Gå til innhold

Den grønne stanga


Hunderørret

Anbefalte innlegg

hm.. jeg satte nylig på en dt7 (tror jeg)muligens 6. rio classic...forøvrig en meget bra DT en av de besta jeg jeg har vært borti...men stanga takla dette meget bra synes jeg ...plenty ryggrad....synes merkelig nokm stanga bli bedre med en tyngre line..hadde frykta at tuppen øvre del skulle bli litt veikt, men det gikk bra...synes den er litt "ubalansert" i aksjonen med medfølgende line...hadde den vært ørlitegrann mykere i bånnn...

en ting til var ute å lasta litt i kun månelys...det er drit kult..den ser hvit ut!! tenk så deilig til nattfiske...slippe å være bekymra for om du kliner favorittsatnga til 1000vis dollars i et tre el likn..eller få en fulltreffer i tåppen med en svær mus bundet på endiger skarp gjeddekrok, eller aller værst en clouser..og håndtaket da..uplocking reel seat. for forbedret balanse. foam håndtak perfekt for kalde slimete hender..

f....in hell jeg skulle hatt en slik i 11 og 21 fot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

jeg vil si at det er en interresant stang for drevne kastere..tror jeg ville gått for en elbe 602 98 limited edition til en nybegynner..

men denne stanga er tøff, den tåler ALT (tror jeg)ulempen er at den er litt for myk øverst, men tung line hjapl og stanga hadde overhode ikke problemer me 20 mdt 7 i lufta..lina vakke lenger og jeg finner ikke knuteverktøyet mitt, skal sette på en DT8 imorra..knekkern så knekkern. men jeg tror den tåler det...hvis vi har rett i at den inneholder en solid anndel fiberglass, og kun lit kullfiber, for å friske opp litt..

helt topp..så det var en chartreuze sølvkroken stang med HORK som logo som fikk meg ut av kastemotstanden.. miraklenes tid er definitivt ikke forbi--hva synes du staffa..litt serriøst..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har vel lært bort fluekasting til ca 10 stykker med min grønne, flere av  de jeg har lært bort til har hatt stenger fra fenwick som er et typisk dyrt merke hos sportsbutikkene i lofoten om de har fluestang, få har det samme forholdet til utsyret som i sørnorsk. Det virker som om de fleste har synes den grønne har vært lettkastet iforhld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er pussig at du nevner den..jeg hadde en kombinert silstar haspel flue..man kunne bytte om på håndtaks delene...dette var min første fungerende fluestang. hadde en fantastisk fiske opplevelse midt på natta med tørrflue i hakloelva i nordmarka (oslo) klin mørkt så jeg kasta etter lyden av vakene..fikk massevis...dette vil jeg vel nøle med å kalle en god fluestang..backup/buschwacking  en treer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er pussig at du nevner den..jeg hadde en kombinert silstar haspel flue..man kunne bytte om på håndtaks delene...dette var min første fungerende fluestang. hadde en fantastisk fiske opplevelse midt på natta med tørrflue i hakloelva i nordmarka (oslo) klin mørkt så jeg kasta etter lyden av vakene..fikk massevis...dette vil jeg vel nøle med å kalle en god fluestang..backup/buschwacking  en treer..

Jeg ville kalle den søppel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs hva du mener med dårlig staffan...? er vel egentlig enig..enkelte ting har imidlertid en litt drøy pris.. og enkelte henger nok ikke helt med...men det er svært få...nå tror jeg ikke du skal generalisere for mye ang folk nordfra. jeg kommer tross alt fra nordnorges hoved stad OsLO. de har et meget høyt utviklet kaste miljø i tromsø bla...speycasting internasjonal etc....

har du hjernevasket elevene dine staffan? :o er du fra vettet?! :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja også har vi en aldri så liten snellemaker i nabolaget ditt....backwinder..dæven to av stengene mine blei tatt av snøfreseren her oppe

med sneller påmontert.. det eneste jeg fant etterpå var en liten bit av håndtaket på den ene stanga.hvor det sto "to sven from ken walker, hehe j..g kult... :-X og BACKWINDER SNELLA den var så og si like hel...den andre snella har jeg aldri funnet annet enfragmenter av..synd det ikke var en tibor gulfstream..da hadde snøfreseren gått til helvete i steden...naboen skulle hjelpe oss litt :P???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da har jeg kasta litt mer med "den grønne stangen" den imponerer bare mer og mer...god til vertikale kurve kast...

fin til lett saltvann..chartreuse clouser" lyrens favoritt frem for noen(medlyregress beskytteles) kan sikkert treffe denne i tuppen uten nevneverdige konsekvenser...however..jeg er ikke så begistret for fargen eller mangelen på farge på surringene..en litt annen grønnsjattering og ikke sort slik som her , ville løftet stngen opp til et akseptabelt estetisk nivå...

som sagt ikke en nybegynner stang..til det er den for spesiell.men spesialredskap for den avanserte fluefisker...

6 av 6 mulige... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med en tråd om den grønne stanga som går over 4 sider så langt :D

Jeg har prøvd stanga og den er god, men langt i fra noen stang i toppklasse etter mitt syn. Til det er den i stiveste laget og mangler

mye på den virkelige god feelingen.

 

:D......... så det er igrunn merkelig at denne stanga har fått så mye oppmerksomhet....... jeg tror det rett og slett skyldes fargen ;D

 

Terje!

 

Jeg tror stangen for mange vil være bedre med et snøre som er en klasse tyngre enn det som følger med i settet. Da er det kanskje ikke sikkert at du synes den er så stiv og mangler så mye på feelingen lenger.  ;)

 

Fargen har helt klart mye av årsaken, men jeg tror at veldig mange synes at det er kjempegøy at et fluesett i "bensinstasjonklassen" faktisk er så godt å kaste med. Her på FFS.no er det som regel de dyre stengene (som SAGE, G. Loomis, Winston, samt canestengene) som får mest oppmerksomhet, jeg synes det er morsomt at det aller billigste alternativet også blir diskutert - særlig når det viser seg å være et reelt seriøst alternativ!  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du forsøkt den nå Tom, du skriver TROR.......jeg bruker en Longbelly 5 til den, og det spenner stanga flott!

 

Jeg skriver 'tror', for jeg har bare kastet den for en stund siden med det snøret som følger med settet. Min stang ligger fremdeles på Posten, jeg henter den i morgen. Da skal jeg prøve den med litt forskjellige snøreprofiler og klumplengder i tillegg til det medfølgende snøret.

 

Det medfølgende snøret med en klumplengde på rundt 10 meter, er ikke det et 5'ersnøre?

 

Vi er nok ganske enige, klumpen på de fleste longbelly 5'ersnører veier ofte omtrent det samme som en standardlengde 6'er.

 

Uansett så ligger det ikke noen fasit i om man foretrekker en snøreklasse opp eller ned, det kan variere med vindforhold, kastelengde, teknikk, stil og kasteposisjon, samt det viktigste - personlig smak!  :D

 

 

Edit: Trykkleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet "den grønne andungen" litt, både med lina som fulgte med, og en annen femmerline.

 

Jeg tør nesten ikke fortelle hvor langt den gikk, men hvis noen der ute tror at denne stanga leverer mye dårligere enn de "råeste" på markedet, tro om igjen. Den leverer nemlig tett opptil. Ikke bare det. Den gjør det kontrollert.

 

Er jeg overrasket? Ikke så veldig egentlig. Synes jeg det er kult? Ja.

 

Toppen responderer godt, og stanga blir svært lettkastet på både korte, moderate og lengre kast. Det ble nevnt her at den kanskje kunne vært mjuket opp litt lenger ned. En liten tanke muligens for vanlig fiske, men når jeg la litt vekt på den, så synes jeg den fikk en fin kurve. Ikke bare det, stanga leverte jaggu bra der nede også. Den som har snekra denne stanga har enten vært jævla heldig, eller han har visst hva han har drevet med.

 

En bedre fiske- og kastestang til junior (ja, for stanga heter jo JUNIOR) skal du lete lenge etter, i hvertfall i det prisleiet.

 

Men Sølvkroken; bytt ut lina, den var litt i stiveste laget.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En bedre fiske- og kastestang til junior (ja, for stanga heter jo JUNIOR) skal du lete lenge etter, i hvertfall i det prisleiet.

 

Men Sølvkroken; bytt ut lina, den var litt i stiveste laget.

 

Jan.

 

Lawson Energy Junior fluesett 7'6" kl. #5/6 4-delt er et knallsett.

Har omtalt det med noen korte strofer. Helt fantastisk! Kastet både kort, middels og langt kontrollert og uanstrengt. Men da jeg fant ut at stanga "bare" var 7'6 ft nappet jeg bort lakseflua i dbl.krok #4.....

Skal kjøpe en slik til både meg selv og mine to jenter på hhv. 7 og 11 år  :)

 

Har ikke prøvd Sølvkrokensettet, men ivrer etter et forsøk!

Hvis den er så god som det hevdes (hvilket jeg IKKE betviler) må jeg ha etpar slike også. De matcher jo haspelstengene jentene har i samme serie  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ikke bare det, stanga leverte jaggu bra der nede også.

Er det lov å si "Stanga leverte bra der nede" på forumet ?  :o  ;D

Neida, etter all skryt dette settet får her så er vel prisen justert opp kraftig til neste år  ;D

 

Lars

 

Da håper jeg Trond Willis får en saftig og fortjent bonus fra Sølvkroken, uten han hadde vi ikke hatt dette fokuset på den grønne stanga :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...