å jobbe utifra...kan selvsagt også lage deg en løkke ytterst på fortommen, men den blir selvsagt litt større enn ringen....men som oftes helt greit likevel for fisket.....

 

Men for å svare på trådstarters spørsmål: Er det noe tvil lenger ??? Akron heavy Butt leader 4x brukers til #3.#5....denne fortommen er bare beint frem en nytelse å bruke..og vi er etterhvert mange som mener det.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

hva bruker du da terje? :);D ;D

 

Akron heavy butt ferdig tapert fortomm og Akron fluorcarbon eller Stroft monofilament...... finnes ikke andre alternativer :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva bruker du da terje? :);D ;D

 

Akron heavy butt ferdig tapert fortomm og Akron fluorcarbon eller Stroft monofilament...... finnes ikke andre alternativer :D

 

Terje!

 

 

Akron heavy butt  i 10 ft 4 spiss.. da terje?

fikk prøve akron ferdig tapert fortom på rena i august. men husker ikke spiss og lengde. mener det var deg eller knut jeg fikk prøve det av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

hva bruker du da terje? :);D ;D

 

Akron heavy butt ferdig tapert fortomm og Akron fluorcarbon eller Stroft monofilament...... finnes ikke andre alternativer :D

 

Terje!

 

 

Akron heavy butt  i 10 ft 4 spiss.. da terje?

fikk prøve akron ferdig tapert fortom på rena i august. men husker ikke spiss og lengde. mener det var deg eller knut jeg fikk prøve det av.

 

Stemmer Lasse.

Akron 10ft 4x. Så 30 cm akron fluorcarbon 4x og så en lang spiss (ca 1 meter) akron fluorcarbon 5x :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

microring = to knuter, kirurg er en knute Har aldri hatt problemer med kirurgknuten.

Oppe i min enkle knoll er en knute mindre, en feilkilde mindre.

 

Hva er bruddstyrken i en kirurgknute? og hva er bruddstyrken til en åttetallsknute(crawfordknuten).

 

At det er to knuter har vel teoretisk sett ingen ting å si. Det svakeste punktet på linja er det første som ryker.. og å tro at microringen er spesielt svakere enn feks. knuten man fester flua med blir jo litt søkt. Jeg har kun fiska med microring nå i sommer tho.. men har ikke røket i ringen en eneste gang enda.

 

Greit nok, det er flere knuter å knyte, men man trenger kun å lære seg crawfordknuten dersom man nøyer seg med en 15fots fortom ca...

 

Det er vel andre utfordringer med microring i forhold til striping og slikt.. men til nå har jeg ikke merket noen store problemer med dette enda. Må si det har gitt meg et mer effektivt fiske iallefall, i forhold til at jeg får bruke mer tid på å fiske, og mindre på å mekke fortom. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...