Gå til innhold

Julaften hver dag hele uken


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ble ei Sage SLT 389-4 på meg her om dagen, stanga er kansje ikke årets modell men var et røverkjøp og jeg liker godt det jeg har testa av SLT. Da måtte jeg jo ha ei snelle til den og gjett hvilken?? Vision GT 2-4  ;) Kunne jo ikke gå fra det tilbudet når jeg likevel trengte noe i den duren, og det var en av de siste så jeg måtte handle raskt  ;);D Tipper det blir et Guideline Presentation #3 jeg hekter på i første runde... Noen som vet om noen tidligvann der isen smelter snart?  :P

En sånn vil jeg ha også! Tørr jeg spørre hvor du kjøpte den og hvor mye du måtte gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag: Ny Streamstix EvoII 8,6' #3, og 1 kg ++ SØ tatt på rosa reke

Mandag: "Ny" Orvis Frequent Flyer 8,6' #3 7-delt - et skikkelig smykke

Tirsdag: Ny Vision XLA Antireverse #8-9 til latterlig pris

Onsdag: Ny Guideline Qadra #4/5 til enda latterligere pris

og skal ut å fiske lørdag og søndag som kommer... hvem vet hva som skjer i da?

life is good - hehe

Sjef. Går meg en høy gang.

Den XLA antireverse... Er det kun venstresveiv? Ikke høyresveiv tilgjengelig...?       :-[

hei ymze,

sorry, så ikke spørsmålet dit før nå - dette er en gammel tråd jeg skrev i lykkerus for 1-2 måneder siden, da jeg gikk amok på utstyrssiden, og bare måtte dele gleden med forumet her - hehe - men det passer egentlig bra vekke den til live, for jeg har hatt en utstyrsuke denne uken også... dvs skikkelig julaften denne gangen, ikke bare på forskudd:)

Mandag: en vakker liten Baby Marryat

onsdag: ny GL LeCIe 9,6' #7 for sjøfiske (skal erstatte Fenwick-stanga jeg bruker i dag)

idag: midgestick 8,1' #3 til Marryat'en...

så i kveld har naboene definitivt stemplet meg som gal mann, sto en time ute i hagen i snø og 10 minus, og tørrkastet... hehe - koste meg skikkelig...

nå skal jeg selge 2 fenwick-stenger og en Pool12-snelle om det er mulig...

vedrørende XLA antirevers er det en drømmesak - perfekt til sjøørrett-fiske, pen å se på osv,osv, men den jeg har er kun venstre... kjøpte til spottpris hos skitt fiske - tror 1200,-? den finnes nok i høyre, men tror ikke det er mulig å skifte retning...

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kjøpte du Marryat'en? ;)

Den på avataren min er utslitt,også har jeg en slik Midgestix da vet du...... ;D

Willy

kjøpte Marryat'en u"brukt" her på forumet... lekker liten sak ... og digger Midgestix'en...

men kanskje du kan hjelpe meg med et råd for snøre til midgestix'en... prøvde den med et #3 GL 4cast men fikk ikke den helt store feelingen (det kan være at -10 og mye vind bidro negativt  :rolleyes:) Snøret går som ei kule på Orvisen (#3 Frequent flyer)...

Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom,

Du er ikke en gal mann, men en lidenskapelig person som er opptatt av fluefiske.

det med å stå ute i minus 10 og prøvekaste i snøføyka kunne jeg lett gjort selv, hehe.

Har faktisk en XLA selv, men den kan man bytte fra høyre til venstre. Ville bare sjekke med den snella du kjøpte, ser du, siden jeg er sugen på ny selv....  :D

Den LeCie`n er bra. Har den selv i klasse 7 og 10 fot. Sjefsstang.

Vurderer selv følgende:  GL LPXe 9,6 fot klasse 7, LPXe 9,6 ` klasse 5, Vision XLA på tilbud (hvis jeg klan finne det), andre fluesneller på sykt tilbud som passer til WF8 snøre, snelle til #5/6 snøre i tilfellet jeg ryker på ei ny snelle hvis jeg også ryker på en #5`er stang, eventuelt snøre eventuell #5 stang, glassnøre til sjørretfiske. Sistnevnte har jeg allerede bestilt fra dan-tackel, så får vi se åssen det går med det. Ellers blir det er SA Professional clear eller 444 SL clear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedrørende XLA antirevers er det en drømmesak - perfekt til sjøørrett-fiske, pen å se på osv,osv, men den jeg har er kun venstre... kjøpte til spottpris hos skitt fiske - tror 1200,-? den finnes nok i høyre, men tror ikke det er mulig å skifte retning...

Tom

Har selv XLA Antirevers snelle. Må si den er utrolig pen å se på, og samtidig virker som en kvalitetssnelle. Du får ikke byttet retning på sveiven, må kjøpe enten eller. Har enda ikke vært velsignet med å få kjørt storfisk på`n enda :) Gleder meg til den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kjøpte du Marryat'en? ;)

Den på avataren min er utslitt,også har jeg en slik Midgestix da vet du...... ;D

Willy

kjøpte Marryat'en u"brukt" her på forumet... lekker liten sak ... og digger Midgestix'en...

men kanskje du kan hjelpe meg med et råd for snøre til midgestix'en... prøvde den med et #3 GL 4cast men fikk ikke den helt store feelingen (det kan være at -10 og mye vind bidro negativt  :rolleyes:) Snøret går som ei kule på Orvisen (#3 Frequent flyer)...

Hva anbefaler du?

heisann Tom,

prøv den stangen med enten Aircel i #4 (går meget deilig)

evt Highwater i #3..den skulle passe fint.

Også GPX i #3 vil gjøre flotte saker sammen med stangen.

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Stig er inne på det,og han har enten prøvd det,eller snakket med sin bror,som jeg vet bruker en sånn stang.

Selv har jeg gått for det meste en klasse  ned på nye stenger,både de og jeg fikser det,selv her på vestlandet som det blåser endel.

Midgestix'en syns heller ikke jeg at jeg fikk kontakt med med riktig vekt,men under kastetrening fikk jeg prøve #2 stanga(7,6') med et 3'er snøre,og det funket. :D

Og den klarte også noe de andre stengene ikke klarte i hallen(Sage og Winston og hele røkla ;D )nemlig et skapelig vannkast på kunstgress

Så nå skal det monteres et Presentasion #4 til til 8,1 foter'n og testes på nyåret.

Har ikke særlig peiling som du skjønner,men her skal testes,har fått fisk på stanga,og det var ihvertfall skikkelig morro. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er en givende hobby, med mange gleder:

-de forskjellige fisketaktikkene,  fra kortline nymfing til "sluk"-lignende denging av 25 cm deceivere med tunge synkliner

-fluene og teoriene bak, binding og testing

-utstyret: stengene, snellene og snørene , vadere, bokser, vester og gud vet hva

-fiskeplassene ved kysten, i skogen, i fjellet, ved elva, på flatsen, der naturopplevelsene står i kø

-fisket, og selvfølgelig rosinen i pølsa - å få fisk, kjøre, lande, release, kakke, tilberede, spise...

-også kameratene og opplevelsene sammen, filming og fotograferingen...

denne tråden er tilegnet utstyrsglede :):) nytt, brukt, stort. lite, billig, dyrt... jeg har levd noen år, men gleder meg som et barn på julaften hver gang det kommer noe nytt i hus - hehe

og klarer jeg å finne et snøre som får Midgestix'en til å rocke, så er det julaften igjen...

Takk til Willy og Stig for tips. Før våren kommer skal stanga testes med :

Presentation #4

Aircel #4

High Water #3

GPX #3

jeg gleder meg villt til det - hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte mye skryt av lyden i den Vision GT snella, den var imidlertid litt drøy for min del... Stang for nærfiske dette, da er det jo litt begrenset hvor mye en bør støye synes jeg. Fikk med et antall tapper, så jeg tok ut tappen som satt i, filte ned en kvart mm eller så i bakkant, og fikk et resultat jeg likte bedre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedrørende XLA antirevers er det en drømmesak - perfekt til sjøørrett-fiske, pen å se på osv,osv, men den jeg har er kun venstre... kjøpte til spottpris hos skitt fiske - tror 1200,-? den finnes nok i høyre, men tror ikke det er mulig å skifte retning...

Sjekk denne,

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=135

EDIT: Glem det, var for XLA'n uten antireverse det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte mye skryt av lyden i den Vision GT snella, den var imidlertid litt drøy for min del... Stang for nærfiske dette, da er det jo litt begrenset hvor mye en bør støye synes jeg. Fikk med et antall tapper, så jeg tok ut tappen som satt i, filte ned en kvart mm eller så i bakkant, og fikk et resultat jeg likte bedre  :)

bra tips :) tviler imidlertid på om snellesnerret skremmer fisken selv nært innpå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er det jul igjen  ;D ;D ;D (allerede)

en stykk Sage Z-axis 904-4 (9' #4 4-delt) er innlemmet i arsenalet... gleder meg sinnsykt til å fiske med den...  fy f..n, dette blir en lang vinter...

nå må jeg skaffe en snelle og snøre som passer til...

kjenner jeg forumet rett, er det mange som kan gi meg råd om sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knallstang! Har prøvd mye ulike snører på denne uten at jeg har funnet noen som passer direkte dårlig. Oppfordringen blir derfor at dersom du har et favorittsnøre fra før så prøv det først. Jeg har endt opp med å bruke to litt ulike snører på denne stanga. Ett GL Highwater og ett Vision Presentation II, men som sagt den spiser det meste.

RolfJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GL High Water bruker jeg på min Sage Launch 386-4 stang. Nå har ikke jeg allverdens med andre snører og stenger å sammenligne med i denne #. Men jeg må si at denne kombinasjonen virkelig er helt rå.

Edit: Bruker Danielsson Original Nymph W på denne stangen, bare for å gjøre oppsettet komplett ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nå er det jul igjen  ;D ;D ;D (allerede)

en stykk Sage Z-axis 904-4 (9' #4 4-delt) er innlemmet i arsenalet... gleder meg sinnsykt til å fiske med den...  fy f..n, dette blir en lang vinter...

nå må jeg skaffe en snelle og snøre som passer til...

kjenner jeg forumet rett, er det mange som kan gi meg råd om sånt :)

Fantastisk stang !

Den har jeg også  8)

Det nytter ikke med noe annet enn merkevare-snelle på denne stanga. Det vil si et merke som lager fluesnellene sine selv !  

Eks, Waterworks, Danielsson etc.

Når det gjelder snører, ikke kompliser dette. Kjøp et mye omsatt kjent snøre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jul igjen  ;D ;D ;D (allerede)

en stykk Sage Z-axis 904-4 (9' #4 4-delt) er innlemmet i arsenalet... gleder meg sinnsykt til å fiske med den...  fy f..n, dette blir en lang vinter...

nå må jeg skaffe en snelle og snøre som passer til...

kjenner jeg forumet rett, er det mange som kan gi meg råd om sånt :)

Fikk mange anbefalelser om ZXL i en annen tråd her inne og kjøpte den. Mye kanskje fordi jeg syntes aksjonen lignet en del på SP`n sin. (skylder her å gjøre oppmerksom på at jeg ikke har kjøpt noen ny stang sidem min SP490 for sånn borti 20 år siden). Samtidig med kjøpet prøvde jeg en Z-axis 490 og ble forelsket..., og kjøpte den også sammen med en Cf4540 snelle og et Carron Jetstream snøre. Det ble en smukk kombinasjon. Cf4540 passer perfekt til Z-axis stanga og veier ikke mer enn 117 gram. Samtidig går spolene fra 2540 og 4540 også til CF4540 og det er jo praktisk. Må også få skryte litt av Carronsnøret som faktisk holdt seg ganske mykt under prøvekasting i minus 25 ;D (snøret er forøvrig 30 meter langt så det blir ikke plass til så veldig mye backing på snella. Bare 40 yards omtrent men når trenger man mer da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er dette hva jeg tenker...

Snellealternativ:

  • Danielsson Original Nymph W
  • Waterworks-Lamson ULA Force 2
  • Waterworks-Lamson ULA Purist (favoritt så langt)
  • Sage Cf 4540
  • Bauer Rogue
  • Abel Creek
  • Z-reel Revolution(disse er runner-up)

Snørealternativ:

  • GL Highwater (favoritt så langt)
  • Carron Jetstream

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel creek eller trout serien står jo også nydelig til den der stanga, den er ganske kjapp og tåler godt et gpx snøre som SA mastery eller sharkskin gpx.

vet at Abel er superstar, og mange synes nok jeg banner i kjerka når jeg sier at jeg ikke liker utseendet på Abel-sneller... no offence til de som liker dem... bare en utseendemessig smaksak fra min side... stor respekt for abels tekniske egenskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...