Gå til innhold

Stang til #5 cup


Alexander Smerud

Anbefalte innlegg

Er det sånn at man kan velge en annen stang enn #5 så lenge den er 9ft?

Ser at det er mange godkjente liner, men de fleste som konkurrerer ser ut til å bruke Scientific Angler Mastery Distance Expert (competition).

Vi er en gjeng som snuser litt på fluekastesporten, så det kunne vært interresant å høre hvilket utstyr dere foretrekker til trening/konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei Alexander!

Takk for sist!  :D

Det stemmer, du kan bruke en hvilken som helst 9' stang. Du må bare passe på at selv om den er oppgitt til å være 9', så må du selv sjekke at den ikke er lengre enn 275,5 cm som er makslengden.

Her finner du alle reglene for fluekastekonkurransene:

http://www.castingforbundet.no/Om%20casting/Guidelinecup/Konkurranseregler_fluekasting_2011.pdf

Tidligere har det vært lov å bruke flere andre liner, men i år er det kun lov å bruke SA ED #5 (120'). Dette har også vært den eneste lovlige i utendørskonkurransene i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist ja!

Fikk ikke kastet så mye av forskjellige årsaker, men gøy å være igang  :D

Merket stor forskjell da jeg prøvde #6 stanga til Jan, lettere å holde mye line i lufta.

Selv har jeg bare #5 og #7 stang, men tenkte ikke på å ta med #7 til #5 snøre...

Da skal jeg gå til innkjøp av line og teste ut litt forskjellige stenger.

Så er det bare å trene trene trene!!

Noen favorittstenger som fungerer både til lengde og presisjon?

Man kan vel ikke bruke forskjellige stenger til de to disiplinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke den samme stanga gjennom hele konkurransen.

Akkurat det er etter det jeg forstår ennå ikke helt avklart. Tidligere år har det bare vært en 5'ercupøvelse som bestod av delmomentene presisjon, lengde og bokuskast. I år består 5'ercupen av de to separate øvelsene Ørret lengde og Ørret presisjon - men kun premiering for sammenlagt resultat. Castingforbundet har nedsatt en teknisk komite som skal se på noen spørsmål, deriblant om det er tillatt å bruke to forskjellige utstyr i de to øvelsene, eller om vi må bruke samme utstyr. Avklaring ventes med det aller første og kommer til å publiseres på http://www.castingforbundet.no/ .

En endring som uansett er innført fra i fjor er at presisjonen kastes med konkurranseflue (busteflue uten krok), mens det i lengdedelen brukes en garnbit som flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva alle bruker, men flere av de som går igjen på toppen av resultatlistene i 5'ercupen/Ørret presisjon/Ørret lengde har brukt Streamstix T5, Zpey Competition og Orvis Hydros/Helios #7.

Tidligere var det mange som brukte Sage TCR #5, jeg har en selv og den er ikke noe dårligere nå enn tidligere. I Sverige brukes det også en del Sage, jeg tror det har gått litt i Xi3 #6 og TCX #6, samt at flere bruker MSX Sapphire #7, bl.a. Ulrik Roijezon som vant Ørret lengde i Nordisk i Gøteborg ( http://www.msxff.com/C12574DC0053E69B/tmt.view/24EEDCFEE0F30402C1257689004FBBF9 )

Ronny Landin har den svenske rekorden i Ørret lengde på 41,2 meter, han er sponset av Hardy så jeg tror den er satt med en Hardy stang.

Ellers har Vetle fortalt at han bruker Vogg First #5, Jan bruker Scott X2S #6 og Roger bruker Scott S4S.

På siden til Tromsø Casting & Fluefiskeforening finner du resultater fra treningskonkurransene deres, her finner du oftest også en kolonne med hvilket utstyr de forskjellige kasterne har brukt:

http://www.fluefiskeinord.no/news.php

Som du ser, så er det ikke en enkelt stang man må ha for å kaste langt og presist. Prøv litt forskjellig og bruk den du synes er best, det er ikke stangmerket som er avgjørende for å lykkes best mulig, men kasteren bak!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nysgjerrighet og ikke noe annet enn det,hvorfor kan ikke stanga være

lengre enn 275,5cm?

Tom.

Tja, siden øvelsen heter Ørret lengde ønsker de kanskje å ha en begrensning som gjør at deltagerne bruker utstyr vi tradisjonelt forbinder med ørretfiske. Uten å ha tall på det, så vil jeg gjette på at en lengde på 9' er noe av det vanligste for ørretfiske.

Kanskje for å unngå at en kar som Steve stiller opp med en 18' enhåndsstang!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann... :)

lurer på en ting som skjer når æ kaster ut et snøre... det som skjer da e at det virker som om at snøret bremser/mister farta.... og når snøret forlater ringene mister snøret en del fart....

ka kan man gjøre for at kastet ikke skal miste så mye fart når det forlater stanga...

det virker også som at backingen bremser endel..... har dere kastere noe forslag hvordan man skal kaste langt....

under konkuranse, e det lov å bruke skyteline som backing istedenfor vanlig backing???

kurt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann... :)

lurer på en ting som skjer når æ kaster ut et snøre... det som skjer da e at det virker som om at snøret bremser/mister farta.... og når snøret forlater ringene mister snøret en del fart....

ka kan man gjøre for at kastet ikke skal miste så mye fart når det forlater stanga...

det virker også som at backingen bremser endel..... har dere kastere noe forslag hvordan man skal kaste langt....

under konkuranse, e det lov å bruke skyteline som backing istedenfor vanlig backing???

kurt.....

Det er helt naturlig at snøret bremses etterhvert som det skyter ut - p.g.a. snørets motstand i ringene og luftmotstanden. For at snøret ikke skal miste så mye fart, er det lettest å tilpasse om du bruker et skyteklumpoppsett. Da kan du sette på en tynnere eller glattere skyteline. Husk bare på at en skyteklump trenger en viss motstand fra skytelinen for å gå pent i luften og for å rulle ut og presentere skikkelig. Det er en teknisk ting du kan gjøre for å redusere motstanden, som Per Grønberg fra Kristiansand ofte gjør. Han setter seg ned på kne etter at kastet er avlevert, slik at skytesnøret ikke skal trenge å løftes helt fra bakken og opp til skulderhøyde men bare fra bakken og til omtrent en meters høyde. Dette er selvfølgelig noe som egner seg best i en konkurransesetting og ikke så godt på fisketur.  8)

Du kan ha valgfri line bak snøret, men det er ikke lov å redusere lengden på den offisielle konkurranselinen i Ørret lengde øvelsen, og den er på 36 meter uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann... :)

lurer på en ting som skjer når æ kaster ut et snøre... det som skjer da e at det virker som om at snøret bremser/mister farta.... og når snøret forlater ringene mister snøret en del fart....

ka kan man gjøre for at kastet ikke skal miste så mye fart når det forlater stanga...

det virker også som at backingen bremser endel..... har dere kastere noe forslag hvordan man skal kaste langt....

under konkuranse, e det lov å bruke skyteline som backing istedenfor vanlig backing???

kurt.....

okei... :)

kansje man må kjøpe det snøret for å teste litt :) har nettop bestillt mæ zpey competitionline for enhands... :)

kurt....

Det er helt naturlig at snøret bremses etterhvert som det skyter ut - p.g.a. snørets motstand i ringene og luftmotstanden. For at snøret ikke skal miste så mye fart, er det lettest å tilpasse om du bruker et skyteklumpoppsett. Da kan du sette på en tynnere eller glattere skyteline. Husk bare på at en skyteklump trenger en viss motstand fra skytelinen for å gå pent i luften og for å rulle ut og presentere skikkelig. Det er en teknisk ting du kan gjøre for å redusere motstanden, som Per Grønberg fra Kristiansand ofte gjør. Han setter seg ned på kne etter at kastet er avlevert, slik at skytesnøret ikke skal trenge å løftes helt fra bakken og opp til skulderhøyde men bare fra bakken og til omtrent en meters høyde. Dette er selvfølgelig noe som egner seg best i en konkurransesetting og ikke så godt på fisketur.  8)

Du kan ha valgfri line bak snøret, men det er ikke lov å redusere lengden på den offisielle konkurranselinen i Ørret lengde øvelsen, og den er på 36 meter uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka heter snøret som blir brukt under konkuranse?

Scientific Anglers Expert Distance WF5F.

Dette snøret kommer i to varianter, en "vanlig" i grønn farge med totallengde 32 meter, og konkurranseversjonen på 36 meter som er oransje. Den eneste forskjellen på linene er at konkurranselina har 4 meter lengre skyteline. Det er kun den oransje varianten som er tillatt i konkurranser.

http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=1137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka heter snøret som blir brukt under konkuranse?

Scientific Anglers Expert Distance WF5F.

Dette snøret kommer i to varianter, en "vanlig" i grønn farge med totallengde 32 meter, og konkurranseversjonen på 36 meter som er oransje. Den eneste forskjellen på linene er at konkurranselina har 4 meter lengre skyteline. Det er kun den oransje varianten som er tillatt i konkurranser.

http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=1137

ja da e det bare å kjøpe for å teste ut om man kaster lengere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet mange gode svar, takk for det!

En liten ting bare, hvor måles lengden fra?

Er det fra der du står eller stangtoppen?

Har ikke det store utvalget i stenger, men bruker en Sage Xi3 i #7.

Den blir kanskje litt drøy til et #5 snøre  ???

Får gå til innkjøp av line og teste det...

Nå antar jeg at det er kastelengden du mener?

Det er en linje på bakken vi må stå bak, tråkker du over den er kastet ugyldig. Det måles fra linjen og til der fluen blir liggende.

Dersom du har tenkt deg til Tønsberg, så kommer jeg til å ha med meg flere stenger (Zpey Competition, Sage TCR #5 og T&T Horison #6). Du kan gjerne låne en stang av meg om du tror en av disse vil fungere bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor store ringene skal være i Ørret pressisjon?? Ser det er 3 ringer...

Hvor langt bør man klare å kaste for at det skal være vits og melde seg på en konkuranse?? Sånn ca??

Roy

"4 mål som hver består av tre sirkulære ringer med diameter 60-120-180 cm."

Du finner beskrivelse og illustrasjon under Ørret preisjon på denne linken:

http://www.castingforbundet.no/Om%20casting/Guidelinecup/Konkurranseregler_fluekasting_2011.pdf

Det er nesten bare du som kan svare på hvor langt du må kaste for å være med på en konkurranse. Om målet er å bli med for å bli bedre teknisk og ha det hyggelig sammen med andre likesinnede, så holder det fint om du behersker dobbelttrekket og har kastet så mye at ikke hele konkurransetiden går bort til å løse opp floker. Om du lurer på hvor langt de beste i konkurransen kaster, så vil jeg tro at vinnerresultatet i alle konkurransene vil være noe over 35 meter. Forhåpentligvis får vi også se kast på over 36 meter og jeg krysser fingrene for at vi også får se et kast på over 37 meter for første gang i en norsk konkurranse innendørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor store ringene skal være i Ørret pressisjon?? Ser det er 3 ringer...

Hvor langt bør man klare å kaste for at det skal være vits og melde seg på en konkuranse?? Sånn ca??

Roy

Om du er redd for å komme sist skal du bare ta det med ro, den plassen kaprer jeg :)

Vurderer å melde meg på til stevnet i Oslo, men er ikke i nærheten av de kastelengdene Tom snakker om.

Det plager meg heller ikke, for det betyr bare at det kun kan gå en vei for å si det sånn  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...