Gå til innhold

Sjøørret


Jan_banan

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Dette blir mitt første innlegg her på forumet. Men har jo brukt mange timer på å lese andres innlegg, svar og rapporter. Bruker anledningen til å si at det er fantastisk mye nyttig og morsom

lesning, og takker alle som legger inn tips, rapporter og synspunkter.

 

Fisker stort sett brunørret i stille vann, men har begynt å snuse litt på sjøørret-fiske etter å ha

titta litt her på forumet.

 

Så her er et par spørsmål:

 

Når dere skriver om vaking i sjøen, hvordan ser dette ut?

Må man ha et trent øye for å finne vakende fisk?

Er det et "must" å ha spotta vak/aktivitet på plassen man skal fiske?

 

Håper ikke dette var idiotiske spørsmål. Men som man sier, det finnes ikke dumme spørsmål,

bare dumme svar:)

 

Takker på forhånd og forhåpentligvis blir det ei litta sjøørret på meg i løpet av året også!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ingen måte SØ ekspert, men vak i sjøen kan enkelt oversettes til "koking", ved at større individer presser f.eks sild til overflaten. Det ser da ut som overflaten på vannet i en kokende kjele

 

Tror vi bare venter på at Toggi skal sette tinga på plass. Han har også lagd en egen trå om dette, men mengder av informasjon

 

EDIT: Velkommen til forumet

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sjøørret og brunørret er jo en og samme fisk fra starten av livet. De vaker så og si akkurat likt.

Men er også som Mr. Bakken sier at det kan koke, men mitt synspunkt på det er at det er mere sjeldent at du ser. Man ser et og annet vak når man er å fisker, noen ganger 100. Men det er ikke et must å ha spotta et vak nei. Man fisker nesten mest i blinde etter SØ. Det er iallefall det jeg har erfart. Så vet du om en plass det er SØ så er det bare å dra dit å denge og denge og denge og denge..... :P Gå gjerne inn på dybdekart for å lokalisere aktuelle plasser det er verdt å prøve, min erfaring også er at timene før flo er best, men har fått

mye på alle vannstander... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vaker ulikt i sjøen også, avhengig av type byttedyr, forhold, strøm etc.....

En fisk som beiter på tanglopper lager små ringer ala regndråper. Nesten som BØ gjør når den spiser mygg i stille vann. Veldig mye felles, å kaste på vak i sjøen er knalltøft. Du bare vet at sjansen for å få den er der. Noen ganger strammer lina seg som forventet. Andre ganger må du klø deg mange ganger i panna ;)

 

Jeg venter sjelden på vak, finner aktuelle hot spots ved å lete-prøve og feile.

Og derved fisker jeg på erfaringer på de ulike spotter.

 

Det er dette jeg tar mest fisk på, ikke på vak. Men jeg får ofte fisk på vak også.

Det hender til og med at jeg tar SØ på tørt.

 

Utrolig fascinerende dette sjøørret fiske. Vil alltid bety mest for meg dette fisket ved siden av havabboren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet Jan!

 

Sjøørret vak i fjorden er akkurat som du er vant til i marka, alt fra kraftige plask og høye hopp, til sippvaking som ser ut som småsild. Koking i overflaten som Magnus beskriver er mer sjelden, og skyldes som regel andre arter som jager sild en sjøøret. Så er du vant til å speide etter vak i marka så har du kontrollen i sjøen også. Er jo samme fisken, så det er jo ikke så rart.

 

Man trenger definitivt ikke se vak for å få Sjøørret i sjøen, men det hjelper på motivasjonen da. Handler mye om å finne de gode plassene som "lukter" sjøørret. store gruntområder, smale sundt med strøm,  osv. osv. Er som i marka. der det er mat, er ørreten.

 

God tur og lykke til.

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Jan.  Vaking i sjøen er som Toggi skriver mye forskjellig.  Og vaking er rett og slett bonus på SØ turer.  Dette gir en kikk når du står utvadet og fisken gjør seg synlig innenfor kastehold.  Så SØ-fiske er helst kunsten å avfiske områder på en effektiv måte.

 

SØ-fiske er ofte gunstig i områder hvor det dannes strømkanter.  Børstemark og sild kan være avgjørende for hvor du finner SØ til tider.  Reker og loppe-fiske er spennende i seg skjøl, spesielt på grunne områder, hvor fort fisken kan vise seg.

 

Anbefaler bare at du leser deg tilbake på SØ-tråden her.

 

Kart er å benytte, for å finne overganger mellom grunt/dyp. Dette skaper strømkanter og næringstilgang.  Vanntemperatur kan fort være med å gjøre at dypkanter/marbakker blir mer effektive å avfiske til tider.  Uansett gjelder trygghet/næringtilgang for ørreten her også som ellers. Dypere renner som går inn ved land med grunnpartier er ofte gode fiskeplasser.  Samme med odder og nes, men du vil bli overrasket over hvor fisken står til tider.   Så igjen,  lære seg nærområdet er alfa og omega.  Fluevalget kan være så ymse, men når du har har for mange følgefisker etter, så skjønner du etterhvert at fluvalg og fiskemåte også er avgjørende for god fangst.

 

Bruk kartet som draft, for så når du finner noe du mener er intressant, gå da over på flyfoto og zoome inn, så kan du finne steiner/undervannskær etc. i sjøen ute på plassen du ønsker å gjøre deg kjent med.  I beste fall finner du bunnforholdene også slik som tang/sand bunn, skiller.  "Leopardbunn" var jo så populært å fokusere på tidligere, men dette er bare en av flere gode forhold som kan være nyttig å vite om.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på begge sidene. men det jeg lurer på er hva jeg skal se etter?

 

 

 

Du kan se etter plasser som er litt trange, mest sannsynlig noe strøm og som er grunne. ( i lange dype fjorder som der du bor )

Helst i nærheten av dypt vann.

Hvis det finnes bekker eller en elv som holder sø innenfor en avstand på mindre enn 40 km har du en potensiell godplass!

Sø går lengre bort fra elva/bekken sin men det er ikke så veldig ofte. De kan gå så lang som 100 km. ( har lært på kurs  ;) )

Det eneste som da gjenstår er å prøve fiske  :)

 

Håper dette var litt forklarende.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så her er et par spørsmål:

 

Når dere skriver om vaking i sjøen, hvordan ser dette ut?

Må man ha et trent øye for å finne vakende fisk?

Er det et "must" å ha spotta vak/aktivitet på plassen man skal fiske?

 

 

Du har funnet riktig forum  :) Når det gjelder spørsmålene dine så er jeg stort sett enig i det som skrives ovenfor, men tilføyer:

 

Første spørsmålet ditt er godt og vanskelig å besvare. Sjøørretvak skiller seg til en viss grad fra andre type vak du ser i sjøen. Sildevak er for eksempel kjent som svært forsiktige vak, som man bare ser når det er stille vann. Torskevak kan ofte store langvarige, slik at du ser deler av fiske over flata. Videre kan du kvittere ut vak der det ser ut som fisken går i ring i overflaten: det er børstemark.  Når det gjelder sjøørreten så kan jeg med en gang si at det ikke er en helt spesiel type vak. Det avhenger helt av hva sjøørreten beiter på. Jakter den småfisk i overflaten vil du ofte se et vak med mye kraft. Videre kan den slurpe i seg krepsdyr i overflaten og da er det mer forsiktige vak. Generelt mener jeg imidlertid at det er ganske mye kraft i et sjøørretvak. Mye mer enn i et typisk sildevak og torskevak.

 

Andrespørsmålet ditt er også bra. Du trenger slett ikke et trenet øye for å se et ørretvak, men du må være særdeles godt trent for å kunne fastslå hvilken art det er som vaket. Det er det ikke mange som klarer å gjøre, selvom de har fisket i mange år. Dermed må du nok belage deg på å dra opp en torsk i ny og ne, selvom du fisker selektivt etter Sjøørret. Etter å ha fisket sjøørret noen år vil du helt sikkert bli flinkere til å legge merke til relevant overflateaktivitet. Du får en bedre ”radar” etter hvert.

 

Når det gjelder tredje spørsmålet så er svaret nei. Det er ikke et must å ha spottet en fisk, slik det er etter brunørretfiske i stille vann. Mange kaller sjøørretfiske for et blindfiske. Med det menes det at man fisker uten å ha sett fisken. Men ordet blindfiske er egentlig litt villedende. Det er sjelden sjøørretfiskere bare kaster ut snøre et tilfeldig sted. Man leser omgivelsene, bunnforholdene, strømforholdene, været og mye annet. Dermed fisker man ikke helt i blinde, men man oppsøker plasser der man tror det en god sjøørret habitat. Når det er sagt så er det ikke til å komme bort fra at det er ekstra moro når man ser sjøørreten før man begynner å fiske på den. Ofte kan man se den ved at den vaker, men man kan også legge merke til den når den svømmer forbi eller står på grunna og lurer på byttet. Når man først har spottet en sjøørret er det ofte flere i nærheten og man har en kjempesjanse til å teste ut hvilke fluer som fungerer. Det ligger det mye læring i! Også kan man velge å fiske tørt og det er alltid ekstra moro.

 

Skitt sjøørret fiske!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,mange gode svar.

 

Og velkommen til forumet! :)

 

Brage er inne på noe vesentlig,når man ser vakende SØ kan det ofte være flere fisk,for imotsetning til BØ går faktisk sø ofte i stim,eller de jager sammen.

Og selv om dette er OT,så har jeg også opplevd det samme i elv,litt avhengig av biotop.

Og andre arter,tja,det er vel bonusfisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen Jan Banan  :)

Stiller et spøsmål på tråden din jeg  :)

 

Hvordan skal man lese et slikt dybdekart jeg ser flere skriver om.

Hva skal man se etter for å finne ideelle SØ plasser?

 

 

-Knut

 

http://kart.kystverket.no/ Velg fylke, kommune, og til slutt sjøkart i menyen til venstre

 

Are you Shpongled? :D

 

 

 

ABSOLUTT!!!    ;D ;D      ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja. sjø ørretfisket er virkelig hardt arbeid. Endeløse dagen med monoton denging. Et virvarr av teorier og naturfenomener som jeg ikke skjønner en pøkk av. Hard timing av flo og fjære. Med og motvind. Alt med samme resultat.

99% svart hav.

Det eneste lyspunktet må være at du slapp å amputere resten av tærne denne sesongen.

Har også opplevd at SØ vaker. Men bare den dagen jeg kun pakket med meg synken og fluene med kjettingøyne.

Fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...