Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Boka er råbra,og de legger,som Pål nevner mye av grunnlaget for den i delen om teknikk og taktikk,nesten som denne tråden som jo begynner med det grunnleggende.

Nå vet ikke jeg hvor gode disse gutta er(selv om jeg har mistanke),men det vet nok Pål.

DVD'en er også meget inspirerende,og har faktisk sendt meg ut på turer jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å ta. ;)

PS....og noen voldsomme vadeturer! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Noen av de som er medvirkende i Hends teamet er blant de beste i verden. Hatt gleden av å fiske med (og mot) ved noen anledninger. AjAj for noen råskinn. De gutta diskuterer ikke utstyr så ofte som her inne. Her går det i teknikker og perfeksjonering av disse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gutta diskuterer ikke utstyr så ofte som her inne. Her går det i teknikker og perfeksjonering av disse....

Det kan jeg virkelig like. For jeg er enig i at forumet savner litt på teknikksiden. Der er bøker og DVD bedre, litt vanskelig å illustrere på et forum, med mindre man gidder å lage tegninger etc, slik bl.a. Stig har gjort noen ganger i denne tråden. Hvilke partier som er giftige i en kulp med strømpartier har bl.a. blitt godt illustrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gutta diskuterer ikke utstyr så ofte som her inne. Her går det i teknikker og perfeksjonering av disse....

Det kan jeg virkelig like. For jeg er enig i at forumet savner litt på teknikksiden. Der er bøker og DVD bedre, litt vanskelig å illustrere på et forum, med mindre man gidder å lage tegninger etc, slik bl.a. Stig har gjort noen ganger i denne tråden. Hvilke partier som er giftige i en kulp med strømpartier har bl.a. blitt godt illustrert. 

Da håper jeg ikke du sikter til min eminte fremstilling her forrige vinter,da jeg tegnet og forklarte for ruffen i håpløs vinterdepresjon. ;D

Men The Stig har jo lagt ut etpar videosnutter her også,de er også ganske informative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gutta diskuterer ikke utstyr så ofte som her inne. Her går det i teknikker og perfeksjonering av disse....

Det kan jeg virkelig like. For jeg er enig i at forumet savner litt på teknikksiden. Der er bøker og DVD bedre, litt vanskelig å illustrere på et forum, med mindre man gidder å lage tegninger etc, slik bl.a. Stig har gjort noen ganger i denne tråden. Hvilke partier som er giftige i en kulp med strømpartier har bl.a. blitt godt illustrert.  

Da håper jeg ikke du sikter til min eminte fremstilling her forrige vinter,da jeg tegnet og forklarte for ruffen i håpløs vinterdepresjon. ;D

Men The Stig har jo lagt ut etpar videosnutter her også,de er også ganske informative.

Sorry, da var det deg da Willy! Flott var det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, da var det deg da Willy! Flott var det uansett!

Sorry,og sorry,det er det vel meg som skal være,vet ikke om jeg syns dette var så flott. ;)

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=13982.0;attach=56005;image

;D

Resten ligger her og forklarer litt mer.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.1005

Jeg har aldri vært ren tørrfluefisker, men synes klassisk oppstrøms nymfefiske med en flue i fridrift og indikator er mindre hazzle. Bllir ofte så mye knot med nymferigg med tre fluer.  :rolleyes:

Har tenkt litt på dette,for dette sleit jeg litt med også,dvs,jeg sleit ganske mye,fluene surret seg rundt stanga,og to eller tre fortyngede fluer kan surre ganske mye,ved kasting(særlig med hjelp av vestlandske vindkast) og hvis fisk slo seg av rett før landing osv.(det siste kan jo hende,men holder stanga litt på skrå ut fra meg når jeg lander,og da går det bedre).

Men her er vi tilbake til "Ett skritt av gangen",eller "en flue av gangen",jeg gikk altså ned til å bruke kun endeflue,men fortynget,sånn at jeg fikk kontroll på den ene !

Da jeg følte meg komfortabel med en tung flue,satt jeg på en mikroring og satt på den første dropperen,da var veien kort til dropper nummer 2,for når du har god kontroll på endeflua,følger de andre greit etter,men det er smart å øve litt,og det blir mindre tull med en flue,som jo også gir fisk alene.

Når det er sagt,syns jeg du kan fiske mye med 2 fluer i riggen,det gjør jeg ganske ofte,hvis jeg syns det passer.Jeg synes også at en rigg går riktigere i vannet enn en flue alene,akurat som de hjelper hverandre i å gå riktig i strømmen,du kan bruke mindre fortynging pr flue(de drar hverandre ned),og de kan fortelle meg ting mens jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt to ved noen anledninger. Festet den første i mikroriggen, men har ikke sett på denne som fiskenymfe, men primært for å få endeflua ned, men den har fisket... Det sagt, hazzle vedrørende kasting er nå en ting, men det er også mye knot med montering, skifting og så blir det bunnapp, trparering av rigg osv. Overkommelig om man et veldig motivert, men jeg har noen turer hvor jeg har sagt til meg selv: "Hvorfor driver du med dette greiene her Jørn?". Dette er utvilsomt et krevende fluefiske og krever konsentrasjon og struktur på alle områder. Jeg er kanskje litt for klumsete til å lykkes helt, men har hatt det mye gøy med tsjekkisk også. Min eneste bekkerøye, på 350 gram, ble tatt på tsjekkisk. En god del brunørret på 100-250 gram har det også blitt. Kan ikke forvente mer i Lomma. Kjenner at jeg fikk lyst på en liten tur i april, når isen fortsatt ligger i marka og før flommen.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få anbefale at du dropper "bunnkontakten" som du ofte får ved rent tsjekkisk,og heller bruker litt lettere fluer,husk at fisken inntar 65% av føden i midtskiktet,og at du derfor ikke må ha den bunnkontakten,men mer "fransk" med fluer som går litt høyere i vannet.

Du vil jo fremdeles få kontakt med bunnen,men ikke så ofte,og selv fisk som står ved bunnen(kaldt vann) stiger gjerne noen centimeter for å få tak i "maten" selv om den ikke vil ta hele veien opp til overflaten for å plukke noe som kommer flytende.

Har selv brukt metoden med tyngste flue som dropper med hell(bla. i Rena,banner i kjerka,men det var ikke et vak og fisken var så aktiv at vi kunne se det i vannet  :D ),men ikke så tungt at jeg gikk ibunnen,fortommen forteller hvor fort det går,og det er forbausende hvor ofte fisken syns farten er passe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par eksempler på The Stig 's uttalelser om forskjellene og drift : :)

Sv: Kortline nymfing

« Svar #33 på: 26. November 2009, 14:35:39 »

Svar med sitatSitat

Sitat fra: Oddbjørn på 26. November 2009, 14:19:32

Jeg er ikke helt stø på terminologien her. Hva er hovedforskjellen på den teknikken du presenterer her og tsjekkisk?

Oddbjørn; Tsjekkisk er blitt kjent som en teknikk som er spesielt egnet for harr, og ørret i raske strøm partier.

Når du ser på bilde av Arild21 i småbekken, så er det et sted som ikke er egnet for tradisjonell tsjekkisk.

Jeg vil nødig kalle noe for det ene eller andre, "kortline" er en bra betegnelse, som inbefatter både det lille korte oppstrøms kastet, og driften tilbake mot å løfte fortom ut av vann, slik at indikator henger som ved tsjekkisk, og man fisker videre "tsjekkisk" veien rundt...det kan man godt si.

Det blir langt og krongelete å fortelle...så "kortline" nymfing er ok Smiley

Man kombinerer en del saker, kort og godt.

men jeg må ærlig inrømme at termonologier er ikke min sterke side Wink

Takker for meget flott beskrivelse av din dag og valg av sted Rodswinger.

Jeg skal ikke si veldig mye mer enn; Det er ikke et behov at fluer subber bunn, ihvertfall ikke micro nymfer. De fiskes gjerne høyt-midt i- og lavt i vann.

Stedets dybde-klarhet- og strømstyrke avgjør hvordan bør angripe.

Høres ut som om du var på sted egnet for "kortline+" fiske Wink

Halvlange oppstrøms og skrått oppstrøms kast, med en eller to relativt små fluer.

Jeg gjør kun en eneste ting annerledes ved slike steder enn i grunne rolige partier; Jeg forlenger spiss fra indikator.

Og; om indikator går under, gjør det ingen verdens ting, man ser som regel det på fortom som du sier, eller til sist i fluelina.

Der må vi prøve igjen, igjen og igjen Cheese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Måtte bare komme med noe mat nyttig infor våren :)

Fortsetter det så mildt som det har värt en stund nå så ser jeg meg stå i en ström allerede i mars :D

Uansett så har kortline fiskern i meg våkna etter vinter dvale, så jeg begyner med noen tsjekkere som skal bli fin til våren...

Krok 10 og 8

czech nymf dubbing

Fram brun ekkorn dubbig

Gul/grönn hotspot

post-1102-13949885680094_thumb.jpg

post-1102-13949885680605_thumb.jpg

post-1102-13949885680925_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper våren kommer tidlig til deg i år B.R. :)

Så du får prøvd disse,det så virkelig "matnyttig" ut,og kommer sikkert til å lure noen fisk. ;)

Her er elvene åpne,men iskalde,mye smeltevann,men det er mindre snø igjen,så noen steder kan det kanskje begynne snart.

Og da er jeg klar ! :D

Her:Litt "kortlinetørt"! ;)

http://www.midcurrent.com/video/clips/lafontaine_pocketwater.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er årets 2 første kortlineturer gjennomført.

Turen gikk igjen til en bekk jeg pleier å prøve tidlig,og som jeg har rapportert fra før.

Hadde vært innom Bergen Aktiv tidligere i vinter,og de hadde tatt inn endel produkter fra http://eikre-fly.no/  bla. noen rosa tungstenhoder.

Fluer bundet med disse ble en slager.Ikke altfor mye,men krystallkart vann,2 fluer med ca 20-30 cm avstand #14 og 16.

Første forøk ga ingen der jeg trodde nest mest,men 1 litt høyere opp.Selv i så små klare bekker er det vanskelig å  se dybdeforholdene .

Og her var det en fordypning som ga meg flere fisk i går også.

Kulpen ovenfor ga,som forventet mer respons,fikk 4,men heller ikke her syns jeg det var den store farten.

Vel,litt igang og med et nysjerrig håp går jeg høyere opp.Her renner elvenn roligere og jeg tenkte vel nesten ikke at jeg skulle fiske her.En kaffekopp fristet så jeg satt meg ned og kopte mens jeg nøt nektaren.

Utenfor meg,på skrå opp,ser jeg elva har dannet en høl under den blanke flaten,lyset er dårlig så jeg ser ingen fisk,selv med polariådglassene på,men syns jeg må prøve her siden det er dypere.

Bakanten gir en fisk,men flytter meg etpar meter høyere opp og får da drivet bedre ned i hølen.

Og det hjalp,selv om vinden sendte fluene mine i feil retning av og til,fikk jeg drivene som jeg ville og tok 11 fisk i samme hølen på et kvarter.

Filmet denne skvensen,men ble for stor for Vimeo,så den må klippes å limes før jeg eventuelt legger den ut.

I går hadde jeg avtalt å møte Daniel,han hadde med seg Glenn,vi dro opp på samme plassen,og rigget opp med nymfer og indikator.Så satt jeg dem til å kaste,føle og følge indikatorens og fortommens gang i forhold til strømmen og nymfas tyngde,altså litt "grunntrening". ;D

Etter litt øvelse og kaffedrikking,gikk turen opp til hølen der jeg hadde fått så bra,sjenket mer kaffe  ;) og Daniel prøvde seg i hølen.

Tok ikke lang tid før første "kortlineørreten" til Daniel var på land,fulgt av  4-5 til.

Tok med meg Glenn for "befaring" av noen høler lengre opp,hvor vi så meget fin fisk på "umulige" plasser. ;)

Her tok Glenn sin første kortlinefisk,ikke så værst heller til å være i denne bekken.Fiskesjelven fikk han og. ;D

Vel nede hadde Daniel fisket opp 5-6 fisk til,en bra debut for en fersk flue-og kortlinefisker.

Gikk opp å satte ut kameraet i hølen vi hadde vært i,mye fisk her.Ned igjen til halvtimes kaffepause og en prat mens Glenn fikk prøve seg i hølen,og han dro opp noen til,heller ikke dårlig,siden Daniel hadd tatt såpass bra,men Glenn brukte en av mine med "rosa",så han fikk kanskje kontakt med andre enn de Daniel hadde fått.

Opp igjen å ta opp kameraet.

Tok en tur lengre opp i bekken til noen riktig så fine strekker,her fikk jeg i en fin kulp fisk på en grønn tsjekker,men siden kulpen er litt dypere,satt jeg på en med rosa hode i tilleg for å få mer tyngde i riggen,og da våknet mange fisk i kulpen,og nesten alle tok den med rosa.

Også jeg som tenkte på harr da jeg kjøpte de posene. ;D   ...skal se om jeg får lagt ut bilder av dem etterhvert,ser ut som de tåler å prøves etter ørret i kaldt vann.

Dagen ble avsluttet med en rask runde for å sjekke om det sto fisk lemgre ned enn der vi hadde vært,og jeg spottet fisk i nesten alle kulper og høler som hadde litt roligere partier med litt dybde(veldig gunstig lys) + at det ble noen småtasser til,her og der. :)

Liten oppsummering:

Forbausende mye aktivitet i så kaldt og klart vann,det klekket mygg også.

Fisken står stort sett samlet i "høler" ,større kulper,gjerne veldig konsentrert.

Gøy med to "ferskinger" som likte dette og syns det var gøy,oppviste også interesse og lærte fort,og har lovt å "øve". ;)

Om jeg ikke har "skapt" to kortlinefiskere,håper jeg at jeg har sådd et frø! ;)

Her ligger et klipp fra"under there",nedi dypet,sånn bare for å vise fiskeaktivitet nå på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesning, Willy! Nå klør det enda mer i fingra!! Kjørte over glomma her borte i går, men noe nymfing er nok ikke å bedrive med det første.. :P:)

Før om åra......dro vi til Koppangområdet i perioden mellom isflommen og vårflommen,og selv om det ikke var noe enkelt fiske,tok vi endel "vårsultne"ørreter på flue: Stort sett på streamer,men også på nymfe,mange fisk på rundt 1,5 kg. :)

Er ikke det omtrent på denne tiden....mars /april...husker ikke så nøye,men det var ihvertfall tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så definitivt frelst ja :D Takk for en kanontur! Det der var definitivt noe som skal følges opp, og øvre mer på. Tok like greit med meg bindeutstyret og nymfemateriale på kurset jeg. Skal sitte og binde på hotellrommet hele uka :D 

Du inspirer Willy! Vi kommer med en vimeosnutt etterhvert vi og, når Glenn får fingern ut av ro"@€: :)

Det som funka for meg:

12 fot Akron fortom med en backingbit, ca 20 cm fra indikatoren til flua.

Flua var en krok 14, grønn icedubba kulehodenymfe med flashbackrygg. Skulle lagt ut bilde, men den henger i ett tre oppe i elva.. :) Skal lage meg et par til :) veldig enkel flue.

Nei, dette ga mersmak, og må etterforskes mer! For en så fin førstetur i år hadde jeg ikke venta!

Om en uke er jeg igang igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport frå begge to, og meget morsom filming frå elvebunnen Willy. Morosmt og sjå fisken svanse rundt i sine naturlige omgivelser :)

Daniel...Eg fekk mms meldingen din i dag, men desverre så vart kvaliteten på filmen litt for dårlig til at eg fekk med dei beste detaljene, men skal prøve og overføre det til pcen og sjå om det blir betre :) Ellers kult og høyre at du og Glenn blei hekta. No ser det korleis fiske kan bedrives på Vår og Sommer når fisken ikkje vil vake også :)

JonnyS...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med en betraktning ang. lengde fra indikator til flue.

I denne elva bruker jeg kanskje ikke mer enn 50-60 cm fra indikator til første mikroring,og som her da 20-30 cm mellom fluene sånn at avstand fra indikator til endeflue(indikator-mikroring-spiss til endeflue) blir sånn ca fra  60-90 cm.

Denne elva er grunn,men med dype "huller" her og der,og indikator går da både over og i vannet,noe som stort sett går bra,den syns godt.

Hadde jeg stått i Glomma feks,ville nok avstanden til første mikroring antakelig vært over en meter mer,og jeg ville antakelig også brukt en større endeflue,og 3 fluer i riggen.

I Ekso,ville det blitt en mellomting,med antakelig,2 fluer.

Jeg monterte relativt kompakt mellom indikator og flue,for gutta,fordi jeg ville de skulle få kontroll på kastng,føling med hvordan flua gikk,og sånn at de kunne se det med kort avstand til flua,det skremte ihverfall ikke fisken.

Daniel nevnte en ting,siden han kunne se både fisk og flue,at krokingen gikk best hvis han så bort fra det og fulgte indikatoren istedet,en ikke overaskende observasjon! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...