Gå til innhold

Nymfefiske for kasteglade amatører


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Når dere bruker tørrflue som indikator, lager dere en opphenger utstikker fra fortommen eller knytter dere en senebit i krokbøyen på tørrflua? Har prøvd begge deler litt selv, er jo veldig enkelt å knytte i krokbøyen da, spesielt om man bare skal prøve en nymfe et par kast.

Bruker alltid en utstikker, gjerne med microring. Syntes det er bedre kroking når fisken tar indikatoren, samt at for meg som fisker internasjonale konkurranser er det et poeng at det faktisk ikke er lov å knyte i krokbøyen...

Noen som har et bilde eller kunne laget en ilustrasjon og lagt ut?

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Når dere bruker tørrflue som indikator, lager dere en opphenger utstikker fra fortommen eller knytter dere en senebit i krokbøyen på tørrflua? Har prøvd begge deler litt selv, er jo veldig enkelt å knytte i krokbøyen da, spesielt om man bare skal prøve en nymfe et par kast.

Bruker alltid en utstikker, gjerne med microring. Syntes det er bedre kroking når fisken tar indikatoren, samt at for meg som fisker internasjonale konkurranser er det et poeng at det faktisk ikke er lov å knyte i krokbøyen...

Pål. Hvilken dimensjon/lengde og hvilket materiale bruker du som regel på utstikkeren med mikroring? Har brukt utstikker ved hjelp av kirurgknute, men føler det blir mye tvinn og har gått litt tilbake til krokbøyen igjen. Hadde vært fint med god løsning på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til Pål! (Det gjør jeg! Og Stig VN, og Eikre...!!) ;)

Jeg har oppdaget at min NZ metode med å knyte i krokringen gjør at Harr ikke krokes i tørrflua. Måtte knyte om riggen, og da funket det greit. Godt det er lite harr her nede...  ;D

En fordel for å knytte i krokbøyen da  ;D

OOps, jeg mente krokbøyen!!

Men det er noen som binder i krokringen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til Pål! (Det gjør jeg! Og Stig VN, og Eikre...!!) ;)

Jeg har oppdaget at min NZ metode med å knyte i krokringen gjør at Harr ikke krokes i tørrflua. Måtte knyte om riggen, og da funket det greit. Godt det er lite harr her nede...  ;D

En fordel for å knytte i krokbøyen da  ;D

OOps, jeg mente krokbøyen!!

Men det er noen som binder i krokringen også...

Så faktisk ikke du skrev krokringen. Er jo en fordel at man ikke får harr mente jeg  ;D

Angående feste i krokbøyen så har jeg erfart at nymfa da kan trekke ned bakkroppen på tørrflua, en ulempe på duns, men kanskje en fordel på en klekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Når dere bruker tørrflue som indikator, lager dere en opphenger utstikker fra fortommen eller knytter dere en senebit i krokbøyen på tørrflua? Har prøvd begge deler litt selv, er jo veldig enkelt å knytte i krokbøyen da, spesielt om man bare skal prøve en nymfe et par kast.

Bruker alltid en utstikker, gjerne med microring. Syntes det er bedre kroking når fisken tar indikatoren, samt at for meg som fisker internasjonale konkurranser er det et poeng at det faktisk ikke er lov å knyte i krokbøyen...

Pål. Hvilken dimensjon/lengde og hvilket materiale bruker du som regel på utstikkeren med mikroring? Har brukt utstikker ved hjelp av kirurgknute, men føler det blir mye tvinn og har gått litt tilbake til krokbøyen igjen. Hadde vært fint med god løsning på dette :)

3-7 cm. Helst vanlig mono, men fluorcarbon med litt flytemiddel funker bra det å. Tykkelsen er som for alt annet: størrelse på fisk, indikator etc. er avgjørende. Du trår sjelden feil med 5 eller 4X

post-0-13949869555708_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hva er grunnen til disse reglene Pål? Har det noe med sikkerhet rundt kjøring av fisk å gjøre?

Når du fisker på langt hold uten indikator hvordan registrerer du napp? Prøver du å holde halvveis linekontakt uten å stripe for mye?

Kjører slakk, gjerne med "S "mending for å unngå strip. Stripe kan man gjøre i "våtfluesvingen" på slutten av kastet,,,,

TROR regelen med å ikke tillate knuter i krokbøyen kommer av at man har lettere for å feilkroke fisk, samt at fisken får lettere skader. Dessuten er de som sitter i styret av det internasjonale forbundet Briter på 75 år pluss. Hadde de fått bestemme hadde det kun vært lov med flyt, oppstrøms og ei flue.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Disse her bruker jeg som Indikator :D Den til venstre har en seneløkke  bakpå, til å feste i. Men vanligvis fester jeg bare senen i krokbøyen :)

index.php?action=dlattach;topic=4380.0;attach=45637;image

Til SMÅ nymfer og opp til 6X spiss, samt veldig rolige vassdrag funker disse sikkert greit, men UMULIG i hard strøm og tyngre nymfer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse her bruker jeg som Indikator :D Den til venstre har en seneløkke  bakpå, til å feste i. Men vanligvis fester jeg bare senen i krokbøyen :)

Til SMÅ nymfer og opp til 6X spiss, samt veldig rolige vassdrag funker disse sikkert greit, men UMULIG i hard strøm og tyngre nymfer :)

Så bra da, for det er I små elver med relativt små fluer jeg bruker de :) Og littegrann på stillevann, har tenkt å prøve det mer til våren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så begeistret for og binde i krokbøyen...etter att jeg mista en fisk som tok "indikatorflua" og den andre flua hekta seg fast!  >:(

Hm... hva tilsier at det ikke hadde skjedd hvis du hadde bundet på en annen måte? Siden dropper-flua hang løst mener jeg? ;)

Det er den vanligste metoden her nede. Bare pass på at avstanden mellom fluene er riktig slik at de ikke hekter seg i finner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så begeistret for og binde i krokbøyen...etter att jeg mista en fisk som tok "indikatorflua" og den andre flua hekta seg fast!  >:(

Hm... hva tilsier at det ikke hadde skjedd hvis du hadde bundet på en annen måte? Siden dropper-flua hang løst mener jeg? ;)

Det er den vanligste metoden her nede. Bare pass på at avstanden mellom fluene er riktig slik at de ikke hekter seg i finner etc.

Får rette på meg selv litt etter "off the record" innspill fra en fluefisker jeg respekterer utrolig høyt.

"Truck and trailer" er lite egnet på steder med flere og mindre fisk, og sjansen for "dobbel" er tilstede. Den funker i NZ fordi fisken er større. Så da er det like greit å kjøre på kirurgmetoden først som sist, eller med ringer som Pål beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så begeistret for og binde i krokbøyen...etter att jeg mista en fisk som tok "indikatorflua" og den andre flua hekta seg fast!  >:(

Hm... hva tilsier at det ikke hadde skjedd hvis du hadde bundet på en annen måte? Siden dropper-flua hang løst mener jeg? ;)

Det er den vanligste metoden her nede. Bare pass på at avstanden mellom fluene er riktig slik at de ikke hekter seg i finner etc.

Får rette på meg selv litt etter "off the record" innspill fra en fluefisker jeg respekterer utrolig høyt.

"Truck and trailer" er lite egnet på steder med flere og mindre fisk, og sjansen for "dobbel" er tilstede. Den funker i NZ fordi fisken er større. Så da er det like greit å kjøre på kirurgmetoden først som sist, eller med ringer som Pål beskriver.

Vel det jeg mente er att jeg heller vil ha hatt en indikator i stedet for ei indikatorflue...da risikerer man iallefall ikke att en av fluene hekter seg fast iallefall.  :)

Ja nei skjønner det med småfisk...men her i g.lågen er det NZ tilstander så det går nok bra  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender rett som det er i Rena man får to kilosørret på samme kastet, derfor så få bruker to fluer der  ;D

Nei, de plassene det er noe problem er det vel bare bra da bestanden kanskje trenges å tynnes litt ut om det er så mye fisk.

Håper jeg kan leie deg som guide Tore når jeg tar turen til New Zealand en dag for å lære sightfishing med nymfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg kan leie deg som guide Tore når jeg tar turen til New Zealand en dag for å lære sightfishing med nymfe.

Selvfølgelig!  ;D

Speight's tørsteslukkere er inkludert i prisen  ;).

Høres bra ut!

Må være utrolig mye lettere å lære nymfefiske når man kan se fisken man fisker på. Blir jo like lett som tørrfluefiske da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg bruker oftest fluesnöre som indikator.

Jeg tar på fett 20-30cm fra enden og opp og 20-30cm ned på fortommen, vision har tatt fram ett snöre på önske fra det polske landslaget  som har luft, pumpa inn i spissen.

Snöret heter target og funker bra til både tört og vått.

kaster skrått oppströms med luftmend og de förste m så lar jeg flua synke mens jeg mender litt mer slakk, når flua ca. er rett ut for meg så gjör jeg en opp ströms böj lengst fram på snöret, alla roman moser.

er det sterk ström så gjör jeg en liten böj og er det roligere så gjör jeg en större, så fort jeg ser snöret rörer seg, retter ut eller går under så strammer jeg opp (ikke mothogg).

Flua får også en fin stigning på slutten.

har prövd noen indikatorer, men kan for lite for utale meg så mye om det.

viss jeg måtte velge (eller att jeg fisker oppströms) så hadde det värt en goddard eller lignende for sterk ström eller en klinkhammer for roligere ström, for da kan fisken få velge själ om den vil ha tört eller vått ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...