Gå til innhold

Brennselforbruk til Primus Omnifuel


Shadow

Anbefalte innlegg

Jeg har gått hen og byttet ut min gamle primus med en multifuelbrenner (Primus Omnifuel) som jeg forøvrig er meget fornøyd med. Men jeg har ikke noe erfaring med hvor mye denne brenneren forbruker i praktisk bruk.

Er det sikekrt noenher på forummet som kan gi en pekepinn/tommelfingerregelpå hvor mye man bør ha med seg av renset bensin på en helgetur/ukestur, eller dagsbruk for to personer? Hadde vært flott om noen ville dele erfaringene sine her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått hen og byttet ut min gamle primus med en multifuelbrenner (Primus Omnifuel) som jeg forøvrig er meget fornøyd med. Men jeg har ikke noe erfaring med hvor mye denne brenneren forbruker i praktisk bruk.

Er det sikekrt noenher på forummet som kan gi en pekepinn/tommelfingerregelpå hvor mye man bør ha med seg av renset bensin på en helgetur/ukestur, eller dagsbruk for to personer? Hadde vært flott om noen ville dele erfaringene sine her.

 

Den brenner nok drøye 3,5 timer på en liter, men med forvarming og litt søl kan det vel være greit å regne 3 timer.  Si at du bruker et kvarter pr. matlaging. Det er ganske lang tid, med mindre du skal steke mye, smelte snø eller varme teltet.  Det å koke en liter vann tar kun 3-5 minutter, avhengig av temperatur og vind.  Da har du 12 enkle måltider på en liter.  Med 4 måltider om dagen holder en liter i 3 fulle dager.  (Husk at du ikke fyller flaska full, så selv om du har liters flaske har du ikke en liter med fuel.)

 

Jeg har 3 flaskestørrelser, hvorav en liter er den største.  Den brukes kun på turer med mer enn 2 overnattinger.

 

På dagsturer kan du klare deg med den minste størrelsen som passer til pumpa.  Min tror jeg er på ca. 35 cl, og den er rikelig til både en og to dagsturer.

 

Dersom du er i tvil så ta med mer enn du regner med å bruke - det å gå tom er no dritt.  På lengre turer har jeg alltid med meg en reserveflaske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette med fuel forbruket avhenger mye av årstid. En helgetur med 2 pers på vår / sommer slipper du lett unna med 1 liter ( white gas / heptan). Da koker du opp til alle måltidene hver dag, samt en liten lunk i teltet morgen og kveld.  Ofte er det mer igjen på flaska når turen er over.

På vinteren er det mange som liker varme i teltet ( morgen, og kveld) Du må også ta med i betraktning at du kan ligge værfast i noen dager, og da er det godt å ha noe ekstra, samt at det er godt å ha varme i teltet når du legger deg / står opp  Min erfaring er at det går nesten 1 liter i døgnet vinterstid. ( Da kan du bruke lang tid på frokosten i bare boxer`n ) ;- Du kan jo selvfølgelig bruke mye mindre, men det er jo viktig å kose seg.

Du kan jo også bruke gass vinterstid. Da sparer du masse vekt. Det er mange som synes gass fungerer dårlig når det er kaldt ( det gjør den jo også), men det løser du ved å sette boksen opp i en liten kjele som du fyller opp med litt varmtvann fra termosen. Du trenger bare en liten lunk. Det betinger at du alltid har varmt vann på termosen da. Den bør være standard på vinterturer. Du må bare huske å fylle den, eller så må du varme gassboksen på kropp.

 

Sikkert mange andre her som også har erfaring med dette.

 

God tur

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha basert meg på noe teori her var jeg deg. Jeg ville ha teset den ut på korte turer og hjemme. Dette kan jo være viktig.

 

Ps: Ser dere nevner gass på vinteren som jo ikke er optimalt akkurat men hvis du bruker gass er det lurt å putte gassen i bunnen av soveposen når du legger deg hvis det er kaldt. Da er den brukendes når du våkner :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha basert meg på noe teori her var jeg deg. Jeg ville ha tetet den ut på korte turer og hjemme. Dette kan jo være viktig.

 

Ps: Ser dere never gass på vinteren som jo ikke er optimalt akkurat men hvis du bruker gass er det lurt å putte gassen i bunnen av soveposen når du legger deg hvis det er kaldt. Da er den brukendes når du våkner :)

 

 

Ruff - mitt innlegg er ikke teori.  Det er fakta.  At man må ta høyde for mer brenselforbruk dersom man skal bruke apparatet som varmeapparat er jo åpenbart.  Uansett - den brenner ca. 3,5 timer på en liter.  Det er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha basert meg på noe teori her var jeg deg. Jeg ville ha tetet den ut på korte turer og hjemme. Dette kan jo være viktig.

 

Ps: Ser dere never gass på vinteren som jo ikke er optimalt akkurat men hvis du bruker gass er det lurt å putte gassen i bunnen av soveposen når du legger deg hvis det er kaldt. Da er den brukendes når du våkner :)

 

 

Ruff - mitt innlegg er ikke teori.  Det er fakta.  At man må ta høyde for mer brenselforbruk dersom man skal bruke apparatet som varmeapparat er jo åpenbart.  Uansett - den brenner ca. 3,5 timer på en liter.  Det er fakta.

Ja jeg fikk vel sakt det litt feil. Nok en gang. Det jeg heller skulle skrevet var at det er lurt å "bli kjent" med apperatet sitt og se hvor mye det bruker. Men brenner det 3,5 timer på en liter, så gjør det det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og utfyllende svar  :) Det blir nok ikke aktuelt med vinterferiering i teltet, men et par kalde høstdager blir det. Jeg støtter meg veldig på den at det er pyton å gå tom for fuel, huff. Tror nok at jeg bruker 0,6 literen som fulgte med til helgeturer, og kanskje en liten gassboks i reserve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nevnes 3,5 timer pr. liter er det på maks effekt, noe du sjelden vil bruke annet enn ved varming av vann/ snøsmelting.

Når jeg drar på helgetur med telt vinterstid pleier jeg å beregne omlag 0,3 liter pr. døgn.

Da holder det greit til et oppkok av vann, varme et par måltider samt tørke innerteltet litt om morgenen.

Men været kan slå om fort slik at det er en grei regel å ha litt reserve.

Sommertid tenner jeg oftest bål så fremt det er mulig og forsvarlig, men har alltid brenneren med meg.

Greit til morrakaffen og snabbmat (les: Real turmat o.l..).

Da klarer jeg meg fint med ei 0,6 liters flaske på ei uke alene.

I sommer har jeg brukt 4 liter fuel fordelt på ca. 40 teltdøgn alene, med barna og sammen med turkammerater  ;)

Jeg vil aller helst anbefale deg å prøve deg frem i starten slik at du får sett an DITT behov.

De første turene kommer du sannsynligvis til å bære med deg fuel hjem også ;-)

 

Et tips:

Bensin kjøper du på Statoil. Grønn fireliters dunk av typen Alkylat bensin. Dette er renset bensin for fire-takts motorer, og det samme som bensinen som du kjøper på sportsjappa. Bare 4 ganger rimeligere! Aldri kjøp den oransje dunken (tilsatt olje...).

 

Har brukt min Omnifuel hardt og vedlikeholdsfritt i 12-13 år nå.

Best there is :-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nevnes 3,5 timer pr. liter er det på maks effekt, noe du sjelden vil bruke annet enn ved varming av vann/ snøsmelting.

Når jeg drar på helgetur med telt vinterstid pleier jeg å beregne omlag 0,3 liter pr. døgn.

Da holder det greit til et oppkok av vann, varme et par måltider samt tørke innerteltet litt om morgenen.

Men været kan slå om fort slik at det er en grei regel å ha litt reserve.

Sommertid tenner jeg oftest bål så fremt det er mulig og forsvarlig, men har alltid brenneren med meg.

Greit til morrakaffen og snabbmat (les: Real turmat o.l..).

Da klarer jeg meg fint med ei 0,6 liters flaske på ei uke alene.

I sommer har jeg brukt 4 liter fuel fordelt på ca. 40 teltdøgn alene, med barna og sammen med turkammerater  ;)

Jeg vil aller helst anbefale deg å prøve deg frem i starten slik at du får sett an DITT behov.

De første turene kommer du sannsynligvis til å bære med deg fuel hjem også ;-)

 

Et tips:

Bensin kjøper du på Statoil. Grønn fireliters dunk av typen Alkylat bensin. Dette er renset bensin for fire-takts motorer, og det samme som bensinen som du kjøper på sportsjappa. Bare 4 ganger rimeligere! Aldri kjøp den oransje dunken (tilsatt olje...).

 

Har brukt min Omnifuel hardt og vedlikeholdsfritt i 12-13 år nå.

Best there is :-)

 

Lykke til!

Det var ca dette jeg mente med erfaring med produktet du skaffer deg. Orket bare ikke noe diskusjon :)

Bra innlegg Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nevnes 3,5 timer pr. liter er det på maks effekt, noe du sjelden vil bruke annet enn ved varming av vann/ snøsmelting.

Når jeg drar på helgetur med telt vinterstid pleier jeg å beregne omlag 0,3 liter pr. døgn.

Da holder det greit til et oppkok av vann, varme et par måltider samt tørke innerteltet litt om morgenen.

Men været kan slå om fort slik at det er en grei regel å ha litt reserve.

Sommertid tenner jeg oftest bål så fremt det er mulig og forsvarlig, men har alltid brenneren med meg.

Greit til morrakaffen og snabbmat (les: Real turmat o.l..).

Da klarer jeg meg fint med ei 0,6 liters flaske på ei uke alene.

I sommer har jeg brukt 4 liter fuel fordelt på ca. 40 teltdøgn alene, med barna og sammen med turkammerater  ;)

Jeg vil aller helst anbefale deg å prøve deg frem i starten slik at du får sett an DITT behov.

De første turene kommer du sannsynligvis til å bære med deg fuel hjem også ;-)

 

Et tips:

Bensin kjøper du på Statoil. Grønn fireliters dunk av typen Alkylat bensin. Dette er renset bensin for fire-takts motorer, og det samme som bensinen som du kjøper på sportsjappa. Bare 4 ganger rimeligere! Aldri kjøp den oransje dunken (tilsatt olje...).

 

Har brukt min Omnifuel hardt og vedlikeholdsfritt i 12-13 år nå.

Best there is :-)

 

Lykke til!

 

To spørsmål.... Hvilken dysestørrelse bruker du? til denne bensinen, og hvor ofte må du gjøre rent justeringsventilen og dysa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nevnes 3,5 timer pr. liter er det på maks effekt, noe du sjelden vil bruke annet enn ved varming av vann/ snøsmelting.

Når jeg drar på helgetur med telt vinterstid pleier jeg å beregne omlag 0,3 liter pr. døgn.

Da holder det greit til et oppkok av vann, varme et par måltider samt tørke innerteltet litt om morgenen.

 

Det hørtes lite ut.  Du har vel mer enn et par varme måltider om vinteren, samt endel snøsmelting?  Jeg ville regnet en halv liter døgnet på vinterturer.  Uansett - nå skulle han ikke på vinterturer, og da rekker nok 0,3 liter pr. døgn - 4 varme måltider inkludert!

 

Selv bruker jeg ikke Omnifuel, men MSR Dragonfly, Wispherlite, Simmerlite eller XGK - avhengig av turtype, vektkrav og matstell.  På koseturer tar jeg med min gamle Optimus Explorer (masse løse deler og mekanikk, men du verden så god!).  Jeg synes brennere er ordentlig stas!  Gass har jeg gått helt bort i fra.  Fysj!

 

Selv om 4-takts bensinen er helt kurant, er den ikke fullt så ren som spesialbensinen.  Dette medfører litt ekstra lukt.  Det er ikke til sjenanse ute, men i et telt har det en viss betydning.  Selv bruker jeg helst bensin fra Coleman.

 

En ting til:  Skaff deg et underlag - spesielt viktig på vinteren.  Du kan bruke en tynn sponplate, selvfølgelig, men dersom du vil være litt mer gadget-freak kan du kjøpe et sammenfoldbart underlag i kraftig aluminium.  Får plass i brennerposen.  Dersom du ikke har noe for hånden - bruk granbar som du tråkker ned i hardtrampet snø.  Dersom du ikke har gran i nærheten - bruk aluminiumsfolien som fulgte med.  Den er imidlertid ikke spesielt god.  Vel, den er vel like god som granbar, men granbar er tøffere.  Dessuten freser det litt under forvarmingen, og så får du den gode lukten av brent granbar i tillegg.  Det blir rene julestemningen.  Så kan du ha med gløgg og en skvett rødvin.  Med litt rosiner og mandler blir det helt topp.  Dersom du ikke vil ha julestemning kan du strø litt snø på granbaret først, så freser det ikke.  Hver sin lyst.  Nå er jeg vel i ferd med å skrive meg litt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ca dette jeg mente med erfaring med produktet du skaffer deg. Orket bare ikke noe diskusjon :)

 

Bra innlegg Lars.

 

Ruff - jeg sa den brant 3,5 time.  Den brenner 3,5 time.  Selvfølgelig er det på maks effekt.  Det ville jo vært dumt å skrive at den brant 7 timer, under forutsetning av at det var på minimum effekt?  Eller 5 timer, dersom man først brenner 3 halvtimer på maks (først en halvtime og så to halvtimer til), og deretter sa at man kunne brenne 2 timer på minimum effekt, deretter slå den av en halv time og så brenne en time på halv effekt?  Det ville vel virket ulogisk og forvirrende?  Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 4-takts bensinen er helt kurant, er den ikke fullt så ren som spesialbensinen.  Dette medfører litt ekstra lukt.  Det er ikke til sjenanse ute, men i et telt har det en viss betydning.  Selv bruker jeg helst bensin fra Coleman.

 

 

Alkylat-bensin som er å få kjøpt på Statoil er like ren som både Coleman, ArX m.fl...

 

Nei, spiser sjelden mere enn to varme måltider i døgnet vinterstid, men smelter endel vann.

Stort sett skjermet for vær og vind, faktorer som må tas i betraktning.

Bruker ofte brenner i innerteltet for å få litt lunk, selvfølgelig i kontrollerte former.

 

Kun eksempel på mitt bruk så dette må man finne ut av selv.

 

Masse gode svar her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ca dette jeg mente med erfaring med produktet du skaffer deg. Orket bare ikke noe diskusjon :)

 

Bra innlegg Lars.

 

Ruff - jeg sa den brant 3,5 time.  Den brenner 3,5 time.  Selvfølgelig er det på maks effekt.  Det ville jo vært dumt å skrive at den brant 7 timer, under forutsetning av at det var på minimum effekt?  Eller 5 timer, dersom man først brenner 3 halvtimer på maks (først en halvtime og så to halvtimer til), og deretter sa at man kunne brenne 2 timer på minimum effekt, deretter slå den av en halv time og så brenne en time på halv effekt?  Det ville vel virket ulogisk og forvirrende?  Jeg bare spør.

Nettopp!! Pga disse tingene er det lurt å gjøre seg kjent med produktet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Selv om 4-takts bensinen er helt kurant, er den ikke fullt så ren som spesialbensinen.  Dette medfører litt ekstra lukt.  Det er ikke til sjenanse ute, men i et telt har det en viss betydning.  Selv bruker jeg helst bensin fra Coleman.

Alkylat-bensin som er å få kjøpt på Statoil er like ren som både Coleman, ArX m.fl...

Selv om det er en gammel tråd vil jeg likevel påpeke at dette er feil.  I mangel av bedre brennstoff har jeg nå benyttet Alkylatbensin fra Statoil en stund, og det er ikke tvil:  Den soter langt mer under forvarming og den lukter mer. Den brenner helt kurant, men jeg gjentar at jeg absolutt ville foretrukket renere bensin dersom den skal brukes i lukkede rom - eksempelvis lavvu, og i hvertfall i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann og Lars: Dere har greie på brennere. Jeg har vært uten en stund nå for den jeg hadde leverte jeg inn til repp, og så gikk butikken konk og da var den historie :P Har klart meg med gass men jeg savner en skikkelig brenner.

Hva synes dere jeg burde vurdere?

Ps: Alle for lov til å svare :D Greit om dere har brukt den mer en to ganger og helst ikke på ekspedisjon bak Rema. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann og Lars: Dere har greie på brennere. Jeg har vært uten en stund nå for den jeg hadde leverte jeg inn til repp, og så gikk butikken konk og da var den historie :P Har klart meg med gass men jeg savner en skikkelig brenner.

Hva synes dere jeg burde vurdere?

Ps: Alle for lov til å svare :D Greit om dere har brukt den mer en to ganger og helst ikke på ekspedisjon bak Rema. :)

Litt avhengig av hva du skal bruke den til.  Dersom du skal lage mat (og da mener jeg mat, eksempelvis passe stekte indrefileter, omelett som ikke er svart under og flytende på toppen, etc.) ville jeg valgt en MSR Dragonfly.  Den har flammeregulator både på flasken og på brenneren, og den har stor kjeleholder og stabile støtteben. Når jeg bor i lavvu og skal kose meg har jeg med denne.  Ulempen er at den bråker - akkurat som alle andre brennere av denne typen (eksempelvis Primus Omnifuel), men det har jo sin sjarm det også.  Man hører at man fyrer.  Den brenneren jeg bruker mest er en MSR Whisperlite.  Den er meget solid, og den brenner rolig.  Den er litt var for dårlig forvarming, eller dersom den kjøles ned ved at det drypper vann i brennerskåla.  Da er den litt tung å få i gang igjen.  Den letteste brenneren jeg har er en MSR Simmerlite.  Suveren dersom vekt er viktig.  Ulempen er at den har korte ben og lite kjelestøtte. Dessuten går den kun på bensin, uten at det nødvendigvis er noen ulempe. Den morsomste brenneren jeg har er en Optimus Explorer.  Masse løse deler og artig å bruke på tur om sommeren (ikke vinteren - da er løse deler no dritt). Det er i tillegg den mest effektive brenneren jeg har, men jeg tror den har gått ut av produksjon.

Uansett hva du velger - kjøp en som kan gå på bensin.  Det er utrolig mye enklere enn lampeolje (parafin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann:

Har brukt renset bensin fra Statoil i mange år, og kjenner meg ikke igjen hva du beskriver. Kommer akkurat hjem fra en fjelltur hvor det ble fyrt primus knallhardt døgnet rundt inne i teltet, og lukt var ikke noe problem. Parafin derimot... Soting har jeg aldri merket med renset bensin. MEN, her spiller nok selve brenneren og dysa noe inn vil jeg tro. Vet ikke hvilken brenne du har Lillevann, og skal derfor ikke avfeie sotingsproblematikken din.

Ser det også snakkes om forbruk av drivstoff her. Jeg fikk i går rundt 6 timer ut av 8dl på min MSR Dragonfly. Da skal det sies at den ble justert noe, og ikke gikk på full spiker. Spør du meg er det en klar fordel med justeringsmulighet under teltfyring. Blir fort alt for varmt om man fyrer med full pinne selv når det kryper under 20 blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som rører seg i markedet nå, for jeg har ingen planer om å bytte..

Har prøvd noen ulike MSR, Optimus og Primusbrennere, og av disse holder jeg en knapp På Primus Omnifuel.

MSR har flotte brennere i ulike vektklasser til hvert sitt bruk.

Optimus Nova / Nova+ har ikke overbevist nok på tur til at jeg lar meg rive med av begeistring.

Har hatt min kjære Omnifuel i et tosiffret antall år uten å bytte en eneste del, men til sommeren skal den få ny filt i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann:

Har brukt renset bensin fra Statoil i mange år, og kjenner meg ikke igjen hva du beskriver. Kommer akkurat hjem fra en fjelltur hvor det ble fyrt primus knallhardt døgnet rundt inne i teltet, og lukt var ikke noe problem. Parafin derimot... Soting har jeg aldri merket med renset bensin. MEN, her spiller nok selve brenneren og dysa noe inn vil jeg tro. Vet ikke hvilken brenne du har Lillevann, og skal derfor ikke avfeie sotingsproblematikken din.

Ser det også snakkes om forbruk av drivstoff her. Jeg fikk i går rundt 6 timer ut av 8dl på min MSR Dragonfly. Da skal det sies at den ble justert noe, og ikke gikk på full spiker. Spør du meg er det en klar fordel med justeringsmulighet under teltfyring. Blir fort alt for varmt om man fyrer med full pinne selv når det kryper under 20 blå.

Jeg har en lidenskap for brennere, så jeg har flere enn de fleste og de blir brukt særdeles ofte.  Det jeg ikke har er nemlig Thermos. Jeg sier ikke at Alkylatbensinen er problematisk - den funker helt greit, men den er ikke like god som eksempelvis Coleman.  Det er lett å se det på forvarmingen - flammene avgir betydelig sot.  Når brenneren er i gang og varm er ikke dette noe problem, men dersom det ikke er et viktig poeng å spare noen tiere pr. liter brensel ville jeg absolutt valgt noe annet enn Alkylatbensinen.  Når vi snakker om Dragonfly - en annen fordel er at den har lærpakning til pumpa i pumpehuset.  De andre har gummi.  Sistnevnte blir mye fortere ødelagt. (Mulig også Dragonfly har fått gummipakning på de siste modellene, men min har i hvertfall lær.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min kjære Omnifuel i et tosiffret antall år uten å bytte en eneste del, men til sommeren skal den få ny filt i bunnen.

Behøver ikke filt dersom du bruker bensin.

Når unga er med på telttur foretrekker jeg å forvarme med rødsprit.. (inne i teltet vel å merke..).

Ellers holder bensinen til formålet.

Selv om det alltid har gått utmerket er det greit å være på den sikre siden iblant ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samstemmer i at Omnifuelen er konge, brukt min hardt i 10 år uten noe form for service har vært nødvendig.

Bunnsolid, hvis det er noe negativ man skal trekke frem er det lyden den lager, bråker litt mye i forhold til konkurentene..

Bruker den grønne statoilkanna selv, og har ikke lagt merke til noe særlig soting inne i teltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips dere :) Ja jeg skal ha ny besinbrenner. Det er greit. Jeg husker ikke navnet på den jeg hadde men den bråkte jævlig. Litt for jævlig etter min smak. Det er kansje prisen man må betale? Effektiv som fy var den i alle fall, mener å huske den ikke var så enkel å få lav nok varme på.

Det er etter min mening viktig. Som Lillevann sier så skal maten tilberedes ikke forkulles.

Jeg får ta med meg disse tipsene ned i butikken og titte litt. Må vel kansje først finne en butikk som har litt utvalg........

Edit: Tror den hette multifuel. Kunne skru inn ei dyse som du kunne brenne alt fra ribbefett til cognac i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...