Gå til innhold

Cortland...hva er det med dem????


Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd mange ulike lineprofiler fra mange produsenter, og felles for alle: de har noe som er bra :D

Hyggelig det...

 

Etter å ha lest Diamonback tråden, kom vi innpå Cortland et eller annets sted på veien...og jeg ble nysgjerrig...fordi jeg hadde en Cortland 444sl Precission #5 liggende fra noen år tilbake..

Gudene må vite hvorfor jeg ikke har brukt den siden :)

 

Kanskje det ikke var hipt og kult nok, eller jeg ikke likte den på den stangen jeg prøvde den på...synest likevel å huske at jeg likte den godt, men tok den av og har glemt den i boden siden.

 

Vel, dette bøtet jeg på igår ettermiddag, hev meg på sykkelen (i bilen...) ned til brygga utenfor butikken, sammen med min dype #5 BIIt 9' satt det som smurt. Det var overraskende bra...minnefri i det kalde vannet...jeg begynte å lure: Hva er haken? Hvorfor er dette produktet ikke snakket høyt om? Hvorfor er Cortland druknet blandt alle de andre merkene?

 

Mener selv å tro at mye av forklaringen ligger i at det har vært et lite profilert merke som produserer for mange andre. Og at jeg selv har assosiert Cortland med G.Sport....uten at det trenger være noe negativt.

 

Men her har ihvertfall jeg og sikkert mange andre tråkket feilaktig forbi et (kanksje flere) meget, meget gode produkter. Jeg digget linen på stangen....rådigget :)

 

Kan noen fortelle meg hva som er "galt/ikke godt nok" eller andre ting om Cortland??

Opplys oss dere som vet :) Takk :)

 

Cortland 444 Clear Camou (intermediate)er visst fantastisk myk og fin sammenliknet med blandt annet SA i kaldt vann.

Noen som kan si noe om denne linen? Noen som har den, og fisket mye nok med den til å si om den er god eller ei?

 

Jeg har hatt det gøy igjen, i mitt eget linofile hode :D

Jeg skal prøve mer fra den fronten...og forhåpentligvis Airflo sine nye minnefrie produkter.

Liner er knallmoro...gøy med stang/line match... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Det er lettere for bedrifter som har en markedsandel å få produsert sine egene merker....slik som Loop, Hardy, Guideline + mange til. Det kan hende at noen av favorittlinene dine er laget av Cortland for det jeg vet eller du vet........har cortland noen norsk importør nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere for bedrifter som har en markedsandel å få produsert sine egene merker....slik som Loop, Hardy, Guideline + mange til. Det kan hende at noen av favorittlinene dine er laget av Cortland for det jeg vet eller du vet........har cortland noen norsk importør nå??

 

Er det ikke Elbe som importere Cortland? derav g-sport også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cortland har såvidt meg bekjent vært i Elbe sine hender i noen år, det forklarer vel en del av at det har forsvunnet litt i forholdm til bla alle de nordiske merkevarene....som er mer enn gode de også...

Er det kanskje riktig at det er Bios som nå skal føre Cortland (?)

 

Det ser ut som det Bios Norge som skal føre Cortland fremover... Dem er hvertfall oppgitt på cortland sin egen hjemmeside..

http://www.cortlandline.com/content.asp?id=719

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det gøy for dem, fordi Vidar Paulsen (Bios Norge) er en både troverdig og meget hyggelig kar.

Flink er han også...veldig flink ;)

 

Cortland ser ut til å ha rimelig mange ulike varianter, kjempekult om synkende liner uten "kaldt preg" kan bli oppdaget i deres sortiment.

Og flytende liner med "SA Ultimate trout (sharkskin) look a like profil" er alltid meget spennende.

Den linen jeg kastet med igår er todelt i farge, men veldig rolig overgang til "skytedel"...tipper klumpens totallengde ligger rundt 12-13 meter...deilig på alle lengder var den ihvertfall.

 

Hvordan er disse i coating? (Staffan?)

Den virket ikke å ha mye strekk/gummi preg over seg denne linen. Men likefullt lå den meget rett i det kalde vannet. Virker ikke myk i coating heller.

Mulig Staffan har rett; at mange av mine andre gode liner er produsert hos Cortland.

Jeg likte tapering på lina i tillegg...funksjonelt spesielt på den stangen med relativt jevn aksjon.

 

Overhode kast var stabile og flotte, vannkast mye bedre enn jeg først trodde den skulle være, fakstisk veldig fin :)

Vel og merke etter å ha funnet ut hvor klumpen var... (ikke vanskelig, bare å holde i overgang på dn tofargede linen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har ikke kjøpt annen enn revehalesnørene de siste 6 åra, selvfølgelig kasta med mange andres, så jeg har vel for lite peil så å kunne uttale meg så inngående og dypt du vil ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I sommer kjøpte jeg et Cortland 444 Lazerline og jeg må si jeg ble meget positivt overraska. Det er mykt som pokker og ved riktig smørning så funker

det helt ypperlig, rett og slett meget godt å kaste med.

Fra før har jeg to stk Cortland sylk WF snører som jeg er storfornøyd med. De krever litt vedlikehold men hvis man er nøye med å smøre linene så er de helt

suverene etter min smak. Sylk er et forholdsvis raskt snøre og jeg liker dette snøre på mine dype stenger,  blir en artig og presis kombo :D

 

Jeg mistenker at Cortland snører har fått ufortjent lite oppmerksomhet fordi ryktene sier at de hadde en lei tendens til å krakkelere for fort. Min erfaring er at

nyere utgaver av Cortland snører har like god holdbarhet som andre snører og at de har mye å by på.

 

Cortland snører fortjener all honør og det er gode snører etter min oppfatning.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter....da er det enda en ting på himmelen å vurdere...huff..he-he.

Sylk linen har jeg prøvd å skaffe ifjor, men lot være etter en telefon til Elbe som knapt nok visste hva det var...

Og jeg er jo opptatt av at våre eldre/barn/syke og trygdede skal få sine penger her i landet, og derfor selvsagt også opptatt av at skatter og avgifter blir betalt her i landet (verdiskapning) gjennom å holde på alle de arbeidsplassene bla fiskeutstyrsbransjen har i landet; kjøper derfor ikke utenlands hvis produkter kan ansfaffes her 8)

 

Skal prøve å få tak i minst èn Sylk line til mine letteste stenger.

Blir også artig å se om min 444sl begynner å gli merkbart dårligere enn andre over tid.

Med andre ord må jeg bruke det en del fremover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter....da er det enda en ting på himmelen å vurdere...huff..he-he.

Sylk linen har jeg prøvd å skaffe ifjor, men lot være etter en telefon til Elbe som knapt nok visste hva det var...

Og jeg er jo opptatt av at våre eldre/barn/syke og trygdede skal få sine penger her i landet, og derfor selvsagt også opptatt av at skatter og avgifter blir betalt her i landet (verdiskapning) gjennom å holde på alle de arbeidsplassene bla fiskeutstyrsbransjen har i landet; kjøper derfor ikke utenlands hvis produkter kan ansfaffes her 8)

 

Skal prøve å få tak i minst èn Sylk line til mine letteste stenger.

Blir også artig å se om min 444sl begynner å gli merkbart dårligere enn andre over tid.

Med andre ord må jeg bruke det en del fremover....

 

Du kan jo trøste deg med at moms og toll tilfaller fedrelandet, selv om du kjøper fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter....da er det enda en ting på himmelen å vurdere...huff..he-he.

Sylk linen har jeg prøvd å skaffe ifjor, men lot være etter en telefon til Elbe som knapt nok visste hva det var...

Og jeg er jo opptatt av at våre eldre/barn/syke og trygdede skal få sine penger her i landet, og derfor selvsagt også opptatt av at skatter og avgifter blir betalt her i landet (verdiskapning) gjennom å holde på alle de arbeidsplassene bla fiskeutstyrsbransjen har i landet; kjøper derfor ikke utenlands hvis produkter kan ansfaffes her 8)

 

Skal prøve å få tak i minst èn Sylk line til mine letteste stenger.

Blir også artig å se om min 444sl begynner å gli merkbart dårligere enn andre over tid.

Med andre ord må jeg bruke det en del fremover....

 

Du kan jo trøste deg med at moms og toll tilfaller fedrelandet, selv om du kjøper fra utlandet.

 

 

Det er da en trøst om ikke annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det norske markedet gjenspeiler trenden i det amerikanske, hvor jeg har inntrykk av at Cortland har hatt problemer med å etablere seg i butikkhyllene i den senere tid. Dette kan selvsagt ha underliggende årsaker, som for eksempel lavere margin til detaljist, men man kan heller ikke skyve under en stol at flere av deres nyere serier ikke akkurat har høstet mengder med lovord blant forbrukerne. Samtidig virker det som spesielt 444 Classic serien fortsatt har en solid tilhengerskare...

 

Personlig har jeg lenge hatt lyst til å prøve noen Cortlandliner, og det ser ut som de har mye spennende å velge mellom, men siden sortimentet deres fremstår ekstremt uoversiktlig og lite diversifisert, har i hvert fall jeg store problemer med å nå en endelig avgjørelse om hva jeg eventuelt bør satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Personlig har jeg lenge hatt lyst til å prøve noen Cortlandliner, og det ser ut som de har mye spennende å velge mellom, men siden sortimentet deres fremstår ekstremt uoversiktlig og lite diversifisert, har i hvert fall jeg store problemer med å nå en endelig avgjørelse om hva jeg eventuelt bør satse på.

 

Dette skjønte jeg ikke helt?

Nettsida så jo ganske oversiktlig og grei ut med mange forskjellige typer snører?

Uansett - de lager jo snører for mange andre fabrikanter - har kjøpt flere liner av div. merker der spolen ved nærmere ettersyn har vært merket Cortland. Min Cortland-favoritt er den ferskenfargede 444 classic i DT. Har hatt flere av de - de holder ikke noe lenger enn andre liner, men er etter min mening veldig bra - og så liker jeg fargen.

 

Ellers er jeg enig med Torbjørn her - det finns masse kule produkter der ute som tydeligvis ikke lar seg selge i Norge. men sånn er det vel i alle små markeder - det blir lett monopolistiske tendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Personlig har jeg lenge hatt lyst til å prøve noen Cortlandliner, og det ser ut som de har mye spennende å velge mellom, men siden sortimentet deres fremstår ekstremt uoversiktlig og lite diversifisert, har i hvert fall jeg store problemer med å nå en endelig avgjørelse om hva jeg eventuelt bør satse på.

 

Dette skjønte jeg ikke helt?

Nettsida så jo ganske oversiktlig og grei ut med mange forskjellige typer snører?

 

Altfor mange med tilsynelatende like/overlappende egenskaper og bruksområder spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Personlig har jeg lenge hatt lyst til å prøve noen Cortlandliner, og det ser ut som de har mye spennende å velge mellom, men siden sortimentet deres fremstår ekstremt uoversiktlig og lite diversifisert, har i hvert fall jeg store problemer med å nå en endelig avgjørelse om hva jeg eventuelt bør satse på.

 

Dette skjønte jeg ikke helt?

Nettsida så jo ganske oversiktlig og grei ut med mange forskjellige typer snører?

 

Altfor mange med tilsynelatende like/overlappende egenskaper og bruksområder spør du meg...

Aha - da skjønner jeg.

På den annen side er det mange fine, forskjellige farger på dem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å høre Håvard...

 

Er enig med sverreef at det kan virke litt mye å sette seg inn i når dt gjelder taperinger og utgaver.

Det er vel her vi som forbrukere skal være glade hvis en distributør klarer finne det "typisk norske"....det kan kanskje begrense utvalget noe....ikke sikkert :).

Det blir spennende å se...sverreef; du fordyper jo deg i det meste av tekniske duppeditter...kan ikke du ta fordypningsoppgave på Cortland sin coating/hastighet/anbefalt smøreintervaller :)

 

Du drev jo en god opplysningstjeneste i forhold til Airflo leste jeg her...he-he. Knallbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har alltid likt Cortland, 444 sl serien er helt konge. Husker wind taper i vind, maken og den skøyt.

Kastet med glasslina igår-Wow! For ei line. Jeg ble nesten "forelsket" på nytt. Utrolig glid, og den varer leeenge. Den slutter aldri å gli, men det er et minus. Den er lite praktisk, du må holde mye snøre i lufta.

Og det kan jeg, men for de som hater det så er det lite praktisk.

 

Det jeg tror Cortland har gjort feil er rett og slett satsing på det innovative. Der andre har gjort produkter tilgjengelig så har "Cortland" ikke fulgt med i timen. Butikker, leverandører! Hvem det måtte være! Allle vet om Cortland, men det er ingen som snakker om dem. Det sier vel sitt!

 

Skal hive 444sl clearen på en snelle snarest, har wind taper også som er en kongeline.

Dessuten ligger lazerlinen i kjelleren med skriften på snøret. Det skal brukes i løpet av vinteren.

Det presenterer nesten "lydløst". Har så mye bra nå at nok for være nok. Men å ta frem igjen gamle snører klarner opp gode gamle minner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke du ta fordypningsoppgave på Cortland sin coating/hastighet/anbefalt smøreintervaller :)

 

De tidvis maniske tendensene mine når det gjelder utstyrsdetaljer, og da kanskje spesielt rigging, kommer nok mest til sin rett i form av utsvevende synsing, så fordypningen om Cortland tror jeg er best overlatt til andre...

 

Når det gjelder smøring av PVC-liner, holder jeg en knapp på Pål Andersens modell, uten at mine egne erfaringer er tilstrekkelig til å kunne underbygge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cortland lager kanonliner. Det er vel bare her i innavlsnorge med sterke lokale trender, eller gutta med fargekatalog får solgt snørene sine.

 

 

Da jeg startet fluefiske var det to snøremerker i butikkhyllene her;

Hørgård (mayfly og stonefly)

Cortland

 

Jeg personlig synes Cortland har fantastisk flotte snører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

 

Da jeg startet fluefiske var det to snøremerker i butikkhyllene her;

Hørgård (mayfly og stonefly)

Cortland

 

Jeg personlig synes Cortland har fantastisk flotte snører!

 

Husker faktisk Mayfly, tror jeg har et liggende i kjellern et sted. Ble brukt på en gammel Tjøstheim teleskopstang, så jeg har null peil på om den var bra eller ikke :P

 

Første snøret mitt var et Cortland 333 DT7 om jeg husker rett. Har ikke krakkelert sist jeg sjekka, 15 år etter jeg kjøpte det. Fikk flua ut med lina, så den gjorde jobben sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...