Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Sant. Og de står der fordi jeg gjør det. Derfor viktig å rygge noen meter for å fiske der man sto :) Sparker man litt i grusen kommer det fler fisk.. SÅ, tsjekkisk er som OFTEST best MED strømmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Og de står der fordi jeg gjør det. Derfor viktig å rygge noen meter for å fiske der man sto :) Sparker man litt i grusen kommer det fler fisk.. SÅ, tsjekkisk er som OFTEST best MED strømmen

Men dette er harr, ville du gjort det samme på Bø??

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Så for ørret ville du bevege deg oppstrøms ?

Ikke nødvendigvis. Er ikke alle steder ørreten liker oppstrømskast. Mer forsiktig med noe annet enn tsjekkisk er vel svaret. Her er det ingen fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kortline nymfefiske bør man bevege seg nedstrøms eller oppstrøms ?  

Jeg forflytter meg rolig oppstrøms når jeg fisker tjekkisk.   Ble forundret når jeg leste at en viss nymfe-ekspert bevegde seg nedstrøms ved tjekkisk nymfefiske.  Hva mener dere ?

Vitsen med å gå i svak sikksakk nedstrøms er at man sparker opp masse bunndyr som setter fisken i spisemodus. Er av samme årsak man alltid skal rygge å fiske der man nettopp sto. Her er et filmklipp som hviser hvordan det ser ut 10cm fra vadeskoa på 1,5 m dyp. Disse fiskene var umulig å se med øya ovenifra

Såkalt Riverdance, Pål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvordan ville du fiske etter stor ørret  der elva er stri og steinete ?

Sånn kanskje....?

Som du ser,mange måter å angripe forskjellige plasser på.

Og:Mer "Riverdance". ;D

http://globalflyfisher.com/video/czech-nymph-italian-rivers

Beklager, men de juksemakerne der klarer jeg meg svært godt uten. For å si det slik; så kan de fiskene ha vært satt ut i elva en halvtime før... Når de gjør det i VM så gjør de det nok når de skal lage film også. At jeg har belegg for det jeg sier? Tsjekkerne har dokumentert hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville du fiske etter stor ørret  der elva er stri og steinete ?

Sånn kanskje....?

Som du ser,mange måter å angripe forskjellige plasser på.

Og:Mer "Riverdance". ;D

http://globalflyfisher.com/video/czech-nymph-italian-rivers

Beklager, men de juksemakerne der klarer jeg meg svært godt uten. For å si det slik; så kan de fiskene ha vært satt ut i elva en halvtime før... Når de gjør det i VM så gjør de det nok når de skal lage film også. At jeg har belegg for det jeg sier? Tsjekkerne har dokumentert hele greia.

Erik, hvordan ville du praktisere nymfing der oppe, du vet....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Såpass ja?  :o

Var mye merkelig som skjedde underveis i VM i Italia ja. Det kulminerte selvsagt med at en italiener ett minutt før slutt i aller siste økt fikk registrert en fisk som gjorde at Italia vant med 3 plassiffer (de lå bak med 7, tror jeg det var). Det rare var at ingen kan huske å ha sett denne fisken... Italia vant selvsagt dobbelt individuelt. Pussig da Italia var langt uti leksa etter første økt. Plutselig begynte det altså å skje ting. Folk kunne av en eller annen merkelig grunn ikke gå til sonene sine fordi de ikke var "klare" enda, soneinndelingen var feil og de måtte bytte skjema og bilspor i nærheten av italienske soner osv...

Derfor syns jeg ikke slike fortjener oppmerksomhet når de i ettertid forsøker å benytte seg av sin status som verdensmestere osv. To av de som står bak videoen og en del andre italienere henger altså ikke veldig høyt hos meg og jeg sitter på brev til det internasjonale forbundet som viser at jeg ikke er alene om den saken.

Dette visste selvsagt ikke Rodswinger. Han ville bare vise en video.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, Erik. Ikke moro det hvis noen tilegner seg plassklatring hvis det er på skunkete grunnlag.

En annen ting, Erik, som jeg har lyst til å spørre deg om.

Jeg fisket mye med nymfe i sommer, faktisk mer enn jeg har gjort på mange år.

Mitt inntrykk i år også, er at det er mer effektivt å vandre nedstrøms når jeg nymfer på harr, enn når jeg nymfer på ørret. Harren virker liksom å være mer innstilt på å beite på det som sparkes ut av insekter nedover enn ørreten. Særlig litt større ørret virker kanskje som at den blir "litt for mistenksom" av oppspark som kommer nedover elva. Harren bryr seg ikke i like stor grad. Er det en riktig observasjon? Pål og Erik?

Forresten kul video du hadde av harren her, Pål  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann godtfolk... :)

artig å lese at dere er på kortlinestadiet enda :)

Drister meg i å langt på vei samtykke med det pål sier med få og presise ord, spesielt det med at ingen fasit til dags dato er funnet, men veien ofte blir til mens man vandrer :)

Og dermed også en langt på vei helt riktig oppfatning Andrè kommenterer med "harrens mindre mistenksomhet enn storørretens".

Og "Hemsila" som spør om nymfing i storsteinede elvepartier, fisking oppstrøms eller nedstrøms, vil jeg anbefale å fiske i alle tenkelige lommer foran, bak og vedsiden av steiner...groper mellom strukturer. Enten de er rett ut ved ens possisjon eller skrått oppstrøms for ens possisjon.

Viktigere enn noe er hvordan driften/vinkel/hastighet gjør seg utslag der fisken "trolig" står.

Mer ofte enn sjeldent vil jeg i dypere partier...dvs alt over 1 meters dybde i "uryddig/store steiner" elv, fiske mer skrått ut enn rett opp. Dette fordi overflatestrøm som regel er rask, og man klarer bedre med stangens possisjon lede fluer i mer riktig tempo over lengre distanse ved å fiske ca 45 grader ut/opp fra hvor jeg står.

Hva jeg ville brukt av fluer (bare nymfer vs tørt og nymfe) avhenger av årstid, og innsektslivets aktivitet.

men at jeg ihvertfall hadde èn tung/tyngre nymfe på for å sakke farten på driften er nok ikke utenkelig.

MEN; Kortlinefiske med en lang stang...f.eks en 10'3 eller lengre, og bare èn tørrflue på er ikke en dum ting å prøve.

Gjerne en god matbit a la Royal Coachman (kan være en maur, en bille, en steinflue, en caddis...mat) eller noe i den dur...en caddis/steinflue/hacklet døgnflue.Massevis av fisk kommer nemlig opp å henter fluer som nesten blir liggende stille, eller delvis dirrer litt, som om de stritter mot strømmen a la naturlige av og til gjør.

Således kan det være smart å la flue® danse nedstrøms for ens possisjon av og til også...noen steder må man faktisk bevege seg nedstrøms for i det hele tatt komme til en giftig lomme/søm, da gjør man det.

Altså ingen eksakt fasit. Unngå skremme fisk, la fluene fange dens oppmerksomhet er vel anbefalingen.

Ble masete dette...men intensjonen var bra.

Dette fisket med tørrfluer som single flue i raske steinete elver er en nesten litt komisk enkel affære. Man kan nemlig komme langt innpå fin fisk i slike elvepartier med mye stor stein. Og man blindfisker rimelig effektivt over mange hot spots på rask og harmonisk måte.

En del stuntvading må påregnes i dypere partier, man klatrer nærmest i sikk sakk uti elven fra stein til stein.

belønning kan være verdt det:-)

Avslutningsvis må jeg bare si meg enig med Erik Eikres nyanserte skråblikk fra spaghettilandet.

Ikke alt man ser/hører skal man bassere sitt fiske på. Men bevares, mange utrolig flinke fiskere...synd vi aldri helt vet hva/hvordan vi skal tolke opplysninger derfra.

Kule videoer lager de ihvertfall :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar, Stig  :) Mye interessant du skriver her.

En morsom ting som slår meg gang på gang, er hvor mentalt slitsomt nymfefiske er.

I hvert fall om jeg konsentrerer meg max, så er jeg jo litt mentalt sliten etter en halvtime-time med intenst nymfefiske. Nymfefiske synes jeg er det mest krevende når det gjelder fokus, og så lærer jeg liksom noe nytt hele tiden. Det er moro  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar, Stig  :) Mye interessant du skriver her.

En morsom ting som slår meg gang på gang, er hvor mentalt slitsomt nymfefiske er.

I hvert fall om jeg konsentrerer meg max, så er jeg jo litt mentalt sliten etter en halvtime-time med intenst nymfefiske. Nymfefiske synes jeg er det mest krevende når det gjelder fokus, og så lærer jeg liksom noe nytt hele tiden. Det er moro  :)

Prøver du å si at nymfefiskere er potensielt mentalt forstyrra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar, Stig  :) Mye interessant du skriver her.

En morsom ting som slår meg gang på gang, er hvor mentalt slitsomt nymfefiske er.

I hvert fall om jeg konsentrerer meg max, så er jeg jo litt mentalt sliten etter en halvtime-time med intenst nymfefiske. Nymfefiske synes jeg er det mest krevende når det gjelder fokus, og så lærer jeg liksom noe nytt hele tiden. Det er moro  :)

Prøver du å si at nymfefiskere er potensielt mentalt forstyrra?

Hehe, nei, Frode  :) Jeg prøver å si at jeg synes det krever veldig mye konsentrasjon  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar, Stig  :) Mye interessant du skriver her.

En morsom ting som slår meg gang på gang, er hvor mentalt slitsomt nymfefiske er.

I hvert fall om jeg konsentrerer meg max, så er jeg jo litt mentalt sliten etter en halvtime-time med intenst nymfefiske. Nymfefiske synes jeg er det mest krevende når det gjelder fokus, og så lærer jeg liksom noe nytt hele tiden. Det er moro  :)

Prøver du å si at nymfefiskere er potensielt mentalt forstyrra?

Hehe, nei, Frode  :) Jeg prøver å si at jeg synes det krever veldig mye konsentrasjon  :)

Seriøst: Jeg synes mange former for nymfefiske er mye vanskeligere en tørrfluefiske. Det er banna bein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei og takk for svar, Stig  :) Mye interessant du skriver her.

En morsom ting som slår meg gang på gang, er hvor mentalt slitsomt nymfefiske er.

I hvert fall om jeg konsentrerer meg max, så er jeg jo litt mentalt sliten etter en halvtime-time med intenst nymfefiske. Nymfefiske synes jeg er det mest krevende når det gjelder fokus, og så lærer jeg liksom noe nytt hele tiden. Det er moro  :)

Prøver du å si at nymfefiskere er potensielt mentalt forstyrra?

Hehe, nei, Frode  :) Jeg prøver å si at jeg synes det krever veldig mye konsentrasjon  :)

Seriøst: Jeg synes mange former for nymfefiske er mye vanskeligere en tørrfluefiske. Det er banna bein!

Det er helt klart. Tørrflue kana være dritenkelt, nymfefiske er skjeldent dritenkelt. 

At noen prisipielt er imot nymfefiske er for meg som å være imot vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvordan ville du fiske etter stor ørret  der elva er stri og steinete ?

Stig svarte nok på det meste i sitt lengre innlegg :) Men mitt svar på hvordan jeg ville fisket en stri og steinete elv: Fortynga streamer og dive 7. Rundt steiner og langs land. Lett etter blanke "vinduer" i strømmen og prøvd tørt eller high-sticking med TUNGE små nymfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men de juksemakerne der klarer jeg meg svært godt uten. For å si det slik; så kan de fiskene ha vært satt ut i elva en halvtime før... Når de gjør det i VM så gjør de det nok når de skal lage film også. At jeg har belegg for det jeg sier? Tsjekkerne har dokumentert hele greia.

Jøss ! :o

Nei det visste jeg ikke. :-\

Ellers har høstens/vinterens kortlinesessong gitt endel pen fisk,og enda fler har vi løftet på/ikke klart å løfte/mistet. ;)

Skulderen min er blitt så bra at jeg greit tåler en hel dag i elva med Stealth'en,så til sommeren....stakkars fisk som liker vårfluelarver. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...