Gå til innhold

Det neste store i flueverdenen?


Anbefalte innlegg

Tja, interessangt lesing, men jeg syntes da å minnes at Scott hadde en "lettere" Switch stang på 10ft #3 for adskillelige år tilbake. Så nytt er det neppe. Ta det med en klype salt men tror det var en T2H?

I hvertfall hadde de en E2 1004/4 i 2006 (var vel egentlig ikke en ren switchstang), en T2H 1085/4 i 2008 og L2H 1105/4 i 2012.

Endret av Mr. Bean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er vel microspey og ikke switch stenger, som er i skuddet? Microspey er tohånds med klumper på under 300 grain. Mytic, Echo, Gary Anderson, Winston og Sage (little one kommer snart), er vel de eneste som tilbyr microspey, men alle de andre helt sikkert etter.

Jeg synes microspey er gøy. Det fungerer fin-fint i elv etter sjøørret og til vinteren skal det testes i sjøen. Det blir ikke flere fisk på microspey, men kastingen blir enklere. Og det blir jo endel kast når man fisker i sjøen :)

Jeg har laget min egen microspey av 2 stk #3, 10 fot enhåndstenger. (Den ene var ødelagt i utgangspunktet). De ble til en 10,6 fot tohånds som kaster standard streamere lett 20 m med 260 grain klump (ca 17 gram). Prisen ble omlag 1000 kr (fikk enhånds #3 stengene billig).

Den fanger fisk også, jf bildet.

:) :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel microspey og ikke switch stenger, som er i skuddet? Microspey er tohånds med klumper på under 300 grain. Mytic, Echo, Gary Anderson, Winston og Sage (little one kommer snart), er vel de eneste som tilbyr microspey, men alle de andre helt sikkert etter.

Jeg synes microspey er gøy. Det fungerer fin-fint i elv etter sjøørret og til vinteren skal det testes i sjøen. Det blir ikke flere fisk på microspey, men kastingen blir enklere. Og det blir jo endel kast når man fisker i sjøen :)

Jeg har laget min egen microspey av 2 stk #3, 10 fot enhåndstenger. (Den ene var ødelagt i utgangspunktet). De ble til en 10,6 fot tohånds som kaster standard streamere lett 20 m med 260 grain klump (ca 17 gram). Prisen ble omlag 1000 kr (fikk enhånds #3 stengene billig).

Den fanger fisk også, jf bildet.

:) :)

Hei, jeg fisker også en del i sjøen, men har ikke noe særlig erfaring med tohånds.

Når jeg kaster, så er det to maks tre bakslenger, og så er jeg på maks lengde selv etter å ha dratt flua helt inn.

På hvilken måte gjør dette kastingen lettere??

Sikkert dumt spørsmål, men jeg spør kun for å lære.

Jeg synes kastingen slik jeg gjør i dag er så enkel at jeg ikke ser hvordan det kan bli stort enklere.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tohånds er lettere fordi tohånds har kortere arbeidsvei for hendene og man holder hendene lavere. Videre er det nok med en "baksleng" for å spenne opp stanga. Sånn sett er lettere å holde på i mange timer, enn ved enhånds overhodetkast. Andre fordeler er at flua er lengre tid i vannet og at det er lett å kaste selveom trær, svaberg el ødelegger plassen til bakslengen. En ulempe er at spey er mer sårbart for vind, hvis man ikke er flink og klarer spey med høy linehastighet.

Det nesten ingen tradisjon for å bruke tohånds i saltvann. Microspey er først og fremst ment for diverse ørret varianter i ferskvann. Det blir nok ikke noe little one salt fra Sage med det første ;-) Men det er verd et forsøk, så det blir det til vinteren for min del.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fisker også en del i sjøen, men har ikke noe særlig erfaring med tohånds.

Når jeg kaster, så er det to maks tre bakslenger, og så er jeg på maks lengde selv etter å ha dratt flua helt inn.

På hvilken måte gjør dette kastingen lettere??

Sikkert dumt spørsmål, men jeg spør kun for å lære.

Jeg synes kastingen slik jeg gjør i dag er så enkel at jeg ikke ser hvordan det kan bli stort enklere.

Mvh Truls

Er veldig enig her.. Hadde en switchstang en sesong og testa det ut. Lengre stang, vanskeligere å kontrollere i vind..

Det er lettere å få til et kast under vinden med enhånds...

Nei...det er ikke mye jeg ikke får til med enhåndsen.... Større frihet føler jeg.

Men... Sliter man med håndledd, albuer, skuldre osv.. Så ser jeg fordelen.. Eller om man er laksefisker som tar en tur etter ørreten..

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten istemme her, da ikke jeg heller ser de praktiske fordelene med ei tohåndsstang kontra enhånds til sjøørretfiske? Flua skal jo helst fiskes helt inn også, ikke sant? Blir neppe enklere å komme i gang med nytt kast igjen med ei tohåndstang, når fortommen er dratt gjennom snakes og flua er halvannen meter unna toppøyet? Hakke prøvd jeg altså, men synes bare det skurrer :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nå var det jo til vanlig ørretfiske trådstarter tok det opp, og der ser jeg jo nytten, men jeg har ikke noe tro på det langs kysten.

Er ikke kastearmen jeg blir sliten i. Kaste kan jeg gjøre i dagesvis tror jeg. Inntrekk derimot kan ta på i løpet av en lang dag, særlig når man må dra opp tempoet skikkelig.

Viktig også å trekke helt inn.

Så for min del så er enhånds enerådende til kystbruk, og kommer nok til å forbli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet tråden vår. Har i utgangspunktet ment at tohånds er for elvefiske laks og sjøørret , men litt praktisk bruk har vist meg at det duger andre steder og kan være  en fordel, selvom jeg alltid har vært en  og vil være enhåndskaster.

Med en kort tohånds. Overhodekastet er likt uansett salt eller ikke i vannet, mens spey er selvfølgelig lettere der strømmen strammer opp lina.

Nå er det ikke meg som bekjent noe av det i Oslofjorden: Steder hvor du har brenninger kombinert med litt tidevannsbølger og vind oftest med grus eller sandbotn eller svaberg. Hvor ni av ti bølger når deg til knærne og den tiende slår deg på brystet (ofte med vann med masse sand og småstein i) og vader du vaskes grunnen under føttene konstant ut. Har du i tilllegg en snørekurv som brått fylles med vann av den tiende bølgen: .Det slike steder en kort tohånds kommer til sin rett. Kaster lenger , kan stå på trygg grunn og lettere å styre lina.

Tilsvarende vil jeg si på (uten slike bølger  og tidevann selvfølgelig) i vind på fjellet eller i elv med bakevje langs land.

Erfaring har lært meg, uansett enhånds eller tohånds og alltid avsluttet inntrekket med et rullekast slik at flue fisker helt inntil meg og jeg slipper jeg å kaste fortommen ut fra toppringen.

En annen sak er at det er lettere å frigjøre fisk fanget på enhånds.

Endret av bendik58
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...