Gå til innhold

Stang til #5 cup


Alexander Smerud

Anbefalte innlegg

Ja det er mye som er typisk meg. Har jeg sagt at ikke utstyret har betydning? Og jeg spurte deg om du tror at de som driver med dette ikke tenker over det. Det har du ikke svart på. Ikke det heller.

Du er jo ikke enig i at den som samler flest poeng i en konkuranse og vinner denne er den beste konkuranseutøveren ??? Det er det jeg hang meg opp i. Du klarer ikke å fornærme meg med slike utsagn.

Og du er ikke enig i i at den som kommer først til mål i en hundremeterstaffet løper hurtigst og er best engang ???

Fortell oss da. Hvilken stang er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tror du virkelig på dette her selv?

Svært ofte er det tilfeldigheter som avgjør.

Stanga som er best er ikke den samme for alle.

Trodde du det?

Tom.

Om jeg tror på det jeg tror er riktig? Ja!

Om jeg tror om en stang er best for alle? Nei!

Du skreiv noe om at vi kunne lure på hva som var best her tidligere i tråden. Tror vi som ikke kan dette har lurt lenge nok.

Forklar oss heller. Og ikke furt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at den som kaster lengst er best, å påstå noe annet er tull.

Den som er best kan kombinere sin kasteteknikk med det utstyret som er best for han. Og den kombinasjonen gir den beste kasteren.

Om den påstått beste kasteren ikke er i stand til å bruke utstyr som passer best til oppgaven, ja da er han ikke best. Du kan bomme en gang, men ikke hver gang. Det blir som skiløpere det, dem kan smøre seg bort eller velge feil ski, men ikke hver gang. Og det er den som kommer først til mål som er best.

Kaster du lengst, og med best presisjon er du best. Kan hende jeg også er dum, men da trur jeg vi er mange.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet denne tråden for å få litt tips til utstyrsvalg i forbindelse med #5 cup. Synes kanskje det sporet av litt, men det hadde vært spennende med en forklaring fra Tom S.

Blir litt mange spørsmål og lite svar i forhold til hva du mener. Kan du ikke forklare dette nærmere, gi oss en liten utgreiing på hva du tenker...

Hvilke stenger mener du er gode til å kaste #5 cup med?

Skjønner at dette blir individuelt, men jeg er på jakt etter litt info og meninger, ikke en meningsløs diskusjon om furting osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er enig med meg eller ikke er meg helt likegyldig Tom. Det finnes andre idrettsgrener som også har tidsbestemmelser, for eksempel skyting. Ingen setter spørsmålstegn ved om skytterkongen er den beste i kongelaget.

Jeg synes faktisk det er litt respektløst jeg å påstå at de utøverne som trener og legger ned tid og reise på dette her, og som vinner ikke er best. Den som vinner er best innenfor de kriteriene og reglene som gjelder, lengde, presisjon innenfor gitt tidsramme.

Og til trådstarter, unnskyld for at jeg var med og ødelegge tråden din. Hør på de gutta som faktisk driver å konkurerer og legger ned masse treningstid i dette. De kan hjelpe deg med å rettlede deg til en stang som egner seg. Gi f.... i sånne surrekopper som oss andre som faktisk ikke bidrar med noe svar til deg i det hele tatt.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det handler vel om å finne den stanga man selv trives og får best resultat med. Dette er selvsagt individuelt og kan det nok aldri bli slik at ei stang er best for alle, uansett MOI, frekvens eller vekt. Nå har jo Alexander fått et flott tilbud fra en alltid imøtekommende Tom Larsen og vil på denne måten kunne øke muligheten for å finne "sin" stang. Flott! Godstanga vil antagelig heller ikke være den samme over tid da vi alle utvikler oss og konkurrerende utøvere enda mer gjennom trening og utvikling av egen teknikk. Slik tror jeg det er i alle former for konkurranse. Uansett vil det være treningen og talentet som er mest avgjørende for resultatet. Det er ikke så mange år siden Mikael Blomberg hadde best resultat i 3 femmercup på rad med 3 forskjellige stenger. Han vant forresten bare de to siste da den første stanga (T5) ble underkjent fordi den ble sett på som prototype ettersom den ikke hadde vært lenge nok tilgjengelig på markedet.

Utgangspunktet for enhver konkurranse er at den som vinner er den beste, uansett utenforliggende forhold der og da. Hvis ikke kan man bare slutte å konkurrere og synse seg frem til "moralske" vinnere. Mener nå jeg da.

De beste vil kanskje også variere mer i lengder enn de nest beste fordi de ligger helt på grensen av hva de kan klare. Helt naturlig det.

Hvis jeg skulle deltatt selv så hadde jeg nok gått for en litt sprek 6'er, men så dum er jeg ikke at jeg vil utsette meg for latterliggjøring av egne ferdigheter. Ikke fra andre (alle jeg har truffet i miljøet er både svært hyggelige og svært hjelpsomme), men av resultatlista. Den lyver nemlig ikke.

Jeg vil i alle fall ønske Alexander lykke til og vet at han får det moro! Det er også blant de beste man blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke stenger som er best i 5er cupen, avhenger av den som bruker stanga. Noen liker høy kastefrekvens, aksellerasjon og mye kraft på kastinga, andre liker roligere kastefrekvens, aksellerasjon og dypere stenger. Altså ut ifra hva slags teknikk vedkommende har.

Mine anbefalinger:

Scott S4S 906 og 907 (Rask, krever høy frekvens, rask aksellerasjon og en svært rett stangføring).

Zpey Competition 905 (er vel i virkeligheten en 907). En vesentlig dypere stang. Denne tillater roligere aksellerasjon og "tilgir" noe ujevn stangbane i forhold til f.eks. Scott S4S. Mange vil nok oppleve å få jevnt lengre kast med denne stanga.

Det var mine ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Alexander. :'(

Det beste uten tvil er å prøve mange forskjellige strenger med det samme snøret.

Det er bare du,og du alene som vil finne hva som passer deg best.

Når du finner en stang som du trives med kan du begynne å se på ting som

hvor stiv er den,hvor rask er den,osv,osv...Da kan du se på andre spennende stenger

og kunne få en anelse om hva som ville bli optimalt for deg.

Da finner du ut ettehvert hva som gjør at du trives med stanga.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, nå er vi "back on track". Takk for gode tilbakemeldinger. Har lite erfaring med forskjellige stenger, så det er gøy å få kaste med folk som kan det, og prøve ut litt forskjellige stenger å sammenligne. Setter spesielt pris på tilbakemeldinger om hvilke stenger/klasser som passer med #5 snøre da jeg har fått inntrykk av at man bruker både #5,6 og 7!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig melde at dagens 5er cup i Tønsberg ble vunnet av Stein Grønnberg. Knut Ekelund vannt pressisjonsbiten (66 poeng) mens Tom Larsen vannt lengedelen (35.11 m).

Må forøvrig nevne at Tom kastet med en gammel (16 år) Thomas & Thomas Horizon 906 ;)

Takk til gutta/jentene i Tønsberg for et supert arrangement!

pppirat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hei Alexander...

Ja, hva som er best er ikke lett å si...

Tror det som er viktig er å trene mye med en stang som DU liker. Benytt gjerne muligheten til å (spør pent) prøve stenger av andre. Når du finner en DU liker, kan det være lurt å kaste mye med din stang og ikke bytte frem og tilbake. Utstyr er viktig, MEN det den som "holder" stanga som er viktigst.

Hyggelig å møte deg og alle andre nerder tildligere i dag...

Jeg kaster med en Redington et eller annet, en billig stang som JEG liker...

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, havnet sist på lista :)

Presisjon var vanskeligere enn jeg trodde, men 10 poeng var nok litt skuffende  ;D ;D

Vi (klubben) får skaffe oss noen blinker/matter å øve oss litt.

Stor takk til arrangøren og til Tom Larsen som lånte bort stang og Anita som lånte meg snelle og line!!!

Takk også til forbundet som har gitt klubben et snøre som vi kan bruke til trening og konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å treffe deg igjen Tommy!

Enig i at jeg må finne meg en stang jeg liker og trene mye med den for å bli kjent med den. Det fine med å kaste litt med andre er å få testet forskjellige stenger å finne noe som passer for seg. Deretter blir det å øve masse for å kanskje strekke seg litt lengre og forhåpentligvis treffe litt bedre på presisjonsdelen  ;D ;D

Ser frem til å prøve scott stanga di Niklas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig melde at dagens 5er cup i Tønsberg ble vunnet av Stein Grønnberg. Knut Ekelund vannt pressisjonsbiten (66 poeng) mens Tom Larsen vannt lengedelen (35.11 m).

Må forøvrig nevne at Tom kastet med en gammel (16 år) Thomas & Thomas Horizon 906 ;)

Takk til gutta/jentene i Tønsberg for et supert arrangement!

pppirat

Ikke noen bombe at den rutinerte kasteren Tom Larsen gjorde det bra nei. :)

En 16 år gammel TTH stang.Kult. ;D

Har du noen data da Grunde,eller Tom.

Jeg synes du gjorde det temmelig bra jeg Grunde.Hva kastet du med?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: er ganske sikker på.at det ligger data for akkurat den stanga i loops databasen. Er superfornøyd med min egen lengdekasting, men pressen den forbigår jeg i stillhet :o Jeg kasta med en TCR590 (men det tror jeg har pent lite å si).

Hellenic: pressen er helt avgjørende for sammendraget ja. Men i år så har det (endelig) også blitt sepate lengde og press øvelser (er 3 konkurranser i en, kinderegg altså) så da er det helt greit. Vet f.eks. at Tom L egentlig bare satser på lengde øvelsen...

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...