Gå til innhold

Stang til #5 cup


Alexander Smerud

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Du må bruke den samme stanga gjennom hele konkurransen.

Akkurat det er etter det jeg forstår ennå ikke helt avklart. Tidligere år har det bare vært en 5'ercupøvelse som bestod av delmomentene presisjon, lengde og bokuskast. I år består 5'ercupen av de to separate øvelsene Ørret lengde og Ørret presisjon - men kun premiering for sammenlagt resultat. Castingforbundet har nedsatt en teknisk komite som skal se på noen spørsmål, deriblant om det er tillatt å bruke to forskjellige utstyr i de to øvelsene, eller om vi må bruke samme utstyr. Avklaring ventes med det aller første og kommer til å publiseres på http://www.castingforbundet.no/ .

En endring som uansett er innført fra i fjor er at presisjonen kastes med konkurranseflue (busteflue uten krok), mens det i lengdedelen brukes en garnbit som flue.

Nå har Teknisk komitè i NCF konkludert,  dette er hentet fra www.castingforbundet.no :

" Innstillinger levert av den nyopprettede tekniske komité i fluekasting støttes av styret i NCF, noe som medfører følgende endring/presisering gjeldende for 5#cup 2012:

- Det konkurreres i enkeltøvelsene ørret presisjon og ørret lengde i tillegg til kombinasjonsøvelsen (pres.+lengde) som tidligere. Kaster må følge utstyrsreglene for den enkelte øvelse. Dvs. at man ikke må benytte samme utstyr i begge øvelser.

- Som tidligere kan man starte med snøre tilsvarende en stanglengde utenfor toppringen, men det presiseres at det ikke er tillatt å trekke ut ytterligere snøre fra snellen før start. Dette har vært intensjonen med dagens regler, men vil her bli tydeligere spesifisert innen kort. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke forundre meg det minste at den optimale stanga for #5 cupen

ville være den letteste stanga du finner,med lavest mulig Moi,og høyest mulig frekvens,

og stivhet som passer akselerasjonen din.

Hvilken stang er det da?

Nå kan du lure nå? ;D

Tom.

Jeg har den hjemme hos meg til uttesting!  ;D

Lurer på om jeg allikevel kommer til å gå for en eldre, nydelig og topptung sak!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den hjemme hos meg til uttesting!  ;D

Kult. ;D

Lurer på om jeg allikevel kommer til å gå for en eldre, nydelig og topptung sak!  ;)

Oki Doki,men etter min mening er det mye bedre å bruke krefter på å få selve snøret i bevegelse

(og det med størst mulig fart) og ikke i tilegg en topptung,nydelig,eldre og kanskje en kjærlig sak. ;D

Og det sier jeg som ikke stiller opp engang. :-\Men allikevel Tom,jeg er nå engang veldig glad i alt

som har med fluekasting å gjøre. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke forundre meg det minste at den optimale stanga for #5 cupen

ville være den letteste stanga du finner,med lavest mulig Moi,og høyest mulig frekvens,

og stivhet som passer akselerasjonen din.

Hvilken stang er det da?

Nå kan du lure nå? ;D

Tom.

Jeg tipper den mest optimale stanga er den som sitter i handa på han som stiller og kaster lengst!

Tipper det betyr mer en moi og frekvens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God gammal TCR, Larsen ;) Den tenker jeg du vinner med i år.

Alex: Det kosta 100,- for å melde seg på i Tønsberg i fjor.

Roger, jeg er redd det er skumlere ulver i startfeltet i Tønsberg enn meg!  ;D

Tror jeg kommer til å stille med en enda eldre goding på søndag!  8)

Alexander, jeg tar med flere stenger så kan vi se om vi finner noe du trives med!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan vi begynne å se på Moi og frekvens verdiene. ;D

Hvilken vei tror du det går da? ;D

Tom.

Jeg tipper det går fremover hvis det er en fink kaster. Jeg tipper den beste kasteren vinner. Jeg tipper den flinkeste stanga kommer på siste plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki Doki,men etter min mening er det mye bedre å bruke krefter på å få selve snøret i bevegelse

(og det med størst mulig fart) og ikke i tilegg en topptung,nydelig,eldre og kanskje en kjærlig sak. ;D

Og det sier jeg som ikke stiller opp engang. :-\Men allikevel Tom,jeg er nå engang veldig glad i alt

som har med fluekasting å gjøre. :)

Tom.

Jeg er gjerne med på diskusjonen for å lære noe mer, men jeg tror Ruffen har satt fingeren på det viktigste: "Jeg tipper den beste kasteren vinner."

Tror du det har noe å si en 5'erkonkurranse om man må bruke litt mer krefter på å få snøret i bevegelse? Har ikke alle deltagerne nok krefter til å kaste 36 meter eller lengre?

Fra castingen der vi kaster med utstyr som er mange ganger tyngre og stivere har vi sett at reltivt små og spinkle kastere har kastet 100 meter i flue lengde tohånds!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Hei Tom.

  Om ikke den beste vinner,så er jeg dog enig i at en av de bedre og

  rutinerte kasterne vil vinne.

  Jeg tror også at alle er mer enn sterke nok,men jeg mener også at en

  stang som vi snakker om her vil kunne gi noen fordeler.

  Det kan bli spennende å se hvordan utviklingen av stenger fremover vil bli.

  Ting som etterslag og vridninger er spennende ting å se på.

  Du vet jeg er nokså opptatt av stoppen. ;D

  Nå mener jeg heller ikke at det bare er å ta en stang med lavere MOI,

  høyere frekvens,og med en gitt stivhet og tro at det går lengre.

  Trening kommer man ikke utenom.Det er alltid interessant å se på

  forskjellige kastere (særlig rett forfra) og variasjonen i alle kastene.

  Det skal så utrolig lite til for å få variasjon.

  Tom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fremdeles den beste vinner. Rutinert eller ikke. Om personen startet med kasting i går og får flest poeng i dag er han best. Det er det som er konkuranse.

Når man løper 100 meteren er det den som kommer først i mål som vinner og er best. Ikke han som er mest rutinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig i det hele tatt.

Kast fem kast etterhverandre selv og se hva som skjer,så kanskje du

skjønner hva jeg snakker om. ;D

Tom.

Nei jeg kommer ikke til å skjønne hva du snakker om om jeg så kaster tusen kast.

Det er de to beste kastene som gir poeng i løpet av to min kasting ikke sant? Tror du de bare kaster en gang?

Det blir lagt i sammen med poengene fra press blir den samlende poengsum. Rett meg noen hvis dette er feil.

Da kan du ikke skylde på et langt sleivkast. Det er alltid noen som kaster mye lengre og bedre bak garasjen når ingen ser på. Men nå snakker vi om #5 cuppen. Og da er det konkuranse vi snakker om og den beste konkuranse-utøveren kommer til å vinne. Når vi snakker om en konkuranse så slipper det ingen rolle hva personen har prestert på andre arenaer.

Da er det her og nå som gjelder. Takler man ikke det er man ikke best i denne konkuransen.

Slik er det bare.

Edit: Synes det er litt lumpent av deg å forsøke å minne den lykkelige og stolte vinner av cupen om at han ikke er best.

Still opp og vis de at moi og frekvens er viktigere en å være flink til å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen du har tydligvis ikke skjønt hva jeg snakker om.

Moi og frekvens er en egenskap ved stanga.

Du blander dette i sammen med selve kastingen og det blir feil.

For å kaste langt så må du være flink,Ingen har noensinne ment noe annet.

Be hvilken som helst kaster å kaste 20 kast.

Ville du vedde på at variasjonene ikke er stor da?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen du har tydligvis ikke skjønt hva jeg snakker om.

Moi og frekvens er en egenskap ved stanga.

Du blander dette i sammen med selve kastingen og det blir feil.

For å kaste langt så må du være flink,Ingen har noensinne ment noe annet.

Be hvilken som helst kaster å kaste 20 kast.

Ville du vedde på at variasjonene ikke er stor da?

Tom.

Klart det blir variasjon men hva har det med saken å gjøre? Alle har 2 min på å prestere. Den beste vil klare og legge de lengste to kastene på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er det de ikke vil klare å gjøre.

Men nå dreier diskusjonen i en annen retning enn stangvalg.

Du viser atter en gang at du ikke tar poenget mitt?0

Tom.

Tullprat! Nytter ikke med en slik retorikk. Jeg forstår godt hva tråden handler om men du kom med en påstand om at ikke den beste vinner. Den beste er ikke best sier du. Det er det du prøver å vri deg unna. Om jeg er dum spiller ingen rolle for meg. "De gale har det godt" var det en som sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...