Gå til innhold

Insekter og ph


Anbefalte innlegg

I en anen tråd her diskuterte vi litt om insekter og ph verdi og hvordan dette påvirker insektene.

vi var borti vulgata som krever ganske god ph for og leve , mens leptoen ikke er så ømfintlig...

dere som har peil på dette...kan ikke dere fortelle litt mere om dette og om hvilke innsekter som liker seg i den og den phen...

Hva med vårfluer?

Hva med de andre døgnfluene?

Man kan jo få en viss peil på hvordan phen er i det vannet om man ser en vulgata feks...danica og sikkert...

Rena er jo kjent for alle sine innsekter...og dette igjen har noe med phen...

Og jeg har virkelig sansen for det geologiske kartet...det kan fortelle oss en del.. :)

EDIT: Hvis det kommer en del info her over innsekter og ph kan jeg sette opp en tabell her, en liten oversikt over innsekter og hvilke ph  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke noe om dette i "Insektslære for fluefiskere" boka til Krogvold Tore?

Jo lavere pH (surt) jo mindre insektsliv. Leptophlebian, steinfluer osv. greier seg vel fint med lav pH.

Andre døgnfluearter trives i  høyere og høyere pH. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står sikkert mer en jeg fant i farten, men her er nå litt.

"Døgnfluenymfene er relativt følsomme for forurensning. De fleste artene trives best med en pH-verdi mellom 7 og 9. Spissgjelledøgnfluene (Leptophlebidae) er kjent som svært forsuringstolerante og kan overleve ned til pH 3,5."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner alt i linken jeg la ved.

Her er feks Rodani :Vanlig smådøgnflue finnes i bekker og større elver med rennende vann. Den tåler lave pH-verdier ned til 4,6, men trives best i pH 6–6,9.

Her er det bare å lese for de som vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant dette om innsekter og ph.  :)

AbstractTre arter av stream-living mayfly nymfer ble utsatt for totalt uorganisk (labilt) monomeric aluminium nivåer av 0, 0,5, og 2,0 mg L-1 ved pH 4,0 og 4,8 i 10 dager. Oksygenforbruk rate av nymfene ble målt med en lukket sylinder teknikk og mikro-Winkler titrering. Dyrene viste signifikant økning i respirasjon med hevet Al konsentrasjoner. The mayfly arter Ephemera danica, Som er begrenset til mindre tungt sur-regionen i Sør-Sverige, ble mest berørt av Al. Responsen på de to Heptagenia arter til heving Al ble mindre uttalt. Effekten av pH, derimot, var mindre viktig. To mulige årsakene til åndedrett øker ved høye Al nivåer er: (1) kjemisk påvirkning rute, Bestående av en kompenserende mekanisme grunn av redusert O2 transport effektivitet på grunn av svekket osmoregulering og ion transport og / eller (2) a mekanisk påvirkning rute med Al hydroxide nedbør og slim dannes på gjellene, noe som senket åndedrett effektivitet. Dette stresset av den økte pusterytme koster energi. Dermed mindre vil være tilgjengelig for vekst og reproduksjon. En modell av den foreslåtte innvirkning rutene presenteres.

--------------------------------------------------------------------------------

Mayfly larver var rikelig og variert i riffle soner for tre kontroll bekker i sørøstlige Ohio. Men ingen ble funnet i slike soner av tre elver har nåværende eller tidligere historiene mine acid forurensning, til tross for vegetativ utvinning av gjenvunnet land som grenser to av bekkene.

Laboratoriestudier viser en trinnvis økning i non-predatory dødelighet av mayfly larver med økt min surhetsgrad. Dragonfly larver predasjon på mayfly larver var konstant ved pH 8.1-4.1, men sank ved pH 3,1 tross toleranse for øyenstikker larver til lav pH forhold. Omfattende acid mine forurensning dermed kan true akvatisk biota gjennom fjerning av mat kilder eller redusert fôring priser samt gjennom direkte dødelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oversikten gir en grei pekepinn på forsuringsfølsomhet for enkelte arter. Det er fra en NIVArapport fra 1991.

Ellers er det en grundigere oversikt her for humøse østlandselver:

http://www.niva.no/symfoni/RappArkiv4.nsf/URL/C125730900460902C1257006003AB9F6/$FILE/4923_72dpi.pdf

Leptophlebidaer var i alle fall i live i mai 2009 på noen lokaliteter i Mykland. Ble tatt noen prøver av bunndyr i Heitjønn, Grunnetjønn, Holvasskilen, Hundsvatnet og Hundsvatnet etter samløp med Hellesbekken, men de har ikke blitt gjennomgått (vanskelig å få penger til det).   

post-1191-13949869317781_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oversikten gir en grei pekepinn på forsuringsfølsomhet for enkelte arter. Det er fra en NIVArapport fra 1991.

Ellers er det en grundigere oversikt her for humøse østlandselver:

http://www.niva.no/symfoni/RappArkiv4.nsf/URL/C125730900460902C1257006003AB9F6/$FILE/4923_72dpi.pdf

Leptophlebidaer var i alle fall i live i mai 2009 på noen lokaliteter i Mykland. Ble tatt noen prøver av bunndyr i Heitjønn, Grunnetjønn, Holvasskilen, Hundsvatnet og Hundsvatnet etter samløp med Hellesbekken, men de har ikke blitt gjennomgått (vanskelig å få penger til det).     

får bare opp error jeg når jeg trykker på linken din?  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Denne oversikten gir en grei pekepinn på forsuringsfølsomhet for enkelte arter. Det er fra en NIVArapport fra 1991.

Ellers er det en grundigere oversikt her for humøse østlandselver:

http://www.niva.no/symfoni/RappArkiv4.nsf/URL/C125730900460902C1257006003AB9F6/$FILE/4923_72dpi.pdf

Leptophlebidaer var i alle fall i live i mai 2009 på noen lokaliteter i Mykland. Ble tatt noen prøver av bunndyr i Heitjønn, Grunnetjønn, Holvasskilen, Hundsvatnet og Hundsvatnet etter samløp med Hellesbekken, men de har ikke blitt gjennomgått (vanskelig å få penger til det).     

får bare opp error jeg når jeg trykker på linken din?  :-\

Sånn ;)

http://www.niva.no/symfoni/RappArkiv4.nsf/URL/C125730900460902C1257006003AB9F6/$FILE/4923_72dpi.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...